Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Harry slogs, försökte bitas och skrek som en stucken gris så fort veterinären började undersöka, och efter sederingen sedan reagerade han inte alls när hon kände och klämde. Det gjorde han sist. Hon såg ingen hälta alls och jag har inte sett heller sedan i måndags, dock kan jag tycka han är lite oren ibland men ingen annan ser något så jag vet inte om jag har rätt!

Tyvärr var öronen inte helt bra så han ska fortsätta ha öronproppar varje dag och så blir det återbesök igen om två veckor.

Sen en annan sak, jag funderar på att hoppa av min kurs eftersom jag inte tycker det känns riktigt hundra, Jag tycker det är fokus på att "säga till hunden att den gör fel". Jag hade nog velat ha tips på att veta hur jag kan få hunden att tycka det är roligare att samarbeta istället, om den gör fel. Jag tycker ju att det är jag som tränare som misslyckats och vill gärna hålla det positivt. (Sen tycker jag såklart man ska få säga ifrån på ett schysst sätt)

Det är ganska mycket fokus på ledarskap. Tror kursledaren tyckte jag var besvärlig sist som valde att inte lägga min hund i det våta gräset - han hatar det. Hon tyckte jag skulle träna på mitt ledarskap och jag vill inte använda mitt ledarskap på det viset. Sen tränar vi bara på sitta kvar och ligga kvar och gå fot mellan hundarna.

Min kompis som går kurs i annan regi får olika övningar och tränar på att samarbete och glädje tillsammans vilket jag saknar nu.

Vad långt det blev 🙈. Har ni erfarenhet av att det inte känts hundra på kurs och hur har ni gjort?

Det låter lite föråldrat och jag förstår att det inte är kul. Jag är inte den som är den utan kan framföra konkret kritik om jag tycker nåt brister rejält. Annars säger jag helt enkelt "det passar inte mig" och jag ber att få ett annat verktyg till samma mål. Det finns i regel jättemånga verktyg i hundträning för att nå samma resultat, ibland har man snöat in på sitt sätt som kursledare men när nån säger att det inte passar dem så bör man ju ha flexibilitet och kunskap nog att dra fram ett annat verktyg (bäst är ju om man är såpass lyhörd att man kan anpassa sig till ekipaget framför en utan att de behöver säga till).
Jag har ju vart högst begränsad rent motoriskt och där fått gå in och säga till mina tränare att jag behöver övningar där jag inte behöver röra mig så mycket, när jag sa det tydligt att jag faktiskt inte KAN gå pga trasigt knä så trillade polletten ner hos min tränare och han gav mig verktyg att kunna träna min hund från i princip stillastående men som ändå var utvecklande för oss.

Jag brukar sällan hoppa av kurser, även om det inte passar oss och kursledaren inte kan anpassa sig så har jag inga problem att köra mitt eget race. Jag tänker att själva kurssituationen med andra hundar runtomkring är såpass givande oftast när man går valp/unghundskurs att man kan bara vara där och miljöträna och träna efter egna förutsättningar.
På mer avancerade kurser skulle jag hoppa av om det inte ger nånting men jag tycker att jag oftast kunnat plocka nåt litet ur varje kurs jag gått som hjälpt mig framåt i träningen.

Dedinitivt bytt kurs, det där låter helt galet. Och det säger jag som i princip bara använder relationen för träning. Att kunna bestämma åt / över hunden är svinviktigt, men absolut inte samma sak som att på pin kiv tvinga dem till allt möjligt dumt. Och en bra ledare är duktig på att motivera och fylla relationen med glädje och ömsesidig respekt!
Så bra skrivet! Jag tyckte det var precis så det kändes, som att jag bara skulle bevisa att jag bestämmer fast jag vet att det är. Obehagligt för honom. (Jag gjorde inte det såklart)

Note to self, ta storleken mindre nästa gång
12E2D435-0DF7-4BBB-84CD-EA05079CDDF6.webp

Harry slogs, försökte bitas och skrek som en stucken gris så fort veterinären började undersöka, och efter sederingen sedan reagerade han inte alls när hon kände och klämde. Det gjorde han sist. Hon såg ingen hälta alls och jag har inte sett heller sedan i måndags, dock kan jag tycka han är lite oren ibland men ingen annan ser något så jag vet inte om jag har rätt!

Tyvärr var öronen inte helt bra så han ska fortsätta ha öronproppar varje dag och så blir det återbesök igen om två veckor.

Sen en annan sak, jag funderar på att hoppa av min kurs eftersom jag inte tycker det känns riktigt hundra, Jag tycker det är fokus på att "säga till hunden att den gör fel". Jag hade nog velat ha tips på att veta hur jag kan få hunden att tycka det är roligare att samarbeta istället, om den gör fel. Jag tycker ju att det är jag som tränare som misslyckats och vill gärna hålla det positivt. (Sen tycker jag såklart man ska få säga ifrån på ett schysst sätt)

Det är ganska mycket fokus på ledarskap. Tror kursledaren tyckte jag var besvärlig sist som valde att inte lägga min hund i det våta gräset - han hatar det. Hon tyckte jag skulle träna på mitt ledarskap och jag vill inte använda mitt ledarskap på det viset. Sen tränar vi bara på sitta kvar och ligga kvar och gå fot mellan hundarna.

Min kompis som går kurs i annan regi får olika övningar och tränar på att samarbete och glädje tillsammans vilket jag saknar nu.

Vad långt det blev 🙈. Har ni erfarenhet av att det inte känts hundra på kurs och hur har ni gjort?
Jag gick några av gångerna som var kvar men gjorde min grej. Skrev även till brukshundsklubben och framförde min kritik.

IMG_2790.jpeg

Förra söndagen och idag har vi tävlat rallylydnad. 3 kvalificerade resultat och titeln RLD N. Det är min uppfödares tik på 9 år som jag lånat för att tävla med, en halvsyster till min Dahlia och mormor till @Fetaost Wally.
Fixa har samma härliga arbetsvilja, fokus och glädje på plan som Dallan har 🥰 Det gör tävlandet riktigt kul!

Av outgrundliga orsaker hittar jag kisspolöar inne för tillfället. Så jg letade fram kisskydd. Det allra minsta är alldeles för stort, det som blev för litet på min pappis.

Han hade det inatt ändå, trots storleken. Vaknade mitt i natten av gnäll och oro. Han hade lyckats snurra det och kissat på tyget istället för i dambindan och det var enligt honom äckligt. Så nu har jag sytt in det. Han börjar vara fullvuxen och är 26 cm runt midjan. Inget extra hull där inte.

Visa bifogad fil 128127
Förra söndagen och idag har vi tävlat rallylydnad. 3 kvalificerade resultat och titeln RLD N. Det är min uppfödares tik på 9 år som jag lånat för att tävla med, en halvsyster till min Dahlia och mormor till @Fetaost Wally.
Fixa har samma härliga arbetsvilja, fokus och glädje på plan som Dallan har 🥰 Det gör tävlandet riktigt kul!
Grattis ni är så himla bra! Hurra

Jag hade hoppat av. Varför ska jag göra saker som inte känns bra för min hund liksom?
Visst måste man träna in lite nödsignaler som ska funka. Men främst jobbar jag med att stärka min hunds och min relation, få den att lita på mig och vilja göra det jag ber den om.
Tex kan man ju antingen vråla på en hund som inte vill komma då man kallar på den. Kanske försöker den äta ngt man inte vill och vrålar om det med. Eller så springer man iväg och gör sig rolig så den hakar på. Visst kan man få hunden att komma och släppa saker på båda sätt. Men varför bråka när man kan göra det kul och då få en hund som självmant vill hålla sig nära/ha koll på var den kuliga/gosiga/trygga människan är så man slipper hamna i skrikmaraton?
Jag pysslar mycket med relation, se om hunden kan behöva hjälp att bli mer eller mindre av något mentalt etc. När det funkar brukar det vara noll problem att be hunden göra saker. Aldrig haft en hund som inte gör som man säger. Men jag ber inte om en massa onödiga och tråkiga saker jämt.
Någon annan typ av träning hade jag inte velat hålla på med. Både för att det känns taskigt mot hunden. Men också kontraproduktivt/inte bästa sättet att lära in.

Det är kul hur olika våra flickor är. De är ju halvsystrar med olika mammor och min är 3 månader äldre.
ILY vår sociala clown, gosmaskin är väldigt matmotiverad med stor will to please och lättränad iom det. Peb är väldigt intelligent med enorma mängder energi. Hon tycker om att få uppgifter och lära sig saker. Hon lär sig väldigt fort av att se sin syrra göra saker. ILY kan lite mer saker iom att sambon inte är så bra på inlärning och jag inte har tränat lika mycket med Peb, hans hund.
En sak som Peb nu sett hur syster gör och försöker härma är att krypa. ILY kryper normalt. Peb ser ut som om Michael Phelps blivit lam från midjan ner. Hon ser ut som om hon kör frisim alt ibland fjärilssim med helt slappa bakben som släpar rakt ut bakom henne. Fattar inte att hon kan göra det så fort med den där tekniken. 😅

Ska ringa veterinären imorgon och fråga.

Hur har ni använt Otodine? Fått det till Harrys öron, han hade jästsvamp och det hade inte blivit bra efter två veckors behandling en gång om dagen utan var ungefär samma.

Läste nu att man kan använda det två gånger om dagen och skulle nästan vilja testa det. Dels för att det inte blivit bra och dels för att e är så jävla svårt att få i, han skriker, bits och skakar på hela huvudet så trots två personer och munkorg så känns det svårt att veta om det verkligen kommer in ordentligt.

Övriga tips på att ge öronproppar till en sprattlande hund?

Ska ringa veterinären imorgon och fråga.

Hur har ni använt Otodine? Fått det till Harrys öron, han hade jästsvamp och det hade inte blivit bra efter två veckors behandling en gång om dagen utan var ungefär samma.

Läste nu att man kan använda det två gånger om dagen och skulle nästan vilja testa det. Dels för att det inte blivit bra och dels för att e är så jävla svårt att få i, han skriker, bits och skakar på hela huvudet så trots två personer och munkorg så känns det svårt att veta om det verkligen kommer in ordentligt.

Övriga tips på att ge öronproppar till en sprattlande hund?

Häll i rikligt (!), sätt en kompress för hörselgången, massera hörselgången i 2 minuter, ta bort kompressen, massera lite till och torka upp överflödet som hunden skakar ut/hamnar på öronlappen.
Kompressen gör att allt inte skakas ut direkt och man hinner massera runt det lite.

Men är nog bra med en tur till veterinären för koll om det inte blivit bättre på 2v insatt behandling :) Finns andra medel att ta till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka