Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som kör Nutrolin, har ni nån doseringspump? Sett att det finns en flaska med pump men den är slutsåld. Blir så jäkla kladdigt! Hittar inte att de säljer nån lös pump ☹️

Ni som kör Nutrolin, har ni nån doseringspump? Sett att det finns en flaska med pump men den är slutsåld. Blir så jäkla kladdigt! Hittar inte att de säljer nån lös pump ☹️

Jag ger inte nutrolin men en olja som kommer i 5-litersdunk, och jag har helt enkelt sköljt ur en gammal handtvålsflaska med pump och hällt över oljan i den 😊

Dammsög i ett annat rum i 3 minuter. Tur att han fick tag i reklam och inte vindruvor.
Demon baby. 😅

58C1BFF2-687A-4AF5-AF91-1AA5E4D82880.jpeg

Blev en sväng förbi klubben för att träna agility med hela gänget en stund.

Sen åkte jag till fårhagen och tittade till fåren. Spock fick fålla in dom och så klippte jag lite klövar medans han höll ordning på dom. Så himla lätt och smidigt när fåren står still!. Han kommunicerar så fint med djuren, jättelugn och tålmodig men talar om vart skåpet ska stå om det behövs.

Nu blir det jobb hela helgen för min del.

Spock
20230825_125259.webp

Appropå Biltemas biakopior så har mina hundar grävt sönder ungefär lika många äkta bia som biltemas. Svider ju mer i plånboken när det är en äkta.. Nu sist blev jag skitsur och köpte en Hilmersäng så får vi se hur länge den håller! Men då hade jag bia-innehållet över hela huset så blev lite less...

(KL) Jag har en budgetvariant på den bädden, OCH en Biltema-dyna på den (en sån där svart med vita tassar som de kallar hundkudde). Det är min hunds (sheltie) absoluta favoritbädd.

Men vi har även en många år gammal Biltema-biabädd - som är hel. Han gräver i den ibland men jag antar att han är så "klen" så det händer inget.

Man vet att man har border collie när...:

Mako får äckliga tabletter med stark antibiotika mot sin böld. En av biverkningarna är att han tappar aptiten och blir illamående. Han vill alltså inte ta tabletterna i en ostrulle som jag brukar göra, utan jag får trycka ner dem i halsen på honom för hand. Två gånger om dagen. Vad gör Mako när han ser att jag går till hörnet med hans tabletter? Han kommer och sätter sig mellan mina ben och håller upp nosen mot mig så jag kan stoppa ner dem. Inte en tendens till motstånd eller tvekan.

De lever verkligen för att göra oss glada </3

Vad jobbigt ❤️. Håller tummarna för att hon blir frisk snart. Vet du om hon fått i sig något eller varför hon är dålig?

Nej jag vet inte. Vi har ju småbarn så det finns ju risk att hon ätit upp nån av deras leksaker. Jag var ute och sprang med henne dagen innan hon blev dålig och då ”badade” hon i alla möjliga vattendrag så hon kanske fick i sig nåt vatten som inte var helt fräscht. Jag hoppas att det bara är en magsjuka så det räcker med lite dropp för att hon ska bli pigg igen.

Nej jag vet inte. Vi har ju småbarn så det finns ju risk att hon ätit upp nån av deras leksaker. Jag var ute och sprang med henne dagen innan hon blev dålig och då ”badade” hon i alla möjliga vattendrag så hon kanske fick i sig nåt vatten som inte var helt fräscht. Jag hoppas att det bara är en magsjuka så det räcker med lite dropp för att hon ska bli pigg igen.
Håller tummarna för nåt snabbt övergående!!❤️

Håller tummarna för att hon är pigg snart igen ❤️

Det känns lite speciellt, men om 2v gör Assar sitt L-test och sedan påbörjar sin utbildning för en ny uppgift i livet, polishund!
Detta är ett beslut jag har funderat på i 1 år, så det kommer inte förhastat. Har detta år blivit sämre hälsomässigt och en krävande Schäfer som älskar att jobba hör inte hemma på soffan helt enkelt.
Min ork räcker in till längre för hundträning i den mängd och nivå som var tänkt från början. Så det är väldigt tråkigt och känns tungt i hjärtat även om valet att låta han gå till polisen känns så rätt! Han kommer bli en fantastiskt polishund. Och ja, vi alla inkl polisen själva blir väldigt förvånade över om han varken skulle klara L-testet eller prövotiden.
Han är allt en speciell liten påg ❤️
Visa bifogad fil 126476
Vilket stort, fint och jobbigt beslut! Kommer bli hur bra som helst, och med tanke på vilken brist det är på polishundar är det ju fantastiskt av dig 💙

Sötaste vovven är hemma igen! Så glad och pigg, drog en repa med sin leksakskorv från Biltema det första hon gjorde när hon kom hem 😂 Nu har hon fått mat enligt ordination och jag håller tummarna för att hon får behålla det 🙏🏼

Kan någon hjälpa mig att klura på leksak till min hund?

Jag letar efter en hållbarare kampleksak, gärna typ fleecefläta eller någon lång "platta". Helst vill jag kunna sätta ett expanderband att hålla i.
Jag vill dessutom gärna att plattan antingen ska ha en viss tyngd eller ha/kunna sätta dit en boll för lite tyngd.

Funderar på om jag kan göra en egen på ett smart sätt?
Typ spengummi + expander?
Eller om det finns någon bitstock som är längre? Den får ju inte vara för grov i heller då hon har ganska liten mun.

Hon tuggar gärna i sönder leksaker, hon tycker om att jaga och då hjälper det med en tyngd som håller ner den mot marken, men hon siktar oftast på den biten som är ovanpå marken och då blir det att hon inte biter där hon ska utan i repet i stället - som går av.
Jag kan ju lägga mer träning på att hon ska bita på rätt ställe, men det känns ju mer tacksamt att bara hitta något som funkar och så får hon leka på det sätt hon tycker är roligast.

Tycker vovven känns relativt pigg ändå, fick truga i henne frukost kl 06 men hon åt med bättre aptit kl 09. Fortsatt lös i magen dock men kräks inte så jag hoppas att det går åt rätt håll. Så svårt att veta tycker jag, lättare med människor som kan berätta hur de mår 😅 Men så länge hon är pigg så kämpar vi på.

Kan någon hjälpa mig att klura på leksak till min hund?

Jag letar efter en hållbarare kampleksak, gärna typ fleecefläta eller någon lång "platta". Helst vill jag kunna sätta ett expanderband att hålla i.
Jag vill dessutom gärna att plattan antingen ska ha en viss tyngd eller ha/kunna sätta dit en boll för lite tyngd.

Funderar på om jag kan göra en egen på ett smart sätt?
Typ spengummi + expander?
Eller om det finns någon bitstock som är längre? Den får ju inte vara för grov i heller då hon har ganska liten mun.

Hon tuggar gärna i sönder leksaker, hon tycker om att jaga och då hjälper det med en tyngd som håller ner den mot marken, men hon siktar oftast på den biten som är ovanpå marken och då blir det att hon inte biter där hon ska utan i repet i stället - som går av.
Jag kan ju lägga mer träning på att hon ska bita på rätt ställe, men det känns ju mer tacksamt att bara hitta något som funkar och så får hon leka på det sätt hon tycker är roligast.
Kanske inte alls vad du efterfrågar, men vi har en lång mask med kanonskinn. Harry gör också så, hoppar gärna upp lite, men denna är smidig i och med att den är lång och lätt att hålla i. Tänker mig att man skulle kunna kunna knyta fast något i änden om man önskar tyngd. Sorry om det är helt fel ute🤗
image.webp

Alltså min hanteringsträning går sådär! Imorgon är det veterinärbesök. Har övat flera korta stunder varje dag hela veckan på munkorg, knäppt den runt huvudet utan att ha den runt nosen och haft näsan i med lite smör utan bekymmer. Idag knäppte jag fast den för första gången och Harry fick halvt panik. 🥺😩

Tog av den och gjorde inte någon grej av det men hur går jag vidare nu?

Han kopplade i alla fall inte samman den med mig, men håller jag i munkorgen så försöker han gå och gömma sig.

Har tyckt att han är den mest stabila hunden jag haft, känns självsäker och inte rädd för smällar eller ljud, reagerar lagom med ett boff när grannens hundar drar igång. Men hanteringsträningen är väldigt svår med honom! Skulle annars beskriva vår relation som god och förtroendefull, han söker sig till mig om han blir osäker, sover bredvid och kan också gå och lägga sig i ett annat rum.

Kloklippning har han avskytt från dag 1, men nu går det att klippa när han är trött och halvsover. Tandborstning blir mer tandborste i munnen än någon bra borstning och rengöring av öron är på liv och död. Jag har lite ångest över att han ska behöva öronproppar imorgon för det vet jag faktiskt inte hur jag ska få i honom 🥺

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka