Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Ahaa ja jag anade att du menade att svara mig lite och sedan drog dig mer mot ett allmänt svar ..

Som sagt så är vi överens :)

Jordbruksverkets kommentar

*kl*

Hittade detta på vovve, jordbruksverkets rekomendationer:

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=4636495 skrev:
Jordbrukserket avråder från att köpa gatuhundar med okänd bakgrund, och
rekommenderar insatser för de spanska hundarna på plats istället. Vidare
finns det också i Sverige omhändertagna hundar som behöver ett bra hem.

Vad gör Jordbruksverket nu?

·Verkets chefsveterinär har tagit kontakt med den spanska
chefveterinären för att få hjälp att ytterligare utreda om det
förekommer illegal införsel av hundar från Julie Rescue.

Införselregler o sjukdomar
·Det svenska karantänskravet för införsel av djur från EU ersattes år
1994 med krav på ID-märkning, vaccinationer, antikroppskontroll och
friskintyg.

·De svenska nationella reglerna ersattes år 2003 av gemensamma
EU-regler för förflyttning av sällskapdjur inom o till EU, som antogs i
syfte att skydda länderna mot rabies och samtidigt underlätta resande
med sällskapsdjur.

·Kraven inom EU består av ID-märkning, rabiesvaccination och ett pass.
Sverige får dessutom ha extra krav under en begränsad period, vilka
består av ID-märkning, rabiesvaccination, pass samt kontroll av
rabiesantikroppar och avmaskning mot dvärgbandmask.

·Det finns ingen generell regel som säger att djur med en defekt eller
en sjukdom inte får förflyttas inom EU om de uppfyller införselkraven.
Djur som reser ensamma som fraktgods ska dock genomgå en
veterinärbesiktning före resan för att säkerställa att de är i stånd
att klara transporten.

Leishmania

·Parasiten Leishmania finns i medelhavsområdet och sprids till djur och
människor av en sandmygga. Myggan finns inte i Sverige, och därför
sprids inte smittan mellan svenska djur även om det kommer in smittade
djur från utlandet.

·Hundar kan i undantagsfall via blodet smitta människor med nedsatt
immunförsvar. I Sverige betraktas inte Leishmanios som någon
samhällsfarlig sjukdom, men att äga en leishmaniasmittad hund kan
innebära en risk om ägaren redan är allvarligt sjuk. Sannolikt löper man
som människa dock större risk att bli smittad om man reser på semester i
medelhavsområdet i en vecka och går i linne och shorts på kvällen än om
man äger en leishmaniasmittad hund i Sverige.

·Läs mera om Leishmanios på SVA’s hemsida:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Infektionssjuksomar/Leishmanios---djuragare/

Finns det andra sjukdomar som hundarna kan smittas av?
·Ja - Leishmania banar väg för flera andra infektionssjukdomar, och
samtidig smitta med flera sjudkomar är vanligt bland gatuhundar.
Se SVS´s information - särskilt Frågor och Svar:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...-infektionssjukdomar/Kop-av-hund-fran-Europa/

Knapplån.
Har nu tittat på inslaget på nätet.
Säger bara en sak..hemskt.

Det är inte försvarsbart något av det hon har.
VAD är det för djurvän som sätter in hundarna i bilen? Han säger ju till o med att det är förbjudet i sverige,varpå hon svarar - ja detta är ju spanien..haha. Hon vet att det är dumt det hon gör,varför fortsätter man då?

Skriker ju pengar lång väg.
Skulle också kunna skicka pengar till nån org som org att avliva alla dessa hundar.
Där måste man börja för o börja rota ur sjukan tror jag.

Tror inte jag såg nån hund som inte kliade sig som besatt på inslaget..

Och nej,jag vill verkligen inte ha hit dem här hundarna,visst JAG tycker skitsynd om dem och har ett hjärta som blöder,satt o tjöt för varje krake jag såg..

Jag hoppas folk tar sitt förnuft till fånga. VILL ni ha hit dödliga sjukdomar som vi knappt har i sverige idag pga parasiter?

kl

Jag har kollat 10 minuter och tårarna bara rinner.
Bredvid mig ligger Liten som har bott hos min syster i lite mer än en månad som jag passar idag.

Jag kan inte fatta att han har vart där.

Jag är helt emot adoptioner från andra länder när det finns så många hundar i sverige att ta hand om. Trots det, är Liten en underbar hund som redan är här och jag älskar honom. Jag bara gråter när han ligger och tittar på mig.

Fy fan för Julie och fy fan för de svenska kontaktpersonerna som har mage att försvara allt detta.
Tråkigt bara att dom framställer Leichmanian på det viset och att dom inte upplyser mer om tex rabies.

*KL*

Till er som tror att vi är safe från leishmanios så länge vi inte har sandmyggan... håll er för skratt nu. Det finns indikationer om blodsmitta hund-hund och hund-människa. Har själv läst en studie om detta från sydamerika.

Sedan finns som sagt risken att en annan "blodsugare" fungerar som mellanvärd. Det bästa sättet att hålla smittan borta är att minimera inflödt av smittämnet... och just nu har vi runt 300 hundar i landet som är positiva för leishmanios.:crazy:

ag tycker också att rabiesbiten borde tagits upp, men leishmanios var antagligen mer aktuellt eftersom vi väl ännu inte fått hit någon rabiessmittad hund.

Delvis KL

Jag tycker, som fler att dvärgbandmask är ett större problem då den orsakar livshotande sjukdom hos mellanvärden, därav människor. En smittad hund har de lätta äggen i sin avföring och i sin päls så man måste inte äta nedbajsade bär för att bli smittad.

Via en annan förmedling fick vi för ett år sedan in en tik med en smittsam tumör i vagina, denna sprids via slemhinnekontakt, dvs parning men även genom att en hund nosar/slickar i baken och kommer i kontakt med tumören (som ofta hänger ut). Hunden avlivades på länsveterinärs begäran.

Jag tycker man skall hjälpa de riktiga gatuhundarna på plats och inte adoptera via föreningar som ofta föder upp valpar för detta ändamål ochdärmed riskera att dra smittsamma djursjukdomar till Sverige.

Måste bara berätta en sak som hände mig idag..

Är nyss hemkommen från Katrinehoöm,har hämtat dottern på hennes jobb(blommor)!
Jag hade med mig min vovve in i butiken..
Fram kommer ett par och säger "Vi har stått och tittat på din hund ett tag,jävligt snygg hund du har,visst är det en riesen,var kommer den ifrån?"

Och jag känner bara att säger jag Spanien,då blir jag väl påhoppad..Men jag finner inget annat land så snabbt,så jag säger Spanien...

Får till svar "Har du tagit hem en spansk gatuhund,vi såg minsann på tv häromdagen om spanska hundar mm.."

Jag försökte verkligen förklara att hon är helt grön med allt,har bott i Sverige i 8 år ,har vacc,papper,avmaskad mm..

Jag och min hund var inte vatten värd..så numera ska hon komma från Tyskland..och jag ljuger ju inte(ursprungslandet..)

Knapp

Kan ju tycka att det är bra att folk reagerar nu..
Men det finns ju gränser. En seriöst uppfödd hund fr annat "riskland" kanske är mindre risk för dvs smittor osv..(jo jag vet att d kan hända osv.....)

Nån skrev om dv.bandmasken.. ja likaså där.
Tycker dock bägge sjukdomarna är hemska och vill inte ha hit nån av dem.
Tycker inte nån av dem är klassad som hemskare än den andra,bägge är usch.

Är nog dags och införa stopp av imp från drabbade länder. Och börja sanera där. Iaf få ner smitto risken, är ju upp till myndigheter och göra..så det lär väl ej hända där nere,för dem ser det väl inte som ngt stort problem..?

Är nog dags och införa stopp av imp från drabbade länder.
Nej, men det är nog dags att införa stopp av alla hundar som kommer från gatan. Import av valpar, avelsdjur och utbildade hundar ska vara ok. Men import av gatuhundar ska inte vara ok.

Nej, men det är nog dags att införa stopp av alla hundar som kommer från gatan. Import av valpar, avelsdjur och utbildade hundar ska vara ok. Men import av gatuhundar ska inte vara ok.

tack...............

Jag kommer inte att säga att min hund är en import från Spanien,folk verkar ju helt hysteriska efter tv-programmet och verkar tro att det gäller alla Spanien-importer!

Visst är det bra att saker och ting uppmärksammas,men det får ju inte bli hysteriskt!

Igår när jag blev "påhoppad",så trodde jag först att det var nog inga "hundmänniskor",men sen fick jag uppfattningen att kunniga var dom!

Så jag kommer att köra med antingen "hemifrån" eller rasens ursprungsland "Tyskland",har ingen lust att förklara mig med papper och vacc mm..

Ska på utställning i februari,folk kanske går omvägar eller att man får höra nåt om att man går runt med en smittbärare..

Det beror ju på vilket gatuhundställe man är på i Spanien och hur de som har stället sköter sina hundar. Jag har hjälpt till på ett hundställe som hade 300 övergivna hundar under 3 veckors period. De hundarna kollades noga av veterinär och lämnades absolut inte ut utan att de var helt friska.

Sen betyder detta inte att jag skulle ta in en hund därifrån. Inte som jag ser det just nu iallafall.

Tyvärr så finns det insnöade idioter som inte bryr sig om vad som är sant eller ej. Min kompis var ute med sin iller i koppel en gång och fick en fruktansvärd utskällning för att hon "hade en sån där mink som förstör hela östersjöns djurliv". Så...trist för dig och din hund men vissa kan inte skilja på äpplen och päron.

Vad kallar du då en hund som haft ägare i massor av år men sedan blivit utslängd på gatan ?? Allt är INTE svart och vitt. Vad har utbildade hundar med smitta att göra ??

Vad kallar du då en hund som haft ägare i massor av år men sedan blivit utslängd på gatan ?? Allt är INTE svart och vitt. Vad har utbildade hundar med smitta att göra ??

Jag håller faktiskt med. Visst, jag tycker att reglerna ska följas, alla hundar ska genomgå de undersökningar, provtagningar och vaccinationer som krävs för respektive land. Men att förbjuda utförsel av vissa djur men inte av andra är ju löjligt. Lagar ska inte stiftas efter tycke och smak. Rasrena avelsdjur kan också bära på leishmania, myggorna biter inte bara byrackorna.

Jag håller faktiskt med. Visst, jag tycker att reglerna ska följas, alla hundar ska genomgå de undersökningar, provtagningar och vaccinationer som krävs för respektive land. Men att förbjuda utförsel av vissa djur men inte av andra är ju löjligt. Lagar ska inte stiftas efter tycke och smak. Rasrena avelsdjur kan också bära på leishmania, myggorna biter inte bara byrackorna.

Visst myggorna kan inte skilja ut ut rasrent och byrackor..Men det kan förhoppningsvis uppfödaren eller rräddningscentret göra,jag menar alltså med papper och vaccinationer mm!

Bara för att det smusslas med papper och vacc bland vissa räddningscenter,så innebär det inte att alla uppfödare gör det också,fast det finns säkert mygel där också!

Bara för att min jycke kommer från Spanien,så behöver det inte vara mygel med papper osv..Det är ju synd om det ska bli så hysteriskt så att man knappt törs visa sig eller ute eller säga var hunden är ifrån..

Ja, det är lätt att utpeka en syndabock och sedan är det bara så. Våra gränser är numera mycket öppna villket medför att Svensson tar med sin hund på semester. HUR många testar dessa innan dom kommer hem ? Visst finns det hemskt oseriösa adoptionsfirmor inom hunderiet, men det finns även seriösa...villket får dras över en kam när det händer att vissa missköter sig. leishmania handlar ju i grund och botten INTE om att man importear gatuhundar, detta är en mycket mycket större fråga som har med växthuseffekten att göra. Att myggan tillåts etablera sig där den normalt aldrig skulle haft en chans att överleva....den gör ju det nu pga varmare klimat. Så detta problem är större än några gatuhundar som kommer till sverige. Se bara på fästingen, den sprider sig till NORRA sverige där den aldrig kunnat överleva. Men det gör den nu. Samma gäller Styngflugan.

Visst myggorna kan inte skilja ut ut rasrent och byrackor..Men det kan förhoppningsvis uppfödaren eller rräddningscentret göra,jag menar alltså med papper och vaccinationer mm!

Bara för att det smusslas med papper och vacc bland vissa räddningscenter,så innebär det inte att alla uppfödare gör det också,fast det finns säkert mygel där också!

Bara för att min jycke kommer från Spanien,så behöver det inte vara mygel med papper osv..Det är ju synd om det ska bli så hysteriskt så att man knappt törs visa sig eller ute eller säga var hunden är ifrån..
Fast bara för att ett rescue missköter sig så behöver ju inte alla göra det heller, det är ju samma sak med uppfödarna.

Antingen ska det vara som idag, sköts det med papper så får hundarna resa eller så stänger vi gränserna helt. Det kan inte vara så att vissa hundar får resa men inte andra.

lånar.
Tack..var just det jag menade i mitt tidigare inlägg.
Bara för att det är en rasren hund,så betyder det inte att den inte bär på smittan. Smittan kan dessutom ligga latent (dolt!!) under många år,mysigt och ha gått runt o pussat och gullat med den hunden,barn som kommer i kontakt osv..näe usch!

Jag tycker att tills läget är annorlunda i dem drabbade länderna så skall införsel av dvs hundar,rasrena eller gatuhundar ej få ske!!

Det är inget måste att impotera hundar hysteriskt fr Utländska länder,när vi har en sjö här hemma med hundar som är till salu/omplacering. Är inte mer fel på dem hundarna som ligger ute på blocket som dem folk väljer och ta hem..

Varför ens imp en tusenvägs korsning med gud vet vad för raser,när man för samma peng (4800kr) kan få en med "kändare" raser uppfödd här i sverige..
Nu spelar inte raserna in så mkt jag vet,men förstår inte logiken med att imp hundar med livsfarliga smittor!

Och det finns gott om värdedjur som kan bära smittan vidare, så den logiken håller inte att sandmyggorna inte finns här..dem finns redan i tyskland och våra svidknott är deras närmsta släkting..vem säger att dem inte kan bli ett värde djur!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka