Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar
*KL*
Min reflektion över detta är den här.
Jag är personligen inte emot att importera hund, vad jag däremot blir väldigt anti mot är det sätt som redovisades genom UG även om en del saker säkert blev lite väl vinklade.
Men helt klart är att här står saker och ting inte rätt till, och jag ställer mig frågan vad är det man hjälper? Att adoptera en hund hjälper ju inte de andra 11111 hundarna som är kvar. Om man vill hjälpa borde ju insatser på plats vara mer intressanta då långt många fler hundar kan få hjälp och vård efter sina behov.
Vad vi såg på UG var ett stort antal hundar som förvarades i väntan på en ny ägare, det kallar inte jag att hjälpa eftersom många av dessa hundar aldrig kommer att få en ny ägare pga att de redan är sjuka på ett eller annat sätt om med stor sannolikhet kommer att avlida eller avlivas. I sämsta fall hinner de få en ägare, som inom en kort tid kommer att få en stor sorg på halsen när hunden blir sjuk och sen dör.
Jag tycker inte om detta fifflande, fiffel anser jag att det är när hundägare själv skriver i sitt pass till respektive hund för att sen få dessa påskrivna av en mindre nogräknad veterinär. Att försvara detta med att vara sekreterare är ett tunt försvar, då reglerna säger något helt annat. Passet skulle i teorin kunna skrivas av hundägaren, men iså fall på kliniken samtidigt i närvaro av undersökande veterinär som sen kan kontrollera att de ifyllda uppgifterna stämmer med vad som är sagt.
Jag tycker inte om fiffel med provsvar som redovisas i word dokument, fritt för vem som helst att ändra efter eget bevåg. När sen samma provsvar uppvisar en total avsaknad av chippnummer, får man anse att fifflet är fullbordat.
Det som verkligen är skrämmande, normala hund vänner/ägare som i vanliga fall skulle bli oerhört upprörda över sätt som hundar hanteras på, plötsligt tycker att det är helt ok pga rådande omständigheter. Att hundarna inte får promenad är helt ok, de är ju rescue hundar, att dessa hundar förvaras i en bil trots hög värme är också helt ok för det är ju i Spanien. Men om nu detta anses som ok, vad är det då man vill rädda dem från?