Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satt precis och räknade lite...
Om jag anmäler Aysu till en lure coursing-tävling i Skåne kommer det totalt kosta mig ca 2000kr.
Om jag anmäler Aysu till en rallytävling med dubbla starter som hålls i närheten av mig så kostar det max 360kr.

Det är trist att sporten vi gillar mest är så jäkla dyr...
Åh vad tråkigt att det är så¨dyrt.
Skulle det behövas nån gång borde ni kunna sova här, har dock 2 galna dobbisar ;)

Beklagar sorgen @tuaphua

Jag har insett hur mycket labben älskar nosework. Han jobbar jättefint, idag gjorde han sitt första sök utomhus och fixade det superfint :up:. Dessutom blir han himla trött efter några sök :D.
Även lagotton gillar nosework, men det tar lite längre tid att få henne trött. Rutinerad tant kan jobba ett tag utan att inse att hon är trött.

Jättetur med lottningarna senaste veckan, Fridolf kom med både i Skepplanda och Kåseberga! Många mil i bilen blir det, och förhoppningsvis kammar vi hem de där 2 retliga SM-poängen som fattas för att starta kvarts SM.

Dagens fyspass blev kombinerad back- och apporteringsträning. Jag lade ut 5 dummies på rad i backen där hon fick hämta den närmsta först. Alla dummysar utom en väger 500gr, den sista väger 1000gr. Vi körde detta x2, och sedan gick vi upp på toppen och körde 5st markeringar med den tunga dummien, så hon fick bära den uppför för lite extra jobb.

Uppvärmning och nedvarvning var cykling dit och hem, totalt ca 2,5 km :)
Filmen är übersnabbspolad för att inte vara så långdragen ;)
Hon tyckte det var superskoj, men har sovit gott efteråt :D

Dagens fyspass blev kombinerad back- och apporteringsträning. Jag lade ut 5 dummies på rad i backen där hon fick hämta den närmsta först. Alla dummysar utom en väger 500gr, den sista väger 1000gr. Vi körde detta x2, och sedan gick vi upp på toppen och körde 5st markeringar med den tunga dummien, så hon fick bära den uppför för lite extra jobb.

Uppvärmning och nedvarvning var cykling dit och hem, totalt ca 2,5 km :)
Filmen är übersnabbspolad för att inte vara så långdragen ;)
Hon tyckte det var superskoj, men har sovit gott efteråt :D

Vilken bra träning!
Vilka snygga byxor du har - märke? :)

Vilken bra träning!
Vilka snygga byxor du har - märke? :)

Ja, det kändes faktiskt som ett bra upplägg! Kanske lite onödigt att köra henne med den tunga dummyn överst, det ger ju en del belastning i frampartiet, men i övrigt ska jag nog försöka köra detta någon gång i veckan nu. Hon har ju inte mindre fart nerför backarna under jakten, så jag tänker att det är bättre att förbereda henne inför det :p

Tack! :) Det är Fritidsfabrikens Cranberry Red. Är väldigt nöjd med dem! Har ett par Rusty Red också, som är av en annan modell, men jag tycker att det är bättre passform på dessa.

Kan bara konstatera att det inte är så konstigt att vissa hundägare aldrig får någon fungerande inkallning på sina hundar... Varför i hela världen springa efter hunden så att den ska kunna "låtsasjaga" fåglar och annat när den är valp, istället för att redan då träna inkallning och skvallerträna? Men neeejdå, det är inte pga någon icke-träning som hundarna inte kommer, det är för att de har så stark jaktlust, och det är bara hundar utan jaktlust som går att få inkallning på (m.a.o. är mina salukis inte rastypiska ;) ).

Jag går bara omkring och är glad och myser med hundarna hemma just nu. Jag blev ju i vintras lite depp när jag hade velat fått Polly parad, men hon bad hanen då att dra åt helsicke - men jag blev heller inte förvånad, då det blev för kort tid för henne att lära känna den hanen. För henne räcker det inte med några timmar - hon behöver mycket mer tid och tid där hon får lära känna en hund utan att den ska ska försöka "gå på henne". Polly är en toppenhund på otroligt många sätt och som bonus även snygg, men hennes stötesten är att hon tycker det är jobbigt med främmande hundar och vill inte ha dom nära och behöver gott om tid på sig för att se att dom inte vill henne illa innan hon accepterar och vill lära känna dom - hon har ju blivit påflugen flera gånger och det har liksom spätt på hennes avståndstagande.

Denna gång letade jag efter en hane som både passade genetiskt, som jag gillar och som jag dessutom kunde få låna hem. Sagt gjort så blev det min andra hunds (Mini) pappa som kom hit innan Polly kom i höglöp. Han kom hit och Polly satt på andra sidan av ett kompostgallet och vrålade typ i en timma åt honom att fara och flyga (hon och Mini var i vardagsrummet och grabben i kök och hall). Efter en timma blev hon tyst och efter några timmar började hon hälsa genom gallret. Senare på kvällen bad hon mig om att bli utsläppt till honom och dom lekte i typ 3 minuter och sen blev han "lite för på" och då blev det lite läskigt och hon ville ut igen. Så höll vi på under kvällen. Fram och tillbaka - jag fick agerade grindvakt helt enkelt :p

Morgonen efter samma sak med några minuters längre och längre lekstunder och sen tog vi en längre promenad - och när vi kom hem, så blev hon helt omvänd och han var accepterad och det blev parning. Hanen är en klok kille och låter henne få tid på sig och sen igår går han fritt här hemma (förutom om jag ska duscha och på natten, då jag vill ha stenkoll). Jag är så glad att jag gick på min magkänsla och hittade lösningen för i vilken takt Polly ville lära känna en hane, hur hon ville lära känna honom och hur jag skulle göra för att hon skulle känna sig trygg med honom på en ändå kortare tid än vad hon annars accepterar främlingar nära. Det har lönat sig otroligt mycket så att det blev ett positivt möte mellan dom båda :love:

Nu hoppas jag på att det ska bli resultat, för det är 8 år sedan min förra valpkull och jag är galet sugen nu:bump:

Jag går bara omkring och är glad och myser med hundarna hemma just nu. Jag blev ju i vintras lite depp när jag hade velat fått Polly parad, men hon bad hanen då att dra åt helsicke - men jag blev heller inte förvånad, då det blev för kort tid för henne att lära känna den hanen. För henne räcker det inte med några timmar - hon behöver mycket mer tid och tid där hon får lära känna en hund utan att den ska ska försöka "gå på henne". Polly är en toppenhund på otroligt många sätt och som bonus även snygg, men hennes stötesten är att hon tycker det är jobbigt med främmande hundar och vill inte ha dom nära och behöver gott om tid på sig för att se att dom inte vill henne illa innan hon accepterar och vill lära känna dom - hon har ju blivit påflugen flera gånger och det har liksom spätt på hennes avståndstagande.

Denna gång letade jag efter en hane som både passade genetiskt, som jag gillar och som jag dessutom kunde få låna hem. Sagt gjort så blev det min andra hunds (Mini) pappa som kom hit innan Polly kom i höglöp. Han kom hit och Polly satt på andra sidan av ett kompostgallet och vrålade typ i en timma åt honom att fara och flyga (hon och Mini var i vardagsrummet och grabben i kök och hall). Efter en timma blev hon tyst och efter några timmar började hon hälsa genom gallret. Senare på kvällen bad hon mig om att bli utsläppt till honom och dom lekte i typ 3 minuter och sen blev han "lite för på" och då blev det lite läskigt och hon ville ut igen. Så höll vi på under kvällen. Fram och tillbaka - jag fick agerade grindvakt helt enkelt :p

Morgonen efter samma sak med några minuters längre och längre lekstunder och sen tog vi en längre promenad - och när vi kom hem, så blev hon helt omvänd och han var accepterad och det blev parning. Hanen är en klok kille och låter henne få tid på sig och sen igår går han fritt här hemma (förutom om jag ska duscha och på natten, då jag vill ha stenkoll). Jag är så glad att jag gick på min magkänsla och hittade lösningen för i vilken takt Polly ville lära känna en hane, hur hon ville lära känna honom och hur jag skulle göra för att hon skulle känna sig trygg med honom på en ändå kortare tid än vad hon annars accepterar främlingar nära. Det har lönat sig otroligt mycket så att det blev ett positivt möte mellan dom båda :love:

Nu hoppas jag på att det ska bli resultat, för det är 8 år sedan min förra valpkull och jag är galet sugen nu:bump:
ina_dance5.gif

Usch, har precis kört en väns hund till veterinären. Vännen hörde av sig och sa att hunden inte mådde bra, 20 minuter senare var jag hos dem och hunden var märkbart sämre än vännen förklarat för mig. En halvtimme senare var vi hos veterinären och fick då bära hunden (tur att den bara väger ca 20kg och inte mer!). Vi blev insläppta direkt i ett undersökningsrum och veterinär och sjuksköterska (eller vad de nu kallas) tog blodprov, satte in dropp, kollade puls och blodsocker och reflexer osv i ett rasande tempo. Jag fick hålla hunden upplyft för att de skulle kunna hålla på, hunden kunde då inte ens stå själv. Min vän som har det tufft rent allmänt nu var själv extremt skakis av hela situationen så det var nog bra att jag var med där...

Nu är hunden iaf inne på intensivvården och jag har väldigt goda erfarenheter av det stället sedan tidigare. Imorgon ringer de, om det inte blir sämre under natten för då ringer de på en gång... Hoppas verkligen att den lilla hunden klarar det här... Troligen förgiftning av något slag men min vän har ingen aning om vad hunden kan ha fått i sig. Fy vad orolig jag är...

Igår var jag på drop in kurs i allmänlydnad på klubben med lillpumin. Han skötte sig nästintill ypperligt (en del skällande för att "det här är ju toppenkul, matte!") och jobbade på bra :) Men samtidigt var jag lite ledsen över att lämna gubben hemma. Speciellt när jag började packa ihop kursväskan och han visste vad som vankades... Han hade fått gå en promenad med mig innan själv och la sig i korgen när jag sa att han fick vara hemma, men det känns lite sorgligt att det är lillpumin som är den "riktiga" träningshunden nu och gubben mer är den som får hänga på :(

Tjoho, vi hade första hundmötet idag UTAN att matte behövde börja trycka in godis i pälsmonstret flera hundra meter innan. Matte behövde faktiskt inte trycka in godis öht för pälsmonster gick så fint och lugnt förbi mötande hund som han aldrig gjort annat :D Liten huvudvridning när mötande hund passerat förbi, det var allt.
Nu räknar jag inte med att alla hundmöten här framöver ska gå lika galant, men det är ett jättekliv framåt :banana:

På tisdag så lämnas pälsmonster in för att återkomma i ny sommarfrilla mer lämpad för bad och båtliv. Ska bli så skönt, och det tycker nog även vovve.

Varit på laser med den lilla tösen idag igen. Idag fick vi dock träffa en annan fysio, med helt andra åsikter om foder än vad vår vanliga fysio har (och som jag delar). Så vi kom hem med 12 kg bantningsfoder. Jag är inte särskilt nöjd med mitt köp, men ja.. Jag kunde inte stå på mig och faktum är att hon är svår att banta och jag har inte lyckats hittills. Så vi får se..

Tydligen är hon fortfarande inte det minsta bättre i böjsenorna. Men hon haltar iallafall inte längre :)

Yngstingen lär sig allt mer för var dag som går att hålla sig i skinnet vid möte av diverse djur på promenadera! Ser verkligen tjuset i tunnlen och börjar tro på en någorlunda okomplicerad framtid!:)
Han har dessutom skaffat sig en ny favorit syssla här hemma, att jaga flugor.. Och blir mäkta irriterad när dem är listiga och sätter sig utom räckhåll för herr. tramstroll;)

Dock har det blivit läge att kontakta veterinären igen ang labradorens L7S1-syndrom, märkt av en liten försämring det senaste och känner att det är dags för återbesök för att prata om behandling och eventuell operation. Förhoppningsvis är operation ett alternativ för honom och kan göra honom bra igen.
Usch vad det är jobbigt när ens älskade vän inte är helt ok:down:

För nån vecka sen löpte ju tiken vi skulle para 2 månader för tidigt. Nu löper den andra tiken 3 månader för tidigt. Vad är det med alla dessa knaslöp i år :down:
Men denna ska inte paras än på 1,5-2 år men trögt ändå.
Han ägnat kvällen åt en helrenovering av lillhunden. Nu ser han ut som en ståtlig Dvärgschnauzer och inte ett utegångsfår!

Måste få ventilera lite igen känner jag... Två gånger den här veckan har jag blivit biten, en gång av lillpumin och en gång av gubben. Av lillpumin blev det ett rejält blåmärke på underarmen, och gubben råkade bita mig i fingret så blodet rann. "Råkade" är ordet, för båda gångerna har det börjat med att gubben vaktat något och lillpumin svarat. Första gången var det en frisbee och där vet jag att det blev dumt, hursomhelst högg lillpumin mig av misstag när jag drog isär dem. Andra gången var igårkväll, de fick ben i olika rum. När jag skulle släppa ihop dem igen, sprang gubben fram till fällen där lillpumin legat och trodde kanske att det var ben kvar eller nåt - hursomhelst vaktade han igen. Jag drog isär dem i nackskinnen för andra gången och gubben råkade bita mig.

Tack och lov att jag har såpass små hundar att jag kan dra isär dem själv! Men fy vad tråkigt det är att inte kunna ha någonting framme utan att gubben ska vakta det :( Han har aldrig hållit på så här förut så mycket, men å andra sidan har jag aldrig släpat hem en ung hane heller... Nu blir det iaf ännu noggrannare när de ska få ben och absolut inga leksaker tillsammans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka