Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lova har börjat med ett nyss bus när hon tycker att hon får för lite uppmärksamhet. Dörren till vår tvättstuga öppnas inåt, så hon kan putta på den och gå in. Sen bökar hon runt där inne och lyckas alltid stänga till dörren så hon inte kommer ut. Då gråter hon tills någon hjälper henne. 😅
Det är något fel på handtaget/låset, så det går inte att stänga till helt/låsa. Annars hade det varit en smidig lösning, så hon inte kommer in där alls. Vi kanske får ta tag i att byta ut det...
Men tillsvidare tycker hunden att det är en väldigt rolig lek. Iaf tills hon stängt in sig själv och inser hur dumt det är. 😂

Hade ni åkt tillbaka med säcken foder?
Brukar köpa 12 kg säckar köpte en 17 kg säck igår, men såklart av samma sort, och fodret ser helt annorlunda ut. Hundarna bajsar också ljusare avföring.

Visa bifogad fil 136213
Jag förvarar allergiska hundens torrfoder i frysen och när jag tar fram en ny omgång mat är den ljusare än den mat som varit framme ett tag även fast det kommer från samma säck. Tänker att det kanske har nått att göra med när fodret varit framme och tagit åt sig av luftfuktighet, syre osv. Men det är bara min egen teori. Efter ett par dagar har alla foderkulor samma färg.

Det är helt sjukt hur överanvända vissa hanhundar är på bc.
Ja det är helt galet och jag förstår inte att det inte görs något åt det! Tycker generellt att bc-aveln är väldigt märklig. Jag håller på att leta valp och jag häpnar över hur en del tänker angående hd-index, även stora etablerade kennlar som jag tycker borde veta bättre avlar på hundar med jättedåligt index. Det känns tyvärr som risken att få en sjuk valp har ökat väldigt mkt.

Oskar lekte ju med en pappis i ett par timmar idag. Resten av dagen har han varit väldigt lugn.

Har sovit i mitt knä och på min tröja. Både fysisk och mental stimulans har tröttat honom. .

Roligt att se hur två hundar av i princip samma ras (papillon och phalène har samma RAS bara skillnad på öronen) tyder varandras signaler så bra.

Ja det är helt galet och jag förstår inte att det inte görs något åt det! Tycker generellt att bc-aveln är väldigt märklig. Jag håller på att leta valp och jag häpnar över hur en del tänker angående hd-index, även stora etablerade kennlar som jag tycker borde veta bättre avlar på hundar med jättedåligt index. Det känns tyvärr som risken att få en sjuk valp har ökat väldigt mkt.
Tyvärr, rent krasst, så tycker jag att aveln hos många etablerade kennlar är minst lika illa och "skum" som en hel del helt nya okunniga uppfödare. Och denna sanlösa tystnadskultur och idoldyrkan som verkar vara ledande budord inom SVaK gör att man öht inte kan lita på vad nån säger. Alls.

Det är illa även internationellt sett när det kommer till avelsmatadorer, men det finns massa spännande blod i bergen i Skottland, Wales och Irland. Men de är ju inte upp till svaks sandlådestandard, för de har ju varken VP eller HD-röntgen. Fritt fram att importera valp efter dem och regga in dock👍🤔

Kända kennlar annonserar ut parningar och täckhundar som beskrivs som enkla, trygga och trevliga, trots att de tar flera dagar på sig att avreagera efter skott. Kissar ner sig om man tittar på dem inomhus. Biter fåren så man får strypa loss dem.

Nyligen annonserades en kull efter en hane som både själv är drabbad av och nedärver autoimmun sjukdom. Han ägs av en i innersta klicken, som glatt använder honom i avel.

Den välanvända avelshannen som plötsligt bara... försvann. Ja, han avlivades ju. För att han blev blind före fem års ålder. Ingenstans finns denna information öppet, ingen meddelade tikägarna som avlat på honom 🤷‍♀️

En annan jättepopulär hanhund som används en del nu har svårt att flytta 5 får. Förjäkla bra avelsmaterial. Men han är ju stilig på tävling på flyktiga djur.

Jävla lekstuga. Och det är djuren, hundarna och bönderna som blir lidande🤷‍♀️

Senast ändrad:
Jag förvarar allergiska hundens torrfoder i frysen och när jag tar fram en ny omgång mat är den ljusare än den mat som varit framme ett tag även fast det kommer från samma säck. Tänker att det kanske har nått att göra med när fodret varit framme och tagit åt sig av luftfuktighet, syre osv. Men det är bara min egen teori. Efter ett par dagar har alla foderkulor samma färg.
Kulorna är dock större! Och hundarna bajsar ljusare bajs istället för sina vanliga mörka korvar. 😅

Vi kollar också efter valp men börjar fundera på om wk kan vara bättre hälsomässigt…

Det blir ju skitsvårt när folk inte är ärliga med vad som avlas på 😒
Alla hundar/kombinationer har ju brister, ingen felfri, men är ju seriöst att informera om dom också för det är ju olika vad folk är villiga att kompromissa med/riskera..

Tyvärr, rent krasst, så tycker jag att aveln hos många etablerade kennlar är minst lika illa och "skum" som en hel del helt nya okunniga uppfödare. Och denna sanlösa tystnadskultur och idoldyrkan som verkar vara ledande budord inom SVaK gör att man öht inte kan lita på vad nån säger. Alls.

Det är illa även internationellt sett när det kommer till avelsmatadorer, men det finns massa spännande blod i bergen i Skottland, Wales och Irland. Men de är ju inte upp till svaks sandlådestandard, för de har ju varken VP eller HD-röntgen. Fritt fram att importera valp efter dem och regga in dock👍🤔

Kända kennlar annonserar ut parningar och täckhundar som beskrivs som enkla, trygga och trevliga, trots att de tar flera dagar på sig att avreagera efter skott. Kissar ner sig om man tittar på dem inomhus. Biter fåren så man får strypa loss dem.

Nyligen annonserades en kull efter en hane som både själv är drabbad av och nedärver autoimmun sjukdom. Han ägs av en i innersta klicken, som glatt använder honom i avel.

Den välanvända avelshannen som plötsligt bara... försvann. Ja, han avlivades ju. För att han blev blind före fem års ålder. Ingenstans finns denna information öppet, ingen meddelade tikägarna som avlat på honom 🤷‍♀️

En annan jättepopulär hanhund som används en del nu har svårt att flytta 5 får. Förjäkla bra avelsmaterial. Men han är ju stilig på tävling på flyktiga djur.

Det blir ju skitsvårt när folk inte är ärliga med vad som avlas på 😒
Alla hundar/kombinationer har ju brister, ingen felfri, men är ju seriöst att informera om dom också för det är ju olika vad folk är villiga att kompromissa med/riskera..
Djurskyddslagen stoppar väl egentligen för avel på djur med autoimmun ärftlig sjukdom? Hunden i fråga var själv väldigt illa däran när han hade skov som yngre och har flera konstaterat drabbade avkommor.

Kulorna är dock större! Och hundarna bajsar ljusare bajs istället för sina vanliga mörka korvar. 😅

Jag var med om samma med Harrys foder. Då skickade jag bilder till tillverkaren som själva tyckte att det var för avvikande och skickade mig en ny säck + massa godis 😁
Hade köpt från en åf men eftersom fodret är svenskt så började jag med att skriva till dem via fb för att fråga om det var något som var galet.

Harry är väldigt bekväm och vet att jag inte uppskattar när han skäller.
Han har långlina i stallet och så fort han fastnar så skäller han för då kommer matte direkt. Sitter fast kan betyda allt från gått tre varv runt skottkärran till att det ligger en hötuss på linan 🤣
Minsta lilla motstånd, skälla så får matte fixa.
Han är även lika mycket sur polis mot hästarna som han är mot katterna hemma, eller försöker vara iaf till matte eller husse säger till honom.
Inte för att katterna bryr sig och det gör inte hästarna heller till Harrys stora förtret.
Vi har boxar utan galler, är Harry i stallet när hästarna är inne blir han jättearg om någon sticker ut huvudet, då vill han skälla och helst försöka hoppa upp och bita dem i mulen.
De ska hålla sig i sina boxar 😡
Alla tre hästarna verkar dock tycka att han är helfestlig och vill så gärna hälsa på honom. Ingen respekt alls för Konstapel Harry 💔

Harry är väldigt bekväm och vet att jag inte uppskattar när han skäller.
Han har långlina i stallet och så fort han fastnar så skäller han för då kommer matte direkt. Sitter fast kan betyda allt från gått tre varv runt skottkärran till att det ligger en hötuss på linan 🤣
Minsta lilla motstånd, skälla så får matte fixa.
Han är även lika mycket sur polis mot hästarna som han är mot katterna hemma, eller försöker vara iaf till matte eller husse säger till honom.
Inte för att katterna bryr sig och det gör inte hästarna heller till Harrys stora förtret.
Vi har boxar utan galler, är Harry i stallet när hästarna är inne blir han jättearg om någon sticker ut huvudet, då vill han skälla och helst försöka hoppa upp och bita dem i mulen.
De ska hålla sig i sina boxar 😡
Alla tre hästarna verkar dock tycka att han är helfestlig och vill så gärna hälsa på honom. Ingen respekt alls för Konstapel Harry 💔
Du får skaffa en poliströja till honom, så kanske han ser liiiiite mer respektingivande ut?
Annars känner Lova igen sig. Det är få som ger snuzzepolisen den respekt hon förtjänar. :mad:

Men fy fan, rent ut sagt :(

När jag kom hem från stallet, kom Lova och husse hem från en skogspromenad.
Skägget hade tappat två av sina strumpor i skogen (husse hittade dem inte), men hade klarat sig utan köldkramp ändå.
Kolla mustaschen. :rofl:
IMG_20240106_110910840~2.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar