Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
QUOTE="isafore, post: 16985467, member: 37346"]@Malibu_Stacy Gud vad häftigt! Jag visste inte ens att andra raser än brukshundar kunde bli KORADe :D[/QUOTE]

Tack! Hoppas att kanske något mer syskon från Dahlias kull får möjlighet att vara med innan de nått åldersgränsen.
Det är enbart brukshundar och SSPKs raser som får koras.

QUOTE="isafore, post: 16985467, member: 37346"]@Malibu_Stacy Gud vad häftigt! Jag visste inte ens att andra raser än brukshundar kunde bli KORADe :D

Tack! Hoppas att kanske något mer syskon från Dahlias kull får möjlighet att vara med innan de nått åldersgränsen.
Det är enbart brukshundar och SSPKs raser som får koras.[/QUOTE]
Aha, dåså! Har inte någon koll alls på SSPKs raser faktiskt ;)

Usch idag känns det inget roligt med hundägandet och kvällens promenad var bara hemsk..
Hamlet har blivit som en målsökande missil när det kommer till igelkottar och verkar hitta dem överallt.. Nu på kvällsrundan lyckades han skrämma en stackare som förmodligen sov i buskarna :( Får så dåligt samvete när han beter sig såhär... hoppas vi lyckas jobba bort det beteendet hos honom.
Sen skulle såklart promenaden bli ännu värre genom att Lex uppträdde mindre trevligt vid ett hundmöte. Att Hamlet inte är bra på hundmöten vet vi ju och hanterar därefter, men Lex funkar så bra i de flesta möten och sen någon gång ibland råkar man på någon hund som han inte verkar tåla.. Denna hund gör mig galen, har tänkt mycket på det de senaste. Hamlet är väldigt lätt att läsa och väldigt jämn i sitt humör, man vet liksom hur han kommer att bete sig. Lex däremot är lite mer utav en gåta och styrs mer av sitt humör.. dagsformen spelar väldigt stor roll med honom, och har inte riktigt lärt mig att läsa av alla hans sidor ännu vilket inte alltid gör det så lätt.
Nä usch, just nu är de båda billiga och matte känner sig nere pga att uppfostran känns jäkligt misslyckad :down:

Usch idag känns det inget roligt med hundägandet och kvällens promenad var bara hemsk..
Hamlet har blivit som en målsökande missil när det kommer till igelkottar och verkar hitta dem överallt.. Nu på kvällsrundan lyckades han skrämma en stackare som förmodligen sov i buskarna :( Får så dåligt samvete när han beter sig såhär... hoppas vi lyckas jobba bort det beteendet hos honom.
Sen skulle såklart promenaden bli ännu värre genom att Lex uppträdde mindre trevligt vid ett hundmöte. Att Hamlet inte är bra på hundmöten vet vi ju och hanterar därefter, men Lex funkar så bra i de flesta möten och sen någon gång ibland råkar man på någon hund som han inte verkar tåla.. Denna hund gör mig galen, har tänkt mycket på det de senaste. Hamlet är väldigt lätt att läsa och väldigt jämn i sitt humör, man vet liksom hur han kommer att bete sig. Lex däremot är lite mer utav en gåta och styrs mer av sitt humör.. dagsformen spelar väldigt stor roll med honom, och har inte riktigt lärt mig att läsa av alla hans sidor ännu vilket inte alltid gör det så lätt.
Nä usch, just nu är de båda billiga och matte känner sig nere pga att uppfostran känns jäkligt misslyckad :down:

Usch, inte kul med dagar som känns sådär :( Du kan inte ta en liten stund nu på kvällen och träna något lätt trick och leka lite med dem, en och en, bara för att ni ska ha gjort något kul ihop idag där ni omöjligt kan misslyckas eller få dålig stämning? Det brukar åtminstone hjälpa mig att få bättre humör :)

Så mycket har jag koll på iallafall :D hur kommer det sig attt de får koras men inte övriga raser? :)

För att för lääänge sedan när korningen infördes i Sverige så var ordförande för SBK en schnauzerälskare och ville att även de skulle få möjligheten. Är i alla fall det jag fått berättat för mig ;) SSPK har genom åren fått strida som sjutton för att få ha kvar det då många inom SBK inte vill att de ska fortsätta få ha sin specialstatus. Därför är det så viktigt för klubben att försöka få folk att anmäla sig så vi får ha kvar denna fantastiska möjlighet!
Trenden inom SBK verkar bli allt mer positiv och många beskrivare och domare är positivt inställda och överraskade över rasernas mentalitet :)

För att för lääänge sedan när korningen infördes i Sverige så var ordförande för SBK en schnauzerälskare och ville att även de skulle få möjligheten. Är i alla fall det jag fått berättat för mig ;) SSPK har genom åren fått strida som sjutton för att få ha kvar det då många inom SBK inte vill att de ska fortsätta få ha sin specialstatus. Därför är det så viktigt för klubben att försöka få folk att anmäla sig så vi får ha kvar denna fantastiska möjlighet!
Trenden inom SBK verkar bli allt mer positiv och många beskrivare och domare är positivt inställda och överraskade över rasernas mentalitet :)
Intressant! Tack för svar! :D Roligt med så engagerat rasfolk!

Jaha ja... hörde från min mamma idag att deras pudel blivit attackerad och biten rätt ordentligt av deras grannars mallanois och att pappa blivit huggen i handen av densamme när han försökt sära på hundarna. Dom hade tydligen varit ute på promenad när mallen dykt upp bakom ett hörn med sin ägare som bokstavligen släpade efter hunden och inte hade en sucks chans att hålla den när den drog som ett ånglok mot föräldrarnas pudel.

Tack och lov behövdes det inga stygn verken på pudeln eller pappas hand men det blev antibiotika för hunden och troligen en stelkrampsspruta för farsan.

Blir så in i helvete trött på folk som dels inte har vett att ha munkorg på sina hundar när dom vet att hunden hugger efter allt och alla som kommer för nära och dels inte har vett att använda sådan utrustning som gör det möjligt att hålla hunden när den drar, typ halti, vgw-bälte eller vad som helst. Idioter...

Nej sådana här dagar
Usch, inte kul med dagar som känns sådär :( Du kan inte ta en liten stund nu på kvällen och träna något lätt trick och leka lite med dem, en och en, bara för att ni ska ha gjort något kul ihop idag där ni omöjligt kan misslyckas eller få dålig stämning? Det brukar åtminstone hjälpa mig att få bättre humör :)
Nej när det blir såhär känns det inte alls kul :(
Men Hamlet muntrade upp matte själv sen genom att bjuda på ett skratt, satt i soffan och så kommer han travandes stolt och viftar glatt på svansen, då har han lyckats få in hela huvudet i sin mjukistärning som han älskar att leka med och vägrar släppa taget när vi försöker hjälpa honom ur den. Han älskar uppmärksamhet och tyckte det var en fest att vi glatt skrattade åt honom samtidigt som vi klappade och försökte hjälpa :laugh:
DSC_1308_zps2jlxfebd.jpg

Rensade hundarnas gaderob idag också ( vad mycket man hunnit samla på sig..) och hittade Lex första halsband. Han har växt några storlekar på sina 3 år!
DSC_1305_zps57vl1sqz.jpg

En hel vecka har lilla omplaceringspumin varit här nu, och ärligt talat börjar det kännas lite som att han alltid har bott här :) Nu börjar han dock visa upp att han visst bara var 10 månader också, tuggar gärna på mina händer, på promenad kan han låsa sig när han vill leka med gubben (som vägrar, btw ;) ) och skälla, skälla och skälla. Distraktion är bästa sättet att få honom att sluta, och allra helst innan han börjat. Också tvärnitar han så fort han ser nåt intressant och vägrar röra sig ur fläcken förrän det passerat. Vi vet ju alla hur spännande det är med traktorer, cyklister, barn och hästar :D

Det går framåt med Melvins weightpullträning! Han fick äntligen prova för 1 vecka sedan att dra vagnen. Han fick massor av beröm för att han har rätt teknik. Huvudet lågt, lugn och inga ryck! Att jag sedan snuddade hans tass och att han är dramaqueen...Vagnen väger 150 kg men på vår bana blir dragvikten endast 5 kg så det är mer teknik än tyngd och att träna självförtroende, glädje och teknik är grunden. Vi kanske aldrig kommer tävla. Melvin är 7 år och började strax innan han blev senior utan detta har gjort gott både för muskler och självförtroende då vi tar med de finfina hudmötena i vardagen nu!

På dw rundorna är han nu uppe i 3,5 kg grundvikt. Han väger 18 kg. Vi drog en kortare runda sista med intervaller då jag lade på 2 kg och han fick jobba ordentligt i skritt på fotbollsplanen av gräs för gräs är tungt. Vi skyndar långsamt. Vi gör det här för att hålla honom i trim och för att han ÄLSKAR det!

Idag ska även William få prova. Eftersom de har nästan samma mått, W är bara mindre runt halsen och Ms sele blev lite för lång så passar den perfekt! Lättare låna en sele till nån av Melvins modell. W ska få en kombisele i höst.

Inte världens bästa bilder men man ser ju att vi är lite olika raser med =)

Allt från bedlingtonterrier, schipperke, sheltie, nån jakthund, bullraser, samojed, husky, boxer, vinthundar, pudel och flatcoated i vår förening SWB Göteborg då.

Opps :o Hundarna har varit med mig ute i trädgården hela dagen, jag har fixat med mitt växthus som äntligen är helt igen och nu på slutet så hade daghunden gått in och lagt sig, så jag stängde in henne och lät min huligan vara med mig. Ner i källaren för att hämta några pelargoner och jag tyckte inte ens att han var i närheten och dessutom brukar han inte vilja gå ner i källaren. Så jag tog pelargonerna precis innan för dörren, går ut och stänger och går till växthuset med pelargonerna och funderar var huliganen tog vägen. Tycker mig höra ett skall långt borta och tänker "helvete han har dragit på något" . Visslar och blåser men hör bara något avlägset skall, kastar mig på cykeln och sticker iväg och letar. Kommer hem utan en skymt av honom och tänker att jag får väl titta i källaren innan jag ger mig ut på någon längre söktur. Och mycket riktigt, där inne står han och blänger på mig... :o :D

Idag har vovve varit på fyskontroll till fysioterapeuten. Fick bekräftat mycket jag redan visste men också lite nya grejer.. Framförallt bakdelen måste vi få ordning på, så nästa vecka ska vi dit igen på simträning och så är det streching som gäller här hemma hädanefter! Fick många bra träningstips, varför har vi inte gått dit tidigare? Får nog bli regelbundna kontroller från och med nu!

@paradiset På första filmen går pudeln och passar hela tiden, jag hade försökt ändra tempo så han skrittar istället. Men dom är väldigt duktiga båda två!

Ja han hade väldigt bråttom där till hundarna före som kom långt ifrån annars brukar vi se till att han går i skritt eller lugn trav men missade helt att han passade han måste varit väldigt trött då. Vi hade vilat efter backen men ändå.

Idag for vi till havet och badade. Mycket lyckliga hundar som tyckte livet var en fest när de fick skutta fram längs strandkanten:love:
Så nu har vi två nöja och trötta hundar här hemma.

Hamlet har börjat gnälla/skälla när man kallar in honom ( när han är påväg emot en), springer "ifrån" honom eller om han märker att Lex kommer hinna fram först till pinne/boll. Någon form av stress? Tycker speciellt det är skumt med gnällandet när han springer emot en i full rulle på inkallning?:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka