Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad märkligt !!! 😳

Tror bara att hon var stressad och blev ryckt i från alla håll. Det är ju veterinärbrist osv. Förstår att det inte alltid är lätt. Men jag som är supernojjig och orolig av mig och har erfarenheter av diagnoser som inte stämt i slutändan för att veterinären gjort en felbedömning. Floki hade nervskador och eventuella pålagringar i ryggen hos en veterinär, när vi fick komma till ortoped så visade det sig att Floki bara var lite omusklad och behövde mer motion och att det inte fanns någon förändring på ryggen. Nu finns det ju någon typ av förändring på Bog, men blev förvånad när det först var OCD förändringar som orsakade hältan till att diagnosen är typ "hälta utan hittad orsak" då vill jag ju utreda vidare så att jag vet.

Nu har vi varit och röntgat HD och ED och jag är så nervös 😬 Hur snabbt brukar man få resultat? Har förstått att de läser av tisdagar och torsdagar men hinner de läsa av min hunds plåtar idag så att vi får svar imorgon? Eller ska jag behöva vänta nästan en hela vecka tro? 🙈

Tror bara att hon var stressad och blev ryckt i från alla håll. Det är ju veterinärbrist osv. Förstår att det inte alltid är lätt. Men jag som är supernojjig och orolig av mig och har erfarenheter av diagnoser som inte stämt i slutändan för att veterinären gjort en felbedömning. Floki hade nervskador och eventuella pålagringar i ryggen hos en veterinär, när vi fick komma till ortoped så visade det sig att Floki bara var lite omusklad och behövde mer motion och att det inte fanns någon förändring på ryggen. Nu finns det ju någon typ av förändring på Bog, men blev förvånad när det först var OCD förändringar som orsakade hältan till att diagnosen är typ "hälta utan hittad orsak" då vill jag ju utreda vidare så att jag vet.

Ibland kan diagnoskoden vara mer ospecifik än diagnosen ’egentligen är’. Dels för att diagnosregistret är skitjobbigt (😩) och dels för att vissa kanske avvaktar en 100% fastställd diagnos (vilket kan vara svårt/omöjligt att uppnå även om man har mycket starka hypoteser).

Men sök en sek. opinion om du inte har fullt förtroende för första veterinären :)

Nu har vi varit och röntgat HD och ED och jag är så nervös 😬 Hur snabbt brukar man få resultat? Har förstått att de läser av tisdagar och torsdagar men hinner de läsa av min hunds plåtar idag så att vi får svar imorgon? Eller ska jag behöva vänta nästan en hela vecka tro? 🙈

Jag röntgade en tisdag efter lunch och hade svaret onsdag morgon 😁

Ibland kan diagnoskoden vara mer ospecifik än diagnosen ’egentligen är’. Dels för att diagnosregistret är skitjobbigt (😩) och dels för att vissa kanske avvaktar en 100% fastställd diagnos (vilket kan vara svårt/omöjligt att uppnå även om man har mycket starka hypoteser).

Men sök en sek. opinion om du inte har fullt förtroende för första veterinären :)
Låter förståeligt! Känner mig lite tryggare nu. Men funderar på om jag ändå borde kolla upp ryggen och höfterna med tanke på akut hälta bak och han är öm i rygg när vet palperar.

Hon skulle höra av sig men har inte gjort det. :) Så jag tänker att jag borde söka mig till en annan klinik i fortsättningen så att jag kan känna mig trygg med vården av min hund.

Inser att det är tyvärr inte första gången jag inte hört tillbaka ifrån kliniken angående mina hundar (fick aldrig Tontos sista provsvar tex från när vi var där för flera månader sedan.) så jag tror att dom är överarbetade och inte hinner med. :(

Hon skulle höra av sig men har inte gjort det. :) Så jag tänker att jag borde söka mig till en annan klinik i fortsättningen så att jag kan känna mig trygg med vården av min hund.
Då skulle jag hört av mig och bett om kontakt i första hand, sen vänt mig någon annanstans om jag inte är nöjd.
Veterinären kan ju vara på semester eller liknande som gör att svar dröjer.

Vaknade av att jag drömde att hunden fick uruselt resultat på röntgen 😂 Var tvungen att kolla telefonen direkt men inget svar än. Misstänker att det inte kommer något svar idag utan att jag får vänta tills på onsdag. Vad seeeegt!

De läser in resultaten på SKK på natten mellan måndag-tisdag och torsdag-fredag :)

Så troligt svar vid ca 03, natten till tisdag ;)

En bekant till mig röntgade sin tik i måndags och vi hoppades på svar i tisdags, men det kom först i natt. De är nog inte helt ikapp sedan semestern ännu.

Bråttom, bråttom.. Spock har vaknat och nu är det full rulle i fårhagen. Han är fortfarande sjysst men helt plötsligt inte så chill längre utan har vääääldigt svårt att släppa jobbet. Tar egna initiativ, öronen hör lite vad dom vill höra och han har plötsligt fått fart från att ha varit nöjd med att lunka fram.
Antar att nu när vi kört några pass på betydligt flyktigare får än innan så har han tänt till ordentligt. Nu hinner han parera och tänker själv när jag inte hinner med så det väl positivt på så sätt. Vi började lite med visslan idag, få se om nåt sjunkit in till nästa pass då det känns som det mycket som händer i Spock huvud nu..

Spock
20230818_103403.webp

Tay och jag kämpar på med visslan, han är så duktig men ibland kommer inte riktigt rätt ljud ut när jag visslar 😅. Övning ger dock färdighet och det blir bättre och bättre. Nu jobbar jag på stopp och gå fram, höger och vänster sätter jag nästan jämt då det var dom jag började med.
Det är verkligen inte lätt, få konsekvent det ljud man vill när man rör sig, när man blir stressad, osv. 😆

Bägge hundarna är rätt utslagna efter dagens pass då de fick tänka mycket.

De läser in resultaten på SKK på natten mellan måndag-tisdag och torsdag-fredag :)

Så troligt svar vid ca 03, natten till tisdag ;)

En bekant till mig röntgade sin tik i måndags och vi hoppades på svar i tisdags, men det kom först i natt. De är nog inte helt ikapp sedan semestern ännu.

Tack för info! Så det är helt kört att få svar nu idag alltså? Då håller vi tummarna för tisdag 😊

Hundarna har värsta partyt idag. Först tog vi lång promenad till ställe där de kunde springa, och som de sprang! Jag hade med en boll som Ebrah gillar och när Lily tog den, då blev det fart även på Ebrah :rofl:

Buss till jobbet, sedan däckade båda i sina bäddar. Nu har de fått tidig middag och ett extra smaskigt tuggben som efterrätt. Jag har också shoppat en hel del godis och tugg idag, så nu går det ingen nöd på dem!

Idag saknar jag verkligen min gubbe :( att vara hundlös känns pyton ibland. Hur motiverar man sig att gå på promenader utan vovve?? Bor på andra sidan landet från familj och vänner så finns ingen skrutt jag kan låna hem heller, suck.

Nu har jag i alla fall satt planer på att åka till Stockholms hundmässa i december, eftersom jag missade MyDog. Har aldrig gått förut men hundrastorget kanske hjälper sorgen lite grann. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka