Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Och verkar ju också vara så att det inte bara är gatuhundar. Utan det föds upp hundar som de säljer som sk gatuhundar.

Det har för mig länge varit en självklarhet, att det föds upp. Om man säljer hundar (vilket är vad de gör), varför jag adem på gatan när man kan göra egna. Billigt blir det också att hoppa över kastreringarna.

Nu ska jag inte säga säkert för det ringde precis i telefonen när dom pratade om det på TV:n..

Men om dom nu hittat sandmygga ända uppe i Tyskland, vad sjutton säger att den inte letar sig hit ?

Rabies och dvärgbandmask vill jag helst slippa också, självklart ..

Fast så pass intelligenta får man väl hoppas att folk är ändå. Vi hade många som kom fram och frågade under husdjursmässan i Kista om just programmet så folk som är seriöst intresserade (villka faktiskt är de som är bäst lämpade för adoption) tror jag kollar upp sånt ändå.

Tycker att det är riktigt bra att dom visar detta för kan nog säga att mer än hälften av alla föreningar har stora bristningar på ett eller annat sätt. Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är helt och totalt onödigt att ta en hund från spanien när det finns nästan 3000 hundar ute på blocket som också behöver hem. och som Haukur säger så kan hundar komma hit med sjukdommen även fast dom är ordentligt undersökta.

Nej nej, vi behöver inte sjuka spanska gatuhundar hit!:mad:

Nu ska jag inte säga säkert för det ringde precis i telefonen när dom pratade om det på TV:n..

Men om dom nu hittat sandmygga ända uppe i Tyskland, vad sjutton säger att den inte letar sig hit ?
Sandmyggan vill ha det varmt så visst, blir det mer tropisk värme så kanske den hittar hit men än så länge är dess utbredningsområde främst i afrika, indien och de södra delarna av medelhavsländerna.

Man får hoppas. Jag vet bara hur många fördomar jag stött på hittills när folk frågar om min hund och jag nämner att hon är från Spanien, det är tråkigt att alltid få försvara sitt val av hund.
Allt är inte bara svart och vitt och det är väl det jag saknade lite av i programmet, i övrigt var det väldigt intressant att se mer av det man bara hört ryktas om tidigare.

Jag har mycket svårt att förstå att man över huvud taget kan fundera på att gynna dessa sk hjälporganisationer med att adoptera hundar från utlandet:eek: Vet ni om att försäkringsbolagen idag betalar ut över 1,5 miljoner PER DAG i ersättning för skador/sjukdomar på hundar och katter? Dessa pengar kommer inte från någon annan sponsor utan från oss försäkringstagare! Fundera på vad dessa pengar istället kan gå till förutom till behandlingar av livsuppehållande åtgärder på bl.a utländska byrackor. Det är vi människor som är ansvariga för att inte våra sällskapsdjur ska behöva lida i onödan och inte med alla medel försöka hålla dem vid liv. Det finns många människor som lider och behöver vård och omsorg dit pengarna kan gå i första hand.:bow:

Tycker att det är riktigt bra att dom visar detta för kan nog säga att mer än hälften av alla föreningar har stora bristningar på ett eller annat sätt. Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är helt och totalt onödigt att ta en hund från spanien när det finns nästan 3000 hundar ute på blocket som också behöver hem. och som Haukur säger så kan hundar komma hit med sjukdommen även fast dom är ordentligt undersökta.

Nej nej, vi behöver inte sjuka spanska gatuhundar hit!:mad:

Sa aldrig att det är dåligt att de visar det, men det hade varit bra att visa att inte allt är svart och vitt.
Jag respekterar din åsikt gällande att det är onödigt att ta hit en hund från Spanien, jag delar den dock inte. Jag är väldigt nöjd med min friska spanska (före detta) gatuhund.

Leishmania kan ju ligga latent, ja, men som också påvisats finns det sjukdomar som är mer problematiska. Jag blev rekommenderad att testa om min hund för L ett-två år efter hon kom, och hon är fortfarande negativ.

Så du menar att istället för att hålla sig med husdjur ska vi skänka pengar till människor i nöd? :confused:

Jag har mycket svårt att förstå att man över huvud taget kan fundera på att gynna dessa sk hjälporganisationer med att adoptera hundar från utlandet:eek: Vet ni om att försäkringsbolagen idag betalar ut över 1,5 miljoner PER DAG i ersättning för skador/sjukdomar på hundar och katter? Dessa pengar kommer inte från någon annan sponsor utan från oss försäkringstagare! Fundera på vad dessa pengar istället kan gå till förutom till behandlingar av livsuppehållande åtgärder på bl.a utländska byrackor. Det är vi människor som är ansvariga för att inte våra sällskapsdjur ska behöva lida i onödan och inte med alla medel försöka hålla dem vid liv. Det finns många människor som lider och behöver vård och omsorg dit pengarna kan gå i första hand.:bow:

En del av de pengar jag betalar in i försäkringspremie för min (spanska) hund går säkert också till åkommor orsakade av för hård avel av svenska renrashundar, man kan se saker på olika sätt. Min byracka har aldrig kvitterat ut en krona från sitt försäkringsbolag. Alla spanska hundar är inte sjuka.

Typ KL och jätte udda inlägg utan någon rödtråd.

Det är ju inte bara spanska gatuhundar som kommer hit. Vet inte hur det är med ex. ryskahundar om de bär på några sjukdommar men nog kommer de hit alltid :crazy: Att det finns ca 3000 annonser på blocket om hundar som behvöer nya hem, betyder att det är många fler än så då vissa säljer hela kullar eller flera hundar i hushållet. Jag håller med om att vi borde ta hand om de hundar som redan finns här innan vi tar in hundar från andra ställen. Men att köra lite undervising om hundar och sådant i länderna där problemen finns skulle kanske inte skada. Så som jag sa till mamma i soffan, adopterar man en hund till Sverige poppar det upp tio till i Spanien. Lite som med råttor.

Och visst alla de som jobbar med gatuhundar på plats eller förmedlar dem i Sverige på ett seriöst sätt tycker förstås att programmet är dåligt och ger en dålig bild av det hela. Hundarna på vara värda mer än det liv de får på JR men att ta upp dem till nordeuropa för det? Visst ingen hund ska behöva lida, egentligen borde man kanske inte avliva friska hundar. Men som sagt, att ta hit dem? Död hund lider inte.

Och visst alla de som jobbar med gatuhundar på plats eller förmedlar dem i Sverige på ett seriöst sätt tycker förstås att programmet är dåligt och ger en dålig bild av det hela.

Det är inte sant, jag är medlem på ett forum för just "adopterade" hundar och där är det bara förespråkare för just JR som är negativa till programmet, alla andra som är verksamma i seriösa organisation är jätteglada att problemet tas upp -för hundarnas skull.

Jag håller med de flesta här inne om att det är bra att dessa organisationer granskas. Det som blir fel i diskussionen är att vi som har spanska hundar ses som naiva, snåla och/eller elaka.

Det finns nog få här inne som är mer påläst än jag vad det gäller spanska hundars sjukdomar.

Om jag hade bytt ut ordet hund mot t ex invandrare i vissa av era inlägg skulle det låtit som forumen på våra främlingsfientliga partier. :devil:

Jag vill också tydligöra att jag har min hund högt försäkrad och har inte tagit ut en krona på den...

Såhär ser hon ut, Annagreta Bernard, som faktiskt tyckte att det mesta var OK nere i gathundsfabriken, jo, de var inte kastrerade...än...men för att kunna göra det så behövdes mer pengar.( Införstått skänk mer)

Det konstiga är att andra organisationer som tom har billigare adoptionsavgifter har råd att kastrera ALLA hundar.

Om jag hade bytt ut ordet hund mot t ex invandrare i vissa av era inlägg skulle det låtit som forumen på våra främlingsfientliga partier. :devil:

...

Jag tycker inte det är en lösning på världssvälten att köra 14 avmagrade och sjuka barn från Benin till Sverige i bakluckan på en bil heller, så visst kan du byta uyt spanska hundar mot "utlänningar" om du vill.

KL...

Jag besökte förra året ett hundshelter i Indien, vet inte om de går att jämföra med de som finns i Spanien men min erfarenhet av den organisationen var helt igenom positiv. de arbetade först och främst med kastrering av gatuhundar och information till djurägare som (i många fall) inte hade någon aning om att man kan vaccinera och kastrera sina husdjur. Hundarna satt en och en eller ett par stycken i rastgårdar eller flera stycken ute i hägn och gick på promenader med volontärer dagligen.

Några omplacerades (till indiska familjer) och några fick bo kvar.
deras intention var att minska ner antalet hundar som springer på gatorna och far illa, men på det långsiktiga sättet genom kastrering och inte genom att gå ut och skjuta av alla hundar man ser. Det vet jag däremot har gjorts i Argentina, man sköt av herrelösa hundar och lyckades med att skjuta av de hemlösas hundar också. Kul, och humant, om man vill slänga sig med sådana begrepp.

jag tycker verkligen att det är hemskt att se att det finns sådana här organisationer, dels på grund av att de sprider smittor och lurar människor men även på grund av att de kastar dåligt ljus över de organisationer som faktiskt ärligt försöker placera hundar till Sverige för att de ska få ett bra liv och ge mycket tillbaka till sina ägare. Om det satsades mer på kastration och förebyggande åtgärder skulle ju problemet automatiskt minska ner. det tror jag säkert att många av de mer seriösa organisationerna inser, och det är verkligen synd att de inte uppmärksammas och att det blir sådana här svart-vita diskussioner.

Hejsan hoppsan kerstin :grin:

Snacka om övertramp från din sida nu, man får väl tänka efter lite innan man bara kastar ur sig en sådan sak :crazy:

Senast ändrad:

Men nu pratar vi inte om människor, så hoppa upp ur sandlådan och tillför något vettigt i stället :grin:

Vi övriga pratar om sjuka hundar som en oseriös organisation packar som sillar i bilar och kör hit till sverige, levererar på parkeringsfickor. Hundar som har stora oklarheter i fråga om de papper som ska vara ifyllda etc.

Vi pratar om en organisation som får in närmare 4 miljoner (från sverige enbart) + massor av gåvor i fråga om halsband, fästinghalsband etc. etc. och inte ett skit verkar komma hundarna till nytta :crazy: :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka