Uppdateringstråd 30

Menar du att du bestraffar honom på dagen för att han velat gå ut på natten genom att ignorera/visar missnöje mot honom?
Eftersom du pratar om att han "försöker vinna tillbaka dig" ? Tänker att det isf är rätt oschysst mot hunden eftersom han inte kan förstå varför matte är sur.
Kan inte tänka mig något värre än att göra så som du skriver, jag älskar ju Alvin och Milou och att straffa dom utan att dom vet varför har aldrig hänt finns bara inte. Jag skulle nog dra det så långt att jag aldrig bestraffar. Regler och ordning inlärt på positivt sätt. Inte några negativa metoder här.

Oj, definitivt inte. Då har jag använt fel ord eller blivit feltolkad. Jag skulle aldrig bestraffa Milou. Tvärtom går jag ju ut vareviga natt. Det jag menade med att ignorera var om jag ska ignorera honom eller inte när han väcker mig på nätterna. Om det är en ovana han fått eftersom han ibland vill ut utan att kissa. Att vinna tillbaks menade jag när han gav mig hundögonen när jag mumlade i sömnen att jag ville sova men att det inte går när han vinner över sömnen för att jag ju tycker synd om honom också.
Ja alltså att du ignorerar honom på natten har jag full förståelse för.
Jag syftade enbart på den biten jag citerade där det lät som att du ignorerade honom efter att ni hade gått upp för dagen sas, inte att du ignorerade honom när han ville väcka dig.

Jag har alltså inga problem med ignorera eller för den delen att man korrigerar när man tränar hunden, jag tyckte bara det lät som du gjorde det i ett läge där hunden inte förstod varför.

Jag syftade enbart på den biten jag citerade där det lät som att du ignorerade honom efter att ni hade gått upp för dagen sas, inte att du ignorerade honom när han ville väcka dig.

Jag har alltså inga problem med ignorera eller för den delen att man korrigerar när man tränar hunden, jag tyckte bara det lät som du gjorde det i ett läge där hunden inte förstod varför.
Okej, nej så dramatiskt var det inte.

Jo det vore kanske en lösning men då han, motstridigt nog, är svår att få att kissa och man kan få traska runt ganska länge ibland och han är väldigt noga med var han ska kissa. Jag har försökt lära in ordet kissa och då hade man kunnat peka på stången men jag vet inte hur man ska lära honom det med kissplatsen. Börja utomhus kanske men det är svårt att springa runt med den när jag väntar på att han ska kissa och då just där. Har du något bra tips för att lära in det?
Att börja utomhus tror jag är bra. Rastplatsen på båten är ca en kvadratmeter, en upphöjd "låda" som min hund hoppar upp i. Förslagsvis bygg något, typ pallkrage med dubbla presenningar i botten, och fyll med lämpligt strö. Så får det ta den tid det tar. Här finns tips hur man bygger en rastplats och lär in den till hunden på en båt. Det finns även bilder.

Jag tänker att eftersom detta är ett konstaterat problem hos Milou kommer det inte att försvinna och du måste ju få sova. När han väl lärt sig använda inomhusrastplatsen kan du lugnt ignorera honom om han väcker dig på natten.

Att börja utomhus tror jag är bra. Rastplatsen på båten är ca en kvadratmeter, en upphöjd "låda" som min hund hoppar upp i. Förslagsvis bygg något, typ pallkrage med dubbla presenningar i botten, och fyll med lämpligt strö. Så får det ta den tid det tar. Här finns tips hur man bygger en rastplats och lär in den till hunden på en båt. Det finns även bilder.

Jag tänker att eftersom detta är ett konstaterat problem hos Milou kommer det inte att försvinna och du måste ju få sova. När han väl lärt sig använda inomhusrastplatsen kan du lugnt ignorera honom om han väcker dig på natten.
Jag måste kika på det och se om jag hittar något som passar Milou. Det känns som sista utvägen.

Ikväll har han fått medicin och jag ska se om den hjälper för som du skrev behöver jag få sova

Återigen, jag kan inte se syftet med att ignorera en hund så långt efteråt. Jag kan ju inte ens ignorera honom när det händer. Jag vet mycket väl hur det fungerar och jag är dessutom inte arg på honom, jag vill ju så klart fortsätta sova men om han säger till vill jag hjälpa honom. Så varför ska jag ta med mig något från natten till morgonen?

Är rätt säker nu på att det är just högenergifodret som ställer till det för salukipojkens mage. Igår var första dagen efter illamåendet som han fick bara det (och torrfoder), utan gröt. Damernas vanliga färskfoder var slut hemma. Inatt vid 3-tiden spydde han galla igen. Åtminstone verkar han ha lärt sig att han ska spy på golv och inte i soffor eller på mattor... Nu blev det gröt i frukosten igen och ikväll kan han få "vanligt" färskfoder istället.

Måste nog öka på sedan hur mycket han får. Funderar på att ordna så att han får högenergi-torrfoder istället för det vanliga torrfoder han får (blandar lite) och se om det fungerar. Han är svår att få i bra hull! Han är betydligt finare i kroppen nu jämfört med när han kom i somras, har musklat på sig fint, har väldigt gott om energi och har förvånansvärt nog inga problem med kyla heller. Men ja, det hade varit klädsamt med liiite högre hull på honom.

Corgi-prinsessan är trött efter att ha varit iväg och vallat på nytt ställe 😁. Gick väldigt mycket över förväntan och hon fick idel lovord både av min syster som var med och instruktören. Nu har vi bägge landat i soffan för att vila upp oss 🙂.

Lilla M 🥰
20241222_141452.webp

Bc-pojkarna har haft lite vila efter kiropraktor besök men ska få komma iväg imorgon och köra ett pass i fårhagen. Vi ska iväg och valla hos tränare med dem i mellandagarna beroende på underlaget.

Jag ska passa på att njuta av lite ledighet efter jul då jag tagit semester 😁.

Är rätt säker nu på att det är just högenergifodret som ställer till det för salukipojkens mage. Igår var första dagen efter illamåendet som han fick bara det (och torrfoder), utan gröt. Damernas vanliga färskfoder var slut hemma. Inatt vid 3-tiden spydde han galla igen. Åtminstone verkar han ha lärt sig att han ska spy på golv och inte i soffor eller på mattor... Nu blev det gröt i frukosten igen och ikväll kan han få "vanligt" färskfoder istället.

Måste nog öka på sedan hur mycket han får. Funderar på att ordna så att han får högenergi-torrfoder istället för det vanliga torrfoder han får (blandar lite) och se om det fungerar. Han är svår att få i bra hull! Han är betydligt finare i kroppen nu jämfört med när han kom i somras, har musklat på sig fint, har väldigt gott om energi och har förvånansvärt nog inga problem med kyla heller. Men ja, det hade varit klädsamt med liiite högre hull på honom.

Min Malle kraks ocksa nar han far for "rich" foder. Han behover ha det mest "basic" jag kan hitta och eftersom jag ger torrfoder sa ar det ocksa de billigaste sackarna. :p Inte helt fel! Jag kan ge hur mycket gronsaker som helst, men det minsta jag ger lite for mycket av farskfoder eller for hogenergi torrfoder sa kraks han galla. Han ar dock den enda hund jag haft som alltid valjer att stiga av mobler och mattor och kraks pa golvet ... Det ar mojligt att jag drog av honom av nagot forsta gangen det hande, han ar mycket kanslig for vad jag vill ... och jag har daligt minne.:)

Hundskrälle. Han skrämmer mig.

Igår smet han när jag skulle sätta fast kopplet. Var borta i en halvtimme ungefär.
Nu var vi på kvällsrastning och vi kom in hörde jag att han kraftsade på ytterdörren och när jag tagit mig ut från toan stod dörren öppen. Hund borta IGEN!
Mina nerver klarar inte detta. :cry: :arghh:
Får börja låsa om mig.

Edit. Hemma igen. Han var borta i åtta minuter. Var nog för kallt och blött ute

Så skönt med hall bokad en stående eftermiddag varje vecka 🙌 Idag var det snöoväder igen, så grymt bra att kunna dra iväg och träna. Fortsätter skruva in arbettsättet i skyddet, hon är ju väldigt tight med mig så jag ska försöka backa lite och hålla mig i bakgrunden och se om hon släpper lite fokus på mig. Hon har tex en tendens att vilja droppa allt och komma till mig när jag berömmer, så 🤐

IMG_8006.webp

Hundskrälle. Han skrämmer mig.

Igår smet han när jag skulle sätta fast kopplet. Var borta i en halvtimme ungefär.
Nu var vi på kvällsrastning och vi kom in hörde jag att han kraftsade på ytterdörren och när jag tagit mig ut från toan stod dörren öppen. Hund borta IGEN!
Mina nerver klarar inte detta. :cry: :arghh:
Får börja låsa om mig.

Edit. Hemma igen. Han var borta i åtta minuter. Var nog för kallt och blött ute
Förstår det är läskigt. Jag brukar låsa ytterdörren fast jag bara är ute på gården just för att Milou kan öppna dörrar. Han har bara öppnat den en gång och det var när jag var ute och fixade vid bodarna och helt plötligt så kände jag en liten nos i knävecket så som tur var ville han bara till mig. Men när han nu kommit på hur vågar jag inte chansa.

Vilken tur att Oskar kom tillbaka igen båda gångerna, det är min mardröm att någon av mina skulle försvinna. Jag har fått tänka om kring mycket nu när jag har Milou mot bara Alvin för dom är så olika och har olika behov. Det känns kanske ovant i början med vissa saker som att alltid låsa men efter några dagar går det mesta på rutin.

Imorgon bitti ska Ebrah till veterinären. Blodprov och röntgen inför operation av juvertumörer. Jag hoppas att allt går bra (och ser inte ett dugg fram emot att ge mig ut så tidigt att vi t.o.m. hinner hem innan det är soluppgång). Är såklart lite orolig att de ska säga att det dykt upp något problem som gör att vi inte kan ta bort tumörerna, även om jag egentligen inte tror att det ska bli så.

Försöker också klura ut hur jag ska göra med morgondagens motion, men det blir nog en tur till rastgården eller liknande, så kan vi ta en roligare och längre promenad på julafton. Det ser jag fram emot.

Fan. Hon har fått ett blåsljud på hjärtat. Det är inget hon haft förut, men när salukis väl får hälsoproblem så är det just hjärtsjukdomar som brukar dyka upp, så nu ska vi utreda ifall det här är en naturlig förändring eller något allvarligare :( De var snälla och lyssnade snabbt på brorsans hjärta också, och det var helt normalt iaf. Men ja... inte riktigt vad jag väntat mig av dagen :(

Är väldigt sugen på att tröstshoppa salukivalp. Kan inte förstå hur min favorit i en till synes fantastisk kull inte är såld än. Föräldrarna och andra nära släktingar är champions både på kappbana och LC, och de släktingar jag träffat har varit supertrevliga. Dessutom hälsoundersökta enligt rasklubbs rekommendationer utan anmärkning. Sååå svårt är det ju inte att importera valp. Men eh. Kanske lite mycket med 4 salukis i hemmet :cautious:
471249913_10162472540607342_5635268780366118894_n.jpg

Är väldigt sugen på att tröstshoppa salukivalp. Kan inte förstå hur min favorit i en till synes fantastisk kull inte är såld än. Föräldrarna och andra nära släktingar är champions både på kappbana och LC, och de släktingar jag träffat har varit supertrevliga. Dessutom hälsoundersökta enligt rasklubbs rekommendationer utan anmärkning. Sååå svårt är det ju inte att importera valp. Men eh. Kanske lite mycket med 4 salukis i hemmet :cautious:
471249913_10162472540607342_5635268780366118894_n.jpg

Många som har valpar "över" verkar det som. Är nog ekonomin...
Men gisses så söt :love: om den inte skulle springa till skogs ute vid min stuga hade jag kunnat ha en

Ni som bor på landet eller i alla fall utanför en stad, brukar det vara fyrverkerier där? Oroar mig för grabbarna. Men jag har svårt att tro att någon skulle smälla här, vi är dessutom många med hundar.

Jag måste fråga någon som vet men jag har inte träffat en granne på en vecka förutom en till nyinflyttad. Så i väntan på att träffa en granne frågar jag er.

Hur bor ni och är det fyrverkerier på nyår där?

Min Malle kraks ocksa nar han far for "rich" foder. Han behover ha det mest "basic" jag kan hitta och eftersom jag ger torrfoder sa ar det ocksa de billigaste sackarna. :p Inte helt fel! Jag kan ge hur mycket gronsaker som helst, men det minsta jag ger lite for mycket av farskfoder eller for hogenergi torrfoder sa kraks han galla. Han ar dock den enda hund jag haft som alltid valjer att stiga av mobler och mattor och kraks pa golvet ... Det ar mojligt att jag drog av honom av nagot forsta gangen det hande, han ar mycket kanslig for vad jag vill ... och jag har daligt minne.:)
Har också en sån kille hemma :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 111
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
275
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka