Jag går bara omkring och är glad och myser med hundarna hemma just nu. Jag blev ju i vintras lite depp när jag hade velat fått Polly parad, men hon bad hanen då att dra åt helsicke - men jag blev heller inte förvånad, då det blev för kort tid för henne att lära känna den hanen. För henne räcker det inte med några timmar - hon behöver mycket mer tid och tid där hon får lära känna en hund utan att den ska ska försöka "gå på henne". Polly är en toppenhund på otroligt många sätt och som bonus även snygg, men hennes stötesten är att hon tycker det är jobbigt med främmande hundar och vill inte ha dom nära och behöver gott om tid på sig för att se att dom inte vill henne illa innan hon accepterar och vill lära känna dom - hon har ju blivit påflugen flera gånger och det har liksom spätt på hennes avståndstagande.
Denna gång letade jag efter en hane som både passade genetiskt, som jag gillar och som jag dessutom kunde få låna hem. Sagt gjort så blev det min andra hunds (Mini) pappa som kom hit innan Polly kom i höglöp. Han kom hit och Polly satt på andra sidan av ett kompostgallet och vrålade typ i en timma åt honom att fara och flyga (hon och Mini var i vardagsrummet och grabben i kök och hall). Efter en timma blev hon tyst och efter några timmar började hon hälsa genom gallret. Senare på kvällen bad hon mig om att bli utsläppt till honom och dom lekte i typ 3 minuter och sen blev han "lite för på" och då blev det lite läskigt och hon ville ut igen. Så höll vi på under kvällen. Fram och tillbaka - jag fick agerade grindvakt helt enkelt
Morgonen efter samma sak med några minuters längre och längre lekstunder och sen tog vi en längre promenad - och när vi kom hem, så blev hon helt omvänd och han var accepterad och det blev parning. Hanen är en klok kille och låter henne få tid på sig och sen igår går han fritt här hemma (förutom om jag ska duscha och på natten, då jag vill ha stenkoll). Jag är så glad att jag gick på min magkänsla och hittade lösningen för i vilken takt Polly ville lära känna en hane, hur hon ville lära känna honom och hur jag skulle göra för att hon skulle känna sig trygg med honom på en ändå kortare tid än vad hon annars accepterar främlingar nära. Det har lönat sig otroligt mycket så att det blev ett positivt möte mellan dom båda
Nu hoppas jag på att det ska bli resultat, för det är 8 år sedan min förra valpkull och jag är galet sugen nu