Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i soffan, som alltid på morgonen. En hund på var sida om mig. Idag började vi med en promenad till rastgården, fast Ebrah fick vara kopplad pga sin tå. Hade med en leksak till Lily som jag kastade lite, så hon sprang en del istället för att försöka få igång Ebrah. På vägen hem mötte vi en granne, vilket var superkul enligt båda damerna. Så tja, de är nog nöjda med sin morgon i alla fall :)

Kom också på att det kan bli lite komiskt när vi flyttar. I samma bostadsområde bor det nämligen andra salukis, varav den ena är Ebrahs bror. Han har samma färg som henne och ägaren har en annan, mörkare saluki också. Redan nu så är det folk som ibland tror att mina hundar är den ägarens hundar, om grannarna där möter oss i centrum tex. Gissar att det kommer bli väldigt mycket sådant i början när vi flyttat :p Så, jag hoppas att personerna som bor i området där inte av någon anledning ogillar den andra salukiägaren, så att de inte blir negativt inställda till mig och mina damer utan anledning :rofl: Lily kommer i alla fall älska att vara på den inglasade balkongen och titta ut över grönområdet som troligen är populärt hundrastningsstråk. Jag är också väldigt glad att hon inte skäller på andra hundar som hon ser när hon står och spanar i fönster och så.

Vi kom hem igår förmiddag efter 27 timmar bakom ratten för att först åka och hämta dom tre vita o sen åka hela vägen hem igen och tur i oturen hade vi också när vi fick punktering 10 minuter hemifrån 😅 Matte va väldigt trött efter hemkomsten och ägnade sej bara åt att ta de lugnt och umgås med hundarna så nu va de dags för en uppdatering

Bifogade filer

• IMG_5261.webp
    IMG_5261.webp
    216,2 KB · Visningar: 183
20230924_112040.webp

Det här gjorde vi i söndags! Heldag på min lokala BK där vi som rasklubb hade ordnat en träningsdag i lydnad, uppletande, budföring, nosework och agility. 14 hundar varav 12 collies deltog. Vi som rasklubb bjöd på allt inklusive mackor och dryck och vi fick många uppskattande kommentarer. ❤️ Mina egna hundar blev också nöjda då de fick träna lite och sen vara demohundar för att visa hur man kan bryta ner olika moment i mindre delar.

Har sådan tur att min pappa kunde ta över Tonto. Just nu är dom uppe i sommarstugan, plockar lingon, kastar boll och badar hela dagarna. Tonto är verkligen pappas ögonsten och Tonto har verkligen blivit hans hund. Som ler och långhalm hela tiden! :love: Blir kanske inte riktigt så långa promenader som han fick här pga trasig fot för pappa, men det kompenseras med att dom tränar tricks, går och badar mycket och att trädgården är inhägnad och stor. :heart

Att han blir 9 år nästa år är det ingen som tror!

IMG_8959.webp

Igår hade vi avslutning på nybörjarkursen i agility, det har gått så himla fort! Våra fina deltagare gav oss presenter, blev så rörd :love:. Hur fint som helst och så roligt att se att alla ekipage gått framåt, vi har försökt lägga mycket fokus på att anpassa oss efter individen för vare sig hundar eller förare är stöpta i samma form.
Fick otroligt bra feedback på utvärderingen, alla var mycket nöjda med instruktörerna och alla ville gå fler agilitykurser och det värmer i hjärtat. Det som var negativt var myggen, de har varit väldigt hetsiga i år men lite utanför vad vi kan göra så mycket åt. Däremot ska vi se till att ladda upp med ordentlig myggspray så vi har för det var fruktansvärt nåt pass. Därför jag också valde att ändra upplägget så vi gick in och hade teori i slutet när det var som värst med mygg och avslutade inne istället för att ha det som paus i mitten.

Nu har jag suttit och anmält mig till några agilitytävlingar med Spockis, fått en egen motivations-boost av att hålla kurs :D.

Funderar på om vi skulle försöka oss på nån IK1 nu i höst, kanske lite tidigt men samtidigt eftersom jag inte tävlat i vallning så kan det vara nyttigt att komma iväg ändå så man vet hur det går till så att säga och så vet man vad man ska träna på fram till våren.

Ikväll ska vi på coachgrupp, få se hur det går 😁

Spock
20230923_092841.webp

Morgon och ledig dag idag, så ni kan nog gissa vad jag och hundarna gör :rofl: Nyss började Lily att morra i sömnen, hon ligger mellan mina ben i soffan, upp på sin favoritfilt som huvudkudde och så har jag en filt över mina ben och då även över henne (sedan går den filten ut över Ebrah också, som såklart pressat in sig mellan mig och armstödet). Nu drömmer Lily rejält. Det rycker i benen och i ögonlocken, hon morrar lite smått ibland och är så jäkla söt. Ebrah verkar också vara på väg att börja drömma. Yep. Nu rycker det i henne också. Det är så avkopplande och mysigt. Jag älskar såna här mornar.

Cyklat en runda på nästan en mil. Lugn jogg på asfalten och full fräs på grus och gräs. Älskar verkligen att motionera hunden med cykel, det passar mig utmärkt. Hunden tycker också det är kul och springer (oftast 😅) väldigt fint bredvid.

Är så glad i henne och också väldigt glad över att vi valde att skaffa hund trots småbarn och jobb. Och otroligt tacksam över uppfödaren som inte tyckte att vårt liv med tre små barn var ett hinder för henne att sälja valp till oss 😍

Imorgon fyller hon år, min lilla Lily! Måste se till att fira på något vis... Vet inte hur dock. Cykeltur tror jag, och om vädret tillåter kanske picknick? Tänk att hon redan och bara är två år gammal. Det känns både som att hon är en valp och som att hon alltid funnits här. Vilken fantastisk liten dam hon är. Jag hade inte kunnat få en bättre valp :heart:

De har gått några dagar nu sen vi kom hem o alltså att de skulle gå så här bra hade jag inte kunnat föreställa mej. Sen sekunden dom introducerades så beter dom sej som att de alltid varit så här :love: Den stora vita tjejen har en del som behöver jobbas med men hon har potential o ses just nu som en stor valp då hon eett lika blanktblad som valparna😅

Bifogade filer

• IMG_5315.webp
    IMG_5315.webp
    144,1 KB · Visningar: 84
De har gått några dagar nu sen vi kom hem o alltså att de skulle gå så här bra hade jag inte kunnat föreställa mej. Sen sekunden dom introducerades så beter dom sej som att de alltid varit så här :love: Den stora vita tjejen har en del som behöver jobbas med men hon har potential o ses just nu som en stor valp då hon eett lika blanktblad som valparna😅
Vad är det för ras? 😊

Igår tränade vi lite agility med gänget och imorse åkte jag iväg till sjön med vovvarna. Spock och M älskar att bada!
Blev en sväng till fårhagen också och Spock och Tay fick valla lite. Idag kom ett genombrott med Spock, han höll aktivt isär fåren när vi delade dom och verkade nu förstå konceptet.

20230929_075744.webp

Klockan är snart 1 och NU har jag gått igenom en miljard foton, men inte alla, från senaste LC-träningen. Lilybilderna klara, Ebrah kvar. Och några andra hundar jag fotograferade. Kunde inte slita mig från det, för alltså, Lily är så fantastisk i varenda bild. Hennes teknik är otrolig och hon är så vacker i allt hon gör. Herrejävlar vilken liten saluki hon är alltså. Helt otrolig den lilla vilden. Och när vi vaknar imorgon är det dags att börja fira hennes födelsedag. Tänk vilken tur för mig att hon kom just hit :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka