Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var snorhalt på grusvägen till stallet igår. Jag hasade fram för att inte slå ihjäl mig, Harry däremot tyckte det var superfestligt att rivstarta iväg, kuta en bit, tvärnitar och glida på sidan för att sen göra en ny rivstart 😂
När vi kom hem igen hade han fortfarande massor med energi, slet ner filten från soffan och la sig där uppe och stirrade på mig och Oscar 😆
Visa bifogad fil 135625

Knut slirar också runt på isen som en galning :D

Sprang och hämtade sin kanin som han försökte få Oscar att ta ifrån honom, katten var inte superimponerad 😅
Sen slocknade han till slut i soffan och i morse var han mer död än levande, tur det är nio dagar sovmorgon nu 😄
1000015937.webp

De small på håll igår när vi var ute vid 20. Sen small det väldigt nära oss en gång...
Såg en stor skylt utmed vägen där det stod "köp fyrverkerier bla bla" Ville typ köra rakt igenom den :D
Dit vi flyttat nu så är det vanligtvis väldigt trevligt med gångvägar och stora grönytor runt husen. Well. Nu skjuts det på de stora grönytorna. Typ 30m från vår balkong står de (i bästa fall). Nu har jag knäppa hundar, så Lily tycker det är helfestligt att stå i fönstret och titta och Ebrah brukar göra detsamma om hon inte är upptagen med att sova under en filt i soffan, men jag tycker det är sjukt obehagligt att vara utomhus när det smälls. Varje, varje år här så hör man om poliser som ryckt ut för att folk skjuter medvetet mot andra, något år höll ungj*vlar på inne på bussterminalen t.o.m. Jag själv har fått fyrverkerier flygandes bara 20cm framför min cykel osv. Och ut måste man ju om inte annat för att rasta hundarna. Jag vill gå i ide :(

Dit vi flyttat nu så är det vanligtvis väldigt trevligt med gångvägar och stora grönytor runt husen. Well. Nu skjuts det på de stora grönytorna. Typ 30m från vår balkong står de (i bästa fall). Nu har jag knäppa hundar, så Lily tycker det är helfestligt att stå i fönstret och titta och Ebrah brukar göra detsamma om hon inte är upptagen med att sova under en filt i soffan, men jag tycker det är sjukt obehagligt att vara utomhus när det smälls. Varje, varje år här så hör man om poliser som ryckt ut för att folk skjuter medvetet mot andra, något år höll ungj*vlar på inne på bussterminalen t.o.m. Jag själv har fått fyrverkerier flygandes bara 20cm framför min cykel osv. Och ut måste man ju om inte annat för att rasta hundarna. Jag vill gå i ide :(

Ja mina hundar är konstigt nog inte rädda men JAG rycker till.. tycker de är obehagligt och sen har vi haft hundar som varit livrädda. Ena tiken mamma hade försökte gräva sig under badkaret t.ex..
Förstår faktiskt inte det roliga. Skit för miljön med

Nåt har hänt med Spock (som även går under smeknamnet Skrik och Panik)!
Vi har ju sen vi fick hem honom som 9 veckors valp fått jobba på hans höga förväntan (och ljudande) i tränings sammanhang. Det har ju gått framåt hela tiden men nu senaste passen har han faktiskt varit relativt lugn och framförallt tyst. Nu är han ju inte ens två år fyllda men det har varit en lång väg att gå med illbattingen som skrek rakt ut som om man misshandlade honom som liten valp utanför agility plan (han visste inte ens vad agility var än!?) och inte helt självklart att det skulle lyckas. Vet ju att det finns folk som helt enkelt inte får fason på hundarna och de därför vistas mesta av tävlings/träningstider i bilen.
För mig är det dock viktigt att ha hundarna på plats för att spara tid vid hundbyten inte minst när jag knappt kunnat gå. Han har funkat hyfsat på agilityträning faktiskt, ligger lös på sin bädd och tittar. Inför träning har det varit hetsigt, inte minst när man åker till fårhagen 😅.

Senaste passen har han dock varit lugn och igår fick han vara med när syrran vallade och kunde ligga ner och titta på faktiskt. Likaså när vi var iväg och tränade agility med dem, han kunde ligga vid planen lugnt och titta på.

Få se om det håller i sig, kanske börjar gossen sakta bli vuxen? 😁

20231222_135207.webp

Jakt i dagarna tre för hundarna, Atan lyckades dock bryta av en klo så slutjagat för henne idag. Den var inte helt av så fick dra loss det sista, men nu ser allt ut att vara borta och det är rentvättat. Hoppas det håller sig fint över nyår, så vi slipper åka in. Hennes klor har flisat sig mycket mer sista halvåret, trots olja och tillskott, kan alla allergimediciner ge sköra klor?

Jakt i dagarna tre för hundarna, Atan lyckades dock bryta av en klo så slutjagat för henne idag. Den var inte helt av så fick dra loss det sista, men nu ser allt ut att vara borta och det är rentvättat. Hoppas det håller sig fint över nyår, så vi slipper åka in. Hennes klor har flisat sig mycket mer sista halvåret, trots olja och tillskott, kan alla allergimediciner ge sköra klor?

Stackars Atan!
Kanske? Funderar på om det kanske kan vara kastreringen som spelar in, om det inte är medicinerna?

Stackars Atan!
Kanske? Funderar på om det kanske kan vara kastreringen som spelar in, om det inte är medicinerna?
Det kan det såklart också vara!
Landar tyvärr mer och mer i att låta henne vandra vidare, känns som klådan bara blir värre och värre. Kastreringen har inte hjälpt nämnvärt för henne, hon får maxdos med mediciner och vaccinet är vi inne på tredje året på… så ledsamt att se henne så påverkad. Lilla Atan :heart

Landar tyvärr mer och mer i att låta henne vandra vidare, känns som klådan bara blir värre och värre. Kastreringen har inte hjälpt nämnvärt för henne, hon får maxdos med mediciner och vaccinet är vi inne på tredje året på… så ledsamt att se henne så påverkad. Lilla Atan :heart

Men fy så tråkigt! ❤️
Allergi och klåda är verkligen ett jäkla skit!
Provat onychotin för klorna? Vi hade inne en wachtel hos oss på jobbet för klokapselbrott mer el mindre en gång i månaden förut, sen började han med ovanstående och nu har det bara varit något enstaka senaste åren. Svindyrt men det verkar funka bra på många!

Men fy så tråkigt! ❤️
Allergi och klåda är verkligen ett jäkla skit!
Provat onychotin för klorna? Vi hade inne en wachtel hos oss på jobbet för klokapselbrott mer el mindre en gång i månaden förut, sen började han med ovanstående och nu har det bara varit något enstaka senaste åren. Svindyrt men det verkar funka bra på många!
Ja det är ett jäkla skit! Mallen har också allergi, så det känns som en börjar ha bra koll på det…

Det är den hon fått ihop med Nutrolin, hon har fått det sen oktober men inte sett någon nämnvärd förbättring. Hade ändå rätt stora förhoppningar på det då både vet och andra bekanta gett det med gott resultat.

❤️ Ni har verkligen gjort allt för att få bukt med hennes klåda, det ska ni ha en stor eloge för. Det går till en gräns och jag är övertygad om att ni känner när den är nådd, både för er och hennes del. Fina lilla Ata, det är ett jäkla skit :(

Och dubbel otur med allergi på mallen också. Hoppas inte hennes är lika allvarlig?

❤️ Ni har verkligen gjort allt för att få bukt med hennes klåda, det ska ni ha en stor eloge för. Det går till en gräns och jag är övertygad om att ni känner när den är nådd, både för er och hennes del. Fina lilla Ata, det är ett jäkla skit :(

Och dubbel otur med allergi på mallen också. Hoppas inte hennes är lika allvarlig?
Ja, det är en riktig hjärtehund så det känns extra tufft på något sätt :cry:

Inte lika illa, men typ allergisk som samma. Kvalster och pollen.

Försöker hitta halsband till hunden. Mycket konservativ hund ska sägas. Hon vill ha ett textil halsband (eller vad det heter, sånt platt, inte läder eller rep), halvstryp med kedja. Hennes gick sönder efter 10 år och jag köpte ett med läder och kedja, vilket är knappt godkänt, det är för brett och svårt att dra av (jag drar av henne halsbandet ofta). Kommer man med nymodigheter som sele, halsband med ”klicklås” osv ratas detta.
Men jag hittar inga….3 hundaffärer, inget. Tinybuddy hade bara stl M, hon behöver S.

Har ni nåt tips?

Försöker hitta halsband till hunden. Mycket konservativ hund ska sägas. Hon vill ha ett textil halsband (eller vad det heter, sånt platt, inte läder eller rep), halvstryp med kedja. Hennes gick sönder efter 10 år och jag köpte ett med läder och kedja, vilket är knappt godkänt, det är för brett och svårt att dra av (jag drar av henne halsbandet ofta). Kommer man med nymodigheter som sele, halsband med ”klicklås” osv ratas detta.
Men jag hittar inga….3 hundaffärer, inget. Tinybuddy hade bara stl M, hon behöver S.

Har ni nåt tips?
Var tvungen att googla lite 😅
Hur verkar detta?
https://www.zooplus.se/shop/hund/hu...KfEAQYCCABEgKKnvD_BwE&activeVariant=1192397.1

Har ni nåt tips?
Ett till:
https://vetzoo.se/basic-sweet-halvs...MI9YPivY64gwMVRE6RBR2pcQKfEAQYGCABEgIXK_D_BwE

Jag har tränat med hästen två kvällar i rad och Harry har fått sitta på läktaren med husse 😄
Sambon var lite oroad innan om Harry verkligen skulle kunna sköta sig men det gick jättebra! Var lite gnöl i början, sen la han sig på Ärtans ylletäcke bredvid husse, sista tio minuterna tröttnade han, klättrade runt lite och ville att något skulle hända.
Andra dagen var han duktig direkt från start och chillade hela träningen 🌟

Var även på Sharpman igår, massor med folk. Harry var superduktig, brydde sig inte om någon och kunde vänta när jag tittade på saker utan att bli rastlös.
Var en dum krullhund som skällde ut honom ordentligt I kassakön, Harry gruffade bara lite tillbaka. De fick släpa ut sin hund och vänta utanför.
Fattar inte riktigt varför man tar med hundar som blir helt rabiata till en affär där det alltid är andra hundar och väldigt mycket folk på helgerna 😅
Blir ju inte direkt en trevlig upplevelse för någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka