Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick vår fantastiska Chaika somna in sex år gammal.

Paradontit är skit.
När hon var tre sövde vi henne och gjorde tandsanering

I våras var det dags igen och då rykte 9 tänder och hon mådde så dåligt i 4 veckor efteråt trots smärtstillande så jag lovade henne och mig själv att blir det sämre får hon somna in.

Så idag när vi var hos veterinären för vaccination och hon hittade genom att se Chaika i munnen minst 6 tänder som behövde bort så tog jag beslutet.

Så under deras päronträd i trädgården låg hon tryggt i mina armar och somnade in. Stilla och värdigt.

Jag tackar för allt fint sällskap i den här tråden men nu måste jag avfölja den ett tag. Det river och sliter i mitt hjärta.

Jag vet att jag gjorde rätt beslut!

Ta hand om er och era fyrbenta vänner.

Bifogade filer

• IMG_2855.webp
    IMG_2855.webp
    60,8 KB · Visningar: 104

Paradontit är skit.

I våras var det dags igen och då rykte 9 tänder och hon mådde så dåligt i 4 veckor efteråt trots smärtstillande så jag lovade henne och mig själv att blir det sämre får hon somna in.

Så idag när vi var hos veterinären för vaccination och hon hittade genom att se Chaika i munnen minst 6 tänder som behövde bort så tog jag beslutet.

Så under deras päronträd i trädgården låg hon tryggt i mina armar och somnade in. Stilla och värdigt.

Jag tackar för allt fint sällskap i den här tråden men nu måste jag avfölja den ett tag. Det river och sliter i mitt hjärta.

Beklagar verkligen ❤️💔

Assar gick igenom L-testet i fredags och togs med hem till sin nya hundförare. Jag trodde jag skulle hantera detta ok, men att komma hem till ett tomt hem och veta att han finns där ute känns jobbigt. Osjälviska val må vara det jobbigaste som finns.
Vet att han har det bra och hans nya förare var supertrevlig men det känns i hjärtat i alla fall. :(

Vad fint att han gick igenom och verkar kommit till en bra förare. Ledsamt ändå såklart, inte konstigt att det känns tomt! ❤️

Jag var på hundenheten här idag på informationsträff och kände att ja jävlar vad bra de har det, både poliser och hundar. Snacka om att ha ett fantastiskt jobb vare sig man är hund eller förare.

Paradontit är skit.

Nä men så hemskt men skönt chaika. Många djur just nu tagit sista resan eller är svårt sjuka. :cry: :cry: :cry:

Paradontit är skit.

Men vad tråkigt att höra! Jag beklagar så, det är fruktansvärt orättvist. Inte förrän nu insåg jag att jag ju träffat dig både igår och på cupen.
Du tog helt rätt beslut även om jag vet hur fruktansvärt svårt det är ❤️

Paradontit är skit.

Ibland är de rätta besluten de svåraste att ta och de som ger en mest sorg. Men ändå de rätta ❤ Jag beklagar din förlust, förstår att hon fattas dig. Ta hand om dig ❤

Lilla M är verkligen ett yrväder, sjukt mycket energi i den lilla kroppen. Idag åkte jag till sjön igen och hon och Spock drog raka vägen ner i vattnet när jag kopplade loss dem.

Lilla M simmade och simmade runt Spock som stod och plaskade. Förhoppningsvis är hon lite trött efter det så man kan få lite lugn och ro ett tag 😅.

M och Spock
20230912_123001.webp

Vad fint att han gick igenom och verkar kommit till en bra förare. Ledsamt ändå såklart, inte konstigt att det känns tomt! ❤️

Jag var på hundenheten här idag på informationsträff och kände att ja jävlar vad bra de har det, både poliser och hundar. Snacka om att ha ett fantastiskt jobb vare sig man är hund eller förare.
Ja han kommer ha det bra. Hans hundföraren ringde senast idag och uppdaterade att Assar har landat fint i familjen, som om han alltid har bott där. Han är verkligen genomsnäll och allmänt duktig kille. 🥺
Jobba varje dag och stå i centrum 24/7 är allt Assars favoritsyssla i livet.

Om han fixar prövotiden kommer han dessutom gå i pension tillsammas med sin förare, då Assar är hans isåfall sista hund i tjänst innan pension så det känns väldigt fint.

Ja han kommer ha det bra. Hans hundföraren ringde senast idag och uppdaterade att Assar har landat fint i familjen, som om han alltid har bott där. Han är verkligen genomsnäll och allmänt duktig kille. 🥺
Jobba varje dag och stå i centrum 24/7 är allt Assars favoritsyssla i livet.

Om han fixar prövotiden kommer han dessutom gå i pension tillsammas med sin förare, då Assar är hans isåfall sista hund i tjänst innan pension så det känns väldigt fint.

Tänk vilken lyx för hundföraren att få en så fin hund i händerna ❤️

Svågern ska "låna" Spock på agilitykurs ikväll, han vet inte vad han ger sig inpå :laugh:...Dock så tror jag att de får riktigt roligt och jag hoppas på att svåger nappar på att köra Spock på lördag när han ska debutera i agility då jag råkade spontanboka en kryssning med husse för att fira honom då han fyllt år.

Lämna in Knut nu för att ta om röntgenbilderna på armbågarna hos veterinären.
De hade visst varit svårt att få till bilderna iom att han är ”så vältränad” 😅

Tycker som sagt inte han är så vältränad men beror på vad en är van vid. Har inte äns börjat träna än, bara motionerar.

Lämna in Knut nu för att ta om röntgenbilderna på armbågarna hos veterinären.
De hade visst varit svårt att få till bilderna iom att han är ”så vältränad” 😅

Tycker som sagt inte han är så vältränad men beror på vad en är van vid. Har inte äns börjat träna än, bara motionerar.
Harry fick också ta om massa bilder för att han har så mycket muskler! Hade ingen aning om att sånt spelar in!

Harry slogs, försökte bitas och skrek som en stucken gris så fort veterinären började undersöka, och efter sederingen sedan reagerade han inte alls när hon kände och klämde. Det gjorde han sist. Hon såg ingen hälta alls och jag har inte sett heller sedan i måndags, dock kan jag tycka han är lite oren ibland men ingen annan ser något så jag vet inte om jag har rätt!

Tyvärr var öronen inte helt bra så han ska fortsätta ha öronproppar varje dag och så blir det återbesök igen om två veckor.

Sen en annan sak, jag funderar på att hoppa av min kurs eftersom jag inte tycker det känns riktigt hundra, Jag tycker det är fokus på att "säga till hunden att den gör fel". Jag hade nog velat ha tips på att veta hur jag kan få hunden att tycka det är roligare att samarbeta istället, om den gör fel. Jag tycker ju att det är jag som tränare som misslyckats och vill gärna hålla det positivt. (Sen tycker jag såklart man ska få säga ifrån på ett schysst sätt)

Det är ganska mycket fokus på ledarskap. Tror kursledaren tyckte jag var besvärlig sist som valde att inte lägga min hund i det våta gräset - han hatar det. Hon tyckte jag skulle träna på mitt ledarskap och jag vill inte använda mitt ledarskap på det viset. Sen tränar vi bara på sitta kvar och ligga kvar och gå fot mellan hundarna.

Min kompis som går kurs i annan regi får olika övningar och tränar på att samarbete och glädje tillsammans vilket jag saknar nu.

Vad långt det blev 🙈. Har ni erfarenhet av att det inte känts hundra på kurs och hur har ni gjort?

Harry slogs, försökte bitas och skrek som en stucken gris så fort veterinären började undersöka, och efter sederingen sedan reagerade han inte alls när hon kände och klämde. Det gjorde han sist. Hon såg ingen hälta alls och jag har inte sett heller sedan i måndags, dock kan jag tycka han är lite oren ibland men ingen annan ser något så jag vet inte om jag har rätt!

Tyvärr var öronen inte helt bra så han ska fortsätta ha öronproppar varje dag och så blir det återbesök igen om två veckor.

Sen en annan sak, jag funderar på att hoppa av min kurs eftersom jag inte tycker det känns riktigt hundra, Jag tycker det är fokus på att "säga till hunden att den gör fel". Jag hade nog velat ha tips på att veta hur jag kan få hunden att tycka det är roligare att samarbeta istället, om den gör fel. Jag tycker ju att det är jag som tränare som misslyckats och vill gärna hålla det positivt. (Sen tycker jag såklart man ska få säga ifrån på ett schysst sätt)

Det är ganska mycket fokus på ledarskap. Tror kursledaren tyckte jag var besvärlig sist som valde att inte lägga min hund i det våta gräset - han hatar det. Hon tyckte jag skulle träna på mitt ledarskap och jag vill inte använda mitt ledarskap på det viset. Sen tränar vi bara på sitta kvar och ligga kvar och gå fot mellan hundarna.

Min kompis som går kurs i annan regi får olika övningar och tränar på att samarbete och glädje tillsammans vilket jag saknar nu.

Vad långt det blev 🙈. Har ni erfarenhet av att det inte känts hundra på kurs och hur har ni gjort?
Skulle aldrig fortsätta gå en kurs jag inte är nöjd med. :) Känns som slöseri med tid.

Japp. Gick nosework hos en person som gillade stora hundar. Älskade labbar och de större hundar som var med. Min lilla pappis tyckte hon inte om och hade svårt att dölja det. Hon hånde min uppmärksamhetssignal. Jag gör alltså nåt litet ljud som signalerar att nu ska det hända nåt (som en halvhalt typ)
Fick väldigt lite hjälp och både hunden och jag tyckte det var totalt meningslöst. Fick skäll när min hund började ljuda. Han var en larmande hund och skulle få larma som han ville :confused:

Däremot har jag gått två kurser hos min bekant som är utbildad tränare och fått mängder av hjälp. Positiv förstärkning och hon ser vad jag gör och leder mig rätt. :love:
Inget snack om ledarskap. Däremot att hunden ska gilla mig och det vi gör. Ha roligt.

Dedinitivt bytt kurs, det där låter helt galet. Och det säger jag som i princip bara använder relationen för träning. Att kunna bestämma åt / över hunden är svinviktigt, men absolut inte samma sak som att på pin kiv tvinga dem till allt möjligt dumt. Och en bra ledare är duktig på att motivera och fylla relationen med glädje och ömsesidig respekt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka