Igår var jag och Humla iväg och tävlade TSM1 i NW. Var trött efter en intensiv vecka, så övervägde att hoppa över tävlingen, men med lite pepp från
@Sleepan så kom vi iväg ändå
Fick inte hundvakt till Sparven, så han fick åka med och sitta i bilen. Undrar om inte det hjälpte Humla att vara mer bekväm, för hon kändes superglad och taggad på tävlingsplatsen
Kunde även tagga upp henne lite genom att ta ut bara Sparven på egna rastningar.
Först var det Inomhussök, som blev ett av de bästa söken vi någonsin gjort i tävlingssammanhang. Kunde riktigt höra när nosen slogs på, och sen sökte hon på egen tass fram till gömman
Utomhus var lite svårare miljö med mycket droppande från taken. Misstänkte att hon hade gömman när hon spankulerade lite omkring, men vågade inte markera direkt. Tog ett varv och skickade tillbaka dit jag trodde, och fick en riktig markering
Efter paus var det dags för behållare, det som jag efter banvandringen skulle vara dagens enkla sök
Tyvärr stod var det plastskynken som blåste omkring, så Humla tyckte miljön var lite äcklig. Fick visa henne varje låda för att hon skulle nosa, och då markerade hon på lådan bredvid den där gömman var i. Jag sa spontant till domaren att jag kanske tjatat för mycket, men hon tyckte jag stöttade fint och att det faktiskt behövdes, och att markeringen kom för att hon kände doften från lådan bredvid.
Fordon hade jag fasat lite för, men det gick ungefär som utomhus. Misstänkte att hon hade gömman men fick ingen riktig markering. Gick ett varv och skickade tillbaka och fick en supersnygg markering
Verkligen en bra tävling för vår del, och en vinst att jag hittar fler och fler sätt att peppa henne på tävling och att hennes uthållighet blir bättre
Så glad att jag åkte!