Uppdateringstråd 31

IMG_3121.webp

Milou är en hund med integritet med nya människor. Inte rädd utan bara ointresserad. Han ser inte vitsen med att hälsa på allt och alla. Det gör att alla ser honom som en fantastisk fjäril dom vill fånga. För den gången Milou går fram självmant eller springer fram för att hälsa lyser alla upp som små barn på julafton. Alla blir stolta och tänker att det är bara just dom som är utvalda och det kan dom prata på om. Det är faktiskt lite fint att se hur Milou sprider glädje bara av att sticka fram sin nos eller låta någon röra vid honom. Trassel tog han under sina vingar direkt, han höll koll på Alvin hela tiden och han känner av mig mer än någon annan gör sen Alvin dog. Milou är klok och smart och snäll. Fina lilla Milou.

Men han är nog också den mest avundsjuka hund jag vet. Jag satt i köket med Trassel och berättade hur fin han är och då hör man Milou komma springandes från altanen,via sovrummet och vardagsrummet för att han också vill höra hur fin han är. Han kan ju inte låta Trassel suga åt sig allt på egen hand liksom. Men han är definitivt förtjänt att höra hur fantastisk han är.

Valpkursen idag gick bra. Han låter fortfarande som ett övervuxet marsvin men vi kunde ändå sitta i en tajt ring med resten av ekipagen till 80%. Han lyssnar bra på sitt så det har blivit vår ”reset” om han reagerar på någonting.

Han fick också hälsa på ett par av valparna! Det visar sig att han inte är aggro, han blir bara så till sig för han vill leka att han börjar morra och gnälla. :bag: Ändå skönt att veta för nu förstår jag hans reaktioner bättre. Vi ska fortsätta med skvallerträningen och mjukost oavsett. Men det var trevligt att han fick interagera med en annan hund för en gångs skull, han slickade en labrador på nosen väldigt snällt.

Han leker dock som en jävla orkan, det är tassar och nafs och brottning!!! Fungerar inte alls när den andra hunden är lika liten som honom, han är skitjobbig :banghead: han leker som om han är en bullterrier, det är som en tvåkilos ångvält. Får försöka hitta någon lekkompis som pallar…

Igår var det premiär för i år med cykeln, eftersom den haft punktering tidigare, men husse fixade den i helgen ❤️. Vi tog en lugn runda även om hundarna har ok kondition då vi haft bra underlag hela vintern och varit ute i fårhagen utom nån vecka.

20250407_141647.webp

Idag tänkte jag åka ut en vända till fåren med vovvarna och ikväll ska jag vara medhjälpare på kurs i allmänlydnad.

Imorgon tillbaka till att jobba natt.. Kom med på tävlingarna i helgen med Spock också så få se hur det går.

Valpkursen idag gick bra. Han låter fortfarande som ett övervuxet marsvin men vi kunde ändå sitta i en tajt ring med resten av ekipagen till 80%. Han lyssnar bra på sitt så det har blivit vår ”reset” om han reagerar på någonting.

Han fick också hälsa på ett par av valparna! Det visar sig att han inte är aggro, han blir bara så till sig för han vill leka att han börjar morra och gnälla. :bag: Ändå skönt att veta för nu förstår jag hans reaktioner bättre. Vi ska fortsätta med skvallerträningen och mjukost oavsett. Men det var trevligt att han fick interagera med en annan hund för en gångs skull, han slickade en labrador på nosen väldigt snällt.

Han leker dock som en jävla orkan, det är tassar och nafs och brottning!!! Fungerar inte alls när den andra hunden är lika liten som honom, han är skitjobbig :banghead: han leker som om han är en bullterrier, det är som en tvåkilos ångvält. Får försöka hitta någon lekkompis som pallar…
Synd att du inte bor i Stockholm, annars hade han kunnat fått röjt med Nisse.

Tränaren ordnade ett träningstillfälle och jag hakade på.
enkla övningar med stadga och kontakt. Precis vad vi behöver.

Han visste vart vi var på väg :D Ställde sig upp och pep i baksätet när jag körde in i gränden.

For först runtsom en drake i snöre men lugnade sig ganska snabbt och la sig ner när han skulle vara passiv. När vi skulle gå slalom nära de andra tryckte han nosen i mattan och jag fick ingen kontakt. Fast han gick lydigt bredvid.
Tränaren sa att det var hans sätt att distrahera sig från de andra och att jag skulle vara nöjd. Och det är jag!

Idag är Trassel definitivt inte sugen på att träna. Det hjälpte inte ens att ta fram köttbullar. Jag gav upp när han på kommandot Ligg betedde sig först som att han inte förstod. Men jo då, han släpade fram en mjuk, gosig filt och bäddade frenetiskt tills filten var mjuk och fluffig och så suckade han, andades ut och la sig ner. Och tittade på handen han visste att det var en köttbulle i och tittade intensivt på den och sen på mig. Han hade ju gjort som han skulle och ville ha belöning. Fast det gått åt flera minuter av bäddande mellan att jag sa Ligg och han var klar. 🤣

IMG_3593.webp
Sen fick dom prova nya regnoverallerna. Milous var bra, lite stort men det fungerar då med eller utan ett täcke under. Som vanligt är allt för stort för lille herren. Hans blick gör att det ser ut som att jag torterar honom men jag lovar att så inte är fallet:D

Sitter i soffan nu och ska strax ge mig av till veterinären för att lämna in salukipojken. Idag blir det operation av två små framtänder, vad mer som kan behövas får vi se efter röntgen. Dock har han inte fått medicinen mot illamående som han skulle få, vilket stör mig... De skrev i kallelsen vilken medicin han skulle få, men den visade sig vara receptbelagd och varken jag eller sambon har fått något recept :cautious: Misstänker att någon sköterska klantat sig och skrivit recept till tidigare ägares dödsbo eller något. Så det blev ju inte så enkelt, och jag hoppas att det går bra ändå. Han har dock inte fått det tidigare heller, då för att ingen ens nämnde någon medicin... Ja jösses.

Sitter i soffan nu och ska strax ge mig av till veterinären för att lämna in salukipojken. Idag blir det operation av två små framtänder, vad mer som kan behövas får vi se efter röntgen. Dock har han inte fått medicinen mot illamående som han skulle få, vilket stör mig... De skrev i kallelsen vilken medicin han skulle få, men den visade sig vara receptbelagd och varken jag eller sambon har fått något recept :cautious: Misstänker att någon sköterska klantat sig och skrivit recept till tidigare ägares dödsbo eller något. Så det blev ju inte så enkelt, och jag hoppas att det går bra ändå. Han har dock inte fått det tidigare heller, då för att ingen ens nämnde någon medicin... Ja jösses.
De kan ge det som injektion istället bara och de har säkert gjort det dom andra gångerna också ☺️

De kan ge det som injektion istället bara och de har säkert gjort det dom andra gångerna också ☺️
Så måste det vara. Jag berättade hur det var och det skulle inte vara några problem iaf :) Tydligen hade de haft stora problem med sjuk personal senaste veckorna, så det var nog därför mitt recept missats. Nu håller de iaf på och opererar, de behöver visst ta båda de stora hörntänderna också :( Jag är inte ett dugg förvånad men tycker väldigt synd om honom...

Så måste det vara. Jag berättade hur det var och det skulle inte vara några problem iaf :) Tydligen hade de haft stora problem med sjuk personal senaste veckorna, så det var nog därför mitt recept missats. Nu håller de iaf på och opererar, de behöver visst ta båda de stora hörntänderna också :( Jag är inte ett dugg förvånad men tycker väldigt synd om honom...
Det är några jobbiga dagar direkt efter och tar en stund innan de lär sig plocka upp och hålla i saker, men det brukar gå fint.

Jag har ju fått dra ut några hörntänder på arbetshundarna genom åren... 😬

Det är några jobbiga dagar direkt efter och tar en stund innan de lär sig plocka upp och hålla i saker, men det brukar gå fint.

Jag har ju fått dra ut några hörntänder på arbetshundarna genom åren... 😬
Visade sig att ena hörntanden klarade sig ändå, och nu ska allt vara så bra att han inte kommer behöva mer tandvård :heart Sitter med honom på uppvaket nu. Han inledde med att liggande försöka springa hem :p Nu är det relativt lugnt trots allt.

Vi var i fårhagen igår I fantastiskt fint väder ❤️. Sen var jag med allmänlydnads kursen, det ungefär 30 år sen jag var med på en sist men det är ju samma koncept ungefär.
Märker hur mycket min egen hundträning förändrats i och med hundsports träningen och särskilt agilityn där man lägger mycket fokus på belöningar och att det hela ska vara positivt för hunden. Utgångspunkten är att blir det fel så är det med största sannolikhet förarens fel, gör hunden mot förmodan fel så är det ändå på förarens ansvar då situationen var för svår eller hunden inte tillräckligt tränad för att förstå uppgiften eller vad nu som brister 😜.
Överlag trevliga ekipage och bra instruktör som sa att hon fick lite nya tankar när jag var inne och petade lite på ekipagen.

Idag åkte vi till klubben och tränade lydnad, har en svag tanke om att testa köra startklass med Spock. Tay var supertaggad på allt utom fotgående som han tycker är traggligt 😜. Lilla M har jag påbörjat forgående med och nu tränade vi på sitt och stanna kvar.

Lilla M I fårhagen igår
20250408_123618.webp

Inatt sover jag på soffan med salukipojken. Vill inte att han trasslar runt i vårt trånga sovrum med tratt. Men han har iaf kommit igång ordentligt nu, ätit middag, kissat och bajsat, gått rastningsrunda med bra balans... Trött såklart, men under omständigheterna mår han bra :) Imorgon börjar skötsel i form av munskölj.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 262
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 277
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 250
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 598
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka