Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klockan är snart 1 och NU har jag gått igenom en miljard foton, men inte alla, från senaste LC-träningen. Lilybilderna klara, Ebrah kvar. Och några andra hundar jag fotograferade. Kunde inte slita mig från det, för alltså, Lily är så fantastisk i varenda bild. Hennes teknik är otrolig och hon är så vacker i allt hon gör. Herrejävlar vilken liten saluki hon är alltså. Helt otrolig den lilla vilden. Och när vi vaknar imorgon är det dags att börja fira hennes födelsedag. Tänk vilken tur för mig att hon kom just hit :love:

Så känner jag om Spock också, skillnaden är att det nog mest i mina ögon han är vacker då de flesta nog tycker han mer ser ut som en förvuxen älgkalv 😆.

20230929_075540.webp

Långpromenad idag, ser till att njuta av älgjaktsuppehållet 😁 Båda hundarna nöjda och trötta efter mycket klättring i sandtag och lösspring. Och staffen kunde nästan se normal ut på bild för en gångs skull 😅

IMG_2796.webp

Efteråt fick båda en dusch, vilket inte händer så ofta eftersom ingen av dem har päls som kräver det.

Lova är skendräktig och bantar, säger hon. Idag hade hon knappt ätit någonting alls, förrän jag alldeles nyss tog fram kvällens middag. Jag råkade nämligen hitta färsk svensk oxfilé för halva priset pga kort datum. Så fort jag öppnade förpackningen, satt hon vid mina fötter och tittade på mig med stora ögon. Måste jag alltså köpa oxfilé för att det lilla skrället ska äta? :rofl:
Hon fick putsbitarna och kunde sedan tänka sig lite annan mat också, men bara om den var uppblandad med lite leverpastej.
Fint skare va! 👸🏻

Ösregn på morgonen rastningsrunda. Behöver köpa ett regntäcke då hunden blir fullständigt sjöblöt. Någon som har tips på nåt? Gärna ett som täcker både mage och till viss del ben pga all päls.

Idag fyller min fantastiska trio 12 år. Ofattbart att det är 12 år sedan de ringde från gården och berättade att Roia fått 6 fina valpar.

Fridolf går på Librela året om och Trocoxil vintertid för att hantera sin artros. Frodo är inte alls lika sliten i kroppen, men har börjat sakta ner ändå senaste halvåret. Bägge är fortfarande aktiva, rörliga, glada, pigga, starka och nöjda med tillvaron, och vi njuter av varje dag vi får ha dem kvar ❤

Idag firade de med rygg från älgkalv från lokala slakteriet. En hel säck med 25 kg bra tuggben alldeles gratis, de vart besvikna att vi bara tog en säck (de hade en hel fryscontainer full, du skulle älska den @Red_Chili !)

Bifogade filer

• 20231002_125607.webp
    20231002_125607.webp
    107,6 KB · Visningar: 68
Idag fyller min fantastiska trio 12 år. Ofattbart att det är 12 år sedan de ringde från gården och berättade att Roia fått 6 fina valpar.

Fridolf går på Librela året om och Trocoxil vintertid för att hantera sin artros. Frodo är inte alls lika sliten i kroppen, men har börjat sakta ner ändå senaste halvåret. Bägge är fortfarande aktiva, rörliga, glada, pigga, starka och nöjda med tillvaron, och vi njuter av varje dag vi får ha dem kvar ❤

Idag firade de med rygg från älgkalv från lokala slakteriet. En hel säck med 25 kg bra tuggben alldeles gratis, de vart besvikna att vi bara tog en säck (de hade en hel fryscontainer full, du skulle älska den @Red_Chili !)
Grattis fina trion! :heart:
Och ja, jag hade älskat det där lokala slakteriet! Har funderingar på en Norgesemester senare. Synd att jag inte kan åka och fylla upp en hel bil med hundmat i samma veva :rofl:

Kikar på hundfrisörutbildningar. Helt galet vad dyrt det är. Alltså, jag förstår varför det är dyrt, men jag förstår inte hur folk har råd :cautious: Skulle gärna jobba med hundar mer än att "bara" stå i butik på deltid, men känner inte för att ha hunddagis och eh... då känns det svårt.

I lördags vallade jag med killarna och igår blev det tävlingspremiär på agilitybanorna för mig och Spock. Vi diskade oss i alla loppen men Spock var jätteduktig på tävlingsplan, jag hade bara lite svårt att hinna med styrningen 🤣.
Han var ganska brötig utanför dock, men han har ju knappt varit iväg på egen hand alls i år då jag alltid tar typ alla hundarna om jag ska iväg för att gå så lite som möjligt. Tror han kommer lugna sig när han vant sig, miljöträningen har lyst med sin frånvaro då jag inte orkat hänga med husse på tävling. Tidigare har vi oftast åkt tillsammans med alla hundarna och då har de inga hundarna vant sig vid tävlingsmiljön i god tid innan det dax för dem att tävla..

Ska tävla igen nästa helg, få se om man kan lyckas bli bättre tills dess 😅. Kände mig för övrigt väldigt ensam om att snigla fram på banan i promenadtempo när alla andra springer 🙃. Spock tog dock distanshandlingen som en stjärna när jag hann få fram rätt ord i rätt tid.

Trött kille
20230927_105013.webp

Idag på långpromenaden så råkade vi möta en ung lurcher! Supertrevlig hane och trots att han var vild så blev mina damer jätteförtjusta i honom (de brukar inte tycka det är överdrivet kul med unga, stökiga hanar till en början). Visade sig att han bor ungefär i det området vi ska flytta till senare, så förhoppningsvis får vi många möjligheter att ses och ta promenader tillsammans :) Båda damerna hade nog älskat att få en ny lekkamrat, framförallt en som bor såpass nära att de kan ses regelbundet.

Tog med mig två barn ut i skogen och släppte lös hunden. Hon hade nog lagrat energi över natten för hon stod inte stilla en sekund 😂 Upp och ner och fram och tillbaka, och hon var ner i varenda vattenpöl och skvätte runt. Vet inte vem som hade roligast, hunden som sprang omkring som en galning, eller barnen som kollade på 😄

Idag fick både Tay och Spock behandling hos fysio, det var välbehövligt. Tay har varit på lite pissigt humör senaste men har varit som en sol nu efter behandlingen ❤️.
Första fysiobesöket för Spock som uppförde sig exemplariskt, fysio önskade att alla kunder kunde vara lika lättbehandlade och vänliga då hade hans jobb varit lättare 😁.

Tay
20230929_075613.webp

Tränat nosework med Virrpannan och en vän som har samma ras. Båda hundarna gjorde allting rätt😊
Virrpannan överentusiastisk förstås och kastade sig mot gömmorna. Det svåra är att få vettiga markeringar. Ska nu bara träna markeringar ett tag.

Hade velat ha block att träna fjärr på, någon som har tips om hur man kan göra egna billigare?
Jag tänker sådana som är upphöjda med lite svikt i, viktigt att hunden inte kan glida eller att det glider på golvet.

Jag tänker på sådana som kallas för "patrikplatta" eller liknande, men 40x40 kostar 581kr och hade behövt två. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka