Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick ett mkt lyckat spår med min lilla gubbe för ett par timmar sedan :) Han var jättetaggad och har nu verkligen kopplat spårlina = spår.

Men nu haltar plötsligt lillpumin!! Har inte märkt nånting konstigt och hittar inget heller. Avvaktar över natten och hoppas det är borta imorgon, han verkar inte besvärad iallafall.

Haha... En djuraffär i närheten ska ordna någon hundpromenad på måndag. Jag anmälde mig med Aysu men kom sedan på att hon löper och mailade därför för att fråga om det var ok att vi följde med. Fick till svar att om man kommer med löptik kommer de beordras att gå sist osv, att de avråder från att komma med löptik men att det kunde vara ok om jag kom eftersom jag lät som om jag hade koll på min hund.

Sedan skrev den ansvariga också "det är ju vanligt att löptikar inte får vara med på tex utställningar och det finns ju en anledning till det". Jag var tvungen att skriva ett svar om att personen har fel och att löptikar är absolut välkomna på utställningar och de flesta andra tävlingar som finns :p

Haha... En djuraffär i närheten ska ordna någon hundpromenad på måndag. Jag anmälde mig med Aysu men kom sedan på att hon löper och mailade därför för att fråga om det var ok att vi följde med. Fick till svar att om man kommer med löptik kommer de beordras att gå sist osv, att de avråder från att komma med löptik men att det kunde vara ok om jag kom eftersom jag lät som om jag hade koll på min hund.

Sedan skrev den ansvariga också "det är ju vanligt att löptikar inte får vara med på tex utställningar och det finns ju en anledning till det". Jag var tvungen att skriva ett svar om att personen har fel och att löptikar är absolut välkomna på utställningar och de flesta andra tävlingar som finns :p
Låter som måttligt trevligt promenadsällskap...

Där jag har gått på kurs lite då och då så välkomnar de löptikar just för att det är sånt som finns i livet och hundarna måste kunna fungera även runt löptikar. Sen ska man kanske inte släppa en löptik och hanhund samtidigt och träna inkallning om man inte är 100 på båda hundarna men, jag har tränat flera gånger med löptik sittande mitt på plan bredvid sin förare och jag har kört inkallning förbi. :D

Låter som måttligt trevligt promenadsällskap...
Jo, jag tänkte precis detsamma. Tonen i mailet var.. inte den trevligaste och jag funderar på att antingen dyka upp på promenaden och försöka prata med människan live, eller kontakta djuraffären och säga att jag inte uppskattar tonen hos deras personal (för jag antar att personen jag mailade är personal i butiken).

Där jag har gått på kurs lite då och då så välkomnar de löptikar just för att det är sånt som finns i livet och hundarna måste kunna fungera även runt löptikar. Sen ska man kanske inte släppa en löptik och hanhund samtidigt och träna inkallning om man inte är 100 på båda hundarna men, jag har tränat flera gånger med löptik sittande mitt på plan bredvid sin förare och jag har kört inkallning förbi. :D

Det har jag också hört om på flera ställen, hanhundsägare som säger just "Åh så bra med löptik, då kan jag träna!". Jag gillar sådana hanhundsägare :p

Varit och korat hundar ur en av våra kullar. 3 av 4 godkända. Var väldigt nära med den siste också som gjorde många fina bitar men som inte räckte hela vägen i ett par andra. Även godkänd exteriör på samtliga.:)
Bäst gjorde tikarna ifrån sig som knep 2:a och 3:dje platsen i poängskalan av alla dagens hundar och som fick väldigt fina omdömen för exteriören.
Är så glad över dessa hundar och deras ägare :banana:

Nu ska jag fira med ett glas rosé och en ostmacka!

Varit och korat hundar ur en av våra kullar. 3 av 4 godkända. Var väldigt nära med den siste också som gjorde många fina bitar men som inte räckte hela vägen i ett par andra. Även godkänd exteriör på samtliga.:)
Bäst gjorde tikarna ifrån sig som knep 2:a och 3:dje platsen i poängskalan av alla dagens hundar och som fick väldigt fina omdömen för exteriören.

Och fråga mig inte vad den där smilysen gör mitt i texten :confused:

Grattis! Måste kännas jättefint :D

Grattis! Måste kännas jättefint :D
Ja det känns fint. Man kan ju ha en känsla för hur "det ser ut" bland individerna men det här är ju bekräftelsen :)
Det roligaste var den tik vi har sålt med avelsrätt och varit sugna på att använda för vi har tro oss ana att här fanns något extra. Tiken är bara lite körd och lever som familjehund i en småbarnsfamilj. Hon gick in och verkligen gjorde ett kanonfint MT.
Gissa om man är sugen på att göra fina bebbar nu!
Tål att funderas på inför 2016 :)

Suck! Stackars lilla Elsa har kräkts två gånger här på förmiddagen och dessutom haft diarré.... Hon åt ingen frukost (som tur var kanske) så jag håller på att koka ris nu. Andra tips på vad jag kan göra för att hjälpa henne? Hon själv är nog mest missnöjd med att vara barrikarderad i hallen, verkar annars som vanligt. Lite låg möjligtvis men är nog mest för att hon kräktes och bajsade inne:(

@RostKaptenen Åh lilla Elsa :( Gör vätskeersättning till henne (googla på recept), det är viktigt att hon inte blir uttorkad. Ge henne bara någon enstaka tesked åt gången men ganska ofta, kanske en gång i timme till att börja med. Finns sprutor för bebisar en kan få på apoteket, även om en kanske får ljuga lite och säga att ens bebis där hemma behöver en ny ;) Annars funkar det med en vanlig sked också.

Suck! Stackars lilla Elsa har kräkts två gånger här på förmiddagen och dessutom haft diarré.... Hon åt ingen frukost (som tur var kanske) så jag håller på att koka ris nu. Andra tips på vad jag kan göra för att hjälpa henne? Hon själv är nog mest missnöjd med att vara barrikarderad i hallen, verkar annars som vanligt. Lite låg möjligtvis men är nog mest för att hon kräktes och bajsade inne:(
@McFlurry tips är bra. Får de för mycket vätska i början är det lätt att den kommer upp istället. Ofta men lite är bättre.
Låt henne vila bara. Så länge allmäntillståndet är okej är det ingen fara. Hoppas hon kryar på sig snabbt.

Det här är en riktig skitvecka. I onsdags fick jag reda på att Caoimhes prover tyder på att hon kan ha en porta cava shunt och för att göra saker och ting ännu värre har jag varit ute med blandisen tre gånger inatt pga risig mage. Än så länge har hon inte diarré iaf men bajset är löst och kletigt och hon har dessutom spytt en gång. :( Finns det någon som vill byta liv med mig?

Just nu känns det som vardagslydnaden tar stora steg framåt med våra pojkar och det känns så himla toppen!
Jätte pepp på träning under härliga sommarkvällar:)
Till och med problemet med hundmöten med Hamlet börjar ge med sig, han är långt ifrån lugn och harmonisk men vi börjar åtminstone kunna hantera situationen så pass att han inte skäller som en tok, och det känns jätte skönt!

En sak jag funderade på under gårdagens kvällspromenad dock, en farbror och hans lösa lilla hund kom gåendes och plötsligt börjar den tulta iväg mot oss ( väldigt tjock hund så gick inte så fort som tur var:grin:) och lyssnade självklart inte på sin husse. Min undran är då, hur agerar ni i sådana situationer när en lös hund kommer emot era? Då jag inte bedömde hunden aggresiv stod jag lugnt kvar då jag misstänkte att den annars bara skulle gå efter, men hur ska man egentligen göra? Och hur borde jag göra för att mina hundar ska få en bra upplevelse? Vill ju inte skapa en situation i och med att Hamlet är så pass osäker vid hundmöten som det är?

Du äldre herre i köttavdelningen på City Gross i Rosengård, du förtjänar en medalj för kundservice. För två veckor sedan frågade jag om dom säljer kalkonhals, det gör dom inte sa han men lovade att han skulle kolla upp om han kunde beställa hem. Idag var jag inne igen och passade på att fråga hur det hade gått. Direkt slängde han sig på telefonen och började ringa runt till alla deras leverantörer för att kolla om någon kunde fixa fram kalkonhals. Det ingår normalt sett inte i deras sortiment och färsk kalkonhals får dom tydligen inte sälja. Efter 20 minuters runtringande så lyckades han tillslut få tag på en leverantör som kunde fixa några lådor fruset tills nästa vecka som jag får köpa. Snacka om att vända ut och in på sig själv för att ta hem varor som kunden ska använda som djurfoder (vilket han visste om såklart). Önskar att all butikspersonal kunde vara så serviceinriktade.

Dessutom lyckades jag köpa två stora hela kycklingar för 25 kr stycket då datumet var påväg att gå ut. Så nu har jag massor med gott till lilla hunden, som för närvarande håller på att jaga en fluga runt lägenheten... :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka