Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick jag för mig att ta en promenad till största rastgården när hundarna blev lite rastlösa. Det var ett bra beslut, för när vi var ute så kom solen fram! Pudersnö överallt, inte så kallt som jag trott, tom rastgård och allt var fint. Hundarna sprang ordentligt och nu är de allt annat än rastlösa :p Känner att jag vill ut och gå igen, men varken orkar eller hinner vara ute och promenera fram till solnedgång...

Jag har tre som ser ut som att de har sju svåra år på bild, och en som vinklar fram öronen och tar på gullfejset, gärna med huvudet lite på sned, när kameran kommer fram :laugh: synd bara att han är svart 🙄

”Åh, fotodags!”

0F5C30E0-CC86-411B-A46F-688A6A1BE9A2.jpeg

Har fått för mig att lära hundarna apportera, mest som ett trick eftersom det inte kommer användas praktiskt.

Tiken har börjat ta apporten i munnen, helst om jag rör den lite. Håller gör hon inte, däremot ljudar hon som en galning. Det var typ så hon lärde sig, hon skrek och den råkade åka in i munnen. :angel:

Hanen har gått från att använda den som nostarget till att slicka på den. Han är väldigt söt. Hur jag ska utveckla det till att han tar den i munnen är högst oklart. Kanske får börja med en leksak.

Efter lite vintervila och sjukdom var vi äntligen och tränade idag. Gick igenom både appellklass lydnaden och startklass. Alla moment satt i appellen och de flesta konstigt nog i startklass..apporteringen gick si så där. Han tog den men sprang omkring en del innan han kom och släppte den vid mina fötter. Men killen verkar ha vilat sig i form. Riktigt nöjd med hans framsteg🥰🐾

Har fått för mig att lära hundarna apportera, mest som ett trick eftersom det inte kommer användas praktiskt.

Tiken har börjat ta apporten i munnen, helst om jag rör den lite. Håller gör hon inte, däremot ljudar hon som en galning. Det var typ så hon lärde sig, hon skrek och den råkade åka in i munnen. :angel:

Hanen har gått från att använda den som nostarget till att slicka på den. Han är väldigt söt. Hur jag ska utveckla det till att han tar den i munnen är högst oklart. Kanske får börja med en leksak.

Kan de omvänt lockande? Funkat bra som apportinlärning på min, både med apporten och annat jag vill att hon ska hålla :)

Du kan ju börja i mindre steg med hanen, sänk kriterierna till nos - slick - ta i mun osv tills han tillslut tar den i munnen.
Har gått från nos till slick. Men han är så himla försiktig. För att ens få honom att slicka fick jag kleta in pinnen med gotta. Men jag får försöka hitta något knep, annars får jag hitta på något annat att träna.

Har gått från nos till slick. Men han är så himla försiktig. För att ens få honom att slicka fick jag kleta in pinnen med gotta. Men jag får försöka hitta något knep, annars får jag hitta på något annat att träna.

Vill han inte ta i den om du leker med den heller?

Är han inte intresserad av apporten hade jag lärt in hållandet separat, med något så tilltalar honom mer :) (särskilt när det inte handlar om träning inför tävling)

Inledde dagen med att åka till sambons mor för lite fika med släktingar. Damerna hade kul, men bäst blev det när vi fikat klart för då passade vi på att ta en rejäl långpromenad. Lily kunde springa lös massor och Ebrah lite, det var full fart och det är nog riktigt jobbigt att springa i djupsnö, för oj så trötta de är nu :D Vi fick också passa på att träna hundmöten med otrevliga hundar (som tur var kopplade) men det gick förvånansvärt smidigt.

Har som mål att det här året ge dem möjlighet att springa lösa varje dag. Jag vet att det inte kommer gå pga väder och sådant, men om det är målet så lär det åtminstone bli de allra flesta dagarna :) Det är så skönt också nu när vi flyttat, för nu har vi närmare till en riktigt stor rastgård. Nog för att vi kunnat gå till den tidigare också, men då har det varit mer av ett projekt som måste planeras in än en vanlig promenad. Det känns jättebra.

Fick i en lokal grupp kontakt med en kvinna med pappis som behövde få stimulans och leka (sjukskriven ägare)
Jag anmälde oss och idag har Oskar och jag hälsat på pappisen.
De lekte och busade inomhus i två timmar. Har nu en nöjd och trött vovve vid mina fötter.

Ny date inbokad nästa vecka. :)

Jag är sjuk och har tråkigt så jag har suttit och tittat på registrerade epilepsifall hos border collies och det var då väldigt tråkig läsning då flertalet avelsmatadorer som används både nu och förr verkar ha spridit sådana gener. Samma hanhundar återkommer i många stamtavlor, för många för att det ska vara en slump. Så nu känner jag mig lite deppad för det verkar nästan omöjligt att hitta fria hundar även om det nog finns men svårt att veta eftersom mörkertalet är väldigt stort och på utländska linjer är det ju väldigt svårt att ha koll på. :(

Jag är sjuk och har tråkigt så jag har suttit och tittat på registrerade epilepsifall hos border collies och det var då väldigt tråkig läsning då flertalet avelsmatadorer som används både nu och förr verkar ha spridit sådana gener. Samma hanhundar återkommer i många stamtavlor, för många för att det ska vara en slump. Så nu känner jag mig lite deppad för det verkar nästan omöjligt att hitta fria hundar även om det nog finns men svårt att veta eftersom mörkertalet är väldigt stort och på utländska linjer är det ju väldigt svårt att ha koll på. :(
Det är helt sjukt hur överanvända vissa hanhundar är på bc.

Hade ni åkt tillbaka med säcken foder?
Brukar köpa 12 kg säckar köpte en 17 kg säck igår, men såklart av samma sort, och fodret ser helt annorlunda ut. Hundarna bajsar också ljusare avföring.

IMG_1319.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama