Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker hitta den pedagogiska bilden på skillnaden mellan y-sele och sele med rakt bröstband. Är det möjligtvis någon som vet vart jag har hitta den?

Det är ju tur att de är söta 😅
IMG_0193.webp

Hur orimligt är det att förbjuda en 2,5 år gammal hund att sova i sängen?

Jag får psykbryt snart av allt grus och trängseln i sängen om nätterna. Vi behöver bädda rent varannan dag såhär års. Annars är det som att sova i ett sandtag.

Ena hunden sover självmant i sin bädd. Den andra sover i vår säng varje natt.
Är det jätteelakt att helt plötsligt förvisa henne till en bädd på golvet?
Sagt nej ikväll pga renbäddat och nervbryt på detta. Nu står hon vis sängen och gnyr.

Jag får psykbryt snart av allt grus och trängseln i sängen om nätterna. Vi behöver bädda rent varannan dag såhär års. Annars är det som att sova i ett sandtag.

Sagt nej ikväll pga renbäddat och nervbryt på detta. Nu står hon vis sängen och gnyr.
Vi hade våra hundar i sängen dom första åren men slutade sen med det. Det var inga problem, klart att dom försökte lite först men vande sig fort. Dom får vara i soffan men bara när dom har fått tillåtelse och det fungerar också bra. Har inte märkt att dom lider ett dugg. Deras bäddar är mysiga och dom slipper bli störda av mitt sprattel på nätterna 😅

🥲🥲🥲 Känns som att han har tagit på sig rollen som @AraSlei ’s Otis hade.
Sambon bara ”Det jämnar väl ut sig. Han är jättefin och bäst på alla plan utom veterinärkostnader.”

Han betalar för sig genom att min mentala hälsa är hundra gånger bättre med honom än innan. 😅

Men vad tusan Bog 🙈 Otis roll vill ingen ha, varken hund eller hundägare!

Kör på!
Förvisade äldsta kelpien från sängen när hon var typ 4 och vi blev fler i sängen. Mest pga att hon låg och tryckte på mej på ett sätt som var skitjobbigt. O smärtsamt för trasig kropp!
Vi kom på henne med att smyga upp, japp -hon tassade på tå för att vi inte skulle höra henne, när hon trodde vi somnat 😆😍 men till sist så vande hon sig!

Så vi fick lite mer svar på tänderna igår. På något vis har emaljen gått sönder på tanden, jag vet att det inte var så innan operationen eftersom att jag vickat på tänderna varje dag. Kliniken som gjorde operationen påstår att han såg ut så innan, att man inte kan ha haft sönder emaljen då den är så hård och att jag får hålla koll och se om tanden blir svart så får man ta bort den, ingen idé att laga för det ramlar bara bort osv. Jättekul svar. Varför sa man då inget om valpen hade ett stort hål i emaljen när man utförde en operation i munnen på tanden bredvid samt röntgenbilder efteråt? Varför säger man att allt ser jättebra ut och att inget är fel?

Åkte till annan klinik på eftermiddagen där jag fick träffa en veterinär som gick igenom tänderna. Enligt henne så är hans emalj försvagad på det här stället (tänker att då kanske det går att råka skrapa bort emalj om man slinter med verktyg, men inget som går att bevisa såklart.), verkar vara så att utvecklingen av emaljen inte skedde korrekt på den här fläcken på tanden, men hon tog massa bilder och ska prata med en tandläkare som är expert på tisdag. Man pratade om att laga tanden, men när tidsmässigt visste hon inte eftersom att han är så liten och man måste etsa(?) för att det ska bli bra. Men förhoppningsvis så löser det sig. Har ju tänkt att han ska kunna bära saker, så vore bra om han fick ha kvar huggisarna. Vi får se vad dom säger på tisdag.

Han fick massor med beröm för att han skötte sig så fint också, då blir man lite extra stolt i matte-hjärtat. :) Satt blickstilla och fick sina tänder fotograferade trots strul med skärpa och så från kameran.

Kör på!
Förvisade äldsta kelpien från sängen när hon var typ 4 och vi blev fler i sängen. Mest pga att hon låg och tryckte på mej på ett sätt som var skitjobbigt. O smärtsamt för trasig kropp!
Vi kom på henne med att smyga upp, japp -hon tassade på tå för att vi inte skulle höra henne, när hon trodde vi somnat 😆😍 men till sist så vande hon sig!

Hon smög upp ett par gånger inatt. Jag förvisade ner igen. Sen la hon sig hos sambon, som inte alls är lika intresserad av att hon ska vara på golvet som mig. Men han schasade ner henne tillslut. Och hon låg i sin bädd. Inte helt nöjd, men det får vara såhär nu.
Könns som vi har ett barn igen som ska sluta med napp ungefär.

Harry var ensam hemma i tre timmar igår, första gången han var ensam så länge. Han skötte sig exemplariskt även om jag får dåligt samvete när han är själv så länge 💔
Nu kommer det dröja till nästa gång, bra för mitt blödig hjärta.
Väldigt glad över att vi har tagit det så lugnt med träningen och stolt över honom som klarar det så bra 🥳
Det har varit min största oro med att köpa Griffon eftersom jag vet att separationsångest är ganska vanligt.

Har så roligt åt den här bilden, fotade en liten häst till sadelkammaren 😁
20231110_095730.webp

Så vi fick lite mer svar på tänderna igår. På något vis har emaljen gått sönder på tanden, jag vet att det inte var så innan operationen eftersom att jag vickat på tänderna varje dag. Kliniken som gjorde operationen påstår att han såg ut så innan, att man inte kan ha haft sönder emaljen då den är så hård och att jag får hålla koll och se om tanden blir svart så får man ta bort den, ingen idé att laga för det ramlar bara bort osv. Jättekul svar. Varför sa man då inget om valpen hade ett stort hål i emaljen när man utförde en operation i munnen på tanden bredvid samt röntgenbilder efteråt? Varför säger man att allt ser jättebra ut och att inget är fel?

Åkte till annan klinik på eftermiddagen där jag fick träffa en veterinär som gick igenom tänderna. Enligt henne så är hans emalj försvagad på det här stället (tänker att då kanske det går att råka skrapa bort emalj om man slinter med verktyg, men inget som går att bevisa såklart.), verkar vara så att utvecklingen av emaljen inte skedde korrekt på den här fläcken på tanden, men hon tog massa bilder och ska prata med en tandläkare som är expert på tisdag. Man pratade om att laga tanden, men när tidsmässigt visste hon inte eftersom att han är så liten och man måste etsa(?) för att det ska bli bra. Men förhoppningsvis så löser det sig. Har ju tänkt att han ska kunna bära saker, så vore bra om han fick ha kvar huggisarna. Vi får se vad dom säger på tisdag.

Han fick massor med beröm för att han skötte sig så fint också, då blir man lite extra stolt i matte-hjärtat. :) Satt blickstilla och fick sina tänder fotograferade trots strul med skärpa och så från kameran.
Så tröttsamt när de är oärliga! Jag tappar helt förtroendet för kliniker som gör så- alla gör misstag men STÅ för dem då!

Kan trösta lite(?) med att Frodo haft sån skada på sina hörntänder sen han kom till mig som ettåring (efter att ha slipat sönder sina tänder när han gnagde på burgaller hos första hemmet 😭) och det har inte krävts någon åtgärd.

Så tröttsamt när de är oärliga! Jag tappar helt förtroendet för kliniker som gör så- alla gör misstag men STÅ för dem då!

Kan trösta lite(?) med att Frodo haft sån skada på sina hörntänder sen han kom till mig som ettåring (efter att ha slipat sönder sina tänder när han gnagde på burgaller hos första hemmet 😭) och det har inte krävts någon åtgärd.
Väldigt trist! Man måste kunna förstå att det blir fel ibland och självklart försöka lösa det på bästa sett som veterinär/klinik.

@Tonto Jag har också en hund med en emaljskada, på en kindtand, och hon har haft den i flera år och det har inte lett till något mer alls.

Det är blött ute. Det plaskar och porlar i vart enda dike och bäck.

Upptäckte att det är en stor fördel att ha en hund som inte anser sig vattentät. Det går väldigt mycket bättre att träna inkallning och stopp när underlaget inte lockar till vilt springande och det finns lukter att undersöka. Linan var inte spänd, det gick att få kontakt.
:banana:

Alla gör misstag! Sa att jag var ledsen över att dom inte sagt något om dom nu hittat skadan på tänderna när han kom dit utan bara säger att allt är bra. Men fick ingen respons direkt på det. Men dom krävde inget betalt för att kolla på honom igen. Däremot tyckte dom att jag skulle boka in mer besök hos dom.

Min fina men så rädda tjej :heart Idag e ingen bra dag för henne, idag e allt farligare än igår så hon får ligga där i sitt hörn där hon känner sej trygg o så får jag bära ut henne nästa promenad igen :(

Bifogade filer

• IMG_6292.webp
    IMG_6292.webp
    142,8 KB · Visningar: 101
Vad jobbigt för henne :( har hon varit så rädd hela tiden?
Ja hon e fruktansvärt rädd för allt o då menar jag verkligen allt :( Jag har bara haft henne sen slutet på september o den info jag fick va att hon va rädd för män o lite blyg men de e tyvärr så illa att hon går inte ens ut o gör sina behov om inte hon har sällskap av en till hund vilket gör att så länge hon lever så kommer jag alltid behöva ha minst tre hundar i hemmet.

Minsta ljud, rörelse eller annat så kan hon få sån fruktansvärd panik att hon bara försöker fly o tyvärr mitt i allt efter den långa resan hit så drog hon igång o började löpa så nu när löpet e över så ska vi se om hon börjar lugna sej o gör framsteg annars finns tyvärr bara ett alternativ för jag vill inte att hon ska gå o må dåligt o vara i flyktläge 98% av tiden. Hennes kullbror e nämligen raka motsatsen o jag vet att hennes förstå år inte va bra men vad som hänt e tyvärr okänt.

Enda anledningen till att hon lever e för att jag bor mitt ute i ingenstans o hade möjlighet o ta över henne, de e sällan några ljud, besökare o vi har möjlighet att helt undvika tex vägar o annat men ja vissa dagar e värre än andra o idag va just en sådan dag. Just nu efter löp o lång flytt så ger vi henne tid o tar en dag i taget o ser vad som händer o dom bra dagarna så ser man ändå potential o hon vill så gärna jobba o vara till lags :heart

Ja hon e fruktansvärt rädd för allt o då menar jag verkligen allt :( Jag har bara haft henne sen slutet på september o den info jag fick va att hon va rädd för män o lite blyg men de e tyvärr så illa att hon går inte ens ut o gör sina behov om inte hon har sällskap av en till hund vilket gör att så länge hon lever så kommer jag alltid behöva ha minst tre hundar i hemmet.

Minsta ljud, rörelse eller annat så kan hon få sån fruktansvärd panik att hon bara försöker fly o tyvärr mitt i allt efter den långa resan hit så drog hon igång o började löpa så nu när löpet e över så ska vi se om hon börjar lugna sej o gör framsteg annars finns tyvärr bara ett alternativ för jag vill inte att hon ska gå o må dåligt o vara i flyktläge 98% av tiden. Hennes kullbror e nämligen raka motsatsen o jag vet att hennes förstå år inte va bra men vad som hänt e tyvärr okänt.

Enda anledningen till att hon lever e för att jag bor mitt ute i ingenstans o hade möjlighet o ta över henne, de e sällan några ljud, besökare o vi har möjlighet att helt undvika tex vägar o annat men ja vissa dagar e värre än andra o idag va just en sådan dag. Just nu efter löp o lång flytt så ger vi henne tid o tar en dag i taget o ser vad som händer o dom bra dagarna så ser man ändå potential o hon vill så gärna jobba o vara till lags :heart

Lilla vän, så jobbigt hon har det ❤️ låter som att du tänker klokt och rationellt kring det. Hoppas det blir bättre när hormonruset lagt sig!

@Vovve vet en hund som har sociala rädslor som verkar påverkas starkt innan och under löp för att sen vara stabilare ett tag efter löpen. De har diskuterat med veterinär angående kastrering men blev avrådda då rädslorna lika gärna kan bli värre.
Jag hoppas att hon stabiliserar sig men det är skönt att höra att du inte tänker acceptera att hon ska ha det som hon har det nu, det är inget liv ❤️.

@Vovve vet en hund som har sociala rädslor som verkar påverkas starkt innan och under löp för att sen vara stabilare ett tag efter löpen. De har diskuterat med veterinär angående kastrering men blev avrådda då rädslorna lika gärna kan bli värre.
Jag hoppas att hon stabiliserar sig men det är skönt att höra att du inte tänker acceptera att hon ska ha det som hon har det nu, det är inget liv ❤️.
Ja hon var ännu värre än vanligt under löpet så jag hoppas på att hon nu efter löp ska börja stabiliseras men blir hon inte bättre så kommer hon få somna för hon ska inte behöva må dåligt o vara stressad o rädd hela tiden. Ja alltså med tanke på risken för att de blir värre av kastrering så e inte de ett alternativ heller så nu e planen att vi ska ge henne tid, hon har ju inte vart här länge o de e ju helt annorlunda miljö mot vad hon haft tidigare, hitta rutiner som funkar för henne o underlättar för henne o hoppas att de hjälper henne men jag tänker inte hålla henne vid liv i flera år bara för att hon e så himla snäll o mysig inne för de e bara elakt mot henne :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka