Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tvärtom bara positiv erfarenhet av Biltemas "bia-bäddar". Perfekt ju när man har valp som ska äta upp inredningen? Vill verkligen inte lägga pengarna på en riktig Bia-bädd bara för att sen få den manglad av valptänder. Våra har hållit förvånansvärt bra, dessutom.

Fullständigt bedrövlig kvalitet, tyvärr. Plastiga, går sönder betydligt lättare och när de går sönder så flyger skumgummit runt extremt och fastnar i allt. När riktiga biabäddar går sönder så håller skumgummit ändå ihop förvånansvärt bra.

Mina har haft sönder en "biltema-bia", en "arken zoo-bia" och två riktiga biabäddar. Ska jag ha bädd i den stilen igen så blir det tveklöst en riktig. Finns flertalet i bra skick begagnat och på biabäddens hemsida finns det en rea-hörna också, så de behöver inte bli så dyra.

Nu har jag istället en liknande, men ändå inte, som är med memoryfoam. Mina hundar gillar den betydligt mer än biabädden, men så är de ju lite bortskämda med sovplatser också :angel:
36775_pim.jpg
Bog har redan haft sönder sin när han bäddar, trådarna i tyget kommer upp när dom gräver. Glad att jag inte köpte två. :p

Bog har redan haft sönder sin när han bäddar, trådarna i tyget kommer upp när dom gräver. Glad att jag inte köpte två. :p
Det var ju mindre bra! Kan du kanske sy något överdrag till den? Tänker att tyget ju går att byta iaf. Min bädd håller fortfarande fint, men jag är också på Ebrah om att hon INTE får bädda som en idiot i den... Hon är skendräktig och bäddar gärna överallt nu. Igår ville hon gräva sönder min säng :meh: När hon inte är skendräktig så bäddar hon som tur är inte.

Det var ju mindre bra! Kan du kanske sy något överdrag till den? Tänker att tyget ju går att byta iaf. Min bädd håller fortfarande fint, men jag är också på Ebrah om att hon INTE får bädda som en idiot i den... Hon är skendräktig och bäddar gärna överallt nu. Igår ville hon gräva sönder min säng :meh: När hon inte är skendräktig så bäddar hon som tur är inte.
Har lagt över ett täcke, men det är ju väldigt fult. :laugh: Kommer nog köpa något mer hållbart när den ger upp sen, vill att hundarna ska få bädda och gruffa runt i sina sängar.

Jag har tvärtom bara positiv erfarenhet av Biltemas "bia-bäddar". Perfekt ju när man har valp som ska äta upp inredningen? Vill verkligen inte lägga pengarna på en riktig Bia-bädd bara för att sen få den manglad av valptänder. Våra har hållit förvånansvärt bra, dessutom.
Samma här, har positiva erfarenheter av dem!

Delvis kl
Det beror helt på hur hunden behandlar sin bädd.

Har en Biltema-bädd i bilen som hållt i flera år (5+ år tror jag det är nu!), där gräver aldrig hundarna (de delar bur i bilen). De sover i varsin om nätterna och där behöver bäddarna bytas ut ca var tredje år för där gräver de en del. Och sen har vi en i vardagsrummet som byts ut oftare för där gräver de mycket mer och då går sömmarna sönder.

Idag hade vovven spring i benen när hon vaknade så då tog vi en cykeltur där hon fick bestämma tempo (full fart) för att sen stanna till i skogen och plocka lite svamp (läs: jag) och springa runt som en dåre i varje vattendrag som fanns (läs: hunden). Sen tog vi en cykeltur tillbaka i samma fart som tidigare och nu verkar vi nöjda här i soffan 👍

Hur är Biltemas Bia-kopior? Stora fluffiga sängar från diverse kedjor ser härligare ut, men jag tänker att det blir mycket damm och skit i dem?
Jag har två som jag haft i 10+ år. En i vardagsrummet som används varje dag av ena hunden och en i sovrummet där som han sover i delar av natten varje natt.

Båda bäddarna har använts av fler olika hundar genom åren.

Hur är Biltemas Bia-kopior? Stora fluffiga sängar från diverse kedjor ser härligare ut, men jag tänker att det blir mycket damm och skit i dem?

Jag har en jag haft i 9 år, så helt ok! De kan säkert bädda sönder dem om jag låter dem men de har de å andra sidan gjort med en riktig bia också...

Jag tvekar lite över dyrare säng eftersom han sover i vår säng och i soffan oftast. Det är när jag jobbar som kan kan drista sig att ligga en liten stund i sin bädd😅 . Han ligger helst i möbler för människor nämligen :D Nu ligger han i barnets myspöl och krälar runt :D

Bifogade filer

• 4055687F-A808-445D-8208-150F86980E65.webp
    4055687F-A808-445D-8208-150F86980E65.webp
    208,7 KB · Visningar: 61
Det blev vallning idag igen med Spock och Tay och jag har två väldigt nöjda bc pojkar hemma nu. Imorgon tror jag att Spock får lite vilodag för att ladda batterierna och smälta intrycken ❤️.

Snart får vi hem syrrans bc också då vi ska vara hundvakter tills imorgon, lilla M kommer bli överlycklig att ha nån att leka med. De är i samma ålder ungefär 😁.

Spock har checkat ut för kvällen..
20230823_180328.webp

Jag tvekar lite över dyrare säng eftersom han sover i vår säng och i soffan oftast. Det är när jag jobbar som kan kan drista sig att ligga en liten stund i sin bädd😅 . Han ligger helst i möbler för människor nämligen :D Nu ligger han i barnets myspöl och krälar runt :D
Jag är en sån som väntar in i det sista med att köpa bädd. Man tror att valpen slutat tugga på saker och sen vips så tuggar de lite till. Jag kör på badrumsmattor in i det längsta.

Om man ska röntga hunden, sederas den då? Ska ju till ortopeden på måndag och är lite osäker på om jag behöver lämna kvar honom om de bedömer att han ska röntgas. För det gör man väl på samma besök så att säga? Eller brukar man komma tillbaka för bara röntgen vid ett annat tillfälle?

Eller brukar de sedera och väcka medan man väntar?

Om man ska röntga hunden, sederas den då? Ska ju till ortopeden på måndag och är lite osäker på om jag behöver lämna kvar honom om de bedömer att han ska röntgas. För det gör man väl på samma besök så att säga? Eller brukar man komma tillbaka för bara röntgen vid ett annat tillfälle?

Det beror på hunden skulle jag säga. De av mina hundar som behövt röntgen pga utredning har inte behövt sedering. Andra hundar kan behöva.

Tänk på att inte ge mat innan besöket ifall hunden behöver sederas. Vatten går bra men ingen frukost om du har ett besök tidigt på dagen. Ring och hör med kliniken om du känner dig osäker.

Smart! Nån särskild fluffig sort?
Jag kör på Ikeas och har ett gäng, lägger en gammal handduk också om de vill bädda.

Jag hade skippat frukost om du ska dit på morgonen? Men hade de velat röntga så borde de förvarnat tycker jag.

Det beror på hunden skulle jag säga. De av mina hundar som behövt röntgen pga utredning har inte behövt sedering. Andra hundar kan behöva.

Tänk på att inte ge mat innan besöket ifall hunden behöver sederas. Vatten går bra men ingen frukost om du har ett besök tidigt på dagen. Ring och hör med kliniken om du känner dig osäker.

Jag kör på Ikeas och har ett gäng, lägger en gammal handduk också om de vill bädda.

Jag hade skippat frukost om du ska dit på morgonen? Men hade de velat röntga så borde de förvarnat tycker jag.
Frukost skulle han inte få, så antar att de räknar med sedering, eller så kanske det är nån rutin utifall att! Tror inte han låter sig röntgas utan att protestera 😬. Men får man åka hem under tiden då? Förra gången han skulle opereras fick jag lämna honom på morgonen och åka hem men nu när jag bokade lät det som att jag bokade en tid liksom. Jag kan ringa imorgon men känner mig lite dum eftersom jag ringt om frågat diverse andra frågor, nervös som jag är 😂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka