Beror nog väldigt mycket på vilken typ av butik det är. Tex där jag jobbar så är det sällan ett problem, för butiken är så stor och om man tex behöver prova ett täcke så är det lätt att gå med hunden till katt- eller smådjursdelen och stå där ifred och prova. Och det kan vara väldigt svårt för kunderna att veta när det ska vara rusning i butiken!Fattar inte riktigt varför man tar med hundar som blir helt rabiata till en affär där det alltid är andra hundar och väldigt mycket folk på helgerna
Blir ju inte direkt en trevlig upplevelse för någon.
Klassiskt exempel på det sistnämnda ser man tydligast på lönehelgerna. Flera gånger när jag öppnat butiken så har det varit massvis av folk. Samtliga med en tanke "Jag åker tidigt innan det blir rusning", men då har såpass många tänkt det att det blir en rusning. Butiken öppnar kl 10. Mellan klockan 10 och 11 är det full fart konstant. Sedan blir klockan 11. Stendött. 11:20 kanske nästa kund kommer, och utbrister då "Oj, här var det lugnt! Ni måste göra mer reklam för er så att folk vet att ni finns!" och då kanske man precis står och pustar ut efter att ha farit runt som en vettvilling i en timme Sedan blir det en ny rusning efter lunch, men från kanske kl 15 är det riktigt lugnt igen. Från då ca kl 15 till ca 17:30. Då kommer alla som "Ska passa på mot slutet av dagen när det lugnar sig". Alla som kommer mellan kl 15-17 tror då att vi aldrig har några kunder öht, och alla som kommer efter ca kl 17 tror att det varit konstant proppfullt i butiken.
Samma mönster ses varje dag och när kunder ibland frågar om det är ok att de tar med en lite stökig hund till butiken för att prova tex ett täcke, så blir de oftast väldigt förvånade när jag berättar vilka tider på dagarna som är lämpligast för det. De tar för givet att det är då flest är i butiken. Vilket är anledningen till att det är som lugnast.