Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gång innan bara men då hade jag ingen handduk att torka med. Nått som behöver kollas upp?

Nej, det hade jag inte oroat mig för :)
Vet en del som haft mycket problem med vattensvans och som har kört laser under en period och blivit hjälpta av det. Men då har det varit ett återkommande problem, inte bara ett par enstaka gånger.

Jag tycker det viktigaste är att gnugga dem ordentligt så att de får upp en bra blodcirkulation. Mina har lustigt nog aldrig fått det på t ex andjakter där det legat is på sjöarna på morgonen, men däremot när de t ex ätit köttben i hundgården och blivit stående ute i fukt och blåst.

Terrorn och jag har en liten rutin av att busa på infarten efter morgonpromenad; lite följsamhet eller framförgående och sen mycket kamp med koppel osv. Överlag trivs han med att vara ute. Igår i -33 var han fortfarande game, men imorse i -35 är nog första gången jag varit med om att han tog initiativ att gå in 😁 Under själva promenaden var det dock jag som fick besluta att det var dags att vända och gå hemåt. Han tuffar på bra, även om han är mycket kränkt över att plötsligt behöva ha på sig tossor och täcke.

Sitter i soffan med damerna. Kändes som om jag vaknade jättetidigt, men ändå är klockan 8 och det enda jag gjort är att äta frukost och dricka en kopp te. Funderar lite på vad vi ska göra idag. Ikväll blir det nog kvällsrastning med lurchergrannen, men fram till dess? Kanske kan vi ta promenad på något lite nytt ställe, eller träna något nytt och kul...

Men först: klappa Lily :heart:

Nej, det hade jag inte oroat mig för :)
Vet en del som haft mycket problem med vattensvans och som har kört laser under en period och blivit hjälpta av det. Men då har det varit ett återkommande problem, inte bara ett par enstaka gånger.

Jag tycker det viktigaste är att gnugga dem ordentligt så att de får upp en bra blodcirkulation. Mina har lustigt nog aldrig fått det på t ex andjakter där det legat is på sjöarna på morgonen, men däremot när de t ex ätit köttben i hundgården och blivit stående ute i fukt och blåst.

Ja det var typiskt men vi var tvungna att gå/springa typ 12min hem först.. kanske va därför.

Ja det var typiskt men vi var tvungna att gå/springa typ 12min hem först.. kanske va därför.

Om ni gick/sprang borde det snarare ha hjälpt än stjälpt att det var en bit till bilen :)

Mina hundar badar året runt på promenaderna så fort det är öppet vatten någonstans, jag brukar inte fundera så mycket över det.
På senhöstens/vinterns andjakter så är de ju i regel i vattnet till och från under en hel dag, ibland med ganska långa stillasittande pauser emellan. Visserligen försöker man torka och täcka på dem emellan och ha på neoprenvästar, men det är inte alltid det går. Ändå är det sällan de får vattensvans.

Jag tror ni hade oflyt helt enkelt :)
Är han urfälld?

Om ni gick/sprang borde det snarare ha hjälpt än stjälpt att det var en bit till bilen :)

Mina hundar badar året runt på promenaderna så fort det är öppet vatten någonstans, jag brukar inte fundera så mycket över det.
På senhöstens/vinterns andjakter så är de ju i regel i vattnet till och från under en hel dag, ibland med ganska långa stillasittande pauser emellan. Visserligen försöker man torka och täcka på dem emellan och ha på neoprenvästar, men det är inte alltid det går. Ändå är det sällan de får vattensvans.

Jag tror ni hade oflyt helt enkelt :)
Är han urfälld?

Mja, han fäller just nu. Ja de är lite tråkigt att han får det "så lätt" Vi sprang hem och hade tillomed varma handdukar att torka med. Jag gnuggade.
Han gillar ju inte o va varm förövrigt. Han vill inte sova i sängen eller i soffan. Ska alltid ligga på kalla (hårda) golvet... och ute ligger han gärna i snön.

Har beställt ett ulltäcke iaf för de kan va bra att ha.

Han fick vattensvans lika f*n 🥺
IMG_8095.webp

🤣🤣 tills vi får ulltäcket tänkte jag

Igår var jag mäkta stolt åt mig tjej som hjälpte mig att hålla baggarna i ett hörn när jag skulle märka upp återtag,(så jag kan få iväg skinnen).
Det har nog aldrig gått så fort förut och även om får blir stressade av hund till viss del, så minskar ju stressen överlag ju snabbare det går när man väl ska hantera dem.
Idag fick hon vara med och lasta dem på bilen och hon är inte tillräckligt tuff för att trycka på, men så länge hon inte stjälper och blir en erfarenhet rikare är jag nöjd. 🙂

Terrorn och jag har en liten rutin av att busa på infarten efter morgonpromenad; lite följsamhet eller framförgående och sen mycket kamp med koppel osv. Överlag trivs han med att vara ute. Igår i -33 var han fortfarande game, men imorse i -35 är nog första gången jag varit med om att han tog initiativ att gå in 😁 Under själva promenaden var det dock jag som fick besluta att det var dags att vända och gå hemåt. Han tuffar på bra, även om han är mycket kränkt över att plötsligt behöva ha på sig tossor och täcke.
Terrorn vill inkomma med rättelse, matte får med fake news. Han var faktiskt bara frukostsugen när han frivilligt gick in🙄 Vid lunchtid, fortfarande i friska -35 gick det utmärkt att busa och flyga ut i djupsnön!
PXL_20240103_110825094.webp

Vallade idag i kylan, jobbade på visselsignalerna med Spock och så lite delning. Husse gick med Tay. Sista vändan fick min bekant prova på att köra Spock, han var helt obrydd och det gick jättebra. Hade man sett dom som utomstående så hade man nog inte kunnat gissa att de inte var inkörda tillsammans, det såg ut som om de aldrig gjort annat än jobbat ihop. Väldigt imponerad av bägge två!

Spock min lilla guldklimp ❤️
20231216_143301.webp

Hej från oss 😁

Jag försökte ta en bild när Doris hade vanten i munnen men eftersom hon tycker att det är sjukt töntigt att vara med på bild fick det bli en bild där jag håller fast henne istället 😁
PXL_20240103_122110021.jpg

Vad tycker era hundar om att bli fotade? Doris har aldrig gillat det utan vänder sig helst bort, svansen och öronen åker ner och hon ser allmänt deprimerad ut.

-13 grader när vi parkerade och -19 när vi kom tillbaka till bilen. :nailbiting:

Tur de hade fårskinn att sitta på mellan sina pass. Nästa gång blir det täcke på, vare sig de vill eller inte!

415978323_10160123386803666_6573938962971009890_n.webp

Pyssling yssling lurade ut mig på en mil i snöyran. Sedan drog han iväg och hälsade på släkting. Efter det har han roat sig med zoomies. Jag har gömt mig i badrummet.

Odjuret kan glömma att gå bara med nästa gång jsg jobbar hemma!

Rejält kallt ute, vaknade till -35 och om än det bara är -30 nu så verkar det hålla i sig ett tag. Lärde in ”hämta tofflan” på morgonen, mest som partytrick men jag är nästan alltid frusen om fötterna och får ofta leta efter var jag ställt av dem, så praktiskt också!

Visa bifogad fil 135938

https://www.instagram.com/reel/C1mNLA1LkVL/?igsh=MWduOHJ3bXRleWttMw==

Gissa vem som numera ofta vänder sig om och ser en hund som håller en toffla med förväntansfull blick? WIN! Varma fötter always at my reach :sneaky: 😁

Hej från oss 😁

Jag försökte ta en bild när Doris hade vanten i munnen men eftersom hon tycker att det är sjukt töntigt att vara med på bild fick det bli en bild där jag håller fast henne istället 😁
Visa bifogad fil 136017

Vad tycker era hundar om att bli fotade? Doris har aldrig gillat det utan vänder sig helst bort, svansen och öronen åker ner och hon ser allmänt deprimerad ut.
Hej Doris! :love:
Terrorn älskar inte heller att bli fotad. Ofta känns det som att han totalt vägrar att titta på mig, men det handlar väl mer om att han inser att nu händer inget roligare än "stanna" på ett tag så kan lika gärna passa på att spana in omgivningarna. Ser ofta sur ut också (kallades nyligen för hundversionen av grumpy cat). Han han ha ett härligt smajl men så fort mobilen åker fram så stängs munnen och han är dödsallvarlig.
PXL_20231116_111845800.PORTRAIT.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama