Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
På våra korta rastningar nu under sjukskrivningen så möter vi inte så många hundar. Men av de vi möter så är 99,9% ganska otrevliga, skäller och drar och gör utfall i kopplet. Vid dagens fem hundmöten blev vi utskällda av samtliga.

Så stolt över Harry som traskar fot bredvid mig och tappar fokus bara några sekunder precis när vi passerar, men hämtar upp det direkt igen och är kvar i position! 😍 Man ska väl inte ropa hej ännu, mycket kan väl hända med beteende, men det känns så kul och malligt att strutta förbi de skällande hundarna med min fina duktiga valp 😍😍😍

Riktigt jobb för hundarna idag, Tay fick gå som stopphund med husse och Spock fick trycka på och hålla ordning när vi flyttade fåren till en ny hage.

Vi åt för övrigt gryta på får till middag och hundarna får också får till maten nu sen syrran slaktade av några till vintern. Känns bra att man vet att det djur som haft det bra som man äter.

Spock
20230902_193658.webp

Husse är sjuk så im hag känner mig ok imorgon ska jag åka och tävla Tay i agility imorgon, kan bli hur spännande som helst 😆..

Introducerade doften kantarell i helgen. Det är ju extremt fort gjort, nu ska vi bara befästa den ordentligt :) Hittade sedan för första gången i livet kantareller på promenaden! (asså jag har väldigt sällan letat, och förmodligen gått över ett antal — men nu tamme tusan..!)

IMG_2421.jpeg

Har också lärt mig att ~125 gram kantareller är rätt exakt den mängd jag orkar ta hand om efteråt :D Nu är de små rackarna på tork i ugnen. Blir de höstens enda skörd, så ska de ätas med andakt i nån mustig gryta.

Introducerade doften kantarell i helgen. Det är ju extremt fort gjort, nu ska vi bara befästa den ordentligt :) Hittade sedan för första gången i livet kantareller på promenaden! (asså jag har väldigt sällan letat, och förmodligen gått över ett antal — men nu tamme tusan..!)

Visa bifogad fil 127232

Har också lärt mig att ~125 gram kantareller är rätt exakt den mängd jag orkar ta hand om efteråt :D Nu är de små rackarna på tork i ugnen. Blir de höstens enda skörd, så ska de ätas med andakt i nån mustig gryta.
Hur gjorde du? Jag vill lära Lily :p

Hur gjorde du? Jag vill lära Lily :p

Bella har ju kört en hel del specialsök och lite nosework, men i grund och botten kör vi pairing (det fina ord @Harrysen letade efter? :D) vid inlärning av doft. Belöna upp doften med något värdefullt för hunden, tex godis eller leksak. Sniff+belöning.

När de väl lärt sig en doftetikett, så är det ofta en väldigt smal sak att lära in en ny :) Körde tre sniff-godis och det räckte för att hon skulle kunna leta upp kantareller i köket med dunderprecision. :)

Bella har ju kört en hel del specialsök och lite nosework, men i grund och botten kör vi pairing (det fina ord @Harrysen letade efter? :D) vid inlärning av doft. Belöna upp doften med något värdefullt för hunden, tex godis eller leksak. Sniff+belöning.

När de väl lärt sig en doftetikett, så är det ofta en väldigt smal sak att lära in en ny :) Körde tre sniff-godis och det räckte för att hon skulle kunna leta upp kantareller i köket med dunderprecision. :)
Måste försöka mig på det :D Jag höll på igår och tränade Lily att dutta med nosen på min vänstra hand för att få godis ifrån min högra. MYCKET komplicerat enligt fröken Lily som är van vid att jobba rakt mot godiset hela tiden (aktiveringsleksaker osv) :D Ska jobba vidare på det och lära in kantarellsök till nästa höst.

Måste försöka mig på det :D Jag höll på igår och tränade Lily att dutta med nosen på min vänstra hand för att få godis ifrån min högra. MYCKET komplicerat enligt fröken Lily som är van vid att jobba rakt mot godiset hela tiden (aktiveringsleksaker osv) :D Ska jobba vidare på det och lära in kantarellsök till nästa höst.

Jamen gör det! Väldigt praktiskt att lära in :)

Hur lär man in att inte trampa ner fynden? Frågar åt en vän😂

Träna in en passiv markering :) B har ligg, så hon ska lägga sig med fyndet mellan framtassarna och ligga stilla. Ju säkrare de blir på att fånga doften, desto mindre risk att de hinner klampa över dem. Meeeen som med allt så handlar det ju också om hur mycket tid man vill lägga på detaljerna, kanske det är ok att offra några svampar ändå ;)

Snubblade över en tråd i en internationell fb-grupp för vinthundar, där frågade någon om råd kring hur man skulle göra eftersom hon inte vågade släppa sin hund lös ute eftersom hon inte litade på inkallningen. Jag och flera andra rekommenderade såklart att leta upp lämplig inhägnad, och jag berättade om hur jag med min första tik kom överens med en stallägare om att få låna deras ridhus när det inte användes av ryttare (vilket var guld värt, min tik sprang som en tok, ibland med kompisar, och jag kände mig säker på att hon inte kunde rymma).

Men. Förvånansvärt många tyckte att det var helt rimligt att aldrig någonsin(!) ha hunden okopplad och låta den springa. Och jag förstår inte. Det som gör vinthundarna så lätta i vardagen är just att de är glada bara de får springa regelbundet. Dessutom blir det ju som med allt annat lättare ju mer man tränar på det. Får hunden typ aldrig vara lös så tänker den ju "Yes! Jag är friiiii!" och vägrar komma tillbaka när den äntligen får springa. Blir det en vardaglig grej att springa och man tränar inkallning så är det mycket enklare med allt. En vinthund som aldrig får springa öht är för mig att likställa med att raser som vill arbeta mentalt aldrig tillåts göra det. Visst, vissa finner sig i det och lufsar på genom livet, men inte sjutton är det ett bra hundliv. Varför skaffar folk ens hundar av raser vars behov de inte kan tillgodose!?

Så hemskt 🙁 tänker att alla hundar borde få springa lösa

Träna in en passiv markering :) B har ligg, så hon ska lägga sig med fyndet mellan framtassarna och ligga stilla. Ju säkrare de blir på att fånga doften, desto mindre risk att de hinner klampa över dem. Meeeen som med allt så handlar det ju också om hur mycket tid man vill lägga på detaljerna, kanske det är ok att offra några svampar ändå ;)

Haha! Vi hittade ett litet gäng på morgonpromenaden också! Tillräckligt för lunchmackan.

Markering med lite tass-mos :D Nå, vi har ju just börjat :angel:

IMG_2425.webp

Tävlade Tay igår, på väldigt trevliga banor! Om man betänker att jag inte kört en bana med Tay sen förra året så gick det bra, jag kan ju dessutom inte springa heller. Vi tog oss runt alla banorna vilket är mer än jag trodde, visserligen med disk och 10 fel som bäst men det var pga missförstånd mellan oss och att jag visade fel. Tay skötte sig kanon ❤️.

Lilla M har utvecklats till ett riktigt litet energiknippe 😅, hon och husse sprang en hel bana (utom slalom) senaste träningen och såg ut som om de aldrig gjort annat 😁. Hon har också valt husse till "sin" människa även om jag duger när han inte är tillgänglig.

Lilla M (med de andra i bakgrunden)
20230831_091933.jpg

Behöver hjälp att få bolla lite igen, en hundkompis fyller jämnt och ska ha stort partaj. Jag och en kompis tänkte slå ihop oss och köpa alternativt göra en present, MEN det känns som om min hundkompis redan har det mesta då hon jobbar med hundar/ det är hennes passion.
Tycker ändå det borde finnas något som hon behöver. Jag funderar på en träningsväst med företagstryck, eventuellt blir det för dyrt (kort varsel). Min kompis gillar spår/sök/specialsök/räddning/mjuka metoder osv.

Finns det något alla hundägare behöver som jag inte har tänkt på?

Behöver hjälp att få bolla lite igen, en hundkompis fyller jämnt och ska ha stort partaj. Jag och en kompis tänkte slå ihop oss och köpa alternativt göra en present, MEN det känns som om min hundkompis redan har det mesta då hon jobbar med hundar/ det är hennes passion.
Tycker ändå det borde finnas något som hon behöver. Jag funderar på en träningsväst med företagstryck, eventuellt blir det för dyrt (kort varsel). Min kompis gillar spår/sök/specialsök/räddning/mjuka metoder osv.

Hundmat brukar alltid gå åt :rofl:
Jag tycker det är fantastiskt att få hundmat, hundgodis/tuggben och liknande i present. Eller utrustning som jag egentligen behöver men inte riktigt har råd med. Fick tex två väldigt dyra men vansinnigt bra vintertäcken förra året. Guld värt! Och "presentkort" på anmälningsavgift till tävling/intressant föreläsning m.m. är ju såklart kul.

Nån bra bild på hundarna ni kan printa ut?

Jag gillar att få saker som:
1. Det finns en tanke bakom, tex när maken tryckte upp t-shirt till mig med min hund på (synd att den var lite trång bara 🙃).
2 Sånt jag är för snål för att unna mig, kan vara privatträning, kurs, pryl som jag vill ha men inte känns nödvändig (just nu vallstav)
3 Sånt jag tycker är vansinnigt trist att lägga pengar på egentligen typ tuggben, hundgodis, hundmat men även typ handukar, badlakan, sängkläder är väldigt sjysst att få (men så har jag ingen specifik preferens alls på sånt).

Nu senast fick maken en kväll med stand up och middag i födelsedagspresent tillsammans med mig, super-uppskattat 👍.

Egentligen blir jag glad för det mesta, men ovan ligger på topplistan!

Fan vad frustrerad jag blir när folk tar kull efter kull efter en hane som enligt hemsidan ägs av den människa som blev dömd för djurplågeri samt utesluten från skk pga av kupering.

Hanen i fråga är född i Norge, då hans pappa exporterades dit när han inte klarade mh. Mh avbröts av beskrivare, pappan flyttade till Norge, fick kull där och en hane importerades tillbaka till Sverige. Aktuell hane används nu i avel i Sverige, och finns under "hanar" på dömd människas kennelsida.
Blir så less.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama