Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag gjort när mina hundar behövt strikt koppelvila och korta rastningar av någon anledning är att ta mig ut och sätta mig i en park. Eller ta bilen ut till något naturområde, låta hundarna vara i bagageutrymmet och öppna bakluckan, sätta galler där och låta dem ligga där ett bra tag och bara iaktta allt. Sedan gå korta rundor och verkligen låta dem strosa och nosa på allt. Det blir stor skillnad för dem på att sitta på en filt i parken i en timme jämfört med att sitta hemma i soffan en timme, och tack vare att vi ändå spenderat så mycket tid som möjligt utomhus så har det gått åtminstone ok (även om de såklart inte varit lika glada som när de fått trötta ut sig rejält).

Bra tips som ofta glöms bort (jag gör det iaf). Jag har ju en terrier med dålig rygg och som inte tycker om att bli kall, ibland har jag köpt en "finkaffe" (typ Espresso House för att göra det mer värt det för mig :angel:) och parkerat bilen med hunden i knät och tittat på människor som går vid havet. Suuuper spännande för en hund som tycker om att leka polis. :D

Tack för tips!
Och justja, en sak till!
Om ni tex brukar ta samma rastningsrundor hela tiden, försök ta andra. Går inte det, så ta rundan åt andra hållet om möjligt (så att ni går den "baklänges"). Brukar ni gå mycket i skogen, ta en tur till stan och sitt på en bussterminal en stund eller annan ovan miljö. Det tar mycket mer mentalt på dem att undersöka nya områden och få nya synintryck jämfört med att bara hålla sig till invanda vardagsmönster.

Bra tips som ofta glöms bort (jag gör det iaf). Jag har ju en terrier med dålig rygg och som inte tycker om att bli kall, ibland har jag köpt en "finkaffe" (typ Espresso House för att göra det mer värt det för mig :angel:) och parkerat bilen med hunden i knät och tittat på människor som går vid havet. Suuuper spännande för en hund som tycker om att leka polis. :D
Mina hundar älskade(!) när jag jobbade i stall, även om de inte fick vara med i själva stallet så mycket (de är inte tillräckligt lydiga för att strosa runt fritt på det sättet). Då hade jag nämligen fällt baksätena i bilen, satt in skummadrasser där och ordnat med gallergrind vid bakluckan. Sedan parkerade jag bilen i skuggan på gården, hade bakluckan öppen och såg till att hundarna kunde titta ut antingen över stallplanen eller över hagarna, varierade lite beroende på väder och så.

De tyckte det var jättespännande att ligga där och hålla koll, och när hästarna var utsläppta för dagen kunde hundarna få följa med när jag gjorde stallsysslor, vi tog långpromenad på lunchrasten och de kunde få busa lösa i ridhuset då och då. I början var de helt slut efter en arbetsdag, även när de mestadels låg i bilen, just för att det var så mycket för dem att hålla koll på som de inte var vana vid.

När min Aysu splittrade knäskålen och var gipsad från tass till höft så gjorde vi just så att vi tog bilen ut till skogen och satt likadant där. Vi åkte dit, gick 5 min rastning, vilade i bilen en timme, gick 5 min igen, vilade, gick 5 min, sedan åkte vi hem. Inte så spännande för mig, men för henne långt bättre än att bara sova på soffan.

Hemma har jag också sett till att de har ställen där de kan titta ut. Jag har min säng vid fönstret i sovrummet så att de ska kunna stå där och spana, jag har en soffa på balkongen som går fram till räcket (sedan kompostgaller på räcket så att de inte kan hoppa ut) och de älskar att spana där också. Men det är klart, de är ju också hundar som är avlade för att använda synen hela tiden.

Beroende på vad man har för hund så finns det ju så många olika typer av berikning man kan pyssla med. Det behöver inte vara strikt träning eller strikt vila. Bara vardagsberikning gör massor!

Och justja, en sak till!
Om ni tex brukar ta samma rastningsrundor hela tiden, försök ta andra. Går inte det, så ta rundan åt andra hållet om möjligt (så att ni går den "baklänges"). Brukar ni gå mycket i skogen, ta en tur till stan och sitt på en bussterminal en stund eller annan ovan miljö. Det tar mycket mer mentalt på dem att undersöka nya områden och få nya synintryck jämfört med att bara hålla sig till invanda vardagsmönster.
Kanontips!

Ringde nu och pratade med dem. Jag skulle testa mig fram, men inga konkreta övningar eller så utan jag skulle göra det bästa möjliga av situationen helt enkelt.

Och justja, en sak till!
Just det, du tipsade ju om begagnad bädd! Kikade och hittade en helt ny för halva priset! 😍

(Som Harry gör sitt bästa för att gräva ett hål i👀😂)

Bifogade filer

• 46EEB7F3-D008-4742-B273-0A805A9EE67B.webp
    46EEB7F3-D008-4742-B273-0A805A9EE67B.webp
    107,4 KB · Visningar: 56
Lite för mycket spänning på kvällspromenaden idag 😂

Åkte till ett av mina vanliga promenadställen. Precis i början av rundan ligger det ett hus som man måste gå förbi. Där finns en hund som alla andra gånger antingen varit instängd eller i band vid huset en bit bort (så jag relativt smärtfritt kan gå förbi med min). Men idag såg jag (tack och lov på väldigt lång avstånd) att hunden såg ut att vara lös och stod ute vid vägen. Bara att vända..

Sen fick jag hundmöte med en kvinna som inte ens hade koppel med sig 😬 hon var trevlig och respektfull så det löste sig dock.

Sen gick vi in på stigen och Sparven får upp ett spår så jag har svårt att stanna med linan fäst i midjan. Även Humla gick igång, så jag vände och valde en annan stig. Frid och fröjd till ett gäng rådjur hoppar iväg en bit bort 😳 det var hundarna mer ok med dock, men jag gav upp då och vände 😂

Tur att det var behagligt väder och jag hade ok energinivå och jag ändå inte tänkt gå särskilt långt 😂

Lite för mycket spänning på kvällspromenaden idag 😂

Åkte till ett av mina vanliga promenadställen. Precis i början av rundan ligger det ett hus som man måste gå förbi. Där finns en hund som alla andra gånger antingen varit instängd eller i band vid huset en bit bort (så jag relativt smärtfritt kan gå förbi med min). Men idag såg jag (tack och lov på väldigt lång avstånd) att hunden såg ut att vara lös och stod ute vid vägen. Bara att vända..

Sen fick jag hundmöte med en kvinna som inte ens hade koppel med sig 😬 hon var trevlig och respektfull så det löste sig dock.

Sen gick vi in på stigen och Sparven får upp ett spår så jag har svårt att stanna med linan fäst i midjan. Även Humla gick igång, så jag vände och valde en annan stig. Frid och fröjd till ett gäng rådjur hoppar iväg en bit bort 😳 det var hundarna mer ok med dock, men jag gav upp då och vände 😂

Tur att det var behagligt väder och jag hade ok energinivå och jag ändå inte tänkt gå särskilt långt 😂
Haha åh, och som vanligt så blir det alltid sådär att allt händer när man egentligen mest längtar efter en lugn och inte så händelserik promenad. Typ som häromdagen när jag var på väg hem från jobbet, slutade en timme tidigare än vanligt och alltså... ALLA verkade rasta sina hundar då (och de flesta hundar här beter sig inte ok vid hundmöten, så det är alltid en del att hålla koll på, man får vänta tills de lyckats få såpass kontroll på sin hund att man vågar passera osv) och det var harar och det var... allt.

Jag gick raka vägen hem, men det är ändå en 35 minuter lång promenad och då hinns det med ganska många möten. Var hungrig, trött och hade helst bara tagit bussen hem för att sedan somna på soffan, men hundarna hade ju inte jobbat när jag gjorde det, så de ville väldigt gärna ha sin promenad.

Snubblade över en tråd i en internationell fb-grupp för vinthundar, där frågade någon om råd kring hur man skulle göra eftersom hon inte vågade släppa sin hund lös ute eftersom hon inte litade på inkallningen. Jag och flera andra rekommenderade såklart att leta upp lämplig inhägnad, och jag berättade om hur jag med min första tik kom överens med en stallägare om att få låna deras ridhus när det inte användes av ryttare (vilket var guld värt, min tik sprang som en tok, ibland med kompisar, och jag kände mig säker på att hon inte kunde rymma).

Men. Förvånansvärt många tyckte att det var helt rimligt att aldrig någonsin(!) ha hunden okopplad och låta den springa. Och jag förstår inte. Det som gör vinthundarna så lätta i vardagen är just att de är glada bara de får springa regelbundet. Dessutom blir det ju som med allt annat lättare ju mer man tränar på det. Får hunden typ aldrig vara lös så tänker den ju "Yes! Jag är friiiii!" och vägrar komma tillbaka när den äntligen får springa. Blir det en vardaglig grej att springa och man tränar inkallning så är det mycket enklare med allt. En vinthund som aldrig får springa öht är för mig att likställa med att raser som vill arbeta mentalt aldrig tillåts göra det. Visst, vissa finner sig i det och lufsar på genom livet, men inte sjutton är det ett bra hundliv. Varför skaffar folk ens hundar av raser vars behov de inte kan tillgodose!?

Hur tänker ni kring portionssnusar? Min unghund lyckades svälja en häromkvällen, jag har parerat mängder av såna på våra promenader men den här bommade jag. Läste på om nikotinförgiftning och ringde jourvet som sa att eftersom det handlar om en 3,5-kilos hund så ska den kräkas, hade hon vägt 10 kg hade det varit en annan sak. Så vi kräkte.

En uppfödare på min vänlista tyckte dock att det lät onödigt, snusarna kommer ju lätt ut. Såklart litar jag mer på veterinären men jag undrar ändå hur ni tänker, behöver jag dö av oro om det händer igen? (Jag kommer INTE att gambla med min hund, jag ringer vetten nästa gång också men är ändå nyfiken på hur andra tänker)

Hur tänker ni kring portionssnusar? Min unghund lyckades svälja en häromkvällen, jag har parerat mängder av såna på våra promenader men den här bommade jag. Läste på om nikotinförgiftning och ringde jourvet som sa att eftersom det handlar om en 3,5-kilos hund så ska den kräkas, hade hon vägt 10 kg hade det varit en annan sak. Så vi kräkte.

En uppfödare på min vänlista tyckte dock att det lät onödigt, snusarna kommer ju lätt ut. Såklart litar jag mer på veterinären men jag undrar ändå hur ni tänker, behöver jag dö av oro om det händer igen? (Jag kommer INTE att gambla med min hund, jag ringer vetten nästa gång också men är ändå nyfiken på hur andra tänker)
Olika snus har ju olika nikotinhalt. Läste att dödlig dos nikotin är mellan 20 till 100 mg, och de allra starkaste snusen ligger ju och gränsar på 20 mg per prilla… Hade inte chansat!

Min förra lillhund fick för sig att äta en fet joint han hittade på marken i en park en gång :yuck: Hann svepa den ur munnen på honom, som tur är!

Olika snus har ju olika nikotinhalt. Läste att dödlig dos nikotin är mellan 20 till 100 mg, och de allra starkaste snusen ligger ju och gränsar på 20 mg per prilla… Hade inte chansat!

Min förra lillhund fick för sig att äta en fet joint han hittade på marken i en park en gång :yuck: Hann svepa den ur munnen på honom, som tur är!
Tack för svar! Nej chansa blir det inte fråga om, jag kommer att ringa veterinär igen om det skulle hända en gång till.

Bog är 20 veckor och börjar få ut sina hörtänder i övre käken, man kan se små nubbar av tänderna, men valptänderna sitter kvar, när behöver man dra valptänderna? Behöver det göras snart? Ska man avvakta en stund till? När jag läser så verkar det vara 6 månader som gäller. (Bog är 5 månader om man räknar med 4v = 1 månad)

Bog är 20 veckor och börjar få ut sina hörtänder i övre käken, man kan se små nubbar av tänderna, men valptänderna sitter kvar, när behöver man dra valptänderna? Behöver det göras snart? Ska man avvakta en stund till?
Verkar valptänderna sitta hårt? På mina så har de nya hunnit komma ut ganska långt innan valptänderna börjat sitta löst och till slut lossnat. Ebrah hade dubbla hörntänder en liten stund :p Det har inte påverkat tänderna negativt alls.

Verkar valptänderna sitta hårt? På mina så har de nya hunnit komma ut ganska långt innan valptänderna börjat sitta löst och till slut lossnat. Ebrah hade dubbla hörntänder en liten stund :p Det har inte påverkat tänderna negativt alls.
Dom sitter ganska hårt! Verkar vara 2-3 mm som dom nya sticker ut, så jag kanske får vänta en stund på att dom gamla ska ramla ut. RIP mina händer. :meh::cautious:

Dom sitter ganska hårt! Verkar vara 2-3 mm som dom nya sticker ut, så jag kanske får vänta en stund på att dom gamla ska ramla ut. RIP mina händer. :meh::cautious:
Jag har haft dubbla hörntänder under något tag.
Men mjölktanden sitter allt lösare. Det har löst sig med lite kamplekar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka