Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häll i rikligt (!), sätt en kompress för hörselgången, massera hörselgången i 2 minuter, ta bort kompressen, massera lite till och torka upp överflödet som hunden skakar ut/hamnar på öronlappen.
Kompressen gör att allt inte skakas ut direkt och man hinner massera runt det lite.

Men är nog bra med en tur till veterinären för koll om det inte blivit bättre på 2v insatt behandling :) Finns andra medel att ta till.
I den bästa av världar fungerar det där 😬🙈 . Hunden typ slåss för sitt liv 😫😫. Vi har nästa återbesök i början av oktober och jag ber till de högre makterna att det är bra då 🥺

I helgen gjorde jag och vovven premiär i vänstervarv. Det var andra gången jag satte min fot på en hundutställning men det gav helt klart mersmak, och vilken otroligt bra passivitetsträning, miljöträning och hundmötesträning det var! Både hunden och jag är helt slut 😅

Söta lilla vovven slog till med (nu ska vi se om jag får till det korrekt) 1a bästa tik, HP, BIR och BIG 4 🥳 Det var en perfekt lite mindre utställning att starta med, lagom mycket människor och hundar, trevligt och gemytligt. Vi hade en väldigt bra dag och jag är så stolt över oss båda att vi fixade det!

I helgen gjorde jag och vovven premiär i vänstervarv. Det var andra gången jag satte min fot på en hundutställning men det gav helt klart mersmak, och vilken otroligt bra passivitetsträning, miljöträning och hundmötesträning det var! Både hunden och jag är helt slut 😅

Söta lilla vovven slog till med (nu ska vi se om jag får till det korrekt) 1a bästa tik, HP, BIR och BIG 4 🥳 Det var en perfekt lite mindre utställning att starta med, lagom mycket människor och hundar, trevligt och gemytligt. Vi hade en väldigt bra dag och jag är så stolt över oss båda att vi fixade det!

Men wow 😍🙌

(på tal om utställning kom jag på att jag glömt svara dig på insta, återkommer 😅😂)

20230918_185832.webp

Kantarellkurs med den lilla svarta. Lite oklart vad det är för slags target..

Usch känner mig helt kass. Två vuxna personer klarar inte att ge en 13 kilos hund öronproppar. Han slåss för sitt liv. Ska ringa kliniken imorgon så får väl åka dit och få hjälp. Trots att han är liten och de är vana, och han hade munkorg klarade tre personer inte att hålla honom för att ens kika i öronen sist utan sederingen. 🥺😫😫

Igår på promenaden träffade jag en ung schnauzer. Senast jag träffade honom så kom han till mitt jobb, var pytteliten och ville ligga i mitt knä och mysa en bra stund. Så galet söt! Och nu kan jag inte släppa tanken på hur kul det vore att ha en schnauzer (eller en dvärgschnauzer). Lagom stor, skitrolig att träna med, supersöt och betydligt enklare än mina dårar. Och äter mindre. Det är så synd att man inte kan ha obegränsat antal hundar... Undrar om det finns någon i närheten som behöver oregelbunden dagmatte till en :rofl:

Visa bifogad fil 128277

Kantarellkurs med den lilla svarta. Lite oklart vad det är för slags target..

Kul med kantarellkurs! Vi gick ett tillfälle för några år sen men jag minns bara att miljön var för stökig för min hund 😅

Vi har dock tränat lite själva sista veckorna och igår funkade det minsann!
Hon behövde lite hjälp i starten men sen gick hon och letade och markerade på eget bevåg. SÅ roligt! 😍
20230918_144330.webp

Kul med kantarellkurs! Vi gick ett tillfälle för några år sen men jag minns bara att miljön var för stökig för min hund 😅

Vi har dock tränat lite själva sista veckorna och igår funkade det minsann!
Hon behövde lite hjälp i starten men sen gick hon och letade och markerade på eget bevåg. SÅ roligt! 😍
Visa bifogad fil 128313
Så duktig! Vi behöver såklart träna mycket mer innan det blir några kantareller.

Antagligen samma kurs, denna var är också bara en gratis påbyggnad. Fungerar med den lilla svarta men hade aldrig gått med hanen som är reaktiv.

Jag har legat sjuk senaste tiden så det har varit begränsat med hundaktivitet för min del.

Spock åkte och debuterade med svågern i agility i lördags (tyvärr var vi inte på kryssning utan jag låg hemma i feber 😭). Han hade skött sig bra men svågern sa att han kör liksom på när han bestämt sig för vart han ska 😂. Jo, man måste vara ganska snabb och tydlig med att påverka honom innan han låser sig på ett hinder, jag jobbar ju mycket med att han ska hitta vägen självständigt och ibland kan det bli lite väl självständigt 😁. Inga resultat att tala om men väldigt nöjd med att min gröna hund är så stabil att han kan åka och köra sin tävlingsdebut med en förare som provat på honom två gånger innan 💖.

I söndags hade vi agility KM på klubben och husse fick naturligtvis köra alla hundarna då jag är sjuk. Spock fick sin första rosett i agility då han vann sin klass! Tay och Nike tog också med sig varsin rosett hem.

Spock
IMG_20230917_151540_927~2.webp

Så duktig! Vi behöver såklart träna mycket mer innan det blir några kantareller.

Antagligen samma kurs, denna var är också bara en gratis påbyggnad. Fungerar med den lilla svarta men hade aldrig gått med hanen som är reaktiv.

Vi har ju väldigt mycket gratis från noseworken, annars hade hon behövt träna massa mer 😁
Men såklart mycket svårare att leta kantarell i skogen än eukalyptus inomhus 😁

Japp, samma kurs. 😁

Var på kennelträff i helgen, fantastiskt roligt med så engagerad uppfödare. En hel weekend per år anordnar hon kennelträff med BPH, vallning, någon sport med instruktör (i år specialsök!), valp- och vardagslydnad (jag höll i det förra året, detta år var vi två och jag tog valparna!) och så kennelmästerskap med frågesport, snabbaste hunden och en bana med utmaningar man ska göra tillsammans med hunden. I år jobbade jag fredagen men åkte direkt från jobbet till uppfödaren, det blev vin, skitsnack och ostbricka. Sen vallning hela dagen med Iris på lördagen, trerätters och mer vin på kvällen, och så valp/vardagslydnadskurs och kennelmästerskap på söndagen! Fantastiskt roliga dagar. Fick även min vackra Iris fotad. :heart

iris_3.webp

Jag må vara partisk, men jag tycker hon börjar bli galet läcker!

Var på kennelträff i helgen, fantastiskt roligt med så engagerad uppfödare. En hel weekend per år anordnar hon kennelträff med BPH, vallning, någon sport med instruktör (i år specialsök!), valp- och vardagslydnad (jag höll i det förra året, detta år var vi två och jag tog valparna!) och så kennelmästerskap med frågesport, snabbaste hunden och en bana med utmaningar man ska göra tillsammans med hunden. I år jobbade jag fredagen men åkte direkt från jobbet till uppfödaren, det blev vin, skitsnack och ostbricka. Sen vallning hela dagen med Iris på lördagen, trerätters och mer vin på kvällen, och så valp/vardagslydnadskurs och kennelmästerskap på söndagen! Fantastiskt roliga dagar. Fick även min vackra Iris fotad. :heart

Visa bifogad fil 128321

Låter som en helt fantastisk helg 😍

Visa bifogad fil 128321

Så fin❤️

Insåg precis att det kan bli väldigt tight med tid mellan rabiesvaccination och lure coursing-träning... Det är väl bra om de tar det lite lugnt ett tag efteråt? Men hur länge? Gah. Så dåligt planerat av mig.

Hjälp!
Virrpannans uppfödare ringde nyss och frågade om vi var intresserade av valp.
Och jag hade ju tänkt skaffa en hund till😅
Men en enklare ras.
Men fördelen med samma ras är att det är dom hundarna som Virrpannan leker bäst med.
Om hundarna ska ha utbyte med varandra är det bäst att skaffa samma ras. Om jag ska ha ett enklare hundliv och kunna träna mer i olika hundsporter så är en mindre hund enklare. Hade tänkt typ papillon eller pudel.
Ev valp är av andra linjer än Virrpannan. Jag har träffat pappan till valparna. Verkade trevlig och stabil men har inga direkta meriter i hundsporter.
Samtidigt har Virrpannan blivit en väldigt bra sällskapshund. Så jag gillar ju rasen trots att dom är bökiga typ första tre åren.
Jag frågade mannen och han sa utan minsta tvekan ” Kör på vi tar en till”och ” jag kan inte relatera till en papillon” 😅
Någon här som har några reflektioner?

Bifogade filer

• A2A8494C-2E11-4D5C-BF40-B99679A10C7F.webp
    A2A8494C-2E11-4D5C-BF40-B99679A10C7F.webp
    417,3 KB · Visningar: 71
Hjälp!
Virrpannans uppfödare ringde nyss och frågade om vi var intresserade av valp.
Och jag hade ju tänkt skaffa en hund till😅
Men en enklare ras.
Men fördelen med samma ras är att det är dom hundarna som Virrpannan leker bäst med.
Om hundarna ska ha utbyte med varandra är det bäst att skaffa samma ras. Om jag ska ha ett enklare hundliv och kunna träna mer i olika hundsporter så är en mindre hund enklare. Hade tänkt typ papillon eller pudel.
Ev valp är av andra linjer än Virrpannan. Jag har träffat pappan till valparna. Verkade trevlig och stabil men har inga direkta meriter i hundsporter.
Samtidigt har Virrpannan blivit en väldigt bra sällskapshund. Så jag gillar ju rasen trots att dom är bökiga typ första tre åren.
Jag frågade mannen och han sa utan minsta tvekan ” Kör på vi tar en till”och ” jag kan inte relatera till en papillon” 😅
Någon här som har några reflektioner?
Tar mannen lika stort ansvar som du för hundarna eller blir du ensam i att uppfostra en till ung virrpanna? Om du inte tar valp från den här kullen och ser att de växer upp till fina, trevliga hundar (och vad du nu förväntar dig av den), kommer du ångra då att du inte köpte en? Om du inte köper liten hund, tror du att du kommer ångra det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka