Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imponerad av labbarnas päls! Knut kan va jätteskitig men kan dra av allt med handduk :)
Det va värre med settrarnas päls som är mjukare, då var en nästan tvungen att skölja av..

Ja, så är det verkligen 😃 väldigt behändigt!
Wachtlarna har också en mjukare päls, upplever att de ”samlar grus” på ett helt annat sätt.

Fan alltså. Klotången har gömt sig i flytten och jag har inte jobbat på hela veckan. Tänkte köpa klotång imorgon när jag ska jobba igen.

Nu är vi ute. Damerna fick leka och sedan upptäckte jag att en tass på Ebrah var blodig. Klon är skadad, men jag kan inte se hur mycket. Måste hem och duscha av allt. Hon haltar iaf inte så jag hoppas det inte är något som en veterinär behöver kika på. Det är det väl sällan när det gäller klor iofs? :(

Fan alltså. Klotången har gömt sig i flytten och jag har inte jobbat på hela veckan. Tänkte köpa klotång imorgon när jag ska jobba igen.

Nu är vi ute. Damerna fick leka och sedan upptäckte jag att en tass på Ebrah var blodig. Klon är skadad, men jag kan inte se hur mycket. Måste hem och duscha av allt. Hon haltar iaf inte så jag hoppas det inte är något som en veterinär behöver kika på. Det är det väl sällan när det gäller klor iofs? :(
Jag har varit hos vet för kloskada en enda gång. Efter det fixar jag det hemma, möjligen med konsultation (vet slängde ett öga på Mako när han drog av hela klon i en bajsig lagård...). Så länge man kommer åt att tvätta ordentligt och sen kan hålla det rent och torrt så upplever jag att det läker bra även om klon är kluven/bitvis borta/helt borta. Tygsocka på tills det är helt fint.

Jag har varit hos vet för kloskada en enda gång. Efter det fixar jag det hemma, möjligen med konsultation (vet slängde ett öga på Mako när han drog av hela klon i en bajsig lagård...). Så länge man kommer åt att tvätta ordentligt och sen kan hålla det rent och torrt så upplever jag att det läker bra även om klon är kluven/bitvis borta/helt borta. Tygsocka på tills det är helt fint.
Låter bra. Jag är hemma nu. Klokapseln är skadad, det är som ett hack i den upp till själva tån och Ebrah var inte(!) glad när jag försökte ha på sårtvätt där. Men jag har spolat av ordentligt med vatten i duschen och satt på en strumpa. Har skor också som hon kan få ha vid rastning. Fan. Jag som såg fram emot dagligt lösspring den här veckan.

Jag instämmer med @Migo, jag har varit till veterinären en gång med en kloskada, det enda veterinären gjort var att klippa bort en stor del av fliken (hade inte vågat tagit lite mycket själv) och sedan målade hon med nagellack för att det skulle hålla ihop bättre.

Veterinären sa till mig då att att det var nya rön att inte ta bort den del av klon som sitter kvar, mot för tidigare då det var mer vanligt att ta bort det som satt kvar.

Extra surt med klor känns det som, tar lång tid att läka...

Jag instämmer med @Migo, jag har varit till veterinären en gång med en kloskada, det enda veterinären gjort var att klippa bort en stor del av fliken (hade inte vågat tagit lite mycket själv) och sedan målade hon med nagellack för att det skulle hålla ihop bättre.

Veterinären sa till mig då att att det var nya rön att inte ta bort den del av klon som sitter kvar, mot för tidigare då det var mer vanligt att ta bort det som satt kvar.

Extra surt med klor känns det som, tar lång tid att läka...
Jag pratade med en djurvårdare via anicura-appen nu. Hon var också inne på att man borde ta bort det som är kvar av klokapseln. Tydligen ska det vara större risk för inflammationer om man inte gör det, och så kan det nya som växer ut bli deformerat? Men samtidigt förstår jag inte riktigt varför... Vill ju såklart ta henne till veterinär om det är vad som är bäst för henne, och såklart inte lägga ut många tusenlappar hos veterinär om det inte behövs :cautious:

Jag pratade med en djurvårdare via anicura-appen nu. Hon var också inne på att man borde ta bort det som är kvar av klokapseln. Tydligen ska det vara större risk för inflammationer om man inte gör det, och så kan det nya som växer ut bli deformerat? Men samtidigt förstår jag inte riktigt varför... Vill ju såklart ta henne till veterinär om det är vad som är bäst för henne, och såklart inte lägga ut många tusenlappar hos veterinär om det inte behövs :cautious:
Jag har, efter samtal med min dåvarande vet, låtit klokapseldelar sitta kvar så länge de inte pekar åt helsicke fel.

Förstår helt dilemmat! Jag har låtit det självläka både när biten/klon varit borta ända upp till roten (?), och när det varit en liten bit kvar längst in mot roten. Men det kanske beror på hur det går att tvätta och osv.

Senast ändrad:
Tonto har en deformerad klo efter att vi lät den vara när han gjorde illa den. Hade blivit bättre att fixa den om han sluppit att den blev deformerad.

Vi hade träningstävling på lydnadskursen med tre av momenten i startklassen

FF kändes jättebra och stabilt är väldigt nöjd med hennes fotgående, inkallningen också ok.
Men alltså denna förbannade apporten, hon tycker den är så sjukt onödig att ha i munnen och sprang bara glatt förbi och satte sig fot direkt istället och tyckte hon var super duktig 😅

Är så sjukt okul att träna på apporten också när hon inte tycker den är så ball att ha i munnen (slå på den med benen är dock väldigt kul 🙄) och vi inte riktigt kommer framåt…

Ringt veterinären och fått en tid nästa vecka och röntga ryggen på Tilda, idag hos fysion reagerade hon jättekraftigt, nästan så att hon ville nafsa till. Vi hade precis innan dess pratat om hur snäll hon är som låter fysion göra det hon ska trots att hon tycker det är obekvämt och gör ont, hon bara ligger där. Men inte när hon var vid bogspetsen på höger sida (vänster ingen reaktion alls, inte ens spänd) plus att hon fortfarande reagerar väldigt efter ländryggen, även om ischias är borta nu 😔 så för att vara på säkra sidan vill jag kolla upp det..

De blev lite morgonmys i soffan idag efter en promenad i -20 :heart

Bifogade filer

• IMG_6318.webp
    IMG_6318.webp
    103,1 KB · Visningar: 27
Ser på dogs - the untold story (s1a1) och det är intressant att få se riktigs urbasenjis som finns hos en pygméstam, de har inte moderniserats utan avlats, lever och jobbar som de gjort sedan begynnelsen.

Inte så långa stories om varje ras/arbetshund, vilket är lite synd men en del raser är intressant att se i sitt element ändå.

Ser på dogs - the untold story (s1a1) och det är intressant att få se riktigs urbasenjis som finns hos en pygméstam, de har inte moderniserats utan avlats, lever och jobbar som de gjort sedan begynnelsen.

Inte så långa stories om varje ras/arbetshund, vilket är lite synd men en del raser är intressant att se i sitt element ändå.
Vart kan man se detta? De lät himla intressant :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka