Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns säkert hundraser där det är så. Men upplever exempelvis inte alls att mina dvärgschnauzrar är så intresserade av andra av samma ras, som Whippeten. Han verkligen älskar vinthundar och blir alldeles till sig.
Okej, ja inom kinesvärlden säger man exakt likadant om dom som du beskriver whippeten. Vet första kinesträffen jag var på, det var ca 30 kineser och alla gick lösa tillsammans utan något gruff, nya som gamla. Det var jätte häftigt att se. Alvin var bara något år då men jag kände ingen oro att släppa honom med alla andra för det var så bra stämning och naturligt. Vi har också våra kinesvänner här i området som alltid livar upp lite. Om Alvin piper när han ser en hund vet man till 99% att han hittat en pufftik som han blivit förtjust i. Kärlek vid första ögonkastet :love:

Okej, ja inom kinesvärlden säger man exakt likadant om dom som du beskriver whippeten. Vet första kinesträffen jag var på, det var ca 30 kineser och alla gick lösa tillsammans utan något gruff, nya som gamla. Det var jätte häftigt att se. Alvin var bara något år då men jag kände ingen oro att släppa honom med alla andra för det var så bra stämning och naturligt. Vi har också våra kinesvänner här i området som alltid livar upp lite. Om Alvin piper när han ser en hund vet man till 99% att han hittat en pufftik som han blivit förtjust i. Kärlek vid första ögonkastet :love:
Dvärgschnauzrar går också jättebra ihop som grupp, aldrig något problem varken med hanar eller tikar. Men tycker inte att dom blir extra exalterade när dom ser en annan dvärgschnauzer, så som whippeten blir när han ser vinthundar. Han leker också på ett helt annat sätt med vinthundar, som att dom pratar ett helt annat språk typ 😄

Tänk att vi haft lille Peb i ett år i dag! ❤️
Det har minst sagt varit en resa med den där lilla vilden som kom in i våra liv med en smäll och stökade så mot sin alldeles för snälla syrra. Yrvädret som gjorde allt i 200 km/h och använde sin syrra som enda broms, även om syrran ramlade omkull och blev rädd. Hon som var så företagsam vad gäller bus och egna idéer. Hon som blev getingstucken i ansiktet, som fick giardia och vi fick sanera huset och tomten, hon som fick inflammation i tarmen och var dålig i magen och inte ville äta, som vi oroar oss så för i så många månader och varit uppe på nätterna pga magen, matat och medicinerat. 😬
Men också hon som som älskar lika passionerat och busar dito. Hon som sprider så enormt mycket kärlek och ger en så goda skratt. Hon som numer är väldigt enkel och pratbar. Hon som är så himla smart och lättlärd. Hon som fattar allt man säger. Hon som är så otroligt atletisk både i form av uthållighet, smidighet, balans, styrka etc. Och som gärna följer med på vad som helst. ❤️
Och hon som blivit en trevlig syster! ❤️
Så glada över vår älskade, rara, vackra tjej som är frisk och kry!❤️
D2FADF67-FC53-4CD4-89DC-139492392955.webp

Nej,nej jag gav mig in på en trimning av Alvin, inget konstigt i sig för jag gör det ju hela tiden men idag blev det inte som tänkt. Började dåligt, mitt helt nya dyra skär gick sönder när jag satte på det på maskinen. Var då tvungen att byta och använda den kammen jag vet är lite opålitlig. Och ja, 70 minuter in i klippningen gav jag upp. Då hade kammen ramlat av i farten tusen gånger varav två ledde till stora, synliga fläckar utan päls. Ingen skadad och alla mår bra men usch vad fult det blev :eek:

Har aldrig sett Alvin så ovårdad på 12 år men jag kunde inte heller fortsätta för hur mycket jag än försökte kan jag ju inte få päls att växa lite snabbt och smidigt. Den där kammen ska jag aldrig mer använda. Har beställt nya skär och får låta hans päls växa ut lite och sen börja om. Men ja under tiden ser det hemskt ut med två kala fläckar.

Aaah, så kul! Fick filmer från MH idag! Grymt kul att analysera det från publikplats också :D Och grymmmmt skönt att vara hemma igen.

Av nån anledning så såg inte den som skulle avfyra skotten signalen från testledaren, så vi kampade och kampade i vad som kändes som en evighet innan det small. Jag har träningsvärk i triceps idag 😂 Men Bella var lycklig — så fick hon ju genomgående femmor på grepp också.

Här är precis i början när det ska lekas lite:

46A8CB02-0EC9-4889-A12F-12ADD7EB5D91.png

(ang skotten så var det inte en evighet enligt filmen, men det KÄNDES som en :D)

Milou har varit vääääldigt Milouig idag. När jag kom hem från affären hade han tagit sig in bakom en möbel, hittat ett kuvert med en kam i och i det kuvertet fanns en liten påse med hundgodis som jag inte ens visste fanns förrän då. Han hade öppnat påsen lika fint som en människa och tagit ur kammen men lämnat den och så klart slukat allt godis. Han har gått runt och letat godis överallt idag men jag vet inte vad det är han känner. Hittade ett jätte gammalt ben som låg bakom tv’n. Hoppas han är nöjd.

Sen pratade jag med grannen, hen och jag stod i trapphuset och plötsligt kommer Milou och sätter sig precis framför grannen och gnyr för att få uppmärksamhet. Grannen håller lite på skoj fram en rulle med papper mot Milou, Milou som älskar att bära på saker och rätt nyligen har lärt sig greppa och släppa på kommando tog det som en invit och tog försiktigt rullen ur hens hand och sprang stolt iväg in till mig. Grannen behövde inte papperna så Milou fick behålla sin skatt en liten stund. Typiskt honom att se allt som inviter men också det som gör honom till den han är. Charmtroll :love:

Han vill alltid ha med sig saker, antingen sin favoritleksak eller ett ben, även små bitar, när vi ska ut. Får alltid påminna honom om att lämna saker hemma. Men igår till exempel tog han med sig ett ben ut, la utanför porten, gick promenad och sen plockade han upp benet igen på vägen hem. Sötnöt

Hann med lite agilityträning med Theo innan regnet kom. Det är mycket att hålla reda på och det går ju så fort
😅
Men tyckte att vi skötte oss hyfsat båda två!
😁
💖
Theo är verkligen taggat till på det nu, ibörjan tyckte han det var väldigt onödigt att hoppa men efter sommarens uppehåll tycker han det är roligt.
Däremot tog jag med mig fel leksak, tog med favoriten och han tycker tydligen den är roligare än att hoppa, han fick syn på den i fickan och då struntade han i hinder och stal den istället
🙈
så nu vet jag det, den får bara komma fram vid speciella tillfällen!
😁

Alltså vad svårt agility är :laugh: ser så lätt ut när andra kör och sen när man ska göra det själv så har man inte koll på något, varken vart man har sina händer, fötter, hinder eller hund :D men väldigt roligt!
Igår var det en man där som körde lydnad med sin schäfer på planen bredvid. När vi körde sista gången så kom han fram och kollade och när vi kört färdigt så kom han fram för att fråga om min hund verkligen är 10år :D min lilla krutgubbe ❤️

Yes, verkar som att SVAK tappar kontrollen över BC-aveln i sverige!

Måtte den där €%&@# ankdammen implodera ❤️
En dum fråga kanske, men jag är helt oinsatt. Vad har gjort att dom tappat kontrollen?
Har förstått härifrån att dom har en konstig syn vad gäller bc-aveln (typ att vissa inte får godkännas till avel pga de kommer utanför Sverige och att vissa används för mycket och ger flera hundra valpar?) men inte mer än så 🙈

En dum fråga kanske, men jag är helt oinsatt. Vad har gjort att dom tappat kontrollen?
Har förstått härifrån att dom har en konstig syn vad gäller bc-aveln (typ att vissa inte får godkännas till avel pga de kommer utanför Sverige och att vissa används för mycket och ger flera hundra valpar?) men inte mer än så 🙈
Skk lutar åt att ta ifrån svak ansvaret som rasklubb, de är en specialklubb. De vill också ta bort krav på vallhundsprov för avel.

Svart på vitt så vill SKK dela rasen i sverige och införa ett nytt register för de arbetande hundarna, men då troligen under ett annat namn (working collies).

I praktiken är ju rasen redan delad, och de svenska registreringsreglerna gynnar verkligen inte avel på arbetande hundar eftersom vårt register är skillt från internationella vallhundsklubbens register. Vi är flera som länge hoppats på att kunna föda upp i internationella klubben istället för ankdammen SVAK.

Skk lutar åt att ta ifrån svak ansvaret som rasklubb, de är en specialklubb. De vill också ta bort krav på vallhundsprov för avel.

Svart på vitt så vill SKK dela rasen i sverige och införa ett nytt register för de arbetande hundarna, men då troligen under ett annat namn (working collies).

I praktiken är ju rasen redan delad, och de svenska registreringsreglerna gynnar verkligen inte avel på arbetande hundar eftersom vårt register är skillt från internationella vallhundsklubbens register. Vi är flera som länge hoppats på att kunna föda upp i internationella klubben istället för ankdammen SVAK.
Är det bara positivt då att dela rasen?
Även om rasen är i princip delad (enligt dig jag har ingen koll) så förlorat man väl ändå genetiskt material eller tänker du att det kan kompenseras att det blir lättare att ta in nya hundar från utlandet?
Tänker också att om det finns en bc-light till sport som folk kommer välja i första hand så kommer inte andelen arbetande hundar minska om man inte får övertaliga arbetsavlade? Få bc valpar idag används ju till arbete med djur (även om många hobbyvallar) om man jämför med antalet registrerade tänker jag?
Jag säger inte vare sig att det toppen eller botten för jag har för dålig koll men jag tänker att det finns säkerligen både fördelar och nackdelar och undrar om fördelarna överväger? (Det lär väl märkas först om många år hur utgången blev i slutändan)

Är det bara positivt då att dela rasen?
Även om rasen är i princip delad (enligt dig jag har ingen koll) så förlorat man väl ändå genetiskt material eller tänker du att det kan kompenseras att det blir lättare att ta in nya hundar från utlandet?
Tänker också att om det finns en bc-light till sport som folk kommer välja i första hand så kommer inte andelen arbetande hundar minska om man inte får övertaliga arbetsavlade? Få bc valpar idag används ju till arbete med djur (även om många hobbyvallar) om man jämför med antalet registrerade tänker jag?
Jag säger inte vare sig att det toppen eller botten för jag har för dålig koll men jag tänker att det finns säkerligen både fördelar och nackdelar och undrar om fördelarna överväger? (Det lär väl märkas först om många år hur utgången blev i slutändan)
Det skulle innebära att vi som fokuserar på djurhantering och arbete slapp söka dispens från lekstugan för att använda utländska -arbetshundar- i vår avel. I dagsläget har svak extrem makt med hög nivå av godtycklighet vad gäller utländska hanar, och många av de som sitter i bestämmanderoll har inte jobbat en dag med lantbruksdjur i hela sitt liv. Det, och våra registreringsregler, är ett skämt. Författat med goda avsikter men i praktiken använt för att ge en klick extrem bestämmanderätt.

Vi pratar om arbetsprov för registrering, men våra hundar betraktas som oreggade i resten av världen, eftersom vi är anslutna till fci, inte isds. Vi är alltså inte en aktiv del av avelsarbetet i världen, vi är en slutstation. Att svak sen bryter mot sina egna stadgar och lägger 100% kraft på sport, är en bisak.

Folk som vill avla på skit och sälja till agility, gör redan det. Rasen är redan delad. Den största skillnaden skulle bli att sportuppfödarna förlorar försäljningsargumentet "godkända vallhundar, alltså bra arbetshundar" och därför inte lyckas blåsa fullt lika många okunniga förstagångsköpare som behöver arbetshund.

Funderar över framtida träning.

Jag funderar på att prova att träna lydnad med Milou, jag tror vi kan allt till startklass det är bara abret med regn. En lydnadshund behöver ju kunna ligga ner även om det regnar. Men kanske prova för skojs skull och köra på våra vilkor. Har inga planer på att tävla lydnad men vill bara testa.

Rally är vi rätt så bra i, tränar upp till mästarklass, agility är vi verkligen nybörjare på, vi har bara gått två tillfällen på kursen och tränar själva så där finns tusentals saker vi behöver lära oss men vi är väl helt okej ändå intalar jag mig för att peppa mig själv men ser drömskt på klubben bredvid där dom är helt fantastiska och känner att jag aldrig kommer komma dit, freestyle är han suverän i och jag vill tävla men det finns inga tävlingar inom vårt län förrän nästa vår/sommar som det ser ut nu. Sugen på att lära oss mer och flera hundsporter också.

Tränade lydnad med Alvin och han var jätte duktig men hade inte riktigt intresse för apport eller ens hålla något, det var vår svaghet. Och kursen var såååå tråkig. Vi kastades in i en grupp där två tävlade på SM nivå och en tävlat i 20 år. Alvin var runt året och jag nybliven hundägare. Det blev svårt och höga krav och jag tappade lusten.

Kanske dags att ge det en chans igen 11 år senare? Tycker om att prova nytt. Tanken är att i vår träna specialsök eller nosework med Alvin också i vår. Tror han verkligen kommer gilla det. Gå freestyle med Milou och nosework med Alvin och om lusten kommer tillbaka blir det kanske rally igen. Agility vet jag inte vad jag ska göra med, det är roligt men känner inte att jag brinner för det som freestyle och rally. Kanske känns det annorlunda när jag lär mig mer. Men det finns ju en gräns för hur många kurser och grenar man kan köra samtidigt både för mig och hundarna.

Såna tillfällen som jag önskar jag hade bil för att ta mig till klubben och ytterligare en hund att träna med.

Igår kväll jobbade Torsten energiskt med sitt köttben. Jag vet av erfarenhet att han med köttben inte alls vill bli buren till övervåningen när jag ska sova. Han tassar ner till sitt ben då.

Så jag lämnade honom nere och sa bara att jag skulle sova.

Vaknar på morgonen och han är i sovrummet!
Lilla fegisen som tvärvägrat att gå i trappan - som ÄR otäck eftersom det är öppna trappsteg. Men tydligen har han ändå tassat upp för att sova nedanför min säng.

Det är inte så länge som han vågat gå nedför trappan. Nu törs han tydligen gå upp också.
Min lilla modiga skrutt :rofl:

Varit på privatlektion i vallning hos E igen med Tay och fortsatt träningen med hämten, alltså det går ändå bättre än jag vågat tro. E är verkligen bra på att flytta ens gränser och vi avslutade lite tidigare då Tay fått jobba så mycket med sina små grå att ögonen nästan gick i kors 😅. Jag slutar gärna på topp hellre än att det börjar gå lite utför när hunden är slut i huvudet.

Så kul idag!

20220914_120823.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka