Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland är det nog dessutom bättre att vara bortskämd med lyxmat, på ett sätt.
Folk har skrattat åt min bortskämda hund som får nötkött som extra gott godis på kurser. Dvs magert nötkött som jag haft i ugnen så den är lagom rosa, skivar och strimlar och fryser in i portionsförpackningar till träning. Det är nog betydligt nyttigare än en del hundgodis man kan köpa i butik. Inga kryddor, tillsatser, spannmål, massa fett eller annan "skit". Dessutom blir det inte så dyrt i längden, för det blir mycket godis av en nötstek och så brukar jag passa på när det är extrapris. 😁

Jag brukar torka blodpudding i ugnen ibland. Blir en väldans massa godis och väldigt bra att ha i fickan iom torrt på utsidan och mjukt i mitten 😄

Mochi! 😍

Igenkänning på den. Lova äter mycket bättre nu efter kastreringen, men på morgnarna är hon ibland inte så sugen. I morse ville hon inte ha. Jag la i en liiiiten ostsmula. Hon åt upp allt och slickade rent skålen. :D
En gång ville Lily inte äta, tittade på mig som att jag var elak som inte gav något godare. Sambon la en(!) frusen ärta högst upp på maten. Vips försvann all mat :rofl:

Folk har skrattat åt min bortskämda hund som får nötkött som extra gott godis på kurser. Dvs magert nötkött som jag haft i ugnen så den är lagom rosa, skivar och strimlar och fryser in i portionsförpackningar till träning. Det är nog betydligt nyttigare än en del hundgodis man kan köpa i butik. Inga kryddor, tillsatser, spannmål, massa fett eller annan "skit". Dessutom blir det inte så dyrt i längden, för det blir mycket godis av en nötstek och så brukar jag passa på när det är extrapris. 😁
Mina hundar tycker att fett (animaliskt) är det godaste som finns. Eftersom de huvudsakligen får torrfoder som oftast är i magraste laget för aktiva hundar, och inte är överviktiga har jag fettranden från julskinkan eller den fina köttbiten som det läckraste godiset. Det är synd att det är så opraktiskt att ha smör som belöning.

Apropå att att lägga något gott på maten så trodde jag i julas att Doris hade blivit helt dement - jag ställde fram färskfodret och hon åt inte??

Det var hemma hos mina föräldrar och när jag sa att det var konstigt att Doris inte ville äta så kom det fram att hos dom får hon alltid någon typ av topping på maten, eller från handen iaf. Så där åt hon aldrig förrän de hade tagit fram något extra medan hos mig äter hon alltid direkt 😁

Sen brukar dom ge maten på eftermiddagen och jag på kvällen så kan vara att hon hinner bli mer hungrig hemma hos mig men jag tror mest att hon har uppfostrat dom väl 😒

Efter ett långt uppehåll är jag tillbaka, jag har läst igenom en del av tråden idag men det är ju massor som hänt sen förr men ändå likadant. Hundlivet rullar på med upp och nergångar. En del kommer ihåg mig men vissa har nog ingen aning så vill bara berätta att jag har en chinese crested powder puff (vi kallar dom bara för puffar”) som heter Alvin och är 13 år och en naken chinese crested som heter Milou och är 4 år.Visa bifogad fil 136416
Kul att du är tillbaka :)

Mina hundar tycker att fett (animaliskt) är det godaste som finns. Eftersom de huvudsakligen får torrfoder som oftast är i magraste laget för aktiva hundar, och inte är överviktiga har jag fettranden från julskinkan eller den fina köttbiten som det läckraste godiset. Det är synd att det är så opraktiskt att ha smör som belöning.
Att jag är extra försiktig med fett, beror på att "min" ras är extra känslig mot det och har en tendens att få pankreatit om de äter för fet mat. :)

Apropå skämma bort… Jag vaknade för över två timmar sedan och upptäckte att det tunga ovanpå mig när jag ligger på ryggen är Alvin som sin vana trogen lagt sin mig. Han vet jätte många bra sätt att placera sig på mig. Jag är jätte kissnödig men vill ju inte störa Alvin. Så här har jag legat i evigheter och försökt intala mig att jag inte är kissnödig men det finns gränser för hur långt man kan hålla sig även om det ligger en liten hundfarbror som heter Alvin uppe på en,

Apropå skämma bort… Jag vaknade för över två timmar sedan och upptäckte att det tunga ovanpå mig när jag ligger på ryggen är Alvin som sin vana trogen lagt sin mig. Han vet jätte många bra sätt att placera sig på mig. Jag är jätte kissnödig men vill ju inte störa Alvin. Så här har jag legat i evigheter och försökt intala mig att jag inte är kissnödig men det finns gränser för hur långt man kan hålla sig även om det ligger en liten hundfarbror som heter Alvin uppe på en,

Vad mysigt det låter. Doris brukar ligga längst ner i sängen, helst ingen kroppskontakt om det inte är kylare än vanligt i sovrummet.

Hur länge i ugnen på vilken temp?
Vilket bra tips :)

Hur länge i ugnen på vilken temp?
Vilket bra tips :)
Jag brukar köra med köttermometer och tillaga den som jag gör när det är till oss människor, minus kryddor, och ta ut den lite tidigare så den är mer rosa än jag själv gillar. 😅
Sätter ugnen på 150°C och tar ut när innertemperaturen på köttet är ca 55°C.

Jag brukar köra med köttermometer och tillaga den som jag gör när det är till oss människor, minus kryddor, och ta ut den lite tidigare så den är mer rosa än jag själv gillar. 😅
Sätter ugnen på 150°C och tar ut när innertemperaturen på köttet är ca 55°C.
Okej tack :) jag lagar knappt kött hemma 😅

Tacksam för att dt håller på att bli mildare. Oskar gör så lite som möjligt ute. Så för tillfället är det kisskydd på inne. Annars blir det kris och pöl på golvet.

Han ville desperat ut vid fyrasnåret inatt. Och då kom bägge delarna. Efter det har han inte gjort nåt. Men det var minus 22 vid morgonrastningen och han stod bara och frös trots täcke.
Nu är det bara -13 och ska bli ännu bättre. Minus 1 i kväll. Vi ska gå ut och testa igen :D

Den där Lily... :rofl: På morgonpromenaden hade hon så fullt upp med att försöka leka med männen som gick runt och sandade trottoarer och utanför lägenhetshusen att hon eventuellt glömde bort att kissa. Det var jättebusigt att vara ute, trots 14 minusgrader.

Men, pga kylan var det ju trevligt att värma upp sig ordentligt när vi kom in. Hon la sig därför på soffans armstöd, för då hamnar hon så nära elementet som möjligt. Well. Elementet är jättevarmt nu och det tog inte speciellt lång tid innan hon började flåsa.

Nu har hon istället lagt sig platt som en pannkaka på den mjuka mattan i hallen. Som alltid ligger hon på något konstigt sätt som får mig att undra hur hunden är skapt egentligen. Det ser så lustigt ut. Men, hon är glad och kommer dessutom inte missa när jag väl reser mig ur soffan, och har hon tur så kan vi ju gå ut och leka ännu mer då! För snö och is, det är jättebusigt!

Hoppas på att det blivit lite varmare ute nu så att vi kan gå någonstans där hon kan få springa lös och leka ordentligt. Jag släpper inte om det är för kallt, för det har hänt flera gånger att vinthundar fått lunginflammation och andra otrevligheter efter att ha dragit in för mycket kalluft i lungorna vid lek i rejäla minusgrader. Igår blev det inget spring utomhus pga det, och med tanke på att det är så få dagar per år som vi har typ 14 minusgrader så känns det inte som någon större katastrof att dra gränsen ungefär där. Men både Lily och Ebrah vill gärna leka varje dag. Så ja, vi ska gå ut och känna lite på luften och se vad vi kan hitta på för kul.

(edit: -10 nu enligt termometern. Betydligt trevligare!)

Mina pojkar älskar kylan trots noll underull. Lancelot, som har tunnare päls än Winter, har verkligen ingen koll på att man kan frysa. När vi var på långpromenad för ett par dagar sen sprang han före och la sig i snön... Det fick bli stopp på det när jag såg att han hade lysande röda kulor i grenen. :nailbiting:

Skulle gått ner till -14 enligt yr, men är fortfarande -23 :( Gammelgubbarna säger bestämt att de inte är gamla nog att gå micropromenader i flera dagar utan att nästan krypa ur skinnet av tristess :cool:
Floki som hoppar på tre ben efter vila nu när det är kallt ute (det värmer ur som tur är) fattar inte heller varför han ska behöva vila. :banghead:

(Inte Bog heller som är jättesur då min sambo åkte till jobbet idag istället för att gå långpromenad och han måste vara hemma med mig som har lunginflammation och måste skriva en tenta. :laugh:)

Kunde vara ute i nästan två timmar, solen sken och hundarna var superglada. Ebrah fick något ryck och rusade runt som en tok tills hon var helt slut (vilket inte tog så lång tid, för hon är i så dålig kondition nu). Nu vilar vi i soffan ett tag :)

Vad mysigt det låter. Doris brukar ligga längst ner i sängen, helst ingen kroppskontakt om det inte är kylare än vanligt i sovrummet.
Båda mina är väldigt fysiska i att dom söker fysisk kontakt, lägger sig mellan benen, vill väldigt gärna vara fotpallar i soffan, lägger sig på min mage eller uppe på rumpan. Gosar gärna ner sig framför mig oavsett om dom ligger på en 10x10 cm stor/liten yta och att block och penna och mobil verkar obekvämt stoppar inte dom.

Milou har tagit det en bit längre. När han vill vara med i överallt så lägger han sig precis mittemot mig och lägger huvudet på boken jag läser så att varje gång jag bläddrar måste jag lyfta hans huvud. Där har jag fått säga nej för det låter gulligt men är väldigt irriterande.

Dom gillar också att fläta in sina ben runt mina armar. Och att mingla på en fest där alla vill gosa är himmelriket.

Mycket är ju Alvin och Milou men det ligger mycket i rasen också,dom är bland annat avlade för att ligga nära och värma matte och husse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka