Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte en sele till promenadmonstret idag. Han drar inte alls lika hysteriskt med den.
Och ytterligare ett glädjeämne. Vi passerade grannen och deras italienare var ute. Grannen frågade om inte Oskar ville hälsa på deras vinthund. Så jag släppte fram honom.
Oskar ville leka och den ville leka. På varsin sida staketet.

Första hunden på vääldigt länge som Oskar inte mest velat attackera. Jag blev så glad.

Någon* har så mycket energi och är så full i fan just nu 😅 Vet inte om det är en effekt av att semestern är slut och vardagen är åter, eller den svalare höstluften. Eller en kombo, eller inget av det 😉

IMG_2269.webp

* Inte jag

Idag saknar jag verkligen min gubbe :( att vara hundlös känns pyton ibland. Hur motiverar man sig att gå på promenader utan vovve?? Bor på andra sidan landet från familj och vänner så finns ingen skrutt jag kan låna hem heller, suck.

Nu har jag i alla fall satt planer på att åka till Stockholms hundmässa i december, eftersom jag missade MyDog. Har aldrig gått förut men hundrastorget kanske hjälper sorgen lite grann. :heart
Om du kommer till Sthlm och vill träffa lite vinthund utanför mässan också så är det bara att hojta till. Jag bor ganska nära mässan och mina damer är lättmutade med godis. Vi kan ta en promenad någonstans så får du lite hundpromenad då iaf (och åker du förbi Sthlm innan det så tja, vi bor här hela tiden ;) ). Förra året satt vi i rasmonter på hundmässan, men oklart om det blir någon monter i år.

Var på hundmässa idag, superkul men synd att det inte var större uppslutning. Fördelen var att det fanns gott om möjligheter att prata på ett vettigt sätt med utställarna, inklusive representanter från både Försvarsmakten och Polisen.

Slutade faktiskt med att jag anmält intresse för att vara fodervärd åt en valp, så vi får se var det slutar.

Var på hundmässa idag, superkul men synd att det inte var större uppslutning. Fördelen var att det fanns gott om möjligheter att prata på ett vettigt sätt med utställarna, inklusive representanter från både Försvarsmakten och Polisen.

Slutade faktiskt med att jag anmält intresse för att vara fodervärd åt en valp, så vi får se var det slutar.
Åhå. Vad för hundmässa?

Jag måste bara få skryta över min vovve. Var på 50 årsfest idag. Runt 60 personer och 2 ytterligare hundar. En massa ungar som badade i två pooler. Min bästa går runt och agerar badvakt kontra sällskapsherre helt obrydd trots att han kanske träffat 10 personer som var där nån enstaka gång. Utöver det tog vi tåg fram och tillbaka vilket han tog med ro. Sjukt stolt matte till världens bästa kille❤🐾

Inkallningen funkar åtminstone toppen utan distraktioner 😅

https://www.instagram.com/p/CwH6YnAskjT/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

det var lite jobbigare att komma när vi "hittade" 3 andra svampplockare på vägen hem igår. Det var spännande, så hon var tvungen springa närmare (inte ända fram dock, så det var bra) och göra lekinvit och studsa runt lite innan öronen funkade igen 😅
Dom tyckte hon var söt så hon fick en massa klappar när jag stannade och pratade lite innan vi gick hemåt.

Så nöjd med hur framstegen långsamt kommer med Sparvens osäkerhet med människor 🙂
Var hemma hos föräldrarna igår, och när min bror och brorson kom så skällde han inte alls när de gick in 👍 När farbror och faster kom så skällde han pyttelitet, men låg sedan avslappnad under bordet när vi fikade 😍

Vallning idag igen och stabila Spock var tillbaka men så tränade vi på lite stabilare får också.. Han är sååå sjukt duktig på många sätt, själv fick jag vid ett tillfälle total black out och kunde för mitt liv inte komma ihåg vilket kommando som var höger och vilket som var vänster 🤪..

Tay och jag börjar få lite flyt på visslingarna nu, han går väldigt bra på höger och vänster. Fram är lite osäkert likaså stanna men det har nog en del att göra med att de inte låter riktigt rätt heller jämt.

Ska på IK kurs med Spock nu i veckan och det ska bli spännande!

Spock
20230818_103342.webp

Izzy har tävlat ik1 i helgen. Det gick både bra och dåligt. Igår lyckades vi komma på femte plats, allt flöt på bra och hon var bra med mig och vi lyckades för första gången komma igenom hela banan på 84/45 p. Idag kom vi på 19:e plats, hon började med ett jätte fint hämt, jag behövde nästan inte säga något utan hon gjorde sitt jobb jättefint. Jag älskar känslan när man bara kan stå och titta på sin hund och njuta och lita på att den gör det den ska 😍 Sen kom fösningen och där började problemen, en tacka ville inte gå och hon genomskådade Izzy direkt för Izzy har dåligt tryck och tycker det är lite obehagligt att fösa. Vi lyckades iaf lösa situationen men hon var inte längre lika med mig så det blev ganska krokigt med mkt poängavdrag. Delningen fick vi inte till så vi slutade på 67/48 p.

Det känns väldigt roligt att vi ändå har kommit så här långt i träningen för i våras funkade ingenting, hon ville ju knappt ta tag i fåren utan mest bara sprang omkring medan nu tar hon aktivt tag och iaf försöker styra upp dem
💖

369532978_6833239676726212_3021958737141036309_n.jpg

Angående tugg, ren/älghorn eller buffalohorn är det som funkar bästa hos oss (labbe som gluffsar i sig rauh på minuter)
Har ni provat det @_Zacke_ och @Red_Chili ?
Jodå, jag har renhorn hemma :) Det är dock skitsvårt(!) att hitta några av rimlig storlek, alla jag ser i djuraffärer sågas ner i småbitar. Men det som gör det svårt med tugg till Ebrah är just att om hon inte får i sig något, då tappar hon intresset. Renhorn är därför ointressanta, rejäla tuggben från Rauh likaså (de gillar dock Lily). Hon vill inte bara tugga och tugga, hon vill äta :p Men ja, nu har jag köpt hem flera olika sorter av olika "jobbighetsgrad", så jag kan ge henne lite variation. Det som förvånar mig mest med henne är att hon faktiskt tuggar riktigt ordentligt även på små fjantiga pinnar som jag annars hade varit rädd att hon skulle sluka hela, och det gör ju allt mycket lättare.

Jodå, jag har renhorn hemma :) Det är dock skitsvårt(!) att hitta några av rimlig storlek, alla jag ser i djuraffärer sågas ner i småbitar. Men det som gör det svårt med tugg till Ebrah är just att om hon inte får i sig något, då tappar hon intresset. Renhorn är därför ointressanta, rejäla tuggben från Rauh likaså (de gillar dock Lily). Hon vill inte bara tugga och tugga, hon vill äta :p Men ja, nu har jag köpt hem flera olika sorter av olika "jobbighetsgrad", så jag kan ge henne lite variation. Det som förvånar mig mest med henne är att hon faktiskt tuggar riktigt ordentligt även på små fjantiga pinnar som jag annars hade varit rädd att hon skulle sluka hela, och det gör ju allt mycket lättare.

Jag beställde större horn från butik (vildhunden). Nackdelen där är att Knut river ner allt med dem och hugger mig med i benen :D
Då kanske buffalohornen kan passa bättre? De svarta.
Knut lyckas få bort nått o äta från alla horn... han har ätit upp ett renhorn som bara är en lite snutt kvar av

Wiihoo, firat ”diskussionen” i Valp2023-tråden med att specialsöka lite på lunchen OCH jag hittade mig en kurs i september! Har spanat på fortsättningskurser hela våren och sommaren, nu jäklar bär det av! Och instruktören har varit involverad i framtagandet av provformen, så hon har ju stenkoll på läget inför att det drar igång på allvar i november :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka