Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilla vän, så jobbigt hon har det ❤️ låter som att du tänker klokt och rationellt kring det. Hoppas det blir bättre när hormonruset lagt sig!
Ja jag hoppas ju att hon ska bli bättre med tiden, nya rutiner som funkar för henne o en mycket lugnare miljö för hon e en supertrevlig o härlig hund men jag kommer inte hålla henne vid liv i flera år bara för min skull så blir hon inte bättre då får jag iallafall ha gett henne en trygg, lugn sista tid med mycket kärlek :heart

Lova och jag har varit på vår första träning med tjejen som utbildar sig till instruktör. Vi kom fram till att vi ska jobba med två moment; stadga i "stopp" (så hon står kvar, gärna när jag ropar på lite avstånd också. Nu fuskar hon och stannar upp, men rör sig sedan mot mig) och inkallning med störning.
Inkallningen sitter väldigt bra, men jag känner inte att jag kan lita på att den är heeeelt 100 om hon blir störd av något.

Hon filmade oss när vi testade lite olika saker och verkade tycka att Lova var en rolig liten typ som verkligen var sugen på att träna. Hon skrattade lite när skägget hängde i en kampleksak och morrade när hon skulle agera störning åt mig.
Tydligen var det inte så skrämmande med 6 kg "kamphund". :D

Vi har fått några läxor att träna på tills nästa gång vi ses. Det ska bli kul! Jag gillar att ha fått hjälp med mål att träna mot. Då har jag lättare att fokusera på hur/vad vi ska träna.

Valde att inte att åka och tävla igår. Det vägde över när jag fick beskedet om att jag har hälsporre, det blir i regel väldigt mycket gående när jag är iväg på tävling, man rastar hunden, man banvandrar, man springer på toa osv 😅. Eftersom det meningen att man ska i första hand vila ut hälsporre så bestämde jag mig för att vi skippar tävling. Har dock börjat med antiinflammatoriska och ska iväg på behandling nästa vecka.

Idag var vi i fårhagen igen, husse var med och slog stolp. Jag vallade med Spock, Tay fick gå ett varv med syrran och småtjejerna fick bara hänga på. Imorgon ska husse iväg och köra agility och jag ska iväg och valla hos en bekant.

Lilla M tyckte det var skönt att lägga sig på värmefilten hemma när man varit ute nån timme 😄.
20231111_152146.webp

Idag har min fina rädda tjej haft en bättre dag eller ja de e väl inte rätt o säga bättre dag för hon e rädd jämt men idag har både jag o dom andra hundarna kunnat röra oss utan att hon fått panik o velat fly o vi har gosat i soffan. Hon har tillomed busat i snön idag på promenaderna :love:

Vi hoppas på fler o fler såna här dagar med tiden :heart

Bifogade filer

• IMG_6216.webp
    IMG_6216.webp
    40,1 KB · Visningar: 57
Ja hon var ännu värre än vanligt under löpet så jag hoppas på att hon nu efter löp ska börja stabiliseras men blir hon inte bättre så kommer hon få somna för hon ska inte behöva må dåligt o vara stressad o rädd hela tiden. Ja alltså med tanke på risken för att de blir värre av kastrering så e inte de ett alternativ heller så nu e planen att vi ska ge henne tid, hon har ju inte vart här länge o de e ju helt annorlunda miljö mot vad hon haft tidigare, hitta rutiner som funkar för henne o underlättar för henne o hoppas att de hjälper henne men jag tänker inte hålla henne vid liv i flera år bara för att hon e så himla snäll o mysig inne för de e bara elakt mot henne :heart
kanske skulle du kunna prova med adaptil eller liknande till henne, åtminstone nu i början?

kanske skulle du kunna prova med adaptil eller liknande till henne, åtminstone nu i början?
Ja jag ska faktiskt testa de, har suttit o kollat upp båda halsbandet o den doftavgivaren man sätter i väggutaget så jag ska beställa hem båda två. Hade jag vetat att de va så här illa så hade jag köpt hem de innan hon ens kom hem men ja dels va de akut o sen fick jag inte all info så jag har gjort de bästa av situationen hittills :heart Vi tar allt i hennes takt o hon har superbra stöd av min unga hane som hon söker sej till o de hjälper väldigt mycket

Lova och jag har varit på vår första träning med tjejen som utbildar sig till instruktör. Vi kom fram till att vi ska jobba med två moment; stadga i "stopp" (så hon står kvar, gärna när jag ropar på lite avstånd också. Nu fuskar hon och stannar upp, men rör sig sedan mot mig) och inkallning med störning.
Inkallningen sitter väldigt bra, men jag känner inte att jag kan lita på att den är heeeelt 100 om hon blir störd av något.

Hon filmade oss när vi testade lite olika saker och verkade tycka att Lova var en rolig liten typ som verkligen var sugen på att träna. Hon skrattade lite när skägget hängde i en kampleksak och morrade när hon skulle agera störning åt mig.
Tydligen var det inte så skrämmande med 6 kg "kamphund". :D

Vi har fått några läxor att träna på tills nästa gång vi ses. Det ska bli kul! Jag gillar att ha fått hjälp med mål att träna mot. Då har jag lättare att fokusera på hur/vad vi ska träna.

Kul! Idag har jag påbörjat min SBK instruktör-utbildning och behöver ragga projektekipage 😁

Hundar!

Torsten ville inte ligga i knä. Tänkte att det var väl en sån sorts hund. Sen kom jag i dialys och plötsligt kunde han ligga kvar och sova. Kroppen var inte förgiftad längre.

Senaste tiden har kelsjuka Oskar inte velat vara i mitt knä och inte sökt närhet som tidigare. Jag har nåt virus och feber.
Idag vaknar jag feberfri och sitter nu med en sovande phalene i mitt knä. :love:

Känner mig fånig :p Utanför vår nya lägenhet är det en mycket populär gångväg genom grönområde. Det går massvis av hundar där. Så. Nu sitter jag och räknar hur många jag ser här utanför :rofl: Det märks dock att det är söndag och att folk inte är igång riktigt än. På vardagar är det mycket mer hundar som passerar.

På 25 minuter har jag sett: högbent russel av något slag, något mastiffliknande, en shih tzu, en som ser ut som en stor jaktspets av något slag, en flat och något som jag tror var en chihuahuamix.

Så ungefär var 5e minut går det förbi en hund. Och nu hör jag hundskall som inte kommer från mina hundar. Där kom en bostonterrier!

Hundar!

Torsten ville inte ligga i knä. Tänkte att det var väl en sån sorts hund. Sen kom jag i dialys och plötsligt kunde han ligga kvar och sova. Kroppen var inte förgiftad längre.

Senaste tiden har kelsjuka Oskar inte velat vara i mitt knä och inte sökt närhet som tidigare. Jag har nåt virus och feber.
Idag vaknar jag feberfri och sitter nu med en sovande phalene i mitt knä. :love:
Min mellanhund är tvärtom. När jag är sjuk så är hon som ett plåster, redan innan jag själv insett att jag är sjuk. 😅 När jag är frisk så ligger hon i sin fåtölj och beundrar mig på avstånd. 😂

Harry gick med oss till terrängbanan idag, nu sköter han sig jättebra och bryr sig inte om att matte sitter på en häst 😁
Blev rejält smutsig och jag tänkte att han måste duscha när vi kommer hem. Glömde bort att han har funktionell päls, efter att jag gjort klart i stallet var all smuts borta och ganska torr om benen.
Fick ändå duscha lite och tvätta skägget 😆
20231112_142019.jpg

Harry gick med oss till terrängbanan idag, nu sköter han sig jättebra och bryr sig inte om att matte sitter på en häst 😁
Blev rejält smutsig och jag tänkte att han måste duscha när vi kommer hem. Glömde bort att han gar funktionell päls, efter att jag gjort klart i stallet bar all smuts borta och ganska var helt torr om benen.
Fick ändå duscha lite och tvätta skägget 😆
Visa bifogad fil 131847
Skönt :D Själv var jag inställd på att få bada av tassarna på mina efter lek i lerig rastgård i morse. Men jag lät dem gå i ett icke-lerigt dike med vatten några sekunder och när vi kom hem var det lugnt :p

Sitter i soffan. En hund på var sida om mig. Idag har vi först tagit promenad till rastgården där de lekte som galningar och på kvällen blev det en halvlång rastningsrunda med lurcher-grannen. Vi har också lekt massor.

Imorgon planerar jag för långpromenad och på kvällen ska vi hem till sambons mor för middag. Tydligen hade hon hittat ett litet, smidigt kamerastativ som jag kunde få. Om den passar ihop med någon av mina kameror ska jag se om det går att använda för att filma lite lydnadsträning och så. Eller så får jag engagera sambon i det...

För alltså, Ebrah är verkligen fantastisk att träna med. Hon är verkligen tillbaka efter lång skendräktighet, tåskada och elände. Och jag börjar äntligen landa i nya bostaden och ha lite energi igen, även om livet totalt sett är kaotiskt för stunden så är jag pepp och ser fram emot hur det kan bli när vi fått ordning på allt. Vi tränar lite flera dagar i veckan, eller bara leker, och hon är SÅ GLAD. Vild och lycklig och så pepp i lydnadsträningen att hon ibland vrålmorrar när jag ber henne gå runt mig eller utföra något annat moment som tydligen är jätteroligt :rofl: Jag måste kolla om det finns någon lämplig rallylydnadstävling för oss att sikta på.

Och så ska jag se om det känns rimligt att ta oss ut till brukshundklubb regelbundet till våren, för då skulle jag kunna köra igång Lily med agility. Vi har en liten "agilityplan" på jobbet. Inget bra underlag eller så. Men inhägnat, två hinder, ett slalom och en tunnel. Så det går att träna lite styrning på låga hinder, det går att träna in slalom osv. Och man märker så tydligt att det, det är Lilys grej. Ebrah älskar rallylydnaden, Lily älskar agilityn. Ebrah ser mest förvirrad ut av agilityn och Lily tycker att rallylydnaden är pisstråkig. Och jag, jag är glad bara hundarna är glada, så jag kör gärna både och bara det finns tid och möjlighet för det.

Vi ska börja ny kurs imorgon, Hoopers. Ska bli intressant vad Tilda tycker om det. Och på tisdag ska vi tillbaka till fysioterapeuten, i onsdags Tilda var bättre i ischias, men fortfarande väldigt låst i bogen och regerar på ryggen :( Vi har anmält oss till friskvårdskurs, som börjar i januari, och det känns bra med föregående kurs där vi tränade lite balans och smidighet, till exempel cavaletti och balansdiskar, vilket är vad vi fått som rekommendation från fysion att träna på för att stärka upp Tildas muskler, och friskvårdskursen innehåller en hel del sånt. Jäkla tur att klubben kör med "5e kursen gratis", hooperskursen blev nämligen gratis, så nu känns det inte lika tungt i plånboken med alla fysio-besök... På Onsdag ska vi åka ner till familjen i Skåne, så blir tyvärr en hel del bilåkning denna vecka med, precis som förra (förra veckan hade vi kloklippning mån, träning tis, fysio ons), det är ju inte Tildas favoritsysselsättning direkt.

Vi är hemma från UK!
Tyvärr har jag förmodligen fått med mig covid hem 🤧 började bli hängig igår vid lunch och ikväll har jag både feber och är utan lukt och smak… Har, mig veterligen, inte haft det tidigare, så jag började tro att jag var immun :p ska testa mig i morgon.

Tur att mina hundar älskar att åka bil iaf, för 340 mil plus nästan 30h på färja (dock i hytt) blev det under resans gång :laugh:

Idag har ”min” tik parats och vi har även hunnit med att besöka en tik som L ev ska para sedan vi kom hem, så det blir en spännande höst/vinter :)
Hoppas hoppas att det blir en valp till mig i kullen jag stått i kö på sedan i våras, och att det blir en fin kull efter L. Ev ska jag spara en där och lämna ut till en vän på foder.

Väl synkade grabbar på vägen hem 💪🏽 många snabbrastningar har det blivit!
IMG_9382.jpeg

Fick meddelande från en uppfödarvän med bilder på nyfödda valpar. De föddes natten till idag. Som tur är så är alla tikvalpar tingade, för alltså, vilken kull :love: Men ja, jag känner väl de flesta valpköparna skulle jag tro, så det blir enkelt att följa dem och till våren, då ska jag ge mig ut på resa och salukifoto-turné :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka