Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Jo,det är visste dags att sätta stopp,ialla fall tillfälligt,av ALL införsel av hundar från de drabbade länderna. Rasrena eller inte.

Smittan kan dessutom ligga latent (dolt!!) under många år,mysigt och ha gått runt o pussat och gullat med den hunden,barn som kommer i kontakt osv..näe usch!

Fast pratar vi leishmania så kan pussa och gulla hur mycket som helst utan att bli smittad. Det är lika onödigt att sprida felaktig information åt båda håll, sjukdommen ska självklart inte förskönas men att spä på hysterin är ju bara onödigt.

mysigt och ha gått runt o pussat och gullat med den hunden,barn som kommer i kontakt osv..näe usch!

Men du får ju inte en smitta genom att gulla och pussa. Läs på litegranna.

Jag tycker att tills läget är annorlunda i dem drabbade länderna så skall införsel av dvs hundar,rasrena eller gatuhundar ej få ske!!

Det handlar knappast om att vi tar in hundar från gatan..det är ju ett globalt problem, maed andra ord heter det Väsxthuseffekt.

Det är inget måste att impotera hundar hysteriskt fr Utländska länder,när vi har en sjö här hemma med hundar som är till salu/omplacering. Är inte mer fel på dem hundarna som ligger ute på blocket som dem folk väljer och ta hem..

Ja, vi har hundar här hemma..men OFTAST så kräver ju dessa hundhem så inninordens av de som ska ha den, så många är INTE kvalificerade att ha hund enligt dom. Kan handla om att hunden INTE får vara ensammen 3 timmar som ex...Lätta på kravena säger jag.

Varför ens imp en tusenvägs korsning med gud vet vad för raser,när man för samma peng (4800kr) kan få en med "kändare" raser uppfödd här i sverige..
Nu spelar inte raserna in så mkt jag vet,men förstår inte logiken med att imp hundar med livsfarliga smittor!

Många hundar är renrasiga..många hundar har haft hem.

* Förövrigt vet jag om en här på Buke som är stark motståndare/ flitig skribent till blandraser, importhundar, blandraser o dyl..som själv säljer hundar utan stam samt är dom INTE från Sverige..Dubbelmoral kan man nog kalla det *

Senast ändrad:

det handlar inte om och sprida "osanna" rykten som det kallas.
Det handlar om att det inte är så speciellt mysigt..

Och så är det ju upp till myndigheter att reagera, det lär dem väl inte göra neråt iaf..
Vi får väl se vad som händer.
Hursom,nått måste ske.

Senast ändrad av en moderator:

det handlar inte om och sprida "osanna" rykten som det kallas.
Det handlar om att det inte är så speciellt mysigt..

Men vadå mysigt? Det är ju som att säga att det inte är mysigt att gosa med någon som har borrelia eller vad som helst. Jag har gosat med flera leishmaniahundar och de var inte ett dugg ogosigare än en frisk hund:D

Vad kallar du då en hund som haft ägare i massor av år men sedan blivit utslängd på gatan ?? Allt är INTE svart och vitt. Vad har utbildade hundar med smitta att göra ??
Ska man ta in hundar utomlands ifrån så ska det finnas ett syfte med det, mer än att ge hunden ett hem eftersom den inte har något redan. Valpar har först och främst inte så stor spridning på sjukdomar, dessutom är det helt ok att enligt mig importera dem om man inte hittar vad man letar efter i Sverige, precis som man gör med hästar.

Avelsdjur tas in för att bredda avelsbasen i Sverige, så det är ju helt legitimt det också.

Utbildade hundar, är ungefär som utbildade hästar. Om man vill köpa en men inte hittar en i Sverige så kan man importera en utifrån.

Men, att ta in herrelösa hundar från alla möjliga olika länder löser inga problem alls. Det är mycket bättre att spendera pengar på plats att försöka hjälpa och utbilda människor. Men någonting man måste komma ihåg är att det finns hundar utan hem även i Sverige. Och de hundarna ska man försöka att ta hand om först och främst. Varför ta in hundar från Spanien som hotas med avlivning, när det finns hundar i Sverige som har det precis likadant?

Jag förstår hur du tänker men man kan ju inte lagstadga efter en åsikt. Du tycker att import av avelsdjur fyller en funktion, andra kanske tycker att det är bättre att köpa hundar som redan finns än att göra flera. Du tycker att det är ok med import av utbildade djur, andra tycker att man lika gärna kan utbilda i sverige. Du tycker att import av gatuhundar inte är ok, en annan kanske har bott i landet och haft en hund en tid -ska den då inte få ta med den till sverige?

Tanken kanske är god (säger inte att jag tycker det iof) men är den i praktiken genomförbar?

Kan man verkligen säga att det är ok att ta hit ett avelsdjur (av en ras som kanske tom är vanlig i sverige) men det är inte ok att ta hit en blandrashund?

Man måste ju ha något djupare än bara ett tyckande för att lagstifta om det.

Du tycker att import av gatuhundar inte är ok, en annan kanske har bott i landet och haft en hund en tid -ska den då inte få ta med den till sverige?
PRIVATA hundar ska ju alltid få följa med sin familj. Det är ju inget snack om saken. Men Julie Rescue, Neverneverland etc handlar ju med kommerciella hundar! Det är stor skillnad på det.

Kan man verkligen säga att det är ok att ta hit ett avelsdjur (av en ras som kanske tom är vanlig i sverige) men det är inte ok att ta hit en blandrashund?
Det är inte rasen på hunden som är avgörande. Det är syftet med att ta in den som är det som avgör.

PRIVATA hundar ska ju alltid få följa med sin familj. Det är ju inget snack om saken. Men Julie Rescue, Neverneverland etc handlar ju med kommerciella hundar! Det är stor skillnad på det.

Hur ska du kunna lagstifta om det då? Den och den hunden får resa men den och den inte.
De som köper rasrena galgos från spanien på rescues då? Eller rasrena greys med stamtavla på poundsen på Irland? Hur ska tullen (eller vem det nu är som ska kontroller det) kunna avgöra om du ska använda hunden i avel eller som sängvärmare?

den handlar fortfarande inte om att hunden på ngt sätt är ogosig..
Handlar om att jag bara tycker att det inte är spec trevligt.

:)
gemför inte gärna människor och djur,men samma sak,skulle inte ställa mig o pussa på nån människa med nån smittsam,allvarlig sjukdom heller, om jag visste att denna preson dvs var sjuk givetvis.

Senast ändrad av en moderator:

Varför då ens imp en hund utomlands ifrån när du har samma förutsättningar för en omplacerings hund här hemma? Om vi bortser från dvs bestämmelser,ang krav på ensamhets tid osv..

Hur ska du kunna lagstifta om det då? Den och den hunden får resa men den och den inte.
De som köper rasrena galgos från spanien på rescues då? Eller rasrena greys med stamtavla på poundsen på Irland? Hur ska tullen (eller vem det nu är som ska kontroller det) kunna avgöra om du ska använda hunden i avel eller som sängvärmare?

För att få flytta med hund in (och ut ur?) Australien (för att ta ett ex med stränga införselregler) finns exakta angivelser på hur länge man ska ha ägt den, detsamma gäller för andra arter av sällskapsdjur.

gemför inte gärna människor och djur,men samma sak,skulle inte ställa mig o pussa på nån människa med nån smittsam,allvarlig sjukdom heller, om jag visste att denna preson dvs var sjuk givetvis.

Nu är jag inte för import av sjuka djur, men jag tycker ändå att du snedseglar lite. Om det inte smittar vid tex handkontakt eller pussar så ska väl inte det vara anledning att neka en sjuk människa ett handslag tex?

*KL*

Min reflektion över detta är den här.

Jag är personligen inte emot att importera hund, vad jag däremot blir väldigt anti mot är det sätt som redovisades genom UG även om en del saker säkert blev lite väl vinklade.

Men helt klart är att här står saker och ting inte rätt till, och jag ställer mig frågan vad är det man hjälper? Att adoptera en hund hjälper ju inte de andra 11111 hundarna som är kvar. Om man vill hjälpa borde ju insatser på plats vara mer intressanta då långt många fler hundar kan få hjälp och vård efter sina behov.

Vad vi såg på UG var ett stort antal hundar som förvarades i väntan på en ny ägare, det kallar inte jag att hjälpa eftersom många av dessa hundar aldrig kommer att få en ny ägare pga att de redan är sjuka på ett eller annat sätt om med stor sannolikhet kommer att avlida eller avlivas. I sämsta fall hinner de få en ägare, som inom en kort tid kommer att få en stor sorg på halsen när hunden blir sjuk och sen dör.

Jag tycker inte om detta fifflande, fiffel anser jag att det är när hundägare själv skriver i sitt pass till respektive hund för att sen få dessa påskrivna av en mindre nogräknad veterinär. Att försvara detta med att vara sekreterare är ett tunt försvar, då reglerna säger något helt annat. Passet skulle i teorin kunna skrivas av hundägaren, men iså fall på kliniken samtidigt i närvaro av undersökande veterinär som sen kan kontrollera att de ifyllda uppgifterna stämmer med vad som är sagt.

Jag tycker inte om fiffel med provsvar som redovisas i word dokument, fritt för vem som helst att ändra efter eget bevåg. När sen samma provsvar uppvisar en total avsaknad av chippnummer, får man anse att fifflet är fullbordat.

Det som verkligen är skrämmande, normala hund vänner/ägare som i vanliga fall skulle bli oerhört upprörda över sätt som hundar hanteras på, plötsligt tycker att det är helt ok pga rådande omständigheter. Att hundarna inte får promenad är helt ok, de är ju rescue hundar, att dessa hundar förvaras i en bil trots hög värme är också helt ok för det är ju i Spanien. Men om nu detta anses som ok, vad är det då man vill rädda dem från?

Hur ska du kunna lagstifta om det då?
Som Gabbi skrev så finns det ju redan länder som har lagstiftning kring detta. Tex Australien där importören måste ägt djuret en tid, eller i alla fall står i papprena som ägare på djuret en längre tid. Hästar kan man inte importera hur som helst, utan man måste ange i papprena till tullen vad man ska ha dem till. Varför kan vi inte ha det likadant med hundarna? Det är väl inte så svårt att säga att alla valpar under 15 veckor är det fri införsel på (med undantag för de som fått stanna kvar hos uppfödaren/handlaren i väntan på rabiesprover), eftersom valpar är någonting som många handlar med till både uppfödare och privatpersoner. Dessutom är det väldigt sällan valparna lider.

Men hundar som är över 15 veckor gamla, ska ha andra striktare regler. Tex bevis på att man varit ägare i minst 6 månader eller liknande. Eller ett annat syfte, tex köpt en ny avelstik. Kraven på avelsdjuren ska vara att de är reggade med stamtavla. Utbildade hundar är likadant. Köper man en tävlingshund så ska det finnas vissa meriter på den för att man ska få ta in den.

Hundar som kommer till Sverige utan ägare för omplacering i Sverige ska inte vara godkänt. Vi har redan tillräckligt med djur i Sverige för att inte ta in fler som inte har något direkt syfte.

*kl*

I kväll är det fortsättning:

"ONSDAG 28 JANUARI: För två veckor sedan berättade Uppdrag gransknings Pelle Westman och Magnus Svenungsson historien om de spanska hundarna som svenskar luras att köpa, och om hur en dödlig sjukdom på sikt kan drabba även oss människor.
Nu har vi återvänt till Spanien - med nya uppgifter i bagaget."

svt1 kl.20.00

Vill svara på din fråga vad man räddar hundarna från.
Jag har levt i Spanien under vintrarna i många år och har idag tre hundar som legat på strandes utsvultna och slagna och jagade av människor som tror att alla lösa hundar är farliga. Två är systrar och valpar från en tjyvparad vakthund av typ shäfer/rotwailer och dessa blev utslängda att leva på stranden under 6 mån tills vi återvände och träffade dessa uppskrämda och hungriga hundar som gått igenom en seriös veterinärbesiktning och lever ett gott liv med oss. Efter ett år av kärlek och omvårdnad är de helt underbara och tillgivna och har aldrig visat minsta aggresivitet. En av dessa har också Lesmania och medicineras för detta i Sverige och visar inga tecken på sjukdom trots att den finns där. Den enda smittospridaren av denna sjukdom är sandmyggan och inget annat. Jag undrar också hur många semesterfirare som undersöker sig om de fått denna sjukdom på semestern då ju även människor med dåligt imunförsvar kan smittas av denna sandmygga och det skrivs aldrig något om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka