Det jag gjort när mina hundar behövt strikt koppelvila och korta rastningar av någon anledning är att ta mig ut och sätta mig i en park. Eller ta bilen ut till något naturområde, låta hundarna vara i bagageutrymmet och öppna bakluckan, sätta galler där och låta dem ligga där ett bra tag och bara iaktta allt. Sedan gå korta rundor och verkligen låta dem strosa och nosa på allt. Det blir stor skillnad för dem på att sitta på en filt i parken i en timme jämfört med att sitta hemma i soffan en timme, och tack vare att vi ändå spenderat så mycket tid som möjligt utomhus så har det gått åtminstone ok (även om de såklart inte varit lika glada som när de fått trötta ut sig rejält).
Bra tips som ofta glöms bort (jag gör det iaf). Jag har ju en terrier med dålig rygg och som inte tycker om att bli kall, ibland har jag köpt en "finkaffe" (typ Espresso House för att göra det mer värt det för mig ) och parkerat bilen med hunden i knät och tittat på människor som går vid havet. Suuuper spännande för en hund som tycker om att leka polis.