Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har blivit vän på facebook med en extremt salukikunnig person, en som skrivit en otroligt populär bok om salukis och som även ägnar mycket tid åt att lägga ut bilder med mycket information på facebook. Så, jag ägnar mycket tid nu åt att sitta och läsa, och läsa, och titta på bilder. Igår fick jag upp en bild på en otroligt fin tik, läste att hon importerats till USA från Saudiarabien för många år sedan (född -79) och då inte uppskattades alls av många just för att hon var import. Pga det fick hon inte många avkommor, och väldigt få gick vidare i avel osv. Men, gissa vem som sitter med en av få hundar som har den här fantastiska tiken i stamtavlan? :D

Och så är det med så många hundar i Lilys stamtavla. Jag är så glad att uppfödarna bakom Lily valt att verkligen försöka ta tillvara på ovanliga blodslinjer och skapat unika valpar som på många sätt är helt underbara. Och alla uppfödare som har släktingar är glada att berätta historier, förklara sin syn på salukin och allmänt dela med sig av den kunskap de har. Herregud vilken tur jag haft som fått tag på just Lily och som får chansen att ta del av allt det här.

Dags för presentation kanske.
High Limits Born With No Worries
Aka Pajaz. Fyra år och från Norge. Vet att det finns minst en här på forumet som är kär i den här killen. Och flera vet vem det är. Gladare hund får man leta efter.

bqChq2Q8asA-7Y5RryfRAxwrLpBrlbaFObzXB1Xz2Qs,.jpg
Alltså jag kan inte rasen ALLS och vet inte hur de ska se ut men WOW, den där killen föll mig i smaken :love:

Alltså jag kan inte rasen ALLS och vet inte hur de ska se ut men WOW, den där killen föll mig i smaken :love:
Jag tackar å hans vägnar. Bruksavlad rakt igenom så enligt utställningsfolket är han säkert svinful :laugh: Han är dessutom väldigt stor för att vara grönis. Folket på bruksklubben frågar för att vara säkra eftersom han är så stor:p Men han är lika snäll som han är stor, förutom med andra hanhundar då. Ligger gärna i knät. Exteriör på hund kan jag ingenting om så ingen aning om han är bra byggd eller inte. Jobba kan han ju iaf.

Jag tackar å hans vägnar. Bruksavlad rakt igenom så enligt utställningsfolket är han säkert svinful :laugh: Han är dessutom väldigt stor för att vara grönis. Folket på bruksklubben frågar för att vara säkra eftersom han är så stor:p Men han är lika snäll som han är stor, förutom med andra hanhundar då. Ligger gärna i knät. Exteriör på hund kan jag ingenting om så ingen aning om han är bra byggd eller inte. Jobba kan han ju iaf.
Har insett att det är nog fel på mina ögon när det gäller bruks-/funktionsavlad jämfört med utställningsavlad. Tycker din kille är jättefin och brukar alltid föredra de som är avlade för att användas inom något område (jakt eller bruks) framför de som går bra på utställning. De tilltalar mig oftast mer och så SER man ju ofta hur hundarna faktiskt ser ut eftersom de inte drunknar i en massa päls eller löst skinn eller vad det nu ännu månde vara.

Fördelen med buke är att även om jag inte ens har hund eller kommer skaffa en bruks- eller jakthund i framtiden, så kan jag njuta av era finingar på bild. :up:

Har insett att det är nog fel på mina ögon när det gäller bruks-/funktionsavlad jämfört med utställningsavlad. Tycker din kille är jättefin och brukar alltid föredra de som är avlade för att användas inom något område (jakt eller bruks) framför de som går bra på utställning. De tilltalar mig oftast mer och så SER man ju ofta hur hundarna faktiskt ser ut eftersom de inte drunknar i en massa päls eller löst skinn eller vad det nu ännu månde vara.

Fördelen med buke är att även om jag inte ens har hund eller kommer skaffa en bruks- eller jakthund i framtiden, så kan jag njuta av era finingar på bild. :up:
Tycker själv främst om funktionsavlade hundar så jag håller helt med dig :D

Samma för mig. Uppfödaren till min valps pappa har den här texten på sin hemsida:
"The function of the Saluki is not to be beautiful,
He is beautiful because of his function,
His function is to be a HUNTER."

(Kan tilläggas att de jagar hare på riktigt med sina salukis, så de vet vad de pratar om :p )

Samma för mig. Uppfödaren till min valps pappa har den här texten på sin hemsida:
"The function of the Saluki is not to be beautiful,
He is beautiful because of his function,
His function is to be a HUNTER."

(Kan tilläggas att de jagar hare på riktigt med sina salukis, så de vet vad de pratar om :p )
Kan ju erkänna att jag inte visste att afghanhund räknades som en vinthund förrän jag läste det här nyligen. :o All den där pälsen lurade mig totalt och är väl ett tydligt exempel på vad utställningsavel kan leda till (förutom alla andra miljoner exempel som finns).

Tycker dina är så fina när de springer och det är jättekul att titta på LC-videos just för att även om det är stimulerad jakt, så får de utlopp för det de är avlade till. Skulle jag någonsin skaffa saluki (eller vinthund ö.h.t.), så skulle det bli efter "arbetande" linjer, just för att jag tycker de är som vackrast när de springer med intensivt fokus på det de jagar.

Kan ju erkänna att jag inte visste att afghanhund räknades som en vinthund förrän jag läste det här nyligen. :o All den där pälsen lurade mig totalt och är väl ett tydligt exempel på vad utställningsavel kan leda till (förutom alla andra miljoner exempel som finns).

Tycker dina är så fina när de springer och det är jättekul att titta på LC-videos just för att även om det är stimulerad jakt, så får de utlopp för det de är avlade till. Skulle jag någonsin skaffa saluki (eller vinthund ö.h.t.), så skulle det bli efter "arbetande" linjer, just för att jag tycker de är som vackrast när de springer med intensivt fokus på det de jagar.
Har du sett COO-afghaner eller kappafghaner? En vän till mig har en som är hälften kappis, jättefin :)
(Och ja, han är vuxen och klar med päls)
img_1_1650212549243.webp

@Red_Chili Jag som ser två salukis dagligen men inte vet ett skvatt om rasen tycker det är kul att läsa dina inlägg här och få lite mer inblick. Våran granne har en hane och en tik. Vi bor på landet precis tomt i tomt och har båda våra trädgårdar inhägnade med ett nät i mellan så våra hundar har blivit rätt bra bekanta genom nätet nu under dom här 5 åren vi bott här 😅 dom morsar på varandra lite varje morgon och sen går dom iväg och sköter sitt resten av dagen 😅 fina hundar som är häftiga att se på även fast det inte är min typ av ras 😃❤️

@Red_Chili Jag som ser två salukis dagligen men inte vet ett skvatt om rasen tycker det är kul att läsa dina inlägg här och få lite mer inblick. Våran granne har en hane och en tik. Vi bor på landet precis tomt i tomt och har båda våra trädgårdar inhägnade med ett nät i mellan så våra hundar har blivit rätt bra bekanta genom nätet nu under dom här 5 åren vi bott här 😅 dom morsar på varandra lite varje morgon och sen går dom iväg och sköter sitt resten av dagen 😅 fina hundar som är häftiga att se på även fast det inte är min typ av ras 😃❤️
Åh, det låter som ett härligt liv :D Nu när det är varmt hade mina älskat att kunna vara ute på tomt. Nu får de nöja sig med balkong och att vi försöker ta så mycket promenader det bara går.

Följde med på promenad med kompisen och deras hund igen. Idag hade vovve en mindre bra dag. Tydligen har hunden skött sig väldigt bra vid hundmöten fyra dagar i rad, men idag var inte en sådan dag. Vi mötte två hundar när vi kommit in i skogen och vovve hann inte varva ner mellan mötena så då blev det som det blev.

Vi märkte att hunden var väldigt uppjagad efter hundmötena då den började skälla på några barn senare på promenaden, vilket den aldrig gjort tidigare.

Vi hade två bra hundmöten också innan vi gått klart. Vi hamnade först efter den ena hunden och genast började vovve stressa upp sig. Min kompis brukar kasta ut en godis och säga åt vovve att leta reda på den om vovve är mottaglig och kontaktbar och det gjorde hon nu. Vovve letade upp godiset och började genast fixera på hunden igen, så jag sa åt henne att slänga en till godis. Och en till. Och en till. Vi gjorde så ett tag och vovve släppte den andra hunden helt och lugnade ner sig. Det var detta hon gjorde igen vid det andra hundmötet och det fungerade även då eftersom hon hann bryta vovve innan den jagade upp sig. :D

Däremot bad min kompis mig att lugna ner mig lite med alla råd, tips och idéer för hon blir stressad av det och det är ju inte meningen. :o Jag får försöka behärska mig och agera pepp-squad istället. Tycker ju det är alldeles för roligt med hund. :p

Igår hade jag sista kurstillfället på en helt grym kurs. Så trist att den är slut! Hade kunnat fortsätta året ut :D

Sedan november har vi knådats en gång/månad, med fokus på oss som förare och handlers. Vi har varit en så himla bra grupp, som aktivt hållt igång vår facebookgrupp och bollat tankar och idéer mellan kurstillfällena. Alla har ”blottat sig” och lagt upp helt oredigerade filmer från sina pass, med alla misstag och skavanker.

Vi har kallat den för psykologkursen :laugh: för alla har verkligen fått gräva på djupet varför vi reagerar som vi gör ibland under träning (frustration, ledsenhet, uppgivenhet, ilska, prestationsångest) och hur vi ska kunna arbeta oss ifrån det för att ge våra hundar de bästa förutsättningarna att tolka oss som vi vill att de ska göra. Det har varit så jäkla bra, och jag känner verkligen hur jag har tagit flera kliv på utvecklingsstegen under det här knappa halvåret.

Vi har också lagt massor med tid på att se ett ekipage jobba i taget, och sedan diskutera och analysera minsta steg i gruppen. Vad hände i skicket, på vägen ut och vid apporten. Hur jobbade hunden med vind och vittring, och hur tolkade föraren sin hund under arbetet. Vad var bra, vad kunde blivit bättre och vad kunde gjorts annorlunda.

Jag har gått med Floyd, och på honom märks det en enorm skillnad när han har en matte som är mera medveten om vad hon faktiskt gör, är konsekvent, som alltid använder samma tonfall i alla kommandon, som inte blir frustrerad och som har lärt sig att läsa honom och miljön snabbare och bättre.

Älskar att gå bra kurser!

Igår hade jag sista kurstillfället på en helt grym kurs. Så trist att den är slut! Hade kunnat fortsätta året ut :D

Sedan november har vi knådats en gång/månad, med fokus på oss som förare och handlers. Vi har varit en så himla bra grupp, som aktivt hållt igång vår facebookgrupp och bollat tankar och idéer mellan kurstillfällena. Alla har ”blottat sig” och lagt upp helt oredigerade filmer från sina pass, med alla misstag och skavanker.

Vi har kallat den för psykologkursen :laugh: för alla har verkligen fått gräva på djupet varför vi reagerar som vi gör ibland under träning (frustration, ledsenhet, uppgivenhet, ilska, prestationsångest) och hur vi ska kunna arbeta oss ifrån det för att ge våra hundar de bästa förutsättningarna att tolka oss som vi vill att de ska göra. Det har varit så jäkla bra, och jag känner verkligen hur jag har tagit flera kliv på utvecklingsstegen under det här knappa halvåret.

Vi har också lagt massor med tid på att se ett ekipage jobba i taget, och sedan diskutera och analysera minsta steg i gruppen. Vad hände i skicket, på vägen ut och vid apporten. Hur jobbade hunden med vind och vittring, och hur tolkade föraren sin hund under arbetet. Vad var bra, vad kunde blivit bättre och vad kunde gjorts annorlunda.

Jag har gått med Floyd, och på honom märks det en enorm skillnad när han har en matte som är mera medveten om vad hon faktiskt gör, är konsekvent, som alltid använder samma tonfall i alla kommandon, som inte blir frustrerad och som har lärt sig att läsa honom och miljön snabbare och bättre.

Älskar att gå bra kurser!

Det låter verkligen som en toppenkurs! Är instruktören helt inriktad på apporterade raser eller kör hen andra också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar