Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Jag håller med de flesta här inne om att det är bra att dessa organisationer granskas. Det som blir fel i diskussionen är att vi som har spanska hundar ses som naiva, snåla och/eller elaka.

Det finns nog få här inne som är mer påläst än jag vad det gäller spanska hundars sjukdomar.

Om jag hade bytt ut ordet hund mot t ex invandrare i vissa av era inlägg skulle det låtit som forumen på våra främlingsfientliga partier. :devil:

Jag vill också tydligöra att jag har min hund högt försäkrad och har inte tagit ut en krona på den...

Snål skulle jag aldrig kalla en gatuhundsimportör. Möjligen naiv och godtrogen.

Jag tror att de mest seriösa organisationerna vänder sig till det egna hemlandets invånare. Man ser till att hundarna är vaccinerade, kastrerade och man försöker hitta hem inom landets gränser. Varför exportera när man dessutom, enligt UG, lyckats stävja gatuhundsproblemet en hel del redan?

Rent allmänt tror jag också att det är svårt för människor i förhållandevis fattiga länder att också inte blöndas av detta ypperliga tillfälle att tjäna stora summor pengar. Man får inte glömma bort att den sociala strukturen många gånger skiljer sig en hel del från den välfärd vi är vana vid.

jag säger inte detta för att ursäkta beteendet, utan för att nyansera bilden lite. Om man kan tjäna flera tusen kronor på en hund som i det egna landets ögon är helt värdelös, så är det lätt att tänka sig att det kanske inte är omsorget om djuret som kommer i första hand.

Låt säga att vi plötsligt kunde sälja alla våra sommarkatter för motsvarande 20 000 kronor till människor på Island som tyckte att vi hade en dålig katthållning i Sverige?

Nog hade det vart en och annan som kallat sina hemfödda katter för sommarkatter och tjänat storkovan på det? Detta trots att vi har ett ganska så välordnat samhälle här.

Rent allmänt tror jag också att det är svårt för människor i förhållandevis fattiga länder att också inte blöndas av detta ypperliga tillfälle att tjäna stora summor pengar.
Fast ska vi prata om dagens program och JR så var Julie långt ifrån fattig när hon startade JR. Hon var snarare vad jag skulle kalla för rik.
Jag tror hon hade idel goda intentioner när hon började och jag tror faktiskt att alla i den svenska styrelsen har haft det från början också. Men Julie är speciell, hon är manipulativ och har lyckats lura många många. Det största problemet jag ser med JR är egenligen att de inte kastrerar hundarna utan det blir bara fler och fler och ju fler de blir desto mindre pengar kvar per hund och desto sämre blir förhållandena.

Fast ska vi prata om dagens program och JR så var Julie långt ifrån fattig när hon startade JR. Hon var snarare vad jag skulle kalla för rik.
Jag tror hon hade idel goda intentioner när hon började och jag tror faktiskt att alla i den svenska styrelsen har haft det från början också. Men Julie är speciell, hon är manipulativ och har lyckats lura många många. Det största problemet jag ser med JR är egenligen att de inte kastrerar hundarna utan det blir bara fler och fler och ju fler de blir desto mindre pengar kvar per hund och desto sämre blir förhållandena.

Du verkar mer insatt än vad jag är och jag tror säkert du har rätt. Ofta börjar det bra, men efterhand som man ser att det går att tjäna mer och mer, så korrumperar pengarna människan. Det gäller ju inte bara hundorganisationer, utan alla svindlare.

Jag tror säkert att man också måste ha ett visst kapital på fickan för att kunna börja, men eftersom pensions- och försäkringssystem, arbetslöshetsförsäkringar etc. skiljer sig en hel del mellan norra och södra Europa (för att inte glömma de forna öststaterna), så är det inte otippat att man "gör vad man kan" för att se om sitt hus.

Det som slog mig var att det talades mycket lite (läs inget) om preventiva åtgärder. Jag inbillar mig att ett rescue center borde informera djurägare, jobba för en annan syn på hundar, förespråka kastrering, rent av anordna mobil kastrering till ett reducerat pris, jobba med veterinärer osv osv. Detta såg jag ingenting av?

Du verkar mer insatt än vad jag är och jag tror säkert du har rätt. Ofta börjar det bra, men efterhand som man ser att det går att tjäna mer och mer, så korrumperar pengarna människan. Det gäller ju inte bara hundorganisationer, utan alla svindlare.
Nu är jag inte så säker på att Julie verkligen tjänar några stora pengar på sina hundar, hon har trots allt 200 hundar på gården åt gången att försörja -det kostar en slant även om hon säkerligen inte har lika höga veterinärkostnader som en seriösare organisation.
Hon lever för sina hundar -det är jag övertygad om, hon jobbar dygnet runt med hundarna, lever i det där. Problemet är ju (som med många andra djursamlare) att hon blivit hemmablind, hon ser inte att hundarna lider, hon ser det som att hon räddar dom och kan hon få ut några kronor för en valp som fötts hos henne så ser hon det som ett sätt att få det att gå runt. Jag har hört helt sjuka historier om hundar som kommit hit, hundar som finns kvar i hägnen och om människor som anklagats för de mest löjeväckande saker av Julie. Men jag tror faktiskt att hon själv tror att hon gör något bra, sen att det har blivit så fel är bara djupt beklagligt.
Julie har flera gånger blivit polisanmäld, vad jag förstår var det just en polisanmälan som ledde till att de dryga 30 hundarna fraktades i en minibuss till sverige -06, för att "rädda" dem undan avlivning som då hotade samtliga hundar i hägnet.

Jag stödjer absolut inte Julie eller Julies rescue, jag tycker att det är förkastligt och hemskt men samtidigt så tror jag att det är människor som i grunden tror att de gör något bra.

Det som slog mig var att det talades mycket lite (läs inget) om preventiva åtgärder. Jag inbillar mig att ett rescue center borde informera djurägare, jobba för en annan syn på hundar, förespråka kastrering, rent av anordna mobil kastrering till ett reducerat pris, jobba med veterinärer osv osv. Detta såg jag ingenting av?

Sant och jag tror inte (jag vet dock inte så ta mig inte på orden) att det görs så mycket heller. Julie har i alla år varit mot kastrering, hon är även mot avlivning (även av sjuka djur). Hur det är med informationen till ortsbefolkningen vet jag inte men jag VET att Julie inte går runt och predikar om att hundar borede kastreras.

Sen finns det andra organisationer som jobbar betydligt mer med detta, tom sånna som BARA inriktar sig på just information och det är jättebra, helt rätt väg att gå men Julie tror helt enkelt inte på kastrationer.

Sant och jag tror inte (jag vet dock inte så ta mig inte på orden) att det görs så mycket heller. Julie har i alla år varit mot kastrering, hon är även mot avlivning (även av sjuka djur). Hur det är med informationen till ortsbefolkningen vet jag inte men jag VET att Julie inte går runt och predikar om att hundar borede kastreras.

Sen finns det andra organisationer som jobbar betydligt mer med detta, tom sånna som BARA inriktar sig på just information och det är jättebra, helt rätt väg att gå men Julie tror helt enkelt inte på kastrationer.

Varför skulle man inte tro att kastrationer skulle minska antalet oönskade hundar? Alltså, möjligt att hon är hemmablind etc. men nog tjänar hon pengar också. Att kastrera hade varit att såga av den gren hon sitter på.

Men jag skall inte säga mer, jag har ingen aning om vem hon är utan har bara sett detta ganska viklade reportage.

Jag stödjer absolut inte Julie eller Julies rescue, jag tycker att det är förkastligt och hemskt men samtidigt så tror jag att det är människor som i grunden tror att de gör något bra.

Så tror jag också. Djursamlare tex tror inte att dom är djurplågare, utan framställer sig själva snarast som blöthjärtade djurvänner.

Varför skulle man inte tro att kastrationer skulle minska antalet oönskade hundar? Alltså, möjligt att hon är hemmablind etc. men nog tjänar hon pengar också. Att kastrera hade varit att såga av den gren hon sitter på.
Det är ganska vanligt utomlands att folk inte stödjer kastrationer, aborter eller avlivning. Kan tänka mig att det är av religiösa skäl. Nu vet jag inte varför jus Julie har varit så anti, vet bara att det varit en ständig stötesten mellan Julie och JRs styrelse under alla år.

Julie tror helt enkelt inte på kastrationer.

Nej för då skulle intäkterna av "gatuvalpar" som egentligen är avlade fritt hemma på rescuecentret som sedan säljs till Sverige gå om intet..

Det är vad jag tror ...

Det är ganska vanligt utomlands att folk inte stödjer kastrationer, aborter eller avlivning. Kan tänka mig att det är av religiösa skäl. Nu vet jag inte varför jus Julie har varit så anti, vet bara att det varit en ständig stötesten mellan Julie och JRs styrelse under alla år.

De flesta religioner skattar inte just hunden så högt... men, ok då.... det låter väl bättre kanske att ange religiösa skäl än att man faktiskt inte vill riskera att inte kunna håll på med denna business längre.

Jag tror vad jag vill jag.... ;)

Jag säger inte att du tror fel, inte att du har rätt heller. Jag vet helt enkelt inte (sen vad jag tror är ointressant i sammanhanget) men som jag ser det så är som sagt det största problemet med JR att hundarna inte kastreras. Dels ger ju okastrerade hundar i könsblandade flockar en biprodukt =fler hundar och dels finns alltid risken att naiva adoptörer avlar vidare på sin "söta stackars jättesnälla gatuhund" och vi får ännu fler oönskade valpar, som dessutom har en helt okänd sjukdomshistoria, här i Sverige.

*KL*

På Julies hemsida har dom lagt upp Pedros testresultat för Leishmania. Rätt kul.

LEISHMANIA, EHRLICHIA Y DIROFILARIA Compuesta por:
Se considera positivo para Leishmania y Ehrlichia títulos de anticuerpos superiores a 80.
- FILARIA NEGATIVO
- EHRLICHIA <20
- LEISHMANIA 80

Som enligt googles översättning betyder:

Leishmania, Ehrlichia Dirofilaria och består av:
Det bedöms vara positivt för Leishmania och Ehrlichia antikroppar titer högre än 80.
- FILARIA NEGATIV
- Ehrlichia <20
- LEISHMANIA 80

Det var på det berömda håret :angel:

Det roligaste med testresultatet är att det är ett vanligt worddokument, hans chippnummer finns inte ens med vem som helst kan ju gå in och ändra resultatet.. eller namnet på hunden :angel:

Fantastiskt tycker jag att sjukdomen Leichmanios äntligen upplyses om! Vår veterinär har berättat om detta för länge sedan o han vart vrålförbannad på alla som köper/säljer de spanska gatuhundarna... För att de helt enkelt riskerar sprida det vidare till våra hundar o framförallt till människor.

Men om jag inte missförstått allt så krävs ju även att vi får hit den omtalade sandmyggan för att spridning av Leichmanios ska fungera ...

Fast varför skulle inte fästingen duga som dom pratade om? Jag missade just det avsnittet. Sambon svor så högt just då så jag hörde inte :p

Kan inte människor bli smittade utomlands o ta med sig smittan till Sverige

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka