Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det enda är ju att det här är första löpet, så det kommer vara lite svårt för mig att jämföra med ev skendräktighet eller liknande symtom... Men är med på hur du tänker och tänkte själv så först, men sen började huvudet spinna...
Jag håller med @Red_Chili att jag inte tror att hon skulle ha hunnit med att para sig. Vid de flesta parningar sker dessutom en hängning där tik och hane sitter fast, och det brukar dom göra rätt länge.
Abortspruta kan dessutom ha rätt otrevliga biverkningar (pyo till exempel).
Är du jätteorolig skulle jag i sådana fall råda dig att boka ett dräktighetsultraljud när det gått 30 dagar från idag, är hon dräktig då kan du ge abortspruta då.

Vad menar du, alla könshormoner tas ju bort under kastreringen? Oavsett om det är hane, tik eller hermafrodit.
Men visst kan kvinnor som gör en hysterektomi hamna i klimakteriet och få symptom när kroppen inte längre producerar östrogen? Eller påverkas inte kroppen av att det produceras mindre testosteron?

Jag håller med @Red_Chili att jag inte tror att hon skulle ha hunnit med att para sig. Vid de flesta parningar sker dessutom en hängning där tik och hane sitter fast, och det brukar dom göra rätt länge.
Abortspruta kan dessutom ha rätt otrevliga biverkningar (pyo till exempel).
Är du jätteorolig skulle jag i sådana fall råda dig att boka ett dräktighetsultraljud när det gått 30 dagar från idag, är hon dräktig då kan du ge abortspruta då.
Jo, så är det ju, men jag har också hört om hundar som lyckas tjuvpara sig på typ 10 min och det skulle hon ju teoretiskt ha kunnat gjort. Jag skulle tro att jag övertänker det hela, Alizin är ju inget man vill ge i onödan precis som du skriver. Har själv gett det till en hund som fick pyo sedan. Ångrar mig bara nåt så fruktansvärt att jag släppte henne lös, men hon älskar verkligen att få springa av sig ordentligt och vi hade så mysigt innan det gick snett :crazy:

Men visst kan kvinnor som gör en hysterektomi hamna i klimakteriet och få symptom när kroppen inte längre producerar östrogen? Eller påverkas inte kroppen av att det produceras mindre testosteron?
Det är jättevanligt att kastrera både tikar och hanar och de påverkas inte nämnbart på det sättet, och det är ingen skillnad om man är intersex/hermafrodit heller som hund 😊

Åkte 2 timmar för att tävla Tay i lydnad idag. Hemmaklubben har tävling nästa helg men de behövde funkisar ena dagen och andra dan är Tay uppbokad med husse på agilitytävling, annars hade jag tävlat då istället.
På förmiddagen fick vi 3 poäng under uppflytt och hamnade precis utanför pallen med 4:e plats. Vi hade oflyt i sitt under marsch där det blev en kommunikations miss vilket vi inte har råd med när apporteringen inte är färdig.
Var fundersam på om jag skulle skippa eftermiddagen men bestämde mig för att gå in och peppa på Tay så han skulle få en positiv upplevelse även om det skulle kosta oss poäng. Revansch i sitt under marsch där vi fick en 10:a! Apporteringen är jättefin nu, bra upptag, bra ingång men vi har inte jobbat in att han ska hålla kvar den tills jag tar den och då blir det ju bara en 6a. Vi fick iallafall uppflytt med 165 poäng och titeln i startklass och hamnade på pallen med en tredjeplats.
Då har jag klarat målet med Tay för i år, få se om vi jobbar in ettan sen eller om jag ger mig. Tay är inte jättepepp på lydnad, de momenten det är lite fart i är okej men fotgående och fjärr är väldigt onödigt enligt herrn. Allt kommer inte gratis bara för att man har en bc 😅..

Tay idag:
20220910_142252.jpg

Var sjuk i en vecka, i princip sovit dygnet runt. Kräkts, slem i halsen, snorat och varit täppt i näsan, hostat, huvudvärk,feber, yr, svag, ont i magen och som sagt så otroligt,otroligt trött. En dag skulle jag skala ett ägg men orkade inte stå upp så länge så satt/halv låg på golvet när jag gjorde det. Men jag har varit så osugen på mat så jag har knappt kunnat äta.

Har varit tvungen att fixa vissa promenader med grabbarna men jag har en fantastisk familj som ställt upp, mamma, pappa och bror och hans sambo har gått dom längre rundorna. Jag har bara kämpat mig igenom rastningsrundorna. Nu fixar jag det själv men inga milslånga promenader.

Alvin och Milou har tagit det med ro. Och jag är så, så stolt över Milou! Jag var så nervös för hur han skulle bete sig ute med andra men han har skött sig utmärkt, inget dragande, gått precis bredvid den som håller i kopplet och varit så duktig. Det känns bra ifall det behövs hjälp igen och ett enormt framsteg mot förr då han vägrade gå iväg från mig, gnällde eller ylade och drog i kopplet. Men nu har all träning gett resultat plus att han hunnit bli lite äldre och tryggare.

Nu mår jag bättre men inte helt ok, tränade med grabbarna igår en och en. Det börjar sitta nu. En av alla saker som är lite ny är spansk skritt under gång. Och nu klarar Milou flera steg i rad, fast med targetstick som jag dock fasar ut mer och mer. Bara visa och inte nudda längre. Bakbensövningarna ger resultat, han är mycket starkare och har mer balans, går på bakbenen i alla positioner i princip. En kvar.

Alvin får nu utmanas med tre targets samtidigt och så ska han välja rätt, pekar nu men kommer döpa dom till färgerna. Provade att ha hans favorit leksaker som targets och han markerade perfekt, ingen tendens att försöka ta dom eller leka,visade bara när jag sa deras namn för dom kan han. Dom behövde jag inte peka på. Förvånansvärt hur så små övningar är populära. Funderar på att gå nosework eller specialsök med Alvin när tillfälle ges, men blir nog inga kurser förrän nästa vår. Men han är 12 och still going strong. Så vi hittar på eget så länge med aktivering för Alvin.

Varit på kurs idag igen, bara en 2 timmars men ändå :) avslappning och beröring, intressant! Efteråt skulle jag låta Tilda springs av sig lite på utomhusbanan dom har, men det var inte så kul själv tydligen. Men så kom en annan kursdeltagare som var med idag förbi med sin hund, och båda hundarna försökte leka med staket emellan så sa att dom kunde få testa springa tillsammans om hennes var snäll (en 2 årig husky tik), så det fick dom göra. För en gångs skull var Tilda snabbast 😅 men sen tyckte hon det blev lite jobbigt för hon fick en tackling in i staketet stackarn, så få sa hon ifrån (första gången jag hör henne göra det! Trots att mammas Whippa är väldigt hårdhänt mot Tilda i perioder) och den andra tiken var jättefin och lyssnade och gick undan och tog det lugnt. Trots fler lek inviter så tyckte tilda att det räckte, så då gick vi mot bilarna. Där fick vi träffa på en jättesnygg Whippet hane, grå brindle 😍 och Tilda blev nog nästan lite kär 😂 det är lustigt, andra hundar ser hon helst på avstånd, men andra whippar vill hon gärna hälsa på (hon brukar inte få nosa på andra i koppel eftersom det kan gå så tokigt). Dom fick nosa lite på varandra och han hade inga problem med en tilda-nos på kulorna 😂🙈
Nu sover hon gott här hemma i köket, tänt en brasa så det är varmt och skönt.
IMG_20220911_143900.webp

Varit på kurs idag igen, bara en 2 timmars men ändå :) avslappning och beröring, intressant! Efteråt skulle jag låta Tilda springs av sig lite på utomhusbanan dom har, men det var inte så kul själv tydligen. Men så kom en annan kursdeltagare som var med idag förbi med sin hund, och båda hundarna försökte leka med staket emellan så sa att dom kunde få testa springa tillsammans om hennes var snäll (en 2 årig husky tik), så det fick dom göra. För en gångs skull var Tilda snabbast 😅 men sen tyckte hon det blev lite jobbigt för hon fick en tackling in i staketet stackarn, så få sa hon ifrån (första gången jag hör henne göra det! Trots att mammas Whippa är väldigt hårdhänt mot Tilda i perioder) och den andra tiken var jättefin och lyssnade och gick undan och tog det lugnt. Trots fler lek inviter så tyckte tilda att det räckte, så då gick vi mot bilarna. Där fick vi träffa på en jättesnygg Whippet hane, grå brindle 😍 och Tilda blev nog nästan lite kär 😂 det är lustigt, andra hundar ser hon helst på avstånd, men andra whippar vill hon gärna hälsa på (hon brukar inte få nosa på andra i koppel eftersom det kan gå så tokigt). Dom fick nosa lite på varandra och han hade inga problem med en tilda-nos på kulorna 😂🙈
Nu sover hon gott här hemma i köket, tänt en brasa så det är varmt och skönt. Visa bifogad fil 99927
Vår Whippet tittar inte åt andra hundar. Om det inte är en vinthund då. Eller helst whippet. Då åker öronen upp och han trippar fram och vägrar släppa den andra med blicken. Blir alldeles till sig om han får hälsa på en annan whipp :love:

Vår Whippet tittar inte åt andra hundar. Om det inte är en vinthund då. Eller helst whippet. Då åker öronen upp och han trippar fram och vägrar släppa den andra med blicken. Blir alldeles till sig om han får hälsa på en annan whipp :love:
Ja hussen till snyggingen idag sa det skämtsamt att whippar är fasiken lite rasistiska, dom vill helst bara umgås med sin egna ras när jag sa att Tilda inte brukar vara så intresserad 😂

Så är det verkligen! Är väl en anledning till att många har mer än en 😜
Haha ja! Nu har vi ju tur att mamma och syrran har varsin och vi bor grannar, men ibland är jag sugen på en till redan 🙈😂 mycket för att Tilda ska få en "egen" bästis. Dom andra två är liksom redan tighta eftersom dom har bott tillsammans i 2,5 år och Tilda har inte riktigt fått komma in ordentligt på samma sätt som dom två redan är med varandra.

Då var MH’t gjort :) B hade roligt, förutom spökena. De var lite scary. Men hon avreagerade snabbt, så all well that ends well. Hon kampade fint, ettor på skotten, reagerade men avreagerade lika snabbt sådär i största allmänhet…

Jag är nöjd, och nu är vi trötta 🥱

Så är det verkligen! Är väl en anledning till att många har mer än en 😜
Är det inte lite så med många hundraser? Mina dras starkt till andra kineser och det har aldrig blivit gruff utan dom hälsar fint och sen brukar någon göra en lekinvit och sen är det igång och vi har fått en ny vän. Det har aldrig varit problem med andra kineser, inte ens något litet morr. Andra hundar är mer eller mindre godkända, Alvin skippar helst alla andra hundar utom Milou och mina anhörigas och vänners hundar nu för tiden, men en kines slår ingen enligt både Alvin och Milou. Då går det alltid bra.

Och man samlar lätt på sig dom. Jag har ju planer på att prova någon ny ras men ändå tittar jag på kommande kullar med kineser från min uppfödare och fanatiserar hur nästa nakenfis ska se ut… Lovande föräldrar.

Är det inte lite så med många hundraser? Mina dras starkt till andra kineser och det har aldrig blivit gruff utan dom hälsar fint och sen brukar någon göra en lekinvit och sen är det igång och vi har fått en ny vän. Det har aldrig varit problem med andra kineser, inte ens något litet morr. Andra hundar är mer eller mindre godkända, Alvin skippar helst alla andra hundar utom Milou och mina anhörigas och vänners hundar nu för tiden, men en kines slår ingen enligt både Alvin och Milou. Då går det alltid bra.

Och man samlar lätt på sig dom. Jag har ju planer på att prova någon ny ras men ändå tittar jag på kommande kullar med kineser från min uppfödare och fanatiserar hur nästa nakenfis ska se ut… Lovande föräldrar.
Finns säkert hundraser där det är så. Men upplever exempelvis inte alls att mina dvärgschnauzrar är så intresserade av andra av samma ras, som Whippeten. Han verkligen älskar vinthundar och blir alldeles till sig.

För första gången sen Nessies frånfälle har jag gått hela vår "vanliga" runda längs fälten med lösspring och lite träning. Jag har bara inte orkat tidigare. Hundarna har knappt fått vara lösa ute (om vi inte varit inhägnat) då jag känt att jag inte orkat ha tillräcklig uppsikt.
Igår tog maken upp att jag kanske skulle rensa ur träningsväskan istället för att ha valpen saker i en kasse, det har inte heller orkats med. Väskan har samma innehåll idag som när Nessie gick bort och har funnits i bilen hela tiden fast jag vet att jag inte har användning för den 💔.

Saknaden är fortfarande stor..

En av mina sista bilder på Nessie, vi hade vunnit i mästarklass rally med en 100 poängs runda..
20220501_153438.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar