Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hittills inte fått nått fluff söndertuggat/sönderrivet.

1660992654767_optimized.jpg

Frukost skulle han inte få, så antar att de räknar med sedering, eller så kanske det är nån rutin utifall att! Tror inte han låter sig röntgas utan att protestera 😬. Men får man åka hem under tiden då? Förra gången han skulle opereras fick jag lämna honom på morgonen och åka hem men nu när jag bokade lät det som att jag bokade en tid liksom. Jag kan ringa imorgon men känner mig lite dum eftersom jag ringt om frågat diverse andra frågor, nervös som jag är 😂
Jag tänker att du kommer dit, ni pratar om hur han mår/är och så röntgas han. Sen får ni eventuellt åka hem och vet återkommer när rätt person har tittat på dem, eller så tittar vet på bilderna direkt och så pratar ni om det.

Frukost skulle han inte få, så antar att de räknar med sedering, eller så kanske det är nån rutin utifall att! Tror inte han låter sig röntgas utan att protestera 😬. Men får man åka hem under tiden då? Förra gången han skulle opereras fick jag lämna honom på morgonen och åka hem men nu när jag bokade lät det som att jag bokade en tid liksom. Jag kan ringa imorgon men känner mig lite dum eftersom jag ringt om frågat diverse andra frågor, nervös som jag är 😂
Är det bara en vanlig röntgen har jag alltid varit med och hållit i hunden under tiden den röntgas. Tar ju bara några minuter så ingen ide att åka hem.

Floyd har gått regelbundet hos fysio för rehab hela våren och nu börjat igen efter semestern. Idag var tredje gången efter sommaruppehållet och han har fått ok-stämpel att få hänga med och jaga änder på lördag 🥰 han fick OK redan förra veckan, men kändes verkligen superfin idag. Han kommer bli så lycklig!

Louie fick också en fyscheck idag, för första gången. Så nu är han välgenomgången och kollad, det känns skönt efter en intensiv träningssommar och med en jaktsäsong i antågande! Han var lite sned i sitt bäcken, vilket han behandlades för, annars tyckte hon att han var i toppform. Hon visade också hur jag ska hålla koll så att bäckenet håller ”sin plats” och om det ändrar sig igen får jag återkomma.
Jag tror att det kan ha blivit när han gjorde en rejäl vurpa i somras, han fastnade med framdelen i en håla och slog en rejäl volt där han landade på ländryggen. Han var lite stel ett par dagar efteråt, men sedan har han tränat som vanligt. Skönt att ha det åtgärdat, oavsett 😊

Appropå Biltemas biakopior så har mina hundar grävt sönder ungefär lika många äkta bia som biltemas. Svider ju mer i plånboken när det är en äkta.. Nu sist blev jag skitsur och köpte en Hilmersäng så får vi se hur länge den håller! Men då hade jag bia-innehållet över hela huset så blev lite less...

Hur är Biltemas Bia-kopior? Stora fluffiga sängar från diverse kedjor ser härligare ut, men jag tänker att det blir mycket damm och skit i dem?
Jag är nöjd med bia-kopiorna! Dock har hundarna har inte varit så bäddiga av sig, men bäddarna har hållit för otaliga rivstarter från labbe och vorsteh som hört att det är mat eller uteaktivitet på gång😅

Om man ska röntga hunden, sederas den då? Ska ju till ortopeden på måndag och är lite osäker på om jag behöver lämna kvar honom om de bedömer att han ska röntgas. För det gör man väl på samma besök så att säga? Eller brukar man komma tillbaka för bara röntgen vid ett annat tillfälle?

Eller brukar de sedera och väcka medan man väntar?
Han kommer nog absolut sederas om han är valp och bitig. Vid första besöket för oss så gick det till såhär; Undersökning och sedan beslutade man att han skulle röntgas, Bog sederades, vi fick vänta i några minuter för att han skulle lugna sig, sedan hämtade dom honom och jag fick sitta och vänta i ungefär 15 minuter och så kom dom tillbaka med honom. Det gick väldigt snabbt!

Vid Bogs andra besök så skulle han få kontrastvätska och behövde ligga kvar efter det, så då lämnade jag in honom på morgonen och sen hämtade jag på kvällen. :)

Han kommer nog absolut sederas om han är valp och bitig. Vid första besöket för oss så gick det till såhär; Undersökning och sedan beslutade man att han skulle röntgas, Bog sederades, vi fick vänta i några minuter för att han skulle lugna sig, sedan hämtade dom honom och jag fick sitta och vänta i ungefär 15 minuter och så kom dom tillbaka med honom. Det gick väldigt snabbt!

Vid Bogs andra besök så skulle han få kontrastvätska och behövde ligga kvar efter det, så då lämnade jag in honom på morgonen och sen hämtade jag på kvällen. :)
Tack!!! Jag minns att du skrev att du fick lämna in honom så det var också en anledning att det snurrade lite men då var det på grund av kontrasten alltså!

Tack!!! Jag minns att du skrev att du fick lämna in honom så det var också en anledning att det snurrade lite men då var det på grund av kontrasten alltså!
Ja precis, man tog blodprov för att kolla levern och sen skulle han göra CT med kontrast och sen röntgen för PennHip och efter kontrasten skulle han vara kvar 4-5 timmar så det var en heldag. 😅

Sov länge idag. Hundarna är SÅ nöjda. Ebrah låg på min huvudkudde när jag vaknade, nu ligger hon bredvid/på mig i soffan. Lily är också med mig i soffan. De är båda på världens myshumör och vi skulle nog kunna sitta här i flera timmar om det inte vore för att vi måste iväg till jobbet lite senare :heart: Insåg precis att det finns folk som inte låter sina hundar vara i soffan. Det är lite intressant hur olika folk lever med sina hundar.

Idag körde vi lite nose work här hemma i 20 min. Det var längesen vi gjorde det för jag tycker inte att det varit särskilt roligt 🙈 Hunden tycker dock att det är väldigt kul och det måste vara den enklaste nosaktiveringen! Satte möbeltassen på lite olika ställen och bytte rum några gånger. Tillslut märktes det att hon tappade fokus och blev trött så då avslutade vi. Perfekt ju, nöjd och glad hund 👍

Det känns lite speciellt, men om 2v gör Assar sitt L-test och sedan påbörjar sin utbildning för en ny uppgift i livet, polishund!
Detta är ett beslut jag har funderat på i 1 år, så det kommer inte förhastat. Har detta år blivit sämre hälsomässigt och en krävande Schäfer som älskar att jobba hör inte hemma på soffan helt enkelt.
Min ork räcker in till längre för hundträning i den mängd och nivå som var tänkt från början. Så det är väldigt tråkigt och känns tungt i hjärtat även om valet att låta han gå till polisen känns så rätt! Han kommer bli en fantastiskt polishund. Och ja, vi alla inkl polisen själva blir väldigt förvånade över om han varken skulle klara L-testet eller prövotiden.
Han är allt en speciell liten påg ❤️
received_1266757177294674.webp

Hjärnornas kamp...
Köpte ju en sele, en sån han kliver i med frambenen. Har funkat utmärkt. Tills idag.

På en liten stig har jag plötsligt bara en anledning i kopplet. Han har lärt sig vicka bogarna så frambenen kommer framför. Jag ser ju inte förrän det redan skett för han är så fluffig.

Nu ska jag gindeta ut en lättanvänd lösning mellan halsband och sele så han inte kan få selen bakåt.

Hjärnornas kamp...
Köpte ju en sele, en sån han kliver i med frambenen. Har funkat utmärkt. Tills idag.

På en liten stig har jag plötsligt bara en anledning i kopplet. Han har lärt sig vicka bogarna så frambenen kommer framför. Jag ser ju inte förrän det redan skett för han är så fluffig.

Nu ska jag gindeta ut en lättanvänd lösning mellan halsband och sele så han inte kan få selen bakåt.
Hu. Sådär var det inte tänkt
Plötsligt bara en SELE i kopplet...
Nu ska jag LISTA ut...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat