Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter verkligen som en toppenkurs! Är instruktören helt inriktad på apporterade raser eller kör hen andra också?

Ja, den har verkligen varit magisk! Kan rekommendera den till alla som vill jaga och starta prov med sin retriever, som är beredda på att lämna sin comfort zone och gå på djupet av sin prestationsångest 😅

100% inriktad på retrievers, tyvärr. Tror inte ens de tar in andra apporterande raser längre, typ stående fågelhundar. Möjligtvis spaniels.

Ja, den har verkligen varit magisk! Kan rekommendera den till alla som vill jaga och starta prov med sin retriever, som är beredda på att lämna sin comfort zone och gå på djupet av sin prestationsångest 😅

100% inriktad på retrievers, tyvärr. Tror inte ens de tar in andra apporterande raser längre, typ stående fågelhundar. Möjligtvis spaniels.

Skit också. :laugh: Är alltid på jakt efter något nytt och bra, synd!

Igår hade jag sista kurstillfället på en helt grym kurs. Så trist att den är slut! Hade kunnat fortsätta året ut :D

Sedan november har vi knådats en gång/månad, med fokus på oss som förare och handlers. Vi har varit en så himla bra grupp, som aktivt hållt igång vår facebookgrupp och bollat tankar och idéer mellan kurstillfällena. Alla har ”blottat sig” och lagt upp helt oredigerade filmer från sina pass, med alla misstag och skavanker.

Vi har kallat den för psykologkursen :laugh: för alla har verkligen fått gräva på djupet varför vi reagerar som vi gör ibland under träning (frustration, ledsenhet, uppgivenhet, ilska, prestationsångest) och hur vi ska kunna arbeta oss ifrån det för att ge våra hundar de bästa förutsättningarna att tolka oss som vi vill att de ska göra. Det har varit så jäkla bra, och jag känner verkligen hur jag har tagit flera kliv på utvecklingsstegen under det här knappa halvåret.

Vi har också lagt massor med tid på att se ett ekipage jobba i taget, och sedan diskutera och analysera minsta steg i gruppen. Vad hände i skicket, på vägen ut och vid apporten. Hur jobbade hunden med vind och vittring, och hur tolkade föraren sin hund under arbetet. Vad var bra, vad kunde blivit bättre och vad kunde gjorts annorlunda.

Jag har gått med Floyd, och på honom märks det en enorm skillnad när han har en matte som är mera medveten om vad hon faktiskt gör, är konsekvent, som alltid använder samma tonfall i alla kommandon, som inte blir frustrerad och som har lärt sig att läsa honom och miljön snabbare och bättre.

Älskar att gå bra kurser!
Just att låta ett ekipage jobba i taget medan resten av gruppen får lyssna, se och analysera är så givande! En av de bästa kurser jag gått hade också det upplägget, synd att det fortfarande är ganska ovanligt att kurser har det upplägget (av de kurser jag gått).

Just att låta ett ekipage jobba i taget medan resten av gruppen får lyssna, se och analysera är så givande! En av de bästa kurser jag gått hade också det upplägget, synd att det fortfarande är ganska ovanligt att kurser har det upplägget (av de kurser jag gått).

Och samtidigt så kan det också möta kritik, från ekipage som tycker det är "väntetid" och inte förstår vad man lär sig genom att titta på andra. Det beror ju också på vad det är för kurs.

Idag hade vi väldig tur! Jag gick ut för rastningsrunda med hundarna, Lily var vild :cautious: Bestämde mig då för att skicka ett meddelande till en granne och fråga om hennes pudel vill leka någon dag.

Samtidigt som jag satte ner mobilen i fickan, vem ser jag då om inte grannen med pudeln! De hade tid att gå till rastgården på en gång om vi ville, så det gjorde vi :D Väl i rastgården märktes det ju tydligt att det är viss skillnad i tempo på en dvärgpudel och en saluki, men de hade SÅ kul ihop.

Nu ligger Lily här och sover, klart nöjd med morgonens äventyr. Det var första gången de faktiskt fick leka och de var hur fina med varandra som helst.

Och samtidigt så kan det också möta kritik, från ekipage som tycker det är "väntetid" och inte förstår vad man lär sig genom att titta på andra. Det beror ju också på vad det är för kurs.

Ja, det krävs nog att det är välkommunicerat innan start :)
Många kanske inte heller är redo att göra övningar inför en hel grupp, med allas granskande ögon på sig.

Jag tycker att det spelar stor roll vad det är för kurs och ekipagens nivå.
När jag jobbar med en oerfaren hund gillar jag när det är blandat, dvs titta lite på andra ekipage men också möjlighet att träna själv när tränaren är hos ett annat ekipage. Jag är inte jätteintresserad av att titta på när en person lär sin leonbergervalp att ta ögonkontakt till exempel.

Ja alla upplägg kan ju möta kritik och vara effektivt/ineffektivt beroende på situation, precis som att det klassiska upplägget av kort genomgång, alla övar själva, instruktören går runt, inte heller är optimalt alla gånger :)
Sedan behöver ju det ena inte utesluta det andra, man kan ju ha genomgång, ett ekipage får öva inför resterande ekipage, om någon av resterande ekipage tycker det är tråkig väntetid kan de få gå och öva själva på det de behöver träna på. Men just det upplägget har jag aldrig varit med om.
Jag tycker att det spelar stor roll vad det är för kurs och ekipagens nivå.
När jag jobbar med en oerfaren hund gillar jag när det är blandat, dvs titta lite på andra ekipage men också möjlighet att träna själv när tränaren är hos ett annat ekipage. Jag är inte jätteintresserad av att titta på när en person lär sin leonbergervalp att ta ögonkontakt till exempel.
Ja absolut, det håller jag med om, att det är beroende på kurs. Just valpkurs där det är många nybörjare inom hundträning som bara vill lägga grunder för en bra vardag kanske inte är så spännande att analysera. Är det dock en valpkurs med ekipage som siktar mot tävling/träning på hög nivå och kursen är mer inriktad på någon sport, så tror jag att upplägget med "en i taget" kan fungera. Just den kursen jag gick var med träning/tävlings inriktning i lydnad (IGP-lydnad, bruks-lydnad och tävlingslydnad).

Kan ju erkänna att jag inte visste att afghanhund räknades som en vinthund förrän jag läste det här nyligen. :o All den där pälsen lurade mig totalt och är väl ett tydligt exempel på vad utställningsavel kan leda till (förutom alla andra miljoner exempel som finns).

Tycker dina är så fina när de springer och det är jättekul att titta på LC-videos just för att även om det är stimulerad jakt, så får de utlopp för det de är avlade till. Skulle jag någonsin skaffa saluki (eller vinthund ö.h.t.), så skulle det bli efter "arbetande" linjer, just för att jag tycker de är som vackrast när de springer med intensivt fokus på det de jagar.
Vad menar du att utställningsaveln har lett till i detta fall, bortsett från mycket päls? För under pälsen är afghanen definitivt en vinthund.

Jag är helt övertygad om att ganska många (de flesta) utställningsafghaner/salukis/borzoier osv drar som en avlöning om lämpligt vilt dyker upp. Sen finns det i alla raser de som avviker. Men min uppfattning är att genomsnittsvinthunden, oavsett ras och variant, trivs bra i galopp och gärna jagar.

Vad menar du att utställningsaveln har lett till i detta fall, bortsett från mycket päls? För under pälsen är afghanen definitivt en vinthund.

Jag är helt övertygad om att ganska många (de flesta) utställningsafghaner/salukis/borzoier osv drar som en avlöning om lämpligt vilt dyker upp. Sen finns det i alla raser de som avviker. Men min uppfattning är att genomsnittsvinthunden, oavsett ras och variant, trivs bra i galopp och gärna jagar.
Det hade att göra med att mängden päls, i mina ögon, verkar extremt opraktiskt för en vinthund/jakthund.

Skulle misstänka att de inte är lika effektiva jägare som sina icke utställningsläktingar eftersom man inte avlar på det.

Gick på valpkurs under hösten som hade ungefär det upplägget. Hade funkat fint under sommaren, men både valpar och förare frös av att stå stilla. Instruktörens önskan var nog att vi skulle titta och lyssna på alla, men det funkade inte riktigt.

Köpte idag en lite dyrare urtunningssax till Torsten.
Man får vad man betalar för. Hjälp vilken skillnad. Gjorde en fösta urtunning och är nu inbäddad i långa vita strån :D
Det är stora tussar på marken också men den andel som hamnade på mina kläder är inte försumbar.....

Var ju till sjukhuset idag och upptäckte att det var vita strån inuti mitt linne. Håhå. Livet som ständigt behårad.

Har trötta och nöjda hundar, och snart är det dags för årsmöte i salukiringen. Första gången på många år som jag är med i rasklubben, men hoppas lite på att ha möjlighet att faktiskt påverka något på mötet i år. Får se hur det blir. Rekordmånga anmälda, brukar vara styrelse + några få som är med och det var väl en klick till förra året när mötet var digitalt. I år? Över 80 pers anmälda.

Har trötta och nöjda hundar, och snart är det dags för årsmöte i salukiringen. Första gången på många år som jag är med i rasklubben, men hoppas lite på att ha möjlighet att faktiskt påverka något på mötet i år. Får se hur det blir. Rekordmånga anmälda, brukar vara styrelse + några få som är med och det var väl en klick till förra året när mötet var digitalt. I år? Över 80 pers anmälda.
Eller inte. Min anmälan kom visst in för sent, så jag fick mail om att jag inte är med. Nåja. Får hoppas på att det finns bra läsning om årsmötet efteråt.

Idag fick jag plats på coachgrupp i agility och tog med Nike och Nessie, Tay är iväg på agility träning med husse nu. Så roligt, Nike fick köra korta sekvenser och hon hade himla bra fart. Nessie sprang jag hela banan med och jag kom faktiskt nästan ihåg den fast den var klurig bara ett hinder jag tog från fel håll.

Igår var jag skrivare på lydnadstävling, så kul att se olika ekipage och höra hur domaren dömer är himla nyttigt 😁.

Imorgon ska jag tävla med Nike och Tay i rallylydnad fortsättningsklass, få se hur det går...

Nike och Nessie som väntar på att få köra agility:
20220420_172024.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka