Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går bra nu. Efter en dag med bus och bad så är även den prickiga halt. Kul. Hoppas det går över med lite vila bara.. Orkar inte ha en till konvalescent :(

Lillpumins hälta släppte helt i måndags! Igår fick han springa lös igen och vi drog till stranden. Han var tvungen att dra några ärevarv i full karriär runt mig och lillgubben det första han gjorde :) Verkar tycka det är helt okej med vattnet också, hoppas jag kan få honom att simma i sjön i sommar när den värmts upp mer.

Äntligen MH för Winzi idag! I stekhet sol och 24 grader. Men hoppas det går fint ändå :)

Sen blir det KM i rallylydnad för Dahlia till kvällen!

Winzi gjorde ett MH precis som jag förväntat. Inga större överraskningar, hon reagerade precis som rasen oftast gör, ska bli intressant att se spindeldiagrammet för jag tror hon följer det precis.
Hon är stabil, orädd, lite nyfiken och mild i sina reaktioner. Inga kvarvarande rädslor.
Inte alls lika intensiv som Dahlia, men det vet jag ju också :)

Vi väntar på resultatet för KM just nu. Kommer inte bli någon vinst, men det var kul att vara ute och tävla igen efter valpkullen!

Fritte räddar dagen. Igen!
Getgården ringde och hade lite kris. En gammal get och hennes killing, samt en ungget vägrade bli infångade på sitt bete för att flyttas med flocken till nästa hage. Många timmar hade de lagt på att försöka få tag på ffa unggeten som var både skygg och envis.

Det tog mig och Fridolf knappt 30 min från att vi kom in i hagen tills getterna var på plats i sin transport.

Fridolf har inte jobbat på getter på två år, och de här getterna hade aldrig träffat en vallhund. Han kom ihåg precis hur getter funkar, att de sprider ut sig och satsar på att komma undan på höjder och i snår, så han jobbade kanonfint med att hålla ihop dem och se till att de inte kom åt snåren de ville till. Border Collies är fantastiska!

Jag har lite foderbekymmer här hemma. Mina två går på torrfoder, acana, båda två. Den stora äter allt, direkt, men valpen kan gärna dröja lite. Eftersom att den stora äter upp valpens om han lämnar vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Idag är valpen i sin stora bur när han äter, men det kan dröja rätt länge ibland och känns inte så roligt. Han är dessutom lite i underkant på hullet, men ingen panik. Färskfoder till valp, vilka kan man ge? VoH vet jag, går dessutom att få tag på i stan. Mushs barf bollar tilltalar mig, avskyr detta slabbandet med korvar... Men är det ok? Stora kommer få fortsätta gå på torrfoder.

Jag har lite foderbekymmer här hemma. Mina två går på torrfoder, acana, båda två. Den stora äter allt, direkt, men valpen kan gärna dröja lite. Eftersom att den stora äter upp valpens om han lämnar vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Idag är valpen i sin stora bur när han äter, men det kan dröja rätt länge ibland och känns inte så roligt. Han är dessutom lite i underkant på hullet, men ingen panik. Färskfoder till valp, vilka kan man ge? VoH vet jag, går dessutom att få tag på i stan. Mushs barf bollar tilltalar mig, avskyr detta slabbandet med korvar... Men är det ok? Stora kommer få fortsätta gå på torrfoder.
VoH har ju valpfoder så det är helt ok. Dessutom finns det köttbullar om du vill slippa korvarna...

Har varit en intensiv vår med tävlingsledarutbildning i bruks men nu är vi äntligen klara. Hade examination i lördags som vi alla klarade. Först två skriftliga prov med efterföljande diskussion på förmiddagen, följt av ett praktiskt prov där vi körde igenom två ekipage i brukslydnaden (elit) på eftermiddagen. Nu har jag tjänstgöringen kvar på två tävlingar innan jag är helt klar men det fixar jag i höst.
Toka fick gå tre elitprogram i värmen och var jätteduktig. Särskilt sista vändan gick bra. Då hade hon badat och fått vila en stund så då var hon pigg och fräsch igen. Nu tar vi paus med brukslydnaden ett tag och satsar på rapport, uppletande, lydnadslydnad och lite spår. För Freddie blir det att köra på som vanligt!

Skulle hellre ge Mushbollarna än VoH, sett till fodrets innehåll då, men olika hundar fungerar ju olika på fodren. Bäst att köpa ett, testa det och testa det andra om det första inte fungerar (se bara till att ge det ordentligt med tid först).

Har fått en vän (som tidigare inte gjort speciellt mycket med sin hund) att börja träna rallylydnad och nu siktar vännen på tävling också :D Hunden älskar tydligen det hela och åh, det ska bli så kul att träffa dem och träna tillsammans sedan!

Här blev det ett lappkast i avelsplanerna. Efter två års planering började tiken löpa helt fel! Nu är det inte möjligt för oss att ta kullen. Vi måste få de nya hundgårdarna klara först så vi har en säker hundhålling för tikens skull nu när vi har en hund till här hemma. Detta kommer vi inte hinna. Att skjuta på kullen till nästa löp blir inte heller bra. Då hinner tiken precis fylla 8 år. Iof är hon frisk och i fin form som få så vi skulle nog få dispens men kullen skulle bli leveransklar mitt i vår sen länge planerade drömresa. Känns som om ödet vill något annat denna gången.
Så vi väljer att vara nöjda med de två fina kullar hon fått och låter nu hennes dotter ta över. Hon ligger rätt i ålder och gjorde mycket fint ifrån sig på korningen. Om hennes löp stämmer som de brukar kommer hon att löpa som hennes mor borde ha gjort. Vi har funderat lite på hane och det lutar åt att trots allt köra på den planerade. Det är dock inte helt bestämt.
Men lite besviken är jag över att den här sista kullen bebbar efter min älsklingstös inte blev av.

@Voff Jag förstår att du är besviken, vad tråkigt! :(

Det verkar som att många tikar har ändrat sina löp i vår?
Ladda skulle löpt i april, men det har inte kommit igång ännu...

Fridolf är nu ögonlyst och har lämnat blod till DNA-test för CEA. 1800:- för det veterinärbesöket plus ca 1300:- till Optigen för analysen. Som hittat :banghead:

Ögonlysningen var iaf bra, inga tecken på problem där! CEA vet jag ju att han inte är affected eftersom pappan är fri.

@Voff Jag förstår att du är besviken, vad tråkigt! :(

Det verkar som att många tikar har ändrat sina löp i vår?
Ladda skulle löpt i april, men det har inte kommit igång ännu...
Ja jag har också hört ovanligt många tikägare som råkat ut för detta i år :confused:
Min fasters tik sabbade också en parning. Även den ena av våra ungtikar löpte om efter bara 3 månader. Hörde någon som hade en teori om att det inte hade varit någon riktig vinter i år...som en enda lång höst och sedan en kall vår. Att hundarna på något vis kom ur fas när det inte blev några årstider. Men jag vet inte..... Tiken som skulle paras har haft alla löp som en klocka hela livet.
Blir nog bra med den andra med. Vi skulle ju para henne också men inte förens till nästa sommar för att få lite glapp mellan kullarna.

Har samma problem här. Tiken löpte i februari, och löper nu igen. Jag som redan hade ordnat så hanen kunde vara iväg ett par veckor i augusti så jag slapp honom här hemma då. Men det sket ju sig totalt.
Nu har jag en överk*t tik som gör allt för att öppna dörrar och studsar över grindar OCH en väldigt väldigt billig hane som gnäller/ylar och är förbannat dryg dygnet runt :banghead:

Åh, jag älskar utbildningen jag går nu! Fick ikväll se röntgenbilder på ett opererat hundknä. Tidigare när jag sett röntgenbilder på knän så har jag inte förstått något alls, inte förstått vad som varit bra/dåligt osv. Nu däremot, när jag fick se en bild helt oförberett, då förstod jag vad jag såg! Jag kunde ana hur hunden sett ut innan operation, förstod hur den opererats och förstod vad som var vad på själva bilden. Det var så otroligt intressant att jag direkt satte mig för att googla efter mer information om knän :p Att vi ägnade en timme(!) åt prat om just knän i söndags på utbildningen räckte visst inte.

Ru har simtränat i tre veckor nu och börjar få in tekniken. Gör väldigt gott åt honom och har sover som en död resten av kvällen när vi kommer hem! Ska simma honom i bassäng nästa vecka också och sen blir det utomhussimning resten av sommaren, och en uppföljning hos fysioterapeuten i slutet av juli. Hoppas på en större rörlighet i höften och starkare muskulatur runtom då.

Brottas med tanken om jag ska kastrera min lille hane. Det har egentligen alltid varit en självklarhet att inte göra det så länge det inte finns skäl till det. Och det har det inte gjort. Han är det mest okomplicerade man kan önska sig.
Men så blev jag ju sambo med en kennelägare. Och vi har bara tikar. Nu är det 5:e löpet som min lille lever i och jag måste säga att även nu är han ett exemplar i hur en hane ska sköta sig runt löptik. Han är rätt obrydd. Dagarna runt höglöpet är han mer intresserad men det lilla som går för nära gränsen är lätt att styra med ett "Nej".
Men trots det så krävs det ju specialupplägg här hemma och stenkoll.
Våra tikar har inte den goda smaken att synka löpen heller.
Eftersom han är av strävhårig trimras så är jag tveksam. Tänk om hans päls förlorar sin effekt? Han har ju så himla bra päls! Sen är han rätt lättfödd så det kommer bli dietfoder sen.
Men det kanske är värt riskerna? Eller är jag bara bekväm nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka