Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Sv: Uppdrag Granskning ikväll: import av spanska gatuhundar

Så himla mycket bortförklaringar och undvikande svar både från Julie och den svenska kontakten. Usch, hemskt att se, hoppas att folk som sett programmet kanske tänker en extra gång innan de köper hund därifrån...

Fast vad fan trodde folket innan? Att hundarna i spanien hade rena och fina hagar, men enbart 2 kamrater, god mat, mysiga sängar?

För mig räcker det att tänka på resorna som hundarna gör, omställningarna, att från att ha levt på gatan ska passa in i ett svenskt samhälle. Det är fan inte värt det. Ta bort djuren!

Jag hade gärna skänkt pengar för avlivning av spanien hundarna, finns det någon sådan organisation?

Taget ifrån deras hemsida:

Alla känner Sucha, Sucha som tack vare era donationer och ert stöd blev amputerad. Den kommande vecka ska hon kastreras. Vad mer kan jag berätta om Sucha?

Haha, det är inte möjligt.

Enligt min ägare hittades jag på juldagen 2005 med mitt framben brutet, men utgifterna vid jul hindrade min familj att ta mig till veterinären, så jag haltar och jag kan inte ta långa promenader.

Jag bor med Julie och alla mina vänner på La Higuera, jag är lycklig. Jag vet att detta är mitt hem för livet för ingen kan adoptera mig pga mitt ben. Jag vet att Julie skulle vilja göra det omöjliga för mig, att göra så jag kan leka och springa i bergen runt La Higuera, men hennes ekonomi tillåter inte det.

3,7 miljoner och inga pengar?

Senast ändrad:

Håller fullständigt me dig, lättlurade svenskar!!

Varför köper inte dessa människor övergivna hundar i sverige? finns jättemånga fina hundar som behöver nya hem.

Jag fasar för vad detta ska leda till i slutändan.

Lite svar, och lite mer KL!

Sos har jag ingen erfarenhet av. Men från fler än dig har jag hört att det skall vara en bra förening.

JR har jag erfarenhet av. MEN! Jag blir förbannad när jag ser detta program, vem fel det än är, så är det hundarna som lider av det!

Vad jag har förstått så har JR bytt styrelse hit och dit det senaste åren och då kommer det ju lägligt att ha ett granskande repotage med folk som inte är helt insatta i sina sysslor än. Såklart kan de inte svara ordentligt för sig. Och ingen av dem är väl mediatränade antar jag?

Jag tyckte även att det var fult av Uppdrag granskning att först i slutet ta upp det här med sandmyggan. Naturligtvis vill väl ingen i sverige ha sjukdomen här! Fakta skall framföras korrekt. Efter en kvart får vi veta att det är sjävla sandmyggan som sprider sjukdomen. Innan dess lät det som hunden överförde till människan i sann zoonos!

Övrigt har JR mycket att ställa till rätta och skaffa sig någon som har koll på deras ekonomi! Sådana saker skall kunna redovisas när som helst.

Menmen, lite små åsikter från mig

MVH Sot

Fast vad fan trodde folket innan? Att hundarna i spanien hade rena och fina hagar, men enbart 2 kamrater, god mat, mysiga sängar?

För mig räcker det att tänka på resorna som hundarna gör, omställningarna, att från att ha levt på gatan ska passa in i ett svenskt samhälle. Det är fan inte värt det. Ta bort djuren!

Jag hade gärna skänkt pengar för avlivning av spanien hundarna, finns det någon sådan organisation?

AMEN :bow:

*kl*

Fy fasen!! Usch, vad hemskt!!!:cry: Och vilka hemska tanter, både hon i Spanien och hon här!!!

Och hur kan man välja att köpa en gatuhund från Spanien???:confused: Det känns oseriöst, även om jag absolut förstår tanken att man vill hjälpa till och rädda... Som nån sa, jag hade hellre donerat pengar för att avliva de stackars hundarna där nere. De som är sjuka alltså, inte alla. Men gärna lite kastereing med. Tänk på alla smittor som kan komma hit...:crazy: Inte bara Leshmania (stavning?) utan det kan ju vara skabba och annat smått med. Hur tänker man?

Halshugg mig gärna, men det känns bara fel på alla sätt och vis!!

Och verkar ju också vara så att det inte bara är gatuhundar. Utan det föds upp hundar som de säljer som sk gatuhundar.

Det avlades ju hej vilt där inne, vad sa dom : fri avel ... ( på rescuecentret )

Jag ill bara påtala att alla vi som ni beskriver som "räddare i nöden" faktikst inte är helt blåsa eller tycker att hundar ska lida.

Jag kollade nogrannt upp Sos-animals innan jag adopterade min hund. De kastrerar alla hundar fortast möjligt. Deras egen vet som jobbar på anläggningen (ganska ny som jobbar volontärt) tar hanhundarna omgående medan tikarna får åka till en klinik för sterilisering.

Jag vet att man på sos försökt bygga upp hundgårdar som liknar de vi har i Sverige, i varje hundgård bor 4-6 hundar. Min hund var inlåst i en sådan på nätterna medan hon på dagtid fick leka på gården.

Min hund flögs in till Danmark (kastrup) och fick sedan åka i sin flygbur över till Svågertorp där jag hämtade henne direkt. Buren var ungefär i storlek med en hundbur man har i en bil. Hon luktade skunk men det varnade de för för att anti-parasitmedlet hon hade på sig skulle sitta kvar ett par dagar efter ankomst till Sverige.

Hon har från första dagen varit en kärleksfull, frisk hund med mycket mindre besvär än de rashundar jag tidigare haft.

Med detta vill jag säga att alla vi som adopterar är varken korkade eller onda männsikor. Om ni har undringar så pm:a gärna mig eller gå in på www.sos-animals.se

Jag är rädd för att även denna seriösa organisation ska drabbas på grund av diskussionen runt pogrammet och vill gärna visa min bild av att adoptera en spansk hund.

Usch jag mådde dåligt redan efter 5 minuter :cry:, stackars hundar och fy för allt slarv med passen...

*kl*

Vad säger man?

Riktigt ledsamt att se och förbannat obehagligt när man får svart på vitt att vi snart kommer ha dom där sjukdomarna här ..

Känns ju j*vligt illa *förbannad*.
Fast just sjukdomsbiten tycker jag är felvinklad, det är ju inte leishmanian som är värst, dvärgbandmasken och rabies är ju ett mycket mer reellt hot. I sverige kan inte leishmania smitta och vuxna friksa människor får det inte öht.

Hehe, nu svarar jag dig igen!

Jo, naturligtvis kommer även alla seriösa organisationer få ta del av detta nu. Du måste öva upp argumentationstekniken framöver, eller ja, det kommer du få gratis :crazy:;)

En dålig = alla dåliga?

MVH Sot

Fy fan, vad hemskt programmet var!
Ta bort varenda hund och lägg ner skiten. De verkade inte ha koll på någonting..
Julie verkade vara en riktig kärring med en beundransvärd talang för att ljuga. Snacka om att dra nytta av blödiga svenskar som tror att de gör en god gärning...

Hunden Johny finns som omplacering i jourhem (på hemsidan för stunden), kontaktpersonen försvarade en rescue som hon inte hade argument nog att försvara, och Julies medarbetare propagerar för att "uppdrag granskning" ljuger genom youtube-videos.
Dock ställer jag mig undrande till några frågor, efter att ha hört deras synvinkel;
- Om hundarna bara sitter i bilen mellan 7-8 på kvällen, finns det inte sandmyggor resterande delen av dygnet?
-Hur får man in 200 hundar i en bil?
- Är det försvarbart att ha hundarna i bilen även om den står i skuggan, i 34 graders värme?
- Om grannarna, enligt deras åsikt ljuger, och inte har insyn till gården; vad är det då som säger att de inte kan höra hundarna som skäller i bilen, eller att huset de bor i är högre än muren (vilket gör att de ser vad som händer)?
Bara lite funderingar efter att ha läst på deras hemsida...

Beklagligt är att programmet bara visade upp en - dålig - av de föreningar som placerar spanska hundar till Sverige. Som de svarade i chatten, så är det bara deras arbete att visa på missförhållanden. Men alla föreningar är inte oseriösa. Min tik från SOS-animals var kastrerad och hade sina papper iordning när hon kom - och var dessutom frisk och har så varit de hittills tre år jag haft henne, och nere på SOS hundgård kastreras alla hundar. Visst är det som Julie Rescue håller på med i allra största del förkastligt, men det är tråkigt att man inte kan visa på de lyckade adoptionerna och de bättre föreningarna också, frågan är vad folk nu kommer tro när man berättar att hunden man har är från Spanien.. Ungefär som du..? Och isåfall känns det väldigt trist.

Undras hur varmt det var i bilen där en hel hög hysteriska hundar var inlåsta,,,
Man saknar ord för hur vidrigt det var

Fast UG granskar ju bara missförhållanden rosa moln och fluff fluff är dålig TV. Aktiva innom seriösa föreningar välkomnar det här programmet.

Tror aldrig att jag varit så arg av att ha sett på ett TV program :mad:. Nå har jag vetat att det kommer sjuka hundar och olika sjukdommar till Sverige men detta är ju f*n otroligt! Hur länge ska det ta innan vi står här med svenska hundar med sjukdommar som kommer från dessa spanska "gatuhundar"? Undra hur många köpare som visste att det såg ut såhär? Hoppas många räddare såg detta så vi slipper allt detta!

Bra att dom har en uppföljare på detta nu!

Det står tom på hemsidan att de inte kan garantera att hundarna som kommer är helt friska. Leishmanios smittar via mygg, hunden kan ju bli stucken på flygplatsen innan avresa och då redan ha friskintyg. Men Leishmanios är egentligen ingen fara för svenska hundar. Synd att de inte tog upp något om dvärgbandmasken som faktiskt är ett betydligt större hot mot svenska hundar.

Fast UG granskar ju bara missförhållanden rosa moln och fluff fluff är dålig TV. Aktiva innom seriösa föreningar välkomnar det här programmet.

Jag välkomnar också programmet, men tycker ändå att den kunde nämnts att JR inte är den enda organisationen i Spanien, och att alla hundar som kommer från Spanien inte är produkter av Julies missförhållanden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka