Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet uppstår när man misslyckas med att stå och det är 500 meters brant nedfrösbacke att tumla utför :rofl: :rofl: :rofl:

Jag ska nog köpa mig en ny snowracer, nu har vi ju ändå fyra starka idioter som kan dra igen :D

Alternativet är att övertyga mina mycket skidentusiastiska grannar att det är helt säkert för dem att binda fast sig i mina galna hundar och ta en tur utan mig :idea::angel:
Snow racer låter som ett bra alternativ. Tonto brukade släpa mig på en sådan, så fyra BCs borde fungera utmärkt. Kanske en spark annars?

Kickspark med snömedar (räcker nog bra med två hundar där dock) eller lätt släde om det finns snövägar/skoterspår så kul om man har mer än en hund 🤩

Behöver en till hund att spänna framför 😁

Problemet uppstår när man misslyckas med att stå och det är 500 meters brant nedfrösbacke att tumla utför :rofl: :rofl: :rofl:

Jag ska nog köpa mig en ny snowracer, nu har vi ju ändå fyra starka idioter som kan dra igen :D

Alternativet är att övertyga mina mycket skidentusiastiska grannar att det är helt säkert för dem att binda fast sig i mina galna hundar och ta en tur utan mig :idea::angel:

Snow racer låter som ett bra alternativ. Tonto brukade släpa mig på en sådan, så fyra BCs borde fungera utmärkt. Kanske en spark annars?
Jag körde snowacer med Boss, Ida, Ale, Fridolf och Frodo back in the days, men det blev uppehåll en period när jag hade alla valparna och sen har det varit för få i "dragskick" för att orka med en vuxen på snowracer. Spark har vi tittat på, kickspark ffa för att få stabilitet och bra broms, men det krävs en investering som inte riktigt ryms i budgeten nu.

Jag körde snowacer med Boss, Ida, Ale, Fridolf och Frodo back in the days, men det blev uppehåll en period när jag hade alla valparna och sen har det varit för få i "dragskick" för att orka med en vuxen på snowracer. Spark har vi tittat på, kickspark ffa för att få stabilitet och bra broms, men det krävs en investering som inte riktigt ryms i budgeten nu.

Åh! Vi hade en sån riktig hundpulka när jag va liten. Till en hund dock men jag körde med vår första setter o han kunde höger i vänster 🥰 de va så kul! Synd vi typ gav bort den…

Lova fick ett eget litet täcke i julklapp av min mamma.
Tror det ska passa en spjälsäng i storlek och det blev alldeles perfekt! :love:
Direkt efter paketöppning, la hon huvudet på det. När hon sen kom in från kvällspromenad (blöt och frusen), ville hon ligga i min famn och ha täcket på sig. Det tog inte många sekunder innan hon sov som en stock. :sleep:
IMG_20231221_203834799_HDR.webp

Hur hade ni gjort? Bog skakar på huvudet några gånger per dag, tycker det är lite skönt om man kliar på örat, har lyst med ficklampa och kan inte se att någonting alls är fel. Är det att försöka boka en tid hos veterinären direkt för att se om det är något eller vad gör man. Har aldrig haft öron-problem på en hund. :confused:

Vi åker till stugan om några dagar, i Hälsingland, men det finns väl säkert veterinär där med om det blir öroninflammation.
Jag har precis haft en vända (förhoppningsvis är det över nu, peppar peppar!) med vad som visade sig vara en djupt liggande öroninfektion. Eftersom jag har en cocker spaniel kollar jag rutinmässigt öronen regelbundet (och har aldrig haft något allvarligt på 25 år). Noterade att hon ibland pep till när någon gosade med henne och gnuggade öronen. Ibland. Och aldrig när jag gjorde det. Lyste, luktade, rengöringsdroppar - ingen reaktion, inga tecken på smärta, ingen lukt, inget flöde. Trodde ett tag att det var själva öronlappen men inget där heller.

Till sist blev det besök hos veterinären som hittade en djupt liggande infektion i vänster öra. Det blev droppar och noggrann rengöring varannan dag, allt blev bättre för att komma tillbaka som en helvetesinfektion. Åter till kliniken, spolning av örat, medicin, odling som tog längre tid än vanligt och visade att det var fel antibiotika, ny spolning, gick inte att få tag på rätt medicin, leveransförtaget är 48 timmar sena, matte ska åka bort en månad... O_o

Det slutade med ännu en spolning och då konstaterades det att kortisonet fått ner svullnaden så att det gick att ge örondroppar med rätt antibiotika. Jag kunde flytta fram min resa ett par dagar och slutföra droppandet + få in ett återbesök till. Då såg det helt annorlunda ut, dropparna hade god effekt. Apotea godkände min reklamation och jag slapp betala 900 för medicin som aldrig kom. Hundvakt ska ta damen på återbesök 28e. Sen ska jag själv tillbaka efter att jag kommit hem för att försöka utreda varför det blev såhär och hur det kan förebyggas. Cocker har ibland trånga hörselgångar, men det har inte Rhiannon. Veterinären konstaterade att de ser ut som på vilken hund som helst. Det kan vara så enkelt som att hon fått in något i örat.

Baserat på min nya erfarenhet skulle jag alltså rekommendera dig att kolla upp det, för öronifektioner kan (tydligen!) vara jäkligt luriga! Nu är det väl lite tight, men som du skriver går det väl att göra när ni kommit till stugan.

Jag har precis haft en vända (förhoppningsvis är det över nu, peppar peppar!) med vad som visade sig vara en djupt liggande öroninfektion. Eftersom jag har en cocker spaniel kollar jag rutinmässigt öronen regelbundet (och har aldrig haft något allvarligt på 25 år). Noterade att hon ibland pep till när någon gosade med henne och gnuggade öronen. Ibland. Och aldrig när jag gjorde det. Lyste, luktade, rengöringsdroppar - ingen reaktion, inga tecken på smärta, ingen lukt, inget flöde. Trodde ett tag att det var själva öronlappen men inget där heller.

Till sist blev det besök hos veterinären som hittade en djupt liggande infektion i vänster öra. Det blev droppar och noggrann rengöring varannan dag, allt blev bättre för att komma tillbaka som en helvetesinfektion. Åter till kliniken, spolning av örat, medicin, odling som tog längre tid än vanligt och visade att det var fel antibiotika, ny spolning, gick inte att få tag på rätt medicin, leveransförtaget är 48 timmar sena, matte ska åka bort en månad... O_o

Det slutade med ännu en spolning och då konstaterades det att kortisonet fått ner svullnaden så att det gick att ge örondroppar med rätt antibiotika. Jag kunde flytta fram min resa ett par dagar och slutföra droppandet + få in ett återbesök till. Då såg det helt annorlunda ut, dropparna hade god effekt. Apotea godkände min reklamation och jag slapp betala 900 för medicin som aldrig kom. Hundvakt ska ta damen på återbesök 28e. Sen ska jag själv tillbaka efter att jag kommit hem för att försöka utreda varför det blev såhär och hur det kan förebyggas. Cocker har ibland trånga hörselgångar, men det har inte Rhiannon. Veterinären konstaterade att de ser ut som på vilken hund som helst. Det kan vara så enkelt som att hon fått in något i örat.

Baserat på min nya erfarenhet skulle jag alltså rekommendera dig att kolla upp det, för öronifektioner kan (tydligen!) vara jäkligt luriga! Nu är det väl lite tight, men som du skriver går det väl att göra när ni kommit till stugan.
Har inte varit ett endaste rusk idag. Men om det kommer tillbaka så ska vi garanterat kolla upp!

Jag fick försäkringpapprena för 2024 och plötsligt blev beslutet om att byta bolag så fort som möjligt väldigt enkelt. Från ca 15000 för ett år till nästan 20000. Och inte har de kvar de personliga ombuden heller, så allt måste skötas via mailformulär om en försäkring i taget, eller deras helt oanvändbara kundtjänsttelefon, som när jag pratade med dem senast inte ens kunde hitta att jag hade hundarna försäkrade där...

Så, grattis mig, nu sitter jag och letar norsk hundförsäkring. De två tolvåringarna går inte försäkra alls :(

Min lilla Sixten blev vaccinerad i onsdags och han tog det hela med ro🩵. Det har kommit en prop för utställning 2/3 så den tror jag blir vår gemensamma debut i ringen!

Sen är det ju spännande med valp. Varje dag är det någon ny utveckling. Idag har han superskällig på a l l t. Bitvis går han fantastiskt fint på koppel och bitvis är han som en liten vante som far omkring😅. Jag är kanske för chill men tänker att det mesta ordnar sig nog med tid. Han lyssnar åtminstone fint på "stanna" och "app app" när han går för nära hästarna.
20231221_231308.webp

Nu har vi haft valpen i en månad. Hon verkar lovande hitills 😊 Beslutet var att skaffa en hund till men en enklare ras. Tills Virrpannans uppfödare ringde och frågade om vi inte skulle ha en hund till. Och ja vi slog till 😍
Så nu har vi två wss och valpis artar sig mycket bra hitills. Ensamträningen går strålande det är gamla hunden som är mest stressad när vi kommer tillbaka. Valpis sover bara.
Hundarna leker som tokiga och Virrpannan har ett fantastiskt tålamod med valpen.
Valpis verkar inte lika vimsig och galen som Virrpannan ännu spännande att se hur hon utvecklas. Hon har förstås charmat alla redan.
Vad jag inte hade räknat med var att Virrpannan uppfattade på mindre än 10 minuter att jag inte hade samma koll på henne lös ute när jag hade valp med också. Så hon passade på drog iväg på jakt på direkten när matte trasslade ut valpen ur kopplet. Hittade hare förstås.
Och så hittade hon grannkatten på det och lyckades dessutom smita som blixten ut genom altandörren och jaga rådjur när husse skulle rasta valpen.
Alltså Virrpannan är så snabb o smart när det gäller men nu är det långlina och förbjudet med lösgående för tillfället. Och dubbelkolla och stänga dörrar varje gång vi ska ut och rasta valp utanför altanen. Och valpen trasslar så klart in sig i linan, allmänt rörigt och vi tränar inkallning som går super såklart när linan är på. Virrpannan är inte dum i huvudet i alla fall. Hon vet ju mycket väl hur man ska uppföra sig när linan är på.
Funderar just nu på hur jag ska kunna ha Virrpannan lös igen det har ju fungerat tidigare.
Blev så trött på henne men så var vi in till stan och hon fungerade super på t- bana, julhandel, åkte hiss med främmande hund utan problem och som besökshund på äldreboende är hon hur bra som helst och jag fick se hennes fina egenskaper igen. Tur det. Var nära på att åka ut på Blocket ett tag😅

Gårdagens önskan om lite tur gick vägen, och förhoppningsvis har vi en nybakad jaktchampion när kollegiet sagt sitt i mitten av januari 🥰

Jag har fått följa de andra proven från jobbet, men idag kunde jag vara med. Så roligt!
Två inkallningar på stånd idag, där det sista gjorde att vi kunde koppla vid provtidens slut. Hon kom som ett jehu när jag visslade 🙏🏼
Väldigt skönt, hon ska jaga i morgon också så hon behöver spara lite på krafterna.

Lilla tjejen, inte ens två år gammal! En otroligt enkel och trevlig liten hund.

IMG_9763.jpeg

Senast ändrad:
Hade ju privatlektion i agility med Spock i förrgår, jag var ungefär totalt värdelös. Jag har stora problem med att multitasking såsom att lyssna och försöka göra saker samtidigt 🤣. Det var nyttigt iallafall, jag har legat kvar i att vara still i träningen eftersom jag länge haft problem med att ens gå och har väl inte reflekterat över det. Bara för att jag inte kan springa betyder det inte att jag inte kan röra mig när vi tränar (numera)..

Igår tränade vi agility med hela gänget och jag och Spock repeterade lite från dagen innan och det gick riktigt bra. Tay och husse hade också ett bra pass, Tay ser superfin ut. De små fick också ta nån vända.

Nu känns det mest som att jag otåligt väntar på att få tillbaka min bil som står på verkstan så man kan börja kolla efter tävlingar..

Tay
20231222_134508.webp

Idag är planen att åka en sväng till fårhagen med bc-pojkarna 😁.

Började dagen med att ta en promenad till rastgården med damerna. Det har snöat ordentligt igen och de tyckte det var jättekul att leka i snön :D Eller ja, mest Lily då. Ebrah har nämligen börjat löpa och nu är hon mer inställd på att nosa runt än att springa... Så tja. När hon ska bli i vettigt hull och bra kondition igen, det vetefan. Är det inte skador så är det löp :meh: Ska se om jag kan hitta på något för att liva upp henne lite. Hon mår ju inte dåligt av det, men jag vill inte ha en rund och omusklad hund...

Skägget var wild and crazy på morgonpromenaden. Många grannar var ute och skottade, men Lova sa att de lekte med henne. De "kastade" ju snö som det var meningen att hon skulle jaga och försöka fånga!
Vi stannade och pratade med flera av dem och hon for runt och skällde, gjorde lekinviter och krävde att bli klappad. Hon bidrog till flera leenden och skratt från både mig och grannar. :love:
Några dagar till med koppelpromenader. Sen får hon busa loss i snön på tomten. Hon fattar inte alls det där med att ta det lugnt. Hon mår hur bra som helst, säger hon!

Jag fick försäkringpapprena för 2024 och plötsligt blev beslutet om att byta bolag så fort som möjligt väldigt enkelt. Från ca 15000 för ett år till nästan 20000. Och inte har de kvar de personliga ombuden heller, så allt måste skötas via mailformulär om en försäkring i taget, eller deras helt oanvändbara kundtjänsttelefon, som när jag pratade med dem senast inte ens kunde hitta att jag hade hundarna försäkrade där...

Så, grattis mig, nu sitter jag och letar norsk hundförsäkring. De två tolvåringarna går inte försäkra alls :(
Ska också byta försäkringsbolag till Tonto i alla fall. Hans kostar typ 9000 per år nu och är skitdålig. Han har liksom inte fått något ersatt sedan han skadade tassarna typ 2018 och ändå kostar den multum.

Vilken fin lördag det varit! Kallt och sol :)

Jag och en till var ute och släppte Finn i förmiddags, och min passkytt kom åt att skjuta ett kid för honom 🙏🏼 han har inte varit loss på ett par veckor, så det var extra kul att det gick i pass när det dessutom bara var vi två ute.

Husse var iväg med jämten på ett annat ställe, där det sköts en kalv på stånd för henne, efter ett fint jobb 💪🏽 hon har bra flyt nu!

Dessutom har jag blivit av med L:s oskuldsångest - han gjorde en fin och riktigt gentlemannamässig parning idag :D

Bra hunddag den här julaftonen!
Solen sken när vi började vakna till ordentligt, jag minns inte ens när senast vi såg solen! Men det gjorde det betydligt enklare att dra på sig kläder och ge sig iväg på långpromenad. Mycket kläder. Herregud vad kallt det var! Vi tog bilen till ett ställe vi inte går vid så ofta och traskade runt där i 1 1/2 timme. Hundarna kunde leka lite i en inhägnad också och var på extremt gott humör.

Vid lunch så fick de varsitt extra smaskigt tuggben. Nöthud med struts lindat runt som jag köpte på black week när det var 70% rea :p

Ikväll ska vi kanske ta en liten promenad med lurchergrannen, och så ska de nog få något lite extra gott till middag (eller så skippar jag det, med tanke på att Lily satte i sig nästan hela det stora tuggbenet... Nog för att hon brukar ha en stålmage men sådär jättehälsosamt kanske det inte är trots allt).

Eftersom detär svinkallt och Oskar frös rejält vid dagens tidigare rastningar slängde jag på ett täcke. Och drog åt ordentligt runt bröstkorgen.
Men vad hjälper det när man har en hund som är för lat att lyfta benet och därför kissar rakt fram mellan frambenen och motbröstbenet.

Då nu ligger ett ursköljgt täcke på elementet och torkar.
Vill ha ett täcke av hästmodell, dvs inga breda gördlar runt magen framför snoppen..

Eftersom detär svinkallt och Oskar frös rejält vid dagens tidigare rastningar slängde jag på ett täcke. Och drog åt ordentligt runt bröstkorgen.
Men vad hjälper det när man har en hund som är för lat att lyfta benet och därför kissar rakt fram mellan frambenen och motbröstbenet.

Då nu ligger ett ursköljgt täcke på elementet och torkar.
Vill ha ett täcke av hästmodell, dvs inga breda gördlar runt magen framför snoppen..
Vet inte vad du har för modell på täcket nu, men på Börjes finns det täcken som helt klart för mina tankar till hästtäcken :p
5764-Hundt-cke-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka