Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är en privat klinik, alltså helt av vad vi kunder betalar.

Isf undrar man ju ännu mer hur det hela finansieras 😳 Hur går det ens ihop? Knappt att veterinären jobbar gratis kan ju räcka....

Är andra delar av vården (dvs klinikens intäkter) jättedyra?

Isf undrar man ju ännu mer hur det hela finansieras 😳 Hur går det ens ihop? Knappt att veterinären jobbar gratis kan ju räcka....

Är andra delar av vården (dvs klinikens intäkter) jättedyra?
Varför skulle det inte gå ihop? De är väletablerade och drivs inte som välgörenhet.

Varför skulle det inte gå ihop? De är väletablerade och drivs inte som välgörenhet.

Jag vet ju inte hur lång tid ditt besök tog såklart men även om du bara tog upp en halvtimme så har jag svårt att förstå hur det går ihop att driva en veterinärklinik med en timkostnad (för kliniken) på 1800:- inkl moms för en jourarbetande veterinär.

Älskar Norge. Jourtid hos veterinären (privatklinik). Undersökning, biopsi, ultraljud och recept. 900:- inkl moms.

Förstår plötsligt varför jag får undrande blickar när jag frågar folk om hundförsäkringar.

Det verkar vara samma i Frankrike - folk bryr sig inte om att ha försäkring för vården är mycket billigare än här i Sverige.

Jag vet ju inte hur lång tid ditt besök tog såklart men även om du bara tog upp en halvtimme så har jag svårt att förstå hur det går ihop att driva en veterinärklinik med en timkostnad (för kliniken) på 1800:- inkl moms för en jourarbetande veterinär.
Nä, du har nog helt rätt, de går med stor säkerhet back och drivs av en fantastisk altruistisk oljemiljardär. Sverige är enda landet i världen som Gör Rätt :heart

Lämnade in Assar 8 i morse för OP av hans utslagna tänder. Han har fortfarande inte kommit in på operation och jag som är ett kontrollfreak deluxe över mina hundar håller på och blir galen av oro för det tar sådan tid allt... :arghh:

Nä, du har nog helt rätt, de går med stor säkerhet back och drivs av en fantastisk altruistisk oljemiljardär. Sverige är enda landet i världen som Gör Rätt :heart

🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️

Vad var det där för något?

Jag är helt ärligt förundrad och fascinerad över hur en klinik som helt finansieras av patientavgifter klarar av att ha så låga kostnader för de undersökningar mm du beskriver. Hur de ens får ihop personalkostnaderna är svårt att förstå utifrån den summan. Jag hade gissat att det fanns en annan finansieringsmodell utöver patientavgifter. Avtal med stat/region/kommun/motsvarande eller liknande modellvariant på humanvården.

Vad Sverige har med saken att göra begriper jag inte alls. Jag kan inte heller dra mig till minnes att jag har påstått att Sverige gör i närheten av rätt?

Lämnade in Assar 8 i morse för OP av hans utslagna tänder. Han har fortfarande inte kommit in på operation och jag som är ett kontrollfreak deluxe över mina hundar håller på och blir galen av oro för det tar sådan tid allt... :arghh:
De har många patienter per dag, alla kan inte sövas samtidigt. Om det hade varit något hade de ringt 😊

Älskar Norge. Jourtid hos veterinären (privatklinik). Undersökning, biopsi, ultraljud och recept. 900:- inkl moms.

Förstår plötsligt varför jag får undrande blickar när jag frågar folk om hundförsäkringar.
Känner att jag kanske borde kolla vad det kostar med ultraljud av hjärta i Norge... Jag har planer på att åka dit ändå för att besöka en vän. Gissar på att det inte landar på över 5000kr då.

Nu har vi lite att träna på! Min duktiga granne visade omvänt lockande då det ska vi träna stanna sitt med. Vi ska också få låna ett svårt Nina O-pussel.

Plus att vi ska träna in munkorg och börjat med nosework idag!

På kursen skulle vi träna ligg, jag känner mig lite osäker om jag vågar träna det, vet ju inte riktigt vart han har ont, känns säkrast att hoppa över det tror jag.

Ska också träna på att han stannar kvar när jag öppnar dörren ut, han vill gärna följa med. Skulle vilja träna ”gå in” också. Tror nog han förstår vad jag menar där, för han tittar på mig och går verkligen inte in då det blivit lite negativt då det oftast betyder att han smitit ut när han inte ska med.

De har många patienter per dag, alla kan inte sövas samtidigt. Om det hade varit något hade de ringt 😊
I know. Arbetat själv på Djursjukhus. Men det spelar ingen roll för när man står där på andra sidan så är man i alla fall världens oroligaste djurägare trots att man vet hur allt sköts och går till. :angel: Med Assar är jag mer orolig att han inte ska sköta sig, är ju några kilo hund om han skulle bli tvär. 😅
Han blev klar strax innan stängning och jag är glad att det bara var en P1 som behövde dras, så skönt att det är gjort.

🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️

Jag är helt ärligt förundrad och fascinerad över hur en klinik som helt finansieras av patientavgifter klarar av att ha så låga kostnader för de undersökningar mm du beskriver. Hur de ens får ihop personalkostnaderna är svårt att förstå utifrån den summan. Jag hade gissat att det fanns en annan finansieringsmodell utöver patientavgifter. Avtal med stat/region/kommun/motsvarande eller liknande modellvariant på humanvården.

Vad Sverige har med saken att göra begriper jag inte alls. Jag kan inte heller dra mig till minnes att jag har påstått att Sverige gör i närheten av rätt?
Jag har ingen koll på Norge men en kompis som bor i Frankrike med liknande prisbild. Där är det subventionerat av staten och det gäller även privata kliniker om jag har förstått hen rätt.

🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️

Jag kände att det var ett konstigt sätt att ställa mig till svars för hur en privat verksamhet bedrivs. Kände mig lite retlig och tog åt mig. Ber om ursäkt.

Kursat med Spock som ligger helt däckad nu. Kurs mot IK 1, väldigt intressant måste jag säga och nyttigt. Spock var yngst och grönast men han gick sååå bra. Han är ju rätt sparsamt vallad, dela pga min knäskada, dels för att när vi väl satte igång i våras så bröt han ju klon och fick vila en månad typ och sen skar han ju upp tassen och fick vila en månad till. Jag har ju själv varit väldigt begränsad i och med att jag haft svårt att gå, så att bara ta sig ut till fårhagen har varit en strapats i sig.
Dock så är han ju väldigt stabil på att fösa åt lite alla håll och ledder (pga inmobil matte) och det var inget som jag kände att vi var dåliga på utan även det vi tränat väldigt lite gick riktigt bra utifrån våra förutsättningar.
Min känsla efter kursen är att han är helt fantastisk 🤩. Dock så måste jag säga att Tay är en betydligt "bättre" vallhund egentligen som dels tyvärr fått utstå en hel del misstag i träningen och dels är vi inte helt kompatibla (han är ju trots allt husses hund och passar honom fantastiskt). Tay är fantastisk att valla med också men med Spock är känslan som att dra på sig sin handske, det liksom bara är som ett andra skinn..

Spock
20230810_173036.webp

Hur är Biltemas Bia-kopior? Stora fluffiga sängar från diverse kedjor ser härligare ut, men jag tänker att det blir mycket damm och skit i dem?

Hur är Biltemas Bia-kopior? Stora fluffiga sängar från diverse kedjor ser härligare ut, men jag tänker att det blir mycket damm och skit i dem?
Fullständigt bedrövlig kvalitet, tyvärr. Plastiga, går sönder betydligt lättare och när de går sönder så flyger skumgummit runt extremt och fastnar i allt. När riktiga biabäddar går sönder så håller skumgummit ändå ihop förvånansvärt bra.

Mina har haft sönder en "biltema-bia", en "arken zoo-bia" och två riktiga biabäddar. Ska jag ha bädd i den stilen igen så blir det tveklöst en riktig. Finns flertalet i bra skick begagnat och på biabäddens hemsida finns det en rea-hörna också, så de behöver inte bli så dyra.

Nu har jag istället en liknande, men ändå inte, som är med memoryfoam. Mina hundar gillar den betydligt mer än biabädden, men så är de ju lite bortskämda med sovplatser också :angel:
36775_pim.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka