Igår hade jag sista kurstillfället på en helt grym kurs. Så trist att den är slut! Hade kunnat fortsätta året ut
Sedan november har vi knådats en gång/månad, med fokus på oss som förare och handlers. Vi har varit en så himla bra grupp, som aktivt hållt igång vår facebookgrupp och bollat tankar och idéer mellan kurstillfällena. Alla har ”blottat sig” och lagt upp helt oredigerade filmer från sina pass, med alla misstag och skavanker.
Vi har kallat den för psykologkursen
för alla har verkligen fått gräva på djupet varför vi reagerar som vi gör ibland under träning (frustration, ledsenhet, uppgivenhet, ilska, prestationsångest) och hur vi ska kunna arbeta oss ifrån det för att ge våra hundar de bästa förutsättningarna att tolka oss som vi vill att de ska göra. Det har varit så jäkla bra, och jag känner verkligen hur jag har tagit flera kliv på utvecklingsstegen under det här knappa halvåret.
Vi har också lagt massor med tid på att se ett ekipage jobba i taget, och sedan diskutera och analysera minsta steg i gruppen. Vad hände i skicket, på vägen ut och vid apporten. Hur jobbade hunden med vind och vittring, och hur tolkade föraren sin hund under arbetet. Vad var bra, vad kunde blivit bättre och vad kunde gjorts annorlunda.
Jag har gått med Floyd, och på honom märks det en enorm skillnad när han har en matte som är mera medveten om vad hon faktiskt gör, är konsekvent, som alltid använder samma tonfall i alla kommandon, som inte blir frustrerad och som har lärt sig att läsa honom och miljön snabbare och bättre.
Älskar att gå bra kurser!