Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har promenerat till stallet varje dag den här veckan, Harry älskar det och står och hoppar vid dörren varje gång. Vara stall-Boy är livet, leka i halmen, jaga möss och chilla i soffan när matte rider.
Idag var det dock för kallt för liten hund att följa med, han hade inte uppskattat det alls. Men han blev då besviken när han fick vara hemma med husse istället 💔
I morgon ska det vara varmare så då får han följa med igen 😁

Lova och jag har varit ute och spelat fotboll. 🥶
Jag trodde det skulle bli en "snabbkiss" på tomten, men hunden hade andra planer. Inget kiss, bara leka. Jag hade inte tagit på mig täckbyxor pga planen med snabbkiss. Dvs nu är mina lår isbitar. Jag värmde vetekudden och la på låren. Då kom någon som ville tina sina fötter. :love:
IMG_20240106_164042132_HDR.webp

Tyvärr, rent krasst, så tycker jag att aveln hos många etablerade kennlar är minst lika illa och "skum" som en hel del helt nya okunniga uppfödare. Och denna sanlösa tystnadskultur och idoldyrkan som verkar vara ledande budord inom SVaK gör att man öht inte kan lita på vad nån säger. Alls.

Det är illa även internationellt sett när det kommer till avelsmatadorer, men det finns massa spännande blod i bergen i Skottland, Wales och Irland. Men de är ju inte upp till svaks sandlådestandard, för de har ju varken VP eller HD-röntgen. Fritt fram att importera valp efter dem och regga in dock👍🤔

Kända kennlar annonserar ut parningar och täckhundar som beskrivs som enkla, trygga och trevliga, trots att de tar flera dagar på sig att avreagera efter skott. Kissar ner sig om man tittar på dem inomhus. Biter fåren så man får strypa loss dem.

Nyligen annonserades en kull efter en hane som både själv är drabbad av och nedärver autoimmun sjukdom. Han ägs av en i innersta klicken, som glatt använder honom i avel.

Den välanvända avelshannen som plötsligt bara... försvann. Ja, han avlivades ju. För att han blev blind före fem års ålder. Ingenstans finns denna information öppet, ingen meddelade tikägarna som avlat på honom 🤷‍♀️

En annan jättepopulär hanhund som används en del nu har svårt att flytta 5 får. Förjäkla bra avelsmaterial. Men han är ju stilig på tävling på flyktiga djur.

Jävla lekstuga. Och det är djuren, hundarna och bönderna som blir lidande🤷‍♀️
Ja jag håller med att det är stark tystnadskultur och det är jättetråkigt. Jag är precis tvärtom, jag är väldigt öppen med problemen som mina hundar haft och tack vare det brukar jag få höra väldigt mkt tillbaka av andra. Jag brukar alltid fråga varför man har valt just den hanen att para med och hittills har jag i stort sett enbart fått svaret att han är bra. Det verkar finnas en tanke hos många inom bc-aveln att det räcker att para en bra hund med en annan men riktigt så enkelt är det inte, det finns väldigt mkt mer att ta hänsyn till. Att hunden är bra är liksom steg 1 i valet av hane.

Jo jag har förstått att matadoraveln är stark även utomlands vilket kommer leda till katastrof, tur att det går att registrera in på merit i Storbritannien iaf, det hjälper ju till lite mot inaveln.

Nu tycker ju jag att både vp och hd är bra krav men jag tycker att det skulle vara lättare att få dispens vid användande av utländska arbetshundar. I dagens samhälle med sociala medier och telefoner som är så lätta att filma med borde det vara ganska enkelt att ta reda på om det är en arbetande hund eller inte. Visserligen ser jag inte vp som nån större kvalitetsstämpel, det är ganska lätt att klara vp om man själv vet vad man håller på med.

Om du har lust får du gärna skicka pm om vilka hanhundar det gäller.

Vi håller kurs hela helgen och Nike och lilla M ät med som kurshundar, de är helt utslagna nu 😆.
Imorgon ska grabbarna få åka och köra agility med oss, det är för kallt för vallning just nu och skare ute så få se nästa vecka.
Min bil hade fått delar nu så snart kanske jag får tillbaka min älskade skåpbil, har verkligen saknat den 😍.

Lilla M
20240106_190516.webp

Vi kollar också efter valp men börjar fundera på om wk kan vara bättre hälsomässigt…
Jag har inte jättekoll men tycker att jag hört att det verkar finnas en hel del epilepsi där med.

Jag har istället börjat fundera på om jag ska ta valpar på Izzy för då vet jag iaf väldigt mkt om tiken och den linjen samtidigt som jag får välja hane själv 😅
Nu tycker jag egentligen att hon är en ganska medioker hund med lite för mkt eye och lite för vek. Samtidigt har hon väldigt fina egenskaper, hon har en väldigt lugnande inverkar på djuren, hon ger sig aldrig och hon lämnar inga djur utan tar med sig alla. Jaja hon är bara 2 år så jag kommer säkert hinna ändra mig flera gånger om 😅

Jag har inte jättekoll men tycker att jag hört att det verkar finnas en hel del epilepsi där med.

Jag har istället börjat fundera på om jag ska ta valpar på Izzy för då vet jag iaf väldigt mkt om tiken och den linjen samtidigt som jag får välja hane själv 😅
Nu tycker jag egentligen att hon är en ganska medioker hund med lite för mkt eye och lite för vek. Samtidigt har hon väldigt fina egenskaper, hon har en väldigt lugnande inverkar på djuren, hon ger sig aldrig och hon lämnar inga djur utan tar med sig alla. Jaja hon är bara 2 år så jag kommer säkert hinna ändra mig flera gånger om 😅
Ja, WK har en del fall av ep, bla.

Skickar pm

Nu är jag och Lova anmälda till en grundkurs i specialsök (röd Kong) och till en helgkurs i agility.
Den första börjar i februari och agilityn är i början av juni. Min lokalklubb har inga agilitykurser, men nu hittade jag en kurs med ledig plats på en klubb ca 40 min bort. 😊
Woho!
Vi vill träna! Nu är det bara någon dag kvar innan hon får göra allt och anstränga sig så mycket hon vill.

Jag är så glad i mina hundar, nu när jag är sjuk är de så lugna. Igår sov jag större delen av dagen och då har de bara vilat de med :heart Nu har mamma tagit ut dem på promenader så de har iaf fått lite motion. Fred vägrar dock gå med henne utan han måste bli kopplad och mer eller mindre utdragen. Idag blev han iaf glad för jag gick en kort promenad med honom när mamma var ute med de andra så han skuttade omkring och lekte med pinnar som värsta unghunden :heart
416078390_7349814651735376_2422154862421823483_n.jpg

Det var sockar på alla tassar, tjocka täcken och friskt tempo som gällde för dagens promenad. En timme ute i -25 så såg vi ut som frostmonster allihopa!
416046003_10160129111683666_558013846891868343_n.webp

De två gamla gubbarna fick skippa långpromenad och rastade av sig hemmavid. 10 minuter så vill de in igen...

Efter ett långt uppehåll är jag tillbaka, jag har läst igenom en del av tråden idag men det är ju massor som hänt sen förr men ändå likadant. Hundlivet rullar på med upp och nergångar. En del kommer ihåg mig men vissa har nog ingen aning så vill bara berätta att jag har en chinese crested powder puff (vi kallar dom bara för puffar”) som heter Alvin och är 13 år och en naken chinese crested som heter Milou och är 4 år.
IMG_0017.webp

Blanda inte maten med goda saker, ta bort maten om de inte äter osv osv.
Finns så många råd för hundar som äter dåligt. Jag följer inget 😆
Harry har fri tillgång, ibland äter han mer, ibland mindre.
Förut kon han och hämtade mig, ställde sig vid skålen som inte var tom och sen vid kylskåpet.
God mat tack.
Fyllde på maten och la riven mozzarella på 😁
Han åt glatt upp osten och hälften av sitt torrfoder.
What ever floats your boat 😁
1000016424.webp

Blanda inte maten med goda saker, ta bort maten om de inte äter osv osv.
Finns så många råd för hundar som äter dåligt. Jag följer inget 😆
Harry har fri tillgång, ibland äter han mer, ibland mindre.
Förut kon han och hämtade mig, ställde sig vid skålen som inte var tom och sen vid kylskåpet.
God mat tack.
Fyllde på maten och la riven mozzarella på 😁
Han åt glatt upp osten och hälften av sitt torrfoder.
What ever floats your boat 😁
Visa bifogad fil 136421
Mochi! 😍

Igenkänning på den. Lova äter mycket bättre nu efter kastreringen, men på morgnarna är hon ibland inte så sugen. I morse ville hon inte ha. Jag la i en liiiiten ostsmula. Hon åt upp allt och slickade rent skålen. :D

Mochi! 😍

Igenkänning på den. Lova äter mycket bättre nu efter kastreringen, men på morgnarna är hon ibland inte så sugen. I morse ville hon inte ha. Jag la i en liiiiten ostsmula. Hon åt upp allt och slickade rent skålen. :D

Ja 😍

Harry är ju smal utan allergier och får smaka det mesta vi äter så jag känner att det inte gör något om han får ost, kalkon, kattmat, mjukost eller något annat gott i maten.
Det drabbar ju ingen fattig sas 😁

Ja 😍

Harry är ju smal utan allergier och får smaka det mesta vi äter så jag känner att det inte gör något om han får ost, kalkon, kattmat, mjukost eller något annat gott i maten.
Det drabbar ju ingen fattig sas 😁
Samma här. 😁 Spinkisar kan få lite lyx.
(Men jag ska såklart passa så hon inte plötsligt börjar gå upp i vikt och blir tjock, plus att vi är försiktiga med att ge feta saker.)

Det KAN ju vara så att Lovas husse hade dåligt samvete för att han var borta i tre veckor i november/december. Så pass dåligt samvete att han kom hem med en rejäl skiva entrecote och då skämdes lite för att "de hade ingen oxfilé i lokala butiken idag". :angel: :heart

Samma här. 😁 Spinkisar kan få lite lyx.
(Men jag ska såklart passa så hon inte plötsligt börjar gå upp i vikt och blir tjock, plus att vi är försiktiga med att ge feta saker.)

Det KAN ju vara så att Lovas husse hade dåligt samvete för att han var borta i tre veckor i november/december. Så pass dåligt samvete att han kom hem med en rejäl skiva entrecote och då skämdes lite för att "de hade ingen oxfilé i lokala butiken idag". :angel: :heart

Älsklingsdjur ska vara bortskämda 😍

Så länge bortskämd inte betyder fet såklart.

Älsklingsdjur ska vara bortskämda 😍

Så länge bortskämd inte betyder fet såklart.
Ibland är det nog dessutom bättre att vara bortskämd med lyxmat, på ett sätt.
Folk har skrattat åt min bortskämda hund som får nötkött som extra gott godis på kurser. Dvs magert nötkött som jag haft i ugnen så den är lagom rosa, skivar och strimlar och fryser in i portionsförpackningar till träning. Det är nog betydligt nyttigare än en del hundgodis man kan köpa i butik. Inga kryddor, tillsatser, spannmål, massa fett eller annan "skit". Dessutom blir det inte så dyrt i längden, för det blir mycket godis av en nötstek och så brukar jag passa på när det är extrapris. 😁

Ibland är det nog dessutom bättre att vara bortskämd med lyxmat, på ett sätt.
Folk har skrattat åt min bortskämda hund som får nötkött som extra gott godis på kurser. Dvs magert nötkött som jag haft i ugnen så den är lagom rosa, skivar och strimlar och fryser in i portionsförpackningar till träning. Det är nog betydligt nyttigare än en del hundgodis man kan köpa i butik. Inga kryddor, tillsatser, spannmål, massa fett eller annan "skit". Dessutom blir det inte så dyrt i längden, för det blir mycket godis av en nötstek och så brukar jag passa på när det är extrapris. 😁
Om man kollar jämförspriserna på hundgodis så är ju nötstek ofta billigt 😱

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama