Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränat med ett gäng i en hundhall fram till 22, så hunden är rejält trött. Har nu stängt in oss i sovrummet och satt på musik. Tror hunden är lite irriterad på det, hon har lagt sig på golvet i stället för i sängen.
Hon har blivit lite låg av de enstaka smällar som varit men inte mer än så. Hoppas det blir ok vid tolvslaget.

Ffs. Såg precis någon som gick ute med en stor, tydligt stressad hund. Klockan är 00:10 och självklart skjuts det massor här...

Ebrah tycker att hon behöver ut, hon kan nog vara kissnödig. Inte en chans att vi går ut just nu när det dånar överallt. Grannens hund skäller, den verkar arg och tycker nog att den ska skrämma bort de som stör där ute :p

Vi har fått en del nya grannar under året. En del barnfamiljer. Tyvärr smäller det mer än vanligt, så det är visst ett gäng skjutglada typer som flyttat hit. 🥺
Räkglassen funkade, men Lovis tittade upp vid ett par tillfällen och utstötte ett par låga morr. Inte störa mitt i glasspausen. :mad:

Tränat med ett gäng i en hundhall fram till 22, så hunden är rejält trött. Har nu stängt in oss i sovrummet och satt på musik. Tror hunden är lite irriterad på det, hon har lagt sig på golvet i stället för i sängen.
Hon har blivit lite låg av de enstaka smällar som varit men inte mer än så. Hoppas det blir ok vid tolvslaget.
Hunden har nu lagt sig i sängen med lite sura blickar på matte. Inte det minsta stressad utan vill sova och tycker matte ska stänga av musiken och släcka. Allmänt smällande är tydligen mer ok än enstaka raketer.
Och det börjar redan avta. Men det brukar ju alltid vara någon som sparar sina raketer till efter alla andra, så det blir musik en liten stund till.

Så svårt att förstå varför man skjuter NÄSTAN på 12-slaget. Tex 23:40. Men håll ut, för tusan?! Kan ha lite mer förståelse för barnfamiljer som smäller vid 19 och sen gör kväll, men börjar ju med åren ha allt svårare att alls begripa nyårssmällandet…

Ca 23.50 började det, men mer när klockan blev tolv. Och Tilda reagerade lite, sprang ut i hallen men kom när jag ropade, sen ville hon sitta i knät under tiden det smällde ❤️ inget ljus syntes, hade helt upptänt, och podd på högtalaren, men det hördes igenom. Men ca tjugo över var allt lugnt igen, och vi väntade till kvart i ett innan vi gick ut och kissade och sen gick och la oss. Skalman reagerade inte alls.

Och vad ser man det första man gör när man kollar Facebook, jo nån som delat om en bortsprungen hund tack vare gårdagen 🤦🏼‍♀️

Ca 23.50 började det, men mer när klockan blev tolv. Och Tilda reagerade lite, sprang ut i hallen men kom när jag ropade, sen ville hon sitta i knät under tiden det smällde ❤️ inget ljus syntes, hade helt upptänt, och podd på högtalaren, men det hördes igenom. Men ca tjugo över var allt lugnt igen, och vi väntade till kvart i ett innan vi gick ut och kissade och sen gick och la oss. Skalman reagerade inte alls.

Och vad ser man det första man gör när man kollar Facebook, jo nån som delat om en bortsprungen hund tack vare gårdagen 🤦🏼‍♀️
Möttes av ett liknande inlägg tyvärr 😔

Möttes av ett liknande inlägg tyvärr 😔
Jag med. Eller den sprang bort redan under kvällen, men den är fortfarande inte hittad. Borta i 15 timmar hittils.
En ung husky som brukar slita sig/rymma i vanliga fall. Fattar inte varför ägarna inte försöker ändra något då och ffa på nyårsafton?
Den hade flexikoppel på sig när den drog omkull ägaren och stack. Vem orkar hålla en livrädd tonårshusky med bara fingrarna?
Troligtvis ingen...

Jag med. Eller den sprang bort redan under kvällen, men den är fortfarande inte hittad. Borta i 15 timmar hittils.
En ung husky som brukar slita sig/rymma i vanliga fall. Fattar inte varför ägarna inte försöker ändra något då och ffa på nyårsafton?
Den hade flexikoppel på sig när den drog omkull ägaren och stack. Vem orkar hålla en livrädd tonårshusky med bara fingrarna?
Troligtvis ingen...
Det går fint, men inte med flexi eller dålig uppmärksamhet på hundens signaler.

Det går fint, men inte med flexi eller dålig uppmärksamhet på hundens signaler.
Tänkte mest på att hålla i handtaget på ett flexi. Och som du säger, med dålig koll på läget.
Så starka fingrar har nog ingen. ;)

Det delas ju mängder av tips om dubbla koppel, halsband och sele, rejäla koppel där man trär handen genom öglan och "låser fast" det med handen så man har lättare att hålla kvar. Eller midjebälte som komplement. Nä, ut och promenera där det smälls. Ha inga reflexer på hunden och vidta inga andra säkerhetsåtgärder. 🥺

Här var det bara vid tolvslaget som någon i grannskapet brände av ett fyrverkeri och varken Healey eller katten bryr sig det minsta.

Men det måste vara ett helvete att ha(och vara!) en hund som är riktigt rädd och reagerar även när det smäller lite längre bort. Här hördes de första salvorna i förrgår eftermiddag och alldeles nyss tyckte någon att det var en bra idé att smälla lite.

Jag och Lemmy gick och la oss typ halv 12 och somnade, men jag vaknade av att han reagerade på raketerna. Här är i byn är det hundar i nästan varje gård och mycket hästar och får så jag förstår faktiskt inte ens att det skjuts.. men det är otroligt lindrigt mot i stan. Kan bara vara nån granne, det är vid 12-slaget och det pågår inte länge.. Han vaknade, lyssnade, men låg kvar i sängen. Ingen panik som tidigare år när vi inte varit hemma och insåg att han var rädd. Jag gick ner och hämtade varsitt tugg åt hundarna, han mumsade i sängen och sen somnade vi. :love:

Vi var och tränade i hundhall igår två timmar agility på eftermiddagen/kvällen. Der pangade på rätt bra där men bc pojkarna brydde sig noll, lilla M var lite fundersam och Nike var inte nöjd under rastningen. Efter träningen åkte jag till jobbet och husse låg och sov till tolvslaget men väcktes av Tay som skällde en gång när det började smälla på. Annars verkade hundarna inte särskilt brydda. Husse hade ställt larmet tidigt för att rasta hundar som rastats relativt tidigt sista vändan men ingen hund hade panik ut, tvärtom fick ha nästan skaka liv i dom då de låg och sussade för fullt.

Idag har varit en lugn dag. Jag tog sista kvällspromenaden och valde en väldigt dålig runda med väldigt ojämn och knögligt underlag. När jag hållit på att gå omkull för tredje gången omvärderade jag min fasta tanke om att ha alla hundar i koppel då det fortfarande kan smälla. Spock fick gå lös så hade jag ett koppel mindre att stava över.

Imorgon tänkte jag låta hundarna åka och simma och vibba om husse kommer hem tidigt och i övermorgon blir det vallning.

Tay
IMG_20231127_152430_616.webp

Vi har tur som varit skonade från fyrverkerier både innan flytten o även efter har vi hamnat i byar där inget hörs eller syns så enda nackdelen e att jag inte har någon som helst aning hur någon av mina 5 reagerar på fyrverkerier :laugh: Skott o andra smällar o höga ljud bryr dom sej inte om mer än eventuellt när de e lite kraftigare vibrationer vid sprängningarna men då kollar dom bara runt lite o sen e de inget mer men just fyrverkerier kan ju även en skottfasta hund reagera på

Här har vi nu konstaterat att jaktsäsongen är över för i år om det inte blir ett otroligt omslag i vädret. Tokmycket snö och det är inte jaktetiskt rätt att utsätta vare sig vilda djur eller hundar. 😐 en rätt värdelös säsong för oss där vi åtminstone fick skjuta för Ville sista jakten. Så nu blir det snöpulsning istället 🙄
20240102_120908.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka