Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar mannen lika stort ansvar som du för hundarna eller blir du ensam i att uppfostra en till ung virrpanna? Om du inte tar valp från den här kullen och ser att de växer upp till fina, trevliga hundar (och vad du nu förväntar dig av den), kommer du ångra då att du inte köpte en? Om du inte köper liten hund, tror du att du kommer ångra det?
Under alla år som gått har vi då och då blivit erbjudna att köpa/ ta över djur men vi har inte haft möjlighet. Sen har jag gått efteråt och funderat över vad som hände med den hunden/katten/ ponnyn.
Nu har vi möjlighet. Men när jag funderat på samma ras har jag tittat på en annan kennel. Men så klart dom här kan bli lika bra.
Ja mannen tar stort ansvar för dagliga sakerna som motion, utfodring osv. Men det är jag som går kurser, tränar och sköter pälsvård, kloklippning, vet besök osv.

Hjälp!
Virrpannans uppfödare ringde nyss och frågade om vi var intresserade av valp.
Och jag hade ju tänkt skaffa en hund till😅
Men en enklare ras.
Men fördelen med samma ras är att det är dom hundarna som Virrpannan leker bäst med.
Om hundarna ska ha utbyte med varandra är det bäst att skaffa samma ras. Om jag ska ha ett enklare hundliv och kunna träna mer i olika hundsporter så är en mindre hund enklare. Hade tänkt typ papillon eller pudel.
Ev valp är av andra linjer än Virrpannan. Jag har träffat pappan till valparna. Verkade trevlig och stabil men har inga direkta meriter i hundsporter.
Samtidigt har Virrpannan blivit en väldigt bra sällskapshund. Så jag gillar ju rasen trots att dom är bökiga typ första tre åren.
Jag frågade mannen och han sa utan minsta tvekan ” Kör på vi tar en till”och ” jag kan inte relatera till en papillon” 😅
Någon här som har några reflektioner?
Jag hade köpt valpen. 😃

Ja det blir nog så! Får väl påminna maken om vad han sagt när vi sitter här hemma framåt jul utan hundvakt, söndertuggat hem osv
Blir väl lite kaoz här hemma närmaste två åren 😬😅
Men kul att ha två, har bara haft två st samtidigt kortare perioder förut 🐶

Bifogade filer

• 3FE9A830-D56B-476E-B177-90CA1FDB7460.webp
    3FE9A830-D56B-476E-B177-90CA1FDB7460.webp
    282,3 KB · Visningar: 83
Ja det blir nog så! Får väl påminna maken om vad han sagt när vi sitter här hemma framåt jul utan hundvakt, söndertuggat hem osv
Blir väl lite kaoz här hemma närmaste två åren 😬😅
Men kul att ha två, har bara haft två st samtidigt kortare perioder förut 🐶
Kaos kan va trevligt 😅 Jag hämtar hem en 3 årig tik o 2 9 veckor gamla valpar till en 1 åring:rofl:

Börjar känna mig lite friskare om än inte frisk..
Åkte ut till fårhagen med mina grabbar, syrran mötte upp. Vi behövde fålla in fåren och Spock hade det klart på två minuter. Det blev lite pyssel och sen vallade vi.
Fick prova på syrrans unghund och insåg att trots att han ser väldigt beskedlig ut så är han en handfull 😅. Precis som Tay är det timmen i ögat man får ha.
Jag uppskattar verkligen Spock, jag kan bara släppa honom och låta han jobba på, även nu när han tänt till betydligt mer så är han ändå väldigt sansad. Dock ska nämnas att om man ser han innan jobb/träning ser han helt hysterisk ut, han får så stor förväntan att han går bananas men så fort han kommer i jobb är det som om alla bitar faller på plats.
Tay är tvärtom, han ser väldigt beskedlig ut jämt men när man släpper honom i fårhagen är det som om dom små djävulshornen växer ut. Han går dock bra men man måste hela tiden styra upp det så han inte börjar jobba efter egen agenda.

Spock
20230825_125455.webp

Harry fick två stora ben från Rauh, ett älg och ett vitt nöt. Igår fick han vid tre tillfällen av nötbenet små bitar som fastnade mellan tänderna. Så tur är har jag lyckats något bättre med den biten av hanteringsträningen så det gick lätt att få bort!

Efter mycket om och men har vi äntligen hittat ett bra färskfoder som funkar praktiskt med leveranser osv.

Har gett VOM i typ 10 år, men deras kundservice här i Norge var om möjligt otrevligare än i Sverige, så jag valde att leta andra alternativ. Testade 100 kg Rawfôr men varken vi eller hundarna gillade det. De var extremt hungriga, bajset blev väldigt vitt och pulvrigt och pälsen trist.
Snokade runt lite bland draghundsfolk och hittade ett ställe som säljer grovhackade slaktrester av nöt, både ett fullfoder och ett med bara nötbitar (organ, puts, fett, vom mm). Bitarna är kanske 2*2 cm istället för "köttmos" som färskfoder brukar vara, så det är lätt att se vad som är kärl, lungor, lever, njurar, fett mm. Frysta block a 18 kg vardera, kom på fryspall direkt från Nortura (slakteriet).

Bortsett från att det är en aning stök med benmjöl för att komplettera kalcium, så är det fantastiskt bra. Hundarna är fina och nöjda, det går HÄLFTEN så mycket mat per hund som när de åt VOM och vi slipper hantera sjukdomsriskerna som kommer med rå kyckling. Att råvaran inte passerar ett mellanled innan det kommer till konsument gör att det känns betydligt fräschare än annat färskfoder som ofta kan börja lukta skumt på bara några timmar.

Och ja, det kostar typ 5 kr/hund och dag, inkl frakt 😁

Efter mycket om och men har vi äntligen hittat ett bra färskfoder som funkar praktiskt med leveranser osv.

Har gett VOM i typ 10 år, men deras kundservice här i Norge var om möjligt otrevligare än i Sverige, så jag valde att leta andra alternativ. Testade 100 kg Rawfôr men varken vi eller hundarna gillade det. De var extremt hungriga, bajset blev väldigt vitt och pulvrigt och pälsen trist.
Snokade runt lite bland draghundsfolk och hittade ett ställe som säljer grovhackade slaktrester av nöt, både ett fullfoder och ett med bara nötbitar (organ, puts, fett, vom mm). Bitarna är kanske 2*2 cm istället för "köttmos" som färskfoder brukar vara, så det är lätt att se vad som är kärl, lungor, lever, njurar, fett mm. Frysta block a 18 kg vardera, kom på fryspall direkt från Nortura (slakteriet).

Bortsett från att det är en aning stök med benmjöl för att komplettera kalcium, så är det fantastiskt bra. Hundarna är fina och nöjda, det går HÄLFTEN så mycket mat per hund som när de åt VOM och vi slipper hantera sjukdomsriskerna som kommer med rå kyckling. Att råvaran inte passerar ett mellanled innan det kommer till konsument gör att det känns betydligt fräschare än annat färskfoder som ofta kan börja lukta skumt på bara några timmar.

Och ja, det kostar typ 5 kr/hund och dag, inkl frakt 😁
Det låter som att ni hittat precis ett sådant foder som jag skulle vilja ge. Mina har aldrig mått så bra som när jag blandade ihop allt själv, och pga glupsk Aysu blev det benmjöl istället för ätbara ben. Svårt att få tag på nu bara.

Hade tänkt ge hundarna lunch för snart 2,5 h sedan men de sover. Med en valp, en tik i höglöp och en hane i huset tänker jag inte väcka dem för att ge mat, jag njuter av lugnet istället 😂 De kommer garanterat inte svälta ihjäl av en senare måltid, eller rent av en missad måltid.

Idag träffade vi ena hunden i området så de fick leka av sig lite, mycket nöjda hundar efter en timme. Den här veckan har vovven fått vara hos hundvakt när vi har jobbat, det har fungerat toppen 👍

Vi har också anmält oss till en till inofficiell utställning, ska bli kul att testa på det igen. Spårandet har tagit en paus, de jagar i skogen och jag vill inte störa.

Tycker lite synd om Ebrah. Hon är svullen i tån där hon fick sitt sår i lördags på lure coursingen :( Tur i oturen så hade vi bokad tid hos veterinären idag för rabiesvaccin. Jag ringde till dem direkt när de öppnade och så gör vi så att vi börjar med att kolla på tassen, så tar vi vaccinet i mån av tid och förutsatt att vi inte behöver avvakta pga tån.

Alltså, börjar fan bli trött på att folk släpper sina hundar utan inkallning häromkring. Det är femte gången den här månaden som en främmande hund springer raka vägen fram till min.

Känns så jävla hopplöst när folk sen inte fattar att han blir rädd/orolig och försöker komma undan utan tycker "det var väl ingenting" och "det är ju en kamphund". Mm, han kan vara skiträdd för andra hundar för det, han har liksom inga positiva erfarenheter när främmande hundar kommer springande fram till honom.. :meh:

Räckte inte med ett veterinärbesök till tandläkaren idag. Blev att åka och kräka Bog då han ätit garn. 😫 Väntar på att veterinären ska kika på honom igen och sen får vi nog åka hem.

Det är i alla fall skönt att Bog blev inte ens trött av att få kräkmedicinen utan var lika pigg och glad som innan, så som vanligt verkar han inte det minsta påverkad av uttröttande medicin.

Nu får jag bara börja om på min stickning. Självklart var det ett projekt jag jobbat ett tag på, med dyrt garn, som han åt. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka