Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Jag ill bara påtala att alla vi som ni beskriver som "räddare i nöden" faktikst inte är helt blåsa eller tycker att hundar ska lida.

Jag kollade nogrannt upp Sos-animals innan jag adopterade min hund. De kastrerar alla hundar fortast möjligt. Deras egen vet som jobbar på anläggningen (ganska ny som jobbar volontärt) tar hanhundarna omgående medan tikarna får åka till en klinik för sterilisering.

Jag vet att man på sos försökt bygga upp hundgårdar som liknar de vi har i Sverige, i varje hundgård bor 4-6 hundar. Min hund var inlåst i en sådan på nätterna medan hon på dagtid fick leka på gården.
.

Jag har haft flera elever som har haft APU på SOS. Det är INTE bara 4-6 hundar i varje hundgård. Även de har alldeles för många hundar. De försöker, men de har inte tid att rasta hundarna. De flesta hundarna sitter i hundgårdarna 24/7.
Utfodringen är baserad på liten hund - stor hund. Även där springer det omkring hundar som borde avlivas. Eleverna var väldigt upprörda äver detta.

Jag kan hålla med om att det verkar bättre än JR, men det är inte perfekt.

De flesta religioner skattar inte just hunden så högt... men, ok då.... det låter väl bättre kanske att ange religiösa skäl än att man faktiskt inte vill riskera att inte kunna håll på med denna business längre.

Jag tror vad jag vill jag.... ;)

Men om vi pratar om länderna i stort, och inte bara just Julie, så är det i många länder inte alls vanligt med vår syn på kastration och avlivning. Nyligen gick det på TV ett reportage om ett team i Thailand som fick kämpa sig blå för att få kastrera lösspringande hundar. Avliva fick de INTE göra.
I medlhavsländerna anses det omanligt att kastrera djur, det verkar finnas någon slags koppling mellan hästens/hundens kulor och ägarens dito.

Även Ceasar nämner ofta i sitt program problemen med okastrerade hundar i Mexico eller hos spanskättade i USA. Ägarna vill INTE.

Så även i Sverige, kan jag tillägga! Jag fick höra från Bruksfolk, sedan jag kastrerat min krypta hanne, att jag "berövat honom hans manlighet!"

*KL*

Sandmyggan sprider förvisso sjukdomen ifråga. Men i programmet sas det ju även att fästingar kan föra den vidare, eller?

*kl*

Min svärmor jobbade för en annan förening ett tag och hade jourhundar. Som jag har förstått det så är dvärgbandmasken ett mycket större problem än leschmania när det gäller att smitta vidare när de kommit till sverige.

När hon fick nyinkomna hundar så måste hon hålla full koll och ta upp varenda minsta bajs de första dagarna (eller var det veckan). Tror de fick någon typ av speciell avmaskning innan de åkte för de.

Sandmyggan sprider förvisso sjukdomen ifråga. Men i programmet sas det ju även att fästingar kan föra den vidare, eller?

Ah det var det jag misstänkte att det fanns en till "spridare" av sjukdomen och som faktiskt gör att smittan kan spridas här i Sverige också.

Jag undrade varför dom diskuterade Leichmanios så mycket om det ändå inte fanns någon direkt "fara" för smittospridning i Sverige ( så som det sas tidigare i tråden ), men om fästingen kan göra sandmyggans dirty work har vi ju problem :/

*KL*

Jag missade programmet, skulle se men telefonen ringde preciiis när det började =/

Men, jag som ju har tagit vuxna omplaceringar de senaste fyra hundarna, haft ofta fått frågan varför jag inte tagit en 'gatuhund', eller varför jag som ju alltid varit förtjust i greyhounds, inte tagit en adopterad greyhound.

Och utan att ha haft ngn inblick eller koll på hur organisationerna arbetat, har aldrig ens kunnat tänka mig en sådan hund. Helt enkelt för att:

Det finns så många SVENSKA hundar som behöver hem
Jag anser inte att man ska riskera att få in besvär som vi i Sverige varit förskonade från
Det är alldeles för mycket odokumenterade hälsoproblem med dessa hundar

och ffa

jag anser INTE att det är okej någonstans att ta en hund från gatan, låta den bo i kennel, sen flygfraktas till Sverige och möta helt nytt klimat, helt nya rutiner, 'nytt' språk, och försöka få dem att anpassas till inomhusliv. Många hundar klarar detta säkerligen bra, men min tro är att alltför många INTE gör det.

Kan inte människor bli smittade utomlands o ta med sig smittan till Sverige

Jo visst, och sen kan den människan sprida smittan vidare om vi får en mellanvärd i sverige, men det talas det aldrig om när folk åker på utlandssemester.

Nu får inte friska vuxna människor leishmanios utan de som utsätts är människor som redan har väldigt nersatt immunförsvar eller barn under tre år.

Jag undrade varför dom diskuterade Leichmanios så mycket om det ändå inte fanns någon direkt "fara" för smittospridning i Sverige ( så som det sas tidigare i tråden ), men om fästingen kan göra sandmyggans dirty work har vi ju problem :/

Nu var det i och för sig inte utrett om svenska fästingar kunde sprida sjukdommen, tester hade gjorts på någon typ av fästing. Hade det varit ett reellt hot tror jag de hade blåst upp fästingfrågan mycket mer.
Jag tycker att de borde lagt större vikt på rabies. Fd styrelsemedlemmar har vittnat gång på gång om att Julie skriver bak datumen för rabiestester så det passar i tiden, hon kan ha haft hundar på rescuecentret som bara varit där några veckor men redan är rabiestestade, trots att det tar 6 månader att göra testerna.

Och utan att ha haft ngn inblick eller koll på hur organisationerna arbetat, har aldrig ens kunnat tänka mig en sådan hund. Helt enkelt för att:

Det finns så många SVENSKA hundar som behöver hem
Jag anser inte att man ska riskera att få in besvär som vi i Sverige varit förskonade från
Det är alldeles för mycket odokumenterade hälsoproblem med dessa hundar

och ffa

jag anser INTE att det är okej någonstans att ta en hund från gatan, låta den bo i kennel, sen flygfraktas till Sverige och möta helt nytt klimat, helt nya rutiner, 'nytt' språk, och försöka få dem att anpassas till inomhusliv. Många hundar klarar detta säkerligen bra, men min tro är att alltför många INTE gör det.

Diskuterar vi Greyhounds så kommer ju de oftast från Irland, där har du inte alls samma sjukdomsbild som i Spanien. Det finns faktiskt inga sjukdommar på Irland som inet finns i sverige, heller inga maskar. Du får ta en hund från Irland till sverige utan att ens vaccinera den om du vill. Klimatet skiljer sig inte heller speciellt mycket. Nya rutiner får väl hunden anpassa sig till även om den kommer från Sverige från början?

Nej, mitt inlägg var rent generellt, inte specifikt greys alltså.

Och visst får alla hundar nya rutiner. Men en hund som är van att bo inomhus osv, har en mycket mindre omställningsperiod i ett nytt hem, än en hund som bott i hundgård/kennel hela livet, och sen ska bo inne t ex.

Svenska kappgreys har oftast varit betydligt mer 'familjehundar' än de som adopteras bort har, de är vana bo i kennlar etc. Nu är ju de enklare än de som kommer från gatan dock, absolut.

Men svaret gällde generellt gatuhundar. Och oavsett ras, så det finns fortfarand en hel massa svenska hundar av samma raser/blandningar som 'hittehundarna' som behöver nytt hem.

Ja jag vill varken ha hit rabies eller någon anna smitta i större utsträckning, detta kommer ju i slutänden medföra att vi inför karantän igen ( så som det var när rabies härjade sist ).

Det gör ju att vi som sköter vaccineringen prickfritt drabbas också :/

Därför att det skickas hundar som påstås vara friska till Sverige. För hundarna är det en otrevlig sjukdom som leder till döden. Det gällde ju inte heller bara en hund.
Håller även med som någon annan sa att det fuskas med både leishmania och rabies tester är allvarligt. Framför allt rabiestesterna. Vi vill ju absolut inte få in rabies i sverige.

Jag har pratat med en arbetskamrat som jobbat på SOS och hon menar att Julie är ökänd i Spanien. Det är ingen i där som vill ha med henne att göra. SOS stora problem nu är att de har en otrolig överbeläggning på sion anläggning. De har ca 230 hundar på en anläggning anpassad för 70 hundar. Ägaren är ovillig att avliva även de hundar som skulle må bättre av det. Sen är den organisationen noga med tester och dyl, vilket inte JR verkar vara.

Måste också hålla med Alexandra_W: gå in på blocket och se hur mycket omplaceringshundar det finns där. Där finns även utländska hittehundar som är inne på både hen 4 och 5 sen de kom in.

Därför att det skickas hundar som påstås vara friska till Sverige. För hundarna är det en otrevlig sjukdom som leder till döden. Det gällde ju inte heller bara en hund.

Sanning med modifikation. Ingen organisation (inte ens JR) garanterar att hundarna som kommer till Sverige är friska. En hund kan ha leishmania ligga latent som inte syns vid provtagningen och sen få det när den kommer till Sverige. Alla spanska organisationer skickar leishmaniahundar.

Sen att den leder till döden, ja det gör ju livet också. Behandlar man leishmania så behöver hunden inte alls lida av det, åtminstone inte mer än av vilken annan behandlingsbar sjukdom som helst.

Vill understryka att jag inte är positiv till att det skickas leishmaniahundar hit, testade eller otestade, försöker bara förklara att det inte är så enkelt som många tror. Ska vi ta hit hundar från de drabbade länderna så får vi hit hundar med leischmania, det gäller både gatuhundar och fina avelshundar som importeras av den anledningen.

Jag vet att det finns en gråszon vid testet. Det var bara mitt svar till varför de la tyngdpunkten på det i programmet. Det var ju något att ta på. Fusket med rabiesvaccination/tester är ju bara hörsägen i det här fallet. Hade de bevis på att det fuskades med det eller om vi fått in någon rabiessmittad hund i Sverige så hade de nog talat mer om det.

Sen att JR inte använder scalibor halsband ökar ju risken för att hundarna smittas efter att ev. tester är gjorda.

Senast ändrad:

Taget ifrån deras hemsida:

Haha, det är inte möjligt.

3,7 miljoner och inga pengar?

Eller att man får 6000 kr för tandvård i en anonym donation vikt för en speciell hund, på frågan varför hunden inte har fått sin tandvård blir svaret att man inte haft tid.:confused:
Nu är hunden död enligt hemsidans information, undrar just var dessa pengar då blev av?

Eller för all hundmat som skickats till Spanien, alla leksaker, alla halsband. Varken halsband eller leksaker syntes på någon av dessa filmer, nog måste det finnas en gräns för folks naivitet, eller?

Det som slog mig var att det talades mycket lite (läs inget) om preventiva åtgärder. Jag inbillar mig att ett rescue center borde informera djurägare, jobba för en annan syn på hundar, förespråka kastrering, rent av anordna mobil kastrering till ett reducerat pris, jobba med veterinärer osv osv. Detta såg jag ingenting av?

Jag har bekanta som kom från Thailand i mellandagarna, de hade besökt ett rescue som drivs av svenska volontärer. Här fanns ingen ambition att sälja några hundar till Sverige, utan bara att fånga in, kastrera, sterilsera hundar så långt det var möjligt. Man tog även prover på dessa för att utesluta sjukdomar, om hunden hade en åkomma av allvarlig art så avlivades den.

På denna rescue tog man även emot privata hundar som ägarna kom med, de hjälpte till att veterinär undersöka dessa hundar. De som inte kunde betala, gjorde inte det. De som kunde betala gjorde så, och vissa donerade slantar för ytterligare vård av andra hundar. Andra donationer kom från regeringen och privata personer, såväl inom landet som utlands ifrån. Mina bekanta beslutade sig för att donera 300 kr i månaden till detta rescue, det är stora pengar i dessa sammanhang.

Ett mycket bra sätt och initiativ att hantera ett problem på plats.

Om du läst mina inlägg så hade du sett att jag faktiskt är av samma åsikt som dig, så in på blocket och kontrollera behöver jag inte :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka