Alltså min hanteringsträning går sådär! Imorgon är det veterinärbesök. Har övat flera korta stunder varje dag hela veckan på munkorg, knäppt den runt huvudet utan att ha den runt nosen och haft näsan i med lite smör utan bekymmer. Idag knäppte jag fast den för första gången och Harry fick halvt panik.
Tog av den och gjorde inte någon grej av det men hur går jag vidare nu?
Han kopplade i alla fall inte samman den med mig, men håller jag i munkorgen så försöker han gå och gömma sig.
Har tyckt att han är den mest stabila hunden jag haft, känns självsäker och inte rädd för smällar eller ljud, reagerar lagom med ett boff när grannens hundar drar igång. Men hanteringsträningen är väldigt svår med honom! Skulle annars beskriva vår relation som god och förtroendefull, han söker sig till mig om han blir osäker, sover bredvid och kan också gå och lägga sig i ett annat rum.
Kloklippning har han avskytt från dag 1, men nu går det att klippa när han är trött och halvsover. Tandborstning blir mer tandborste i munnen än någon bra borstning och rengöring av öron är på liv och död. Jag har lite ångest över att han ska behöva öronproppar imorgon för det vet jag faktiskt inte hur jag ska få i honom