Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min grabb blev 1 år i juni o vi var på semester halva juli o sen flyttade vi till hus i augusti så nu ska vi ta en långresa till för o hämta 3 nya hundar o sen får de va nog med farande o flängande en stund :meh:

Bifogade filer

• IMG_5030.webp
    IMG_5030.webp
    564,3 KB · Visningar: 30
Fick veta att chefen redan nu vill veta 5 datum som vi anställda inte vill jobba nästa år :cautious: Hur sjutton ska man veta det redan nu? I alla fall, jag försöker därför klura ut när det kan tänkas vara lure coursing-tävlingar nästa år genom att skriva ner alla datum som varit de senaste 6 åren och försöka se samband. Sedan ska ju Lily lyckas ta den där eländiga licensen också, men det hoppas vi på att ska bli av innan nästa säsong...

Usch så bökigt allt är. Ibland önskar jag att jag inte var intresserad av lure coursing. Hade varit så mycket enklare att ha en icke-vinthund och hålla på med vanliga typer av tävlingar som hålls betydligt oftare och dessutom geografiskt mycket närmare!
Du har inte möjlighet att hjälpas åt med arbetskamrater och byta pass ifall det krockar? Är ju verkligen inte lätt att veta nu hur det blir nästa år...

20230910_132007.jpg

Sorg och bitterhet idag.
Lasse fick en rejäl skärskada under lek idag på baksidan av ena frambenet, strax över trampdynan. Jag såg direkt att det behövde sys, men höll tummarna för att det bara var i huden. Väl inne på djursjukhuset visade det sig vara betydligt djupare än så, ända in till benet, och ca 50-60% av senan var av. :cry:

Vi hade planerat in massor i höst. Rally- och agilitykurs, NHAT, blåbärsklasser i agility, vallning... bara att ställa in alltihop och enbart koncentrera sig på läkning och rehab i minst 16 veckor framåt. Fyfan så surt. Efter många timmar fick vi åka hem och Lasse ligger och tar igen sig efter narkosen. Är förstås lättad över att senan inte var helt av, men fyfan alltså. Vilket jävla skit. :down:

Visa bifogad fil 127759

Sorg och bitterhet idag.
Lasse fick en rejäl skärskada under lek idag på baksidan av ena frambenet, strax över trampdynan. Jag såg direkt att det behövde sys, men höll tummarna för att det bara var i huden. Väl inne på djursjukhuset visade det sig vara betydligt djupare än så, ända in till benet, och ca 50-60% av senan var av. :cry:

Vi hade planerat in massor i höst. Rally- och agilitykurs, NHAT, blåbärsklasser i agility, vallning... bara att ställa in alltihop och enbart koncentrera sig på läkning och rehab. Fyfan så surt. Efter många timmar fick vi åka hem och Lasse ligger och tar igen sig efter narkosen. Är förstås lättad över att senan inte var helt av, men fyfan alltså. Vilket jävla skit. :down:

Men nä, stackars Lasse :(
Fy så onödigt, förstår att du är besviken!
Håller tummarna för en snabb läkning ❤️

Funderar nu på det här med tikskydd vid löp... Kanske skulle det vara en bra idé att sy som "shorts" med resår i midjan och med frotté på insidan så att det inte läcker igenom? Då skulle jag kunna använda gammalt lakan + gammal handduk, och sy så att det passar just Ebrah...

Det är så bökigt det där med passform. Jag har haft flera. Samtliga med så dålig passform att det varit meningslöst att använda dem. De har varit mest för syns skull när vi varit på platser där det varit krav.

Funderar nu på det här med tikskydd vid löp... Kanske skulle det vara en bra idé att sy som "shorts" med resår i midjan och med frotté på insidan så att det inte läcker igenom? Då skulle jag kunna använda gammalt lakan + gammal handduk, och sy så att det passar just Ebrah...

Det är så bökigt det där med passform. Jag har haft flera. Samtliga med så dålig passform att det varit meningslöst att använda dem. De har varit mest för syns skull när vi varit på platser där det varit krav.
Jag hade Up and go blöjor på min tik av större modell, klippte hål för svansen. Kanske inte så snyggt men funkade bra!

Första dagen utan smärtstillande idag och Harry haltar tydligt! Återbesöket är på torsdag och han skulle inte ha mer smärtstillande innan.

Undrar hur de kommer gå vidare nu, de har ju röntgat framdelen utan några fynd!
Allt syns inte på röntgen.
Framförallt armbågsförämdringar kan vara luriga, inte ens på skiktröntgen syns det alltid utan vissa saker ser man enbart med artroskopi. Sitter det i mjukdelarna kan det krävas UL eller MR.

Framförallt armbågsförämdringar kan vara luriga, inte ens på skiktröntgen syns det alltid utan vissa saker ser man enbart med artroskopi. Sitter det i mjukdelarna kan det krävas UL eller MR.
Det känns lite klurigt, det enda stället han reagerade på när veterinären klämde och kände var ena tån på innersidan, Han reagerade rätt kraftigt där och inget/lika på de andra ställena :(

Det känns lite klurigt, det enda stället han reagerade på när veterinären klämde och kände var ena tån på innersidan, Han reagerade rätt kraftigt där och inget/lika på de andra ställena :(
Kollade de även högre upp i benet? En vän till mig har en hund där veterinären bara hittade smärta i en tå. När de sedan tog sig till annan veterinär så hittade den veterinären något uppe i bogen. Själva tåsmärtan var alltså bara ett symptom på grundproblemet som satt i bogen, och när de hade fått ordning på det så blev tån bra automatiskt. Eftersom första veterinären hittade smärta i tån så kollade hen inte vidare på hunden och missade därför det som satt högre upp.

Nu har jag och damerna varit ute på cykeltur :) Det blev att jag ska iväg och jobba några timmar i eftermiddag, så jag ville vara effektiv och trötta ut dem ordentligt innan. De fick trava bredvid cykeln i varierande tempo, skritta och strosa i gräskanten ibland och ta ett litet dopp i en bäck. Nu har de fått mellanmål och är helt slutkörda båda två :p

Kollade de även högre upp i benet? En vän till mig har en hund där veterinären bara hittade smärta i en tå. När de sedan tog sig till annan veterinär så hittade den veterinären något uppe i bogen. Själva tåsmärtan var alltså bara ett symptom på grundproblemet som satt i bogen, och när de hade fått ordning på det så blev tån bra automatiskt. Eftersom första veterinären hittade smärta i tån så kollade hen inte vidare på hunden och missade därför det som satt högre upp.
Ja det kollade bogar och armbågar, jag trodde själv att det satt i bogen så det sa jag till veterinären så hon var väldigt noga där! Sen hittade hon ju tvärtom smärta i tån, så.... Tyvärr såg hon inte hältan inne på kliniken, men han var tydligt halt utanför kliniken. Lite uppspelt i gången och slarvade runt lite (mycket :) )när han skulle gå fint

Borde han reagerat när hon böjde och klämde om det är armbågen? Hon var ortoped och verkade vara väldigt noggrann när hon kände.

Ja det kollade bogar och armbågar, jag trodde själv att det satt i bogen så det sa jag till veterinären så hon var väldigt noga där! Sen hittade hon ju tvärtom smärta i tån, så.... Tyvärr såg hon inte hältan inne på kliniken, men han var tydligt halt utanför kliniken. Lite uppspelt i gången och slarvade runt lite (mycket :) )när han skulle gå fint
Om du har möjlighet så filma honom när han haltar så har du nått att visa veterinären om han inte skulle halta på kliniken vid nästa besök. Filma framifrån, bakifrån och från sidan. Gå ner på huk och filma i höjd med hunden, inte snett uppifrån som det blir när man står upp.

Min hund hade jätteont i sina tår när hon hade en skada i lårmuskeln. Veterinärerna sa bara att det kom från hennes höfter eftersom hennes mamma har C-höft.. 🙄

Muskelskadan blev bra med rehab och hon har fortfarande inga problem med sina höfter såhär sju år senare. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka