Uppdateringstråd 31

Vi får försöka komma upp snart-ish :heart

Det är ganska jobbigt, jag vill ju köra agility med den här killen i framtiden men just nu känns det kört, han gör utfall mot alla hundar han ser. :( Idag har vi suttit ett par timmar i parken och bara tittat. Han betedde sig ändå okej, det var först när en annan hund började skälla (inte mot oss) som han gick upp i varv. Men vi kunde sitta och titta när hundar gick förbi utan morr eller skäll. Tror jag ska skaffa en klicker för att göra det enklare med skvallerträningen.

Måste bara komma ut ur domedagstänket 😅 han är bebis, vi jobbar på det, han kan lära sig.

Visa bifogad fil 164797

Valpkurs försök 1 avklarat! Om du letar efter ett snabbt och garanterat sätt att få tinnitus har jag en chihuahua att sälja dig. :up::banghead: Han skäller liksom inte, han sjunger i falsett.

Aja, trots att han betedde sig som ett as och sprängde mina trumhinnor vissa stunder var han faktiskt väldigt duktig på kontaktövningarna och han tittar mig i ögonen hela tiden. :) Vi blev kvar med en annan valp en liten stund och när vi sen gick ut tillsammans var han jättesnäll och tyst, så förhoppningsvis vänjer han sig. Önskar vi hade en lugn äldre hund att öva med!
Nyfiken, vad fick ni göra? Jag gillar att vara förberedd och träna allt innan så min hjärna sen kan fokusera när vi väl är på plats

Nyfiken, vad fick ni göra? Jag gillar att vara förberedd och träna allt innan så min hjärna sen kan fokusera när vi väl är på plats
Jag missade första tillfället så fick göra lite grejer från det. Vi övade kontakt, att valpen ska kolla dig i ögonen och följa dig. En övning där man ska hålla godis bakom ryggen och belöna om valpen ser dig i ögonen, en övning där man ska backa bakåt och valpen ska följa efter (istället för att man själv går upp till hunden). Sen testade vi på att gå lös och inkallning, att inte springa fram till de andra valparna. :)

Det sistnämnda måste vi öva mer på, han tyckte det var så kul att vara lös att han sprang en massa extra varv :p men andra försöket gick bättre, då fattade han galoppen. Han ville inte springa till de andra valparna trots att han var reaktiv, full fokus på mig! Det var skönt.

Trassel fortsätter att uppföra sig exemplariskt när han är okopplad. Har tränar här hemma och på klubben för första gången igår. Han viker inte från min sida. Han är till och mer följsam på båda ställena och håller sig nära hela tident fast jag ger honom varsågod att busa men nej. Han vill vara med mig trots Milous lekinviter, skyddsträning, skällande hundar, att Milou gick igång hängde han inte på. Antar att han kommer bli lite kaxigare med åren och ha svårt med fokus men det blev aldrig det med Alvin.

Att ha haft Alvin som första hund var suveränt och vi lärde oss allt tillsammans. Men det är svårt att hitta en till hund som man känner komma upp på samma nivå. Jag hoppas Trassel är den hunden men ingen kan ersätta just Alvin men ha dom egenskaperna

Jag missade första tillfället så fick göra lite grejer från det. Vi övade kontakt, att valpen ska kolla dig i ögonen och följa dig. En övning där man ska hålla godis bakom ryggen och belöna om valpen ser dig i ögonen, en övning där man ska backa bakåt och valpen ska följa efter (istället för att man själv går upp till hunden). Sen testade vi på att gå lös och inkallning, att inte springa fram till de andra valparna. :)

Det sistnämnda måste vi öva mer på, han tyckte det var så kul att vara lös att han sprang en massa extra varv :p men andra försöket gick bättre, då fattade han galoppen. Han ville inte springa till de andra valparna trots att han var reaktiv, full fokus på mig! Det var skönt.
Bra jobbat ❤️

Det är ganska jobbigt, jag vill ju köra agility med den här killen i framtiden men just nu känns det kört, han gör utfall mot alla hundar han ser. :( Idag har vi suttit ett par timmar i parken och bara tittat. Han betedde sig ändå okej, det var först när en annan hund började skälla (inte mot oss) som han gick upp i varv. Men vi kunde sitta och titta när hundar gick förbi utan morr eller skäll. Tror jag ska skaffa en klicker för att göra det enklare med skvallerträningen.

Måste bara komma ut ur domedagstänket 😅 han är bebis, vi jobbar på det, han kan lära sig.
Väl värt att tänka på är också att det (oftast) är betydligt svårare för en hund att "bara vara" när något spännande/läskigt händer (typ, en okänd hund dyker upp) än vad det är om hunden har en uppgift. Att bara sitta på en bänk i en park kan alltså vara extremt mycket svårare än att träna agility. Ofta lär de sig ju att "när vi kommer till den här typen av situation, då gör vi det här jätteroliga tillsammans" och så blir det inga problem alls.

Min förra tik tex, hon kom till mig som omplacering och fick då fullständig panik av vissa hundmöten ute (hon var i början rädd vid alla hundmöten, men vissa var klart värre än andra). Ändå tog det inte lång tid innan hon blev superpepp av att se andra hundar vid ett fält, för vi åkte på lure coursing-träningar som hon fullkomligt älskade och då lärde hon sig att när hon ser en samling hundar, då ska hon få ha jättejättekul. Hon kunde till en början då fortfarande tycka att ett möte med en lugn hund var katastrofalt, men en hel klunga som alla var stökiga dårar, inga problem :p (Efter ett tag fick vi till det så att 99,9% av alla hundmöten gick bra, men det tog såklart tid och jobb att nå dit)

Idag har jag och Humla varit på NW-kurs. Fick ju lite blodad tand av träningstillfället för nån månad sen, och anmälde mig till en kurs igen.

Vårt bekymmer i NW har varit att Humla blir trött och då glömmer att markera vart gömman är, även om det märkts att hon hittat den. Har känt mig lite vilsen i det, för tror det är en stor del i varför vi inte tagit diplom på tävling än.

Men idag gick det superbra! 🤩 Absolut att jag märkte att hon blev lite trött, och behövde lite mer peppning mot slutet, men fick ändå bra markeringar på nästan alla söken idag 😃
Hade tänkt växla hund på kursen, men blev väldigt sugen på att satsa lite mer på NW med Humla nu när Sparven får all agilityträning, så får se hur jag gör.

Fick några bra tankar inför att träna hemma lite med. Och då kan ju båda hundarna få köra när jag ändå håller på 👍

Jag åkte till klubben och körde öppen rallyträning idag med Spock efter praktiken. Det giick rätt bra när jag gjorde rätt 😜. Husse körde under tiden lite agility med Tay och corgin.

Spock
20250330_182508.webp

I helgen ska vi iväg och valla för instruktör på lördagen och på söndag blir det agilitytävling för lilla M och Spock. Nästa vecka återgår allt till det normala och jag återgår till nattjobb !

Som plåster på såren kan jag säga att det går utmärkt att både träna och tävla agility med en reaktiv hund.
Min har helt lärt sig att koppla bort andra hundar när hon jobbar på agilityplanen och hon sköter sig allt som oftast även utanför 😊
Du kommer lära dig din hund och superbra att du börjat med skvallerträning. Hunden kommer också att lära sig att de andra hundarna inte kommer nära när ni kör agility.

Igår var jag och Lita på en promenad som anordnades av medborgarskolan i samarbete med en djuraffär i stan. Jag tänkte att det kunde vara nyttigt att promma med en typ 10-20 andra hundar. Vi var 94!!! stycken.. helt galet många. Det var 3 eurasier, skoj! Lemmys dotter var med och en en hane som vi faktiskt träffat när han var alldeles plutt men inte sedan dess så det var roligt. Lita ville hellre leka med Lemmys dotter än hanen 😅
Militären höll också på att skjuta under tiden promenaden och övningarna pågick och det brydde hon sig inte ett dugg om så det var ju fint att veta :love:

Tidig morgonpromenad med hundar i soluppgången. De fick en ordentlig runda och Spock gick lös som vanligt. Ett par skränande svanar var väldigt spännande som satt sig på fältet men han spanade bara mot dem en stund innan han fortsatte med sitt.

Få se om jag orkar åka till fårhagen efter praktiken eller om det blir en vilodag.

20250402_063404.webp

Igår när vi var ute åt han en vårlöksblomma (bara blomman) i rena farten. Ringde vet som sa att det nog inte var tillräcklig mängd för förgiftning men att han skulle kunna bli dålig i magen. Han hade det jobbigt en period under natten med diarré men inga kräkningar, sen somnade han igen. Är så stressad att han faktiskt ska vara förgiftad ändå :cry: jag fick ingen sömn alls, vill bara hålla koll på honom.

Igår när vi var ute åt han en vårlöksblomma (bara blomman) i rena farten. Ringde vet som sa att det nog inte var tillräcklig mängd för förgiftning men att han skulle kunna bli dålig i magen. Han hade det jobbigt en period under natten med diarré men inga kräkningar, sen somnade han igen. Är så stressad att han faktiskt ska vara förgiftad ändå :cry: jag fick ingen sömn alls, vill bara hålla koll på honom.
Menar du en sån här?
De är ju pyttesmå. En enda blomma är ju mikroskopisk om du tar den i handen.
Om han blev dålig av den lilla så är det ju jättefarligt.:nailbiting: Det visste jag inte.

1743582774775.webp

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 123
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 420
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 534
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈