Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fattar inte riktigt varför man tar med hundar som blir helt rabiata till en affär där det alltid är andra hundar och väldigt mycket folk på helgerna 😅
Blir ju inte direkt en trevlig upplevelse för någon.
Beror nog väldigt mycket på vilken typ av butik det är. Tex där jag jobbar så är det sällan ett problem, för butiken är så stor och om man tex behöver prova ett täcke så är det lätt att gå med hunden till katt- eller smådjursdelen och stå där ifred och prova. Och det kan vara väldigt svårt för kunderna att veta när det ska vara rusning i butiken!

Klassiskt exempel på det sistnämnda ser man tydligast på lönehelgerna. Flera gånger när jag öppnat butiken så har det varit massvis av folk. Samtliga med en tanke "Jag åker tidigt innan det blir rusning", men då har såpass många tänkt det att det blir en rusning. Butiken öppnar kl 10. Mellan klockan 10 och 11 är det full fart konstant. Sedan blir klockan 11. Stendött. 11:20 kanske nästa kund kommer, och utbrister då "Oj, här var det lugnt! Ni måste göra mer reklam för er så att folk vet att ni finns!" och då kanske man precis står och pustar ut efter att ha farit runt som en vettvilling i en timme :p Sedan blir det en ny rusning efter lunch, men från kanske kl 15 är det riktigt lugnt igen. Från då ca kl 15 till ca 17:30. Då kommer alla som "Ska passa på mot slutet av dagen när det lugnar sig". Alla som kommer mellan kl 15-17 tror då att vi aldrig har några kunder öht, och alla som kommer efter ca kl 17 tror att det varit konstant proppfullt i butiken.

Samma mönster ses varje dag och när kunder ibland frågar om det är ok att de tar med en lite stökig hund till butiken för att prova tex ett täcke, så blir de oftast väldigt förvånade när jag berättar vilka tider på dagarna som är lämpligast för det. De tar för givet att det är då flest är i butiken. Vilket är anledningen till att det är som lugnast.

Beror nog väldigt mycket på vilken typ av butik det är. Tex där jag jobbar så är det sällan ett problem, för butiken är så stor och om man tex behöver prova ett täcke så är det lätt att gå med hunden till katt- eller smådjursdelen och stå där ifred och prova. Och det kan vara väldigt svårt för kunderna att veta när det ska vara rusning i butiken!

Klassiskt exempel på det sistnämnda ser man tydligast på lönehelgerna. Flera gånger när jag öppnat butiken så har det varit massvis av folk. Samtliga med en tanke "Jag åker tidigt innan det blir rusning", men då har såpass många tänkt det att det blir en rusning. Butiken öppnar kl 10. Mellan klockan 10 och 11 är det full fart konstant. Sedan blir klockan 11. Stendött. 11:20 kanske nästa kund kommer, och utbrister då "Oj, här var det lugnt! Ni måste göra mer reklam för er så att folk vet att ni finns!" och då kanske man precis står och pustar ut efter att ha farit runt som en vettvilling i en timme :p Sedan blir det en ny rusning efter lunch, men från kanske kl 15 är det riktigt lugnt igen. Från då ca kl 15 till ca 17:30. Då kommer alla som "Ska passa på mot slutet av dagen när det lugnar sig". Alla som kommer mellan kl 15-17 tror då att vi aldrig har några kunder öht, och alla som kommer efter ca kl 17 tror att det varit konstant proppfullt i butiken.

Samma mönster ses varje dag och när kunder ibland frågar om det är ok att de tar med en lite stökig hund till butiken för att prova tex ett täcke, så blir de oftast väldigt förvånade när jag berättar vilka tider på dagarna som är lämpligast för det. De tar för givet att det är då flest är i butiken. Vilket är anledningen till att det är som lugnast.

Den här butiken är enorm men det är trånga passager och under helger, speciellt när de annonserar om reor är det alltid massor med folk, där märks ingen lågkonjunktur 😅
Vill man gå I lugn och ro är en vardagsförmiddag det bästa.
Får tänka att det är som att åka till Ikea fast ridsport/kläder/jakt/häst/katt 😄

Jag har tränat med hästen två kvällar i rad och Harry har fått sitta på läktaren med husse 😄
Sambon var lite oroad innan om Harry verkligen skulle kunna sköta sig men det gick jättebra! Var lite gnöl i början, sen la han sig på Ärtans ylletäcke bredvid husse, sista tio minuterna tröttnade han, klättrade runt lite och ville att något skulle hända.
Andra dagen var han duktig direkt från start och chillade hela träningen 🌟

Var även på Sharpman igår, massor med folk. Harry var superduktig, brydde sig inte om någon och kunde vänta när jag tittade på saker utan att bli rastlös.
Var en dum krullhund som skällde ut honom ordentligt I kassakön, Harry gruffade bara lite tillbaka. De fick släpa ut sin hund och vänta utanför.
Fattar inte riktigt varför man tar med hundar som blir helt rabiata till en affär där det alltid är andra hundar och väldigt mycket folk på helgerna 😅
Blir ju inte direkt en trevlig upplevelse för någon.
Fattar inte det heller. Skulle aldrig ta med Floki t.ex. Bog älskar dock att gå i affärer så han får haka på, men det värsta han skulle göra är att pipa lite för att han vill hälsa 😂 på både folk och andra hundar.

Kändes lite overkill starta hel tråd för det. Men någon som har koll på schäferuppfödare eller Schäfer? Vill veta om en kennel seriös, alt. bra avel.
Har namn m.m , men tar i pm isåfall.

(dom som sett i stör-tråden har kompisen på väg göra världens dummaste beslut, ta mer hund än hon klarar av)

Kändes lite overkill starta hel tråd för det. Men någon som har koll på schäferuppfödare eller Schäfer? Vill veta om en kennel seriös, alt. bra avel.
Har namn m.m , men tar i pm isåfall.

(dom som sett i stör-tråden har kompisen på väg göra världens dummaste beslut, ta mer hund än hon klarar av)
Har lite koll så du kan PMa.
Om inte annat gillar jag att läsa avelsdata ;)

Lyxskägget har ätit nyårsmiddag. 👸
Svensk oxfilé, grönsaker och några räkor som topping. Hon fick spillbitarna från när jag putsade/skar upp köttet.
Nu ska vi äta, så då har hon fått ett lammrevben att gnaga på, så slipper vi tjat om att hon vill ha mer kött. 😂

Så har vi gått årets sista lite längre rastningsrunda. Gick ett varv i bostadsområdet, längs bilvägen, för där finns det åtminstone inget utrymme för folk att stå och skjuta fyrverkerier. Och så gick vi strax efter kl 18 med en tanke om att det förhoppningsvis är då som folk sitter och äter middag.

Det gick bra. Tills vi var 2 minuter hemifrån. Då skjuter de på andra sidan husen, och så j*vla stor fyrverkeripjäs att det verkligen dånade och jösses så ont det gjorde i mina öron. Ebrah var fullt upptagen med att nosa på en kissfläck och Lily stod och spanade mot platsen där vi brukar möta lurcher-kompisen, ryckte bara lite i hennes öron men ingen reaktion mer än så. Men fy vad jag inte mådde mentalt bra av det där... Nu ska vi hålla oss inne, ta en snabb(!) "ut-kissa-in" sväng om någon timme och sedan titta på youtube tills vi somnar.

Jag vill ha sommar och sol nu.

IMG_20231231_190504509.webp

Vi har också gjort sista rastningsrundan för ikväll. Med extra reflexer, sele, halsband och dubbla koppel. Det smällde lite, men på hyfsat långt håll och Lova stannade bara upp och tittade lite. Sen var det lugnt. Nu tinar hon upp sig framför brasan.

(Elden är långt in och jag sitter nära och har full koll så det varken sprätter gnistor eller hunden försöker kliva in i brasan.)

Här är det lagligt att skjuta mellan 18-01, så 17:30 började det smälla - och det smäller bra när ljudet ekar mellan bergen.

Preppade som vanligt med en ordentlig promenad så alla var möra, unghundarna har fått varsitt rejält pass hos fåren och så fick alla en rejäl middag. Frodo skällde när de första smällarna kom, samma vaktskall som vid alla andra saker han tycker att han ska varna mig för. Ingen visar nått berördhet, men vi har slagit på lite musik i bakgrunden för att dränka ut det värsta.

Gubbarna sover vid brasan och småbarnen hänger med mig i köket när jag lagar middag.
415067870_10160119324263666_543099228406849880_n.webp

Hundarna brukar bara reagera när det smäller som värst vid tolvslaget, tidigare år. Men nu reagerade sparven när de första smällarna kom. Utspridda och långt bort, så kunde distrahera och vända inställningen med lite rester av min bakpotatis :) Kvällsrastningen med klar och då reagerade ingen av dem på de fåtal smällar som kom långt bortifrån.

Har tidigare år somnat före tolvslaget och sen tagit det som det kommit, men tror jag iår får vara lite mer proaktiv efter reaktionen jag fick tidigare. Får se om jag håller mig vaken eller ställer klockan på tio i tolv 😅

Här i byn är det lugnt, inte hört några snällare från närmsta samhället heller än. Vi har precis kommit från mamma, vill gärna vara hemma om det börjar smälla, vet inte hur Skalman reagerar. Förra året var det rätt lugnt för tilda åtminstone, tror vi gjorde sista kissen vid 23 och då var det enstaka på långt avstånd och hon reagerade inte. Bara nattkiss kvar för oss, så det är skönt. Fördelen med att bo i en liten by med typ 30 hundar inom promenadavstånd och typ lika många hästar, det är inte allt för mycket smällande i närheten.

Tyst och stilla här i byn, som det brukar. Men ingen av hundarna (eller övriga djur) är skottberörd, så för just vår del är det lugnt. Men andra djur kan ju ha det jobbigare såklart, så håller tummarna att det fortsätter i sedvanlig ordning.

Nu har vi varit ute på sista kvällsrastningen. Jag höll lite koll, gick ut när det verkade lugnt och båda hundarna gjorde vad de behövde. Det smällde lite på håll, men inte så att det störde. Sedan kom vi in, satte oss i soffan igen och då dundrade det på rejält betydligt närmare. Ska bli intressant att se hur nära det skjuts vid tolvslaget, det är ju vårt första nyår här. Än så länge är det betydligt lugnare än i gamla lägenheten i alla fall och hundarna är som alltid avslappnade och på gott humör :)

Här har det smällt sen julafton..

Vi gick en mil i förmiddags, sen in och äta och sista kissen kl 16. Finns inte en chans att vi går ut när det är mörkt idag. Förhoppningsvis kan vi smita ut och kissa kl 01 så vi kan sova sen. Jag ska jobba imorgon. 😴

Mellanhunden är inte rädd men ändå klart påverkad. Hon som inte ens viftade på örat vid skottet på BPH. Men raketer är nått helt annat..

Varsin kong ligger redo i frysen till tolvslaget för då drar kriget igång. 😒 Nästa år ska vi inte vara hemma.

Vi tog en liten kvällskiss i vår inhängnade trädgård. Men i snöre för säkerhets skull.
Sen la sig Lova och sov, tills någon skulle försöka stänga skjutdörren på en skåpbil precis utanför vårt hus. Den verkade inte gå igen, för det var ett himla smällande innan den tillslut körde därifrån. Säkert 10-15 ggr försökte de.
Lova blev arg! Den väckte henne och hon ville sova! :mad:
Morrade och skällde och sa att nu får ni faktiskt hålla käften!
Så fort bilen åkte härifrån, slocknade hon igen. 😅

Vi ska snart ta en liten kvällspromenad :) Dagens höjdpunkt enligt hundarna var att få köra ett godissök med en massa ostbitar (48 för att vara exakt 😂). Blir sällan godissök numera eftersom vi tränar andra typer av sök, men JÖSSES vad rottisen går all in! Nosen, farten och fokus på max! Efteråt är hon totalt urlakad, så som aktivering och motivationsbooster är det ju toppen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka