Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, visste inte ens att det kunde hända. Man lär sig något nytt varje dag på buke. Jag håller tummarna att allt går bra! :up:
Tack! :) Hon har troligtvis fått ett litet sticksår någon gång och så har bakterier kommit in men det syntes inget sår alls där så det är en gissning bara.

Vet inte om jag älskar att ha en urhund eller om det är en källa för frustration. Djuret går inte att korrigera :eek:

Var på kurs och en av instruktörerna har en sprayflaska som gör ljud som hen använder när det blir för mycket skällande. Pysslingen skäller. tränaren sprayar. Pysslingen skäller mer. Tränaren sprayar mer. Pysslingen skäller mer... Plötsligt inser jag att de gör samma sak hunden och tränaren - de står och skriker åt varandra att "håll käften för, fanen, jag försöker prata här" i allt högre tonläge. Ingen av dem tänker ge sig.

(Tränarens grundtanke att det händer inget till det är tyst är en mer framkomlig väg. Hotar man en Pyssling synar den ens kort. Går man från hot till handling hamnar man för evigt på Svartlistan - i Pysslingsvärlden finns inte tanken att ifrågasätta det egna beteendet. Utan är en människa dum så är den dum - vad hunden gör är irrelevant)

Jag drömmer ibland om en hund till O_o

Vet inte om jag älskar att ha en urhund eller om det är en källa för frustration. Djuret går inte att korrigera :eek:

Var på kurs och en av instruktörerna har en sprayflaska som gör ljud som hen använder när det blir för mycket skällande. Pysslingen skäller. tränaren sprayar. Pysslingen skäller mer. Tränaren sprayar mer. Pysslingen skäller mer... Plötsligt inser jag att de gör samma sak hunden och tränaren - de står och skriker åt varandra att "håll käften för, fanen, jag försöker prata här" i allt högre tonläge. Ingen av dem tänker ge sig.

(Tränarens grundtanke att det händer inget till det är tyst är en mer framkomlig väg. Hotar man en Pyssling synar den ens kort. Går man från hot till handling hamnar man för evigt på Svartlistan - i Pysslingsvärlden finns inte tanken att ifrågasätta det egna beteendet. Utan är en människa dum så är den dum - vad hunden gör är irrelevant)

Jag drömmer ibland om en hund till O_o
Oj, vilken märklig metod! Jag hade bytt tränare till någon med belöningsbaserad träning :) (oavsett urhund eller ej ;) )

Oj, vilken märklig metod! Jag hade bytt tränare till någon med belöningsbaserad träning :) (oavsett urhund eller ej ;) )
Som sagt var "olycksfall" i arbetet (tränaren jobbar normalt mycket med belöningar och att vänta, inte heller någon vi använder regelbundet)

Efter några timmars sömn så åkte jag till bk för att träna igenom hundarna lite. Körde igenom hela programmet med Tay (startklass lydnad) och Nessie (klass 2) så tävlingslikt som möjligt som det går när man är själv och belöning först efteråt.
Tay känns i princip klar för startklassen, vi behöver finslipa lite fotgående, avslut och så få till apporten.
Nessie behöver jag jobba upp fotgåendet på igen, annars känns alla momenten bra utom dirigerings apporteringen. Vittringen som jag fasat för var helt klockren idag 🤩.
Nike fick mest vara med och vara söt, smidigt med tre hundar då vi avslutade med lite sitt i grupp 😁.

Så skönt att det varmt igen, 10 grader och sol idag istället för snöstorm som det var för nån dag sen. Hoppas det håller i sig så vi kan komma igång med mer utomhusträning.

Nessie, Nike o Tay
20220411_163906.webp

Dyr är han och inte på ett bra sätt. Tanden kommer i första hand rotfyllas om inte Vet tycker den behöver dras när dom kan se tanden bättre när han är sövd.
Sedan får jag hoppas att han inte har fått en infektion eftersom pulpan har varit blottad ett tag nu.
Boka OP var inte lättaste heller inom Sveriges gränser, men hade sådan jäkla tur att precis när jag skulle gå ringde en person och avboka sin OP tid så Assar opereras redan på onsdag. :grin:
Dagens veterinär måste jag ge en eloge till som visste hur man bemöter en idiotglad Schäfer som vill mysa och pussas till max. :angel:
Han kan ju vara lite too much tyvärr...

Allmänlydnadskurs idag. Tycker han skötte sig riktigt bra så länge jag orkade hålla fokus. Efter en veckas sjukdom var jag inte helt pigg, men jag är nöjd ändå. Sen stannade jag kvar efteråt för att kolla när några IGP:are körde lite lydnad. Och fikade såklart :D

Bra kväll. Rätt nöjd hund. Nu sova.

Igår tränade vi lydnad på förmiddagen med syster och fick lite kommendering, gick ok men behöver träna mer på det. Tay är anmäld till lydnadsdebut i startklass om en månad så jag hoppas att vi kan få till apporten tills dess.
Nessie anmälde jag till debut i klass 2 också om ca en månad då vi missade tävlingen vi var anmälda till pga löp.
På kvällen åkte vi på öppen träning i rally, perfekt med mästarklass bana uppe för Nessie. Hon går som en klocka och jag hoppas på att jag ska kunna hålla sån ordning på mig själv nästa tävling att vi kan få cert.
Nike och Tay ska jag iväg och tävla i fortsättningsklass nästa vecka om vi inte blir bortlottade.

Idag tänkte jag ta en cykeltur med Tay så han får springa lite och så lite nosarbete med hela gänget.

Nessie och Tay
20220329_153705.webp

Idag hände något underligt.

En granne kom förbi med flyers vi ska dela ut. vi stod på förstubron och pratade och Torsten var överlycklig över att hon kom på besök.

Till slut tröttnade grannens son och kom ut ur bilen och fram emot oss. Han är väl i 7-8-års åldern.

Torsten reagerade helt oväntat. Han gillar folk, men när barnet kom ut ur bilen skällde han och sprang undan. Han kom upp på trappan till mig och när jag försökte lugna honom och erbjuda honom att hälsa så bet han i luften efter killen.

Han har aldrig nånsin bitit efter folk (förutom mig vid hantering då). Så jag blev skapligt häpen.
Försöker begripa va det var i det där barnet som var hotande. Han brukar gilla barn.

Verkar som om vi ska på valpträff imorgon! En uppfödare har bjudit in sina valpköpare till träff. Mina hundar är inte alls släkt med dem, men vi är bekanta och uppfödaren är nyfiken på Lily, så vi är inbjudna ändå :D Hoppas inget ändras i sista sekund bara.

Har ju varit totalt insnöad på att nästa hund ska bli en munsterländer(vill inte ha samma ras som jag har idag)..
Tills jag idag träffade min livs första Stabijhoun :eek: vilken vovven! Sällan jag känner så när jag träffar andras hundar. Matte fick sig en utfrågning och som tur var kändes det som en mycket påläst sådan så fick svar på många frågor 😁 har hört talas om och läst om rasen förut men inte riktigt fastnat, mycket för att jag varit så insnöad på att det ska bli en munsterländer. Men nu får jag nog grotta ner mig lite mer i stabij😅 tur att jag har tid på mig!

Har ju varit totalt insnöad på att nästa hund ska bli en munsterländer(vill inte ha samma ras som jag har idag)..
Tills jag idag träffade min livs första Stabijhoun :eek: vilken vovven! Sällan jag känner så när jag träffar andras hundar. Matte fick sig en utfrågning och som tur var kändes det som en mycket påläst sådan så fick svar på många frågor 😁 har hört talas om och läst om rasen förut men inte riktigt fastnat, mycket för att jag varit så insnöad på att det ska bli en munsterländer. Men nu får jag nog grotta ner mig lite mer i stabij😅 tur att jag har tid på mig!
Visst är det kul när man träffar något som bara känns "Wow!"?

Minns fortfarande första gången jag träffade salukis av iranska linjer (vilket än idag är ovanligt i Sverige). Hade då enbart umgåtts med "vanliga västerländska" salukis och fick av en slump träffa de iranska när jag var med mina dåvarande salukis på träning. Jag och matte började umgås en del, för som tur var så bodde hon nära mig och alltså, herregud vilka hundar :love: Flera gånger tänkte jag ungefär "Det här, det är riktiga salukis!" :rofl: Det var som om de hade allt det jag älskade med salukin x100, och så kraftfulla rent fysiskt, trots att de var väldigt eleganta när man bara tittade på dem.

Och nu, nu sitter jag här med min Lily, som en liten bit bak i stamtavlan är släkt med just de hundarna jag fascinerades av för många år sedan, och hon är om möjligt mer fantastisk än jag kunnat föreställa mig :heart:

Vi hänger i stugan idag och det märks att doris tycker att värmen är lite jobbigt. Hon kliar en del och sen lägger hon sig i skuggan för att vila trots att jag sitter en bit bort i solen. Det är kanske dags att klippa henne igen och ta på täcke om det blir kallare framöver.

Mitt gullefjun
831F1B82-9157-429C-9A7F-2AC65742A8B0.webp

Vi har varit iväg på äventyr hela dagen. Pajaz imponerade stort i slutet när han taggat ner lite. Då kunde den andra hunden (tik dock) som var med stå precis utanför bilen och grindarna utan att han sa ett knyst. Tidigare på dagen när vi gick promenad fick vi gå 25m ifrån varandra för att han var så uppe i varv över att det var en annan hund med. Jättebra träning för honom och oss.

Har träffat kompis + hund två gånger till nu (jag har hakat på promenader) och de gör framsteg med vovve. Hunden har blivit bättre vid hundmöten, drar inte lika mycket i kopplet, tar mer kontakt med dem och verkar mindre uppe i varv utomhus i allmänhet. Det är ju en något osäker vovve, men nu när de lärt känna varandra lite bättre, så börjar den känna sig tryggare. Tycker det är så himla kul att de är så engagerade båda två. Har ju läst en del här där det mest är ena personen som är hundgalningen (;)) medan partnern är mindre involverad.

Jag tror det kommer bli jättebra både för hund och för kompisen och hennes kille. Så kul att få vara med på ett hörn också och höra/se deras framsteg. De är supertaggade med att gå kurs med vovve senare och vi bollar olika idéer med vad vi kan tänka oss att hitta på för aktiviteter med hunden. :D

Dags för presentation kanske.
High Limits Born With No Worries
Aka Pajaz. Fyra år och från Norge. Vet att det finns minst en här på forumet som är kär i den här killen. Och flera vet vem det är. Gladare hund får man leta efter.

bqChq2Q8asA-7Y5RryfRAxwrLpBrlbaFObzXB1Xz2Qs,.jpg
Kul att se att han till slut fann ett hem! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar