Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte vad du har för modell på täcket nu, men på Börjes finns det täcken som helt klart för mina tankar till hästtäcken :p
5764-Hundt-cke-1.jpg
Problemet jag har är att han är tunn och under pälsfluffet mer vinthudssmal än normalviktig. Och snoppen pekar rakt fram, inte snett nedåt.

Så,lyfter han inte på benet så blir det blött mellan snopp och bröstben. Ganska exakt maggjorden är på det där täcket.
Hittar han nåt att lyfta på benet mot så riktas strålen snett utåt och då är det inga bekymmer. :up:

Inte ett hundproblem jag hade föreställt mig. Har haft hanhundar sen 70-talets början. Ingen har kissat på sig själv. :rofl:

Problemet jag har är att han är tunn och under pälsfluffet mer vinthudssmal än normalviktig. Och snoppen pekar rakt fram, inte snett nedåt.

Så,lyfter han inte på benet så blir det blött mellan snopp och bröstben. Ganska exakt maggjorden är på det där täcket.
Hittar han nåt att lyfta på benet mot så riktas strålen snett utåt och då är det inga bekymmer. :up:

Inte ett hundproblem jag hade föreställt mig. Har haft hanhundar sen 70-talets början. Ingen har kissat på sig själv. :rofl:
Har du något täcke som passar i övrigt att skissa av? I så fall kan jag sy ett till er utan magplatta? :)

Eftersom detär svinkallt och Oskar frös rejält vid dagens tidigare rastningar slängde jag på ett täcke. Och drog åt ordentligt runt bröstkorgen.
Men vad hjälper det när man har en hund som är för lat att lyfta benet och därför kissar rakt fram mellan frambenen och motbröstbenet.

Då nu ligger ett ursköljgt täcke på elementet och torkar.
Vill ha ett täcke av hästmodell, dvs inga breda gördlar runt magen framför snoppen..
vad har han för storlek?

Harry har kissat på sig själv väldigt mycket 😆
Han har inte tid att stå still och kissa utan fortsätter gärna springa på tre ben och kissa samtidigt, dvs kommer överallt.
Har inte brytt mig så mycket, bara duschat honom och hängt täcket på tork och sen tvättat det någon gång i veckan.
Bäst är tröjor i stil med pompa jumpa, de har jag klippt till och sytt om så de inte hamnat så långt bak.
Nu är han dock betydligt bättre och kan stå still för det mesta.

Startade dagen med en långpromenad. Vi traskade iväg till en stor(!) rastgård och eftersom vi var så tidiga var vi också ensamma trots att den vanligtvis är populär. Snön låg orörd och hundarna var jätteglada :) Ungefär 40-50 minuter spenderade vi där, och det kändes som om de utnyttjade tiden väl. Antingen sprang de, eller så gick de och nosade ordentligt på allting.

Nu är vi hemma igen och trist nog upptäckte jag ett litet skrapsår på Lily. Eller ja, litet bitsår är det väl egentligen eftersom Ebrah till sist blev less på att Lily var så burdus i sina lekinviter, så hon nöp till och med tanke på hur Lily samtidigt sprattlade omkring är det ju inte konstigt med ett litet sår. Men ja. Nu är det rengjort och hundarna har somnat i soffan. Jag kommer nog också somna snart, för jösses så trött jag är.

Harry gav julafton en tass av fyra.
Sovmorgon var bra, sen gick vi till stallet och han fick inte följa med när sambon fotade mig och Ärtan. Misär och skit!
Sen gick vi hem, när vi gick förbi granngården var deras jättestora jakthund ute lös. Den är jättesnäll men Harry blev inte alls glad, lyfte upp honom tills ägaren lyckades kalla in den igen.
Minuspoäng igen 😆

Vi hade köpt Doggys julpaté till honom, den var succé!
Men så fick Oscar Mjau julsill som luktade helt fantastiskt äckligt så då blev det misär igen när katten fick bättre mat än Harry.

När vi fikade åt vi saffransbullar, inget för en hund, ännu mer misär.
När vi lagade mat lyckades jag spilla i ugnen, skapa Lützen-dimma i köket och dra igång brandvarnaren 😂
Det var inte heller uppskattat.
Efter maten åt vi choklad, inte heller något för en hund.

Så ja, julafton var en skitdag för en liten hund 💔
1000015716.webp

Bwaah, att det ska vara så svårt för folk att ha koll på sina hundar 🤬 B har blivit påhoppad, närmad och nypt många gånger av lösa hundar (eller hundar vars ägare inte kan korta kopplet). Jag har ändå känt att vi haft bra flow på sistone och kunnat avleda fint med leksak eller gjort sällskap med mötande hund och på så vis avdramatiserat.

Men idag var det såklart en lös hund utan ägare i sikte som vi behövde passera. Och B är ju min själsspegel, så när hunden i fråga kommer väldigt nära och jag instinktivt ryter ”GÅ HEM MED DIG!!!” så svarar hon i ett hjärtslag med ”Matte bekräftar att det är en fuling, vi klipper den jäveln!” och börjar skälla med alla avståndssignaler utåt 🙄 Det är såå svårt för mig i dessa — allt för förekommande — situationer… jag måste stänga av mitt eget kroppsspråk och ropa snällt men högt ”Er hund är lös här, kom och hämta den tack” eller liknande… För B går in i teamwork mode ögonblickligen.

Var på agilitykurs med Sparven i förmiddags. Handling klass 1 för en instruktör jag tränat en del med genom åren.

Sparven var väldigt taggad, men var verkligen med mig hela passet. Så himla roligt! Lagom svåra slingor som vi satte efter några försök. Kul att se hans utveckling, och väldigt självbelönande för mig, då det räcker att jag gör rätt för att han ska göra rätt 😅

Så kul att han var nöjd och träningsvillig i pauserna med, så vi kunde få kontakt även när vi rastade mellan våra omgångar. Toppenträning därmed! 😃 Hoppas det kommer fler chanser snart.

Simning på schemat för vovvarna idag. Tay och Nike fick vibba också.
Första gången för lilla M i pool men det var inga konstigheter, Tay däremot är lite av en dramaqueen fast han simmade förra vintern och det tredje passet nu.
Spock ÄLSKADE det, han hade väldigt svårt att förstå att man skulle upp ur vattnet öht 😅.

Spock
20231227_124723.webp

Imorgon ska bc pojkarna få valla lite.

Det blir himla tyst och stilla på kvällarna när all rastning sker i sådant snödjup 🤣

Jag har viss ågren för att ha valpkull i det, hur ska de kunna rumsrenhetstränas? 😱
Haha ja! Bog har dock varit så uppe i varv. Att få springa lös ut genom dörren? Lekpark direkt utanför huset? Går ju inte att låta den chansen gå till spillo! Han har suttit vid dörren eller kört rejs inne under eftermiddagen. Dock har han somnat som en liten sten nu. ❤️

Tilda satte igång med sitt andra löp på annandagen, ca 9 månader efter första löpet. Hoppas det här blir lika lugnt, än blöder hon inte så mycket och är duktig på att tvätta sig.

Vi var iväg på "nyårsfest" med buffé på hundklubben idag :) godast var "prinsesstårtan", som hon smaskar på i bilden 😅 jag är glad att hon faktiskt provade flera saker, vissa med god aptit och vissa lite mer tveksamt 😅 hon har lite svårt att landa och slappna av när det är nya hundar som skäller och låter, men det gick riktigt bra idag. Fick beröm från båda instruktörerna som var med (ena har vi i hoopers kursen som vi går just nu, den andra har vi haft i tre olika nos-kurser + valpkursen), speciellt den andra instruktören tyckte hon var så lugn och avslappnad nu mot vad hon brukar vara, och sa att jag gjort ett bra jobb ❤️ kändes bra att höra, man är ju så självkritisk, speciellt när Tilda varit väldigt ängslig sen första löpet, och med "alla" problem som varit med magen och den troliga inflammationen i bogen.
Vi fick testa ett nytt trixa också, att "slå" på ringklocka och Tilda var jätteduktig och fattade grejen fort och duttade med tassen så det plingade 😁 tror hon tyckte det var kul, för fick plocka bort den sen så hon inte fortsatte i all evighet 😂
received_1584368179038656.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka