Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser om hur ambitiösa alla är och tittar på Tant som snarkar i soffan. Raskt klampar vi emot ålderdomen.

Nyss var hon Lillfjollan som blev tilltryckt av stora starka Änglahunden. Nu är hon ensamhund, en äldre madame med knubbig framtoning och klart avslappnad inställning till fysiska aktiviteter.

Tiden går fort...hon har bestämt tagit rollen som Prinsessan Bekväm-på-Soffhörnet. :grin:

Nu har Mini röntgats en sista gång ca 2 månader efter att hon blev maskfri och tyvärr visar lungorna fortfarande på mycket förtätningar. Något bättre än tidigare, men långt ifrån bra. Jag misstänkte att det inte skulle vara helt bra, då Mini väser en del när hon andas men hon är ändå så pigg, så glad och så busig nu att jag ändå blev lite förvånad. Men även med stetoskop hörs biljuden tydligt, så inte bara bilderna visar hur det är.

Den franska hjärtmasken har gett henne obotliga skador i lungorna och som hon får leva med - men trots allt kan hon ändå leva ett normalt liv som det är i dagsläget. Hon orkar långpromenader och hon vill busa när vi kommer hem och då är jag nöjd. Hon verkar själv inte bekymra sig så mycket för sin lite väsiga andning, så vi är ändå nöjda med tanke på att hon var på gränsen till avlivning för några månader sedan.
Jag får bara vara försiktig då hon är lite extra värmekänslig numera och att hon reagerar på stark kyla - men det tar vi som det kommer och vi kan anpassa oss till dom tillfällena det behövs. Hon är min maskot och kommer att vara det så länge hon lever och jag räknar med ett långt liv - och bir det värre när hon är äldre, så får vi fixa det då. Efter diskussioner fram och tillbaka så tycker både veterinären och jag att hon i dagsläget mår bäst av att fortsätta som nu och det är utan kortison, då det ger henne så enorma biverkningar - så vi fortsätter vårt vanliga liv, som vi påbörjade för lite över en månad sedan:love:

En vän till mig sa att kanske hon tar tid på sig att läka och att hon kommer bli bättre om ett år eller så - oavsett så kan hon leva ett normalt och bra liv trots allt som det är nu och det är jag nöjd med. Jag får bara ha lite extra koll, då hon med dessa lungor kommer vara extra infektionskänslig. Men hon är en tuff liten rackare, så jag tror hon får ett långt liv ändå:)

Nu har min lilla omplacering varit här i lite mer än två dagar och börjar landa lite :) Min lilla surgubbe har nästan släppt vaktandet! Verkar tycket det är okej att ha sällskap i hemmet, han har vissa privilegium som att få vara i soffan och det verkan han tycka är skönt. Jag är så kär i denna lilla pumi, han är så härlig :love: Nästan allt jag tänkt att han ska vara! Det enda är att han är lite otrygg, och vid plötslig ljud hoppar han till. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att han bytt hem två gånger nyligen (mellanlandade hos uppfödaren) och dessutom är så ung. Han har redan varvat ner lite, så det ska bli spännande att se hur han är om en vecka :)

Jag är så förbannat ledsen :( Min skotträdda, allmänt ljudrädda, icke miljötränade hund är helt förstörd :( I söndags när vi var ute kom det en pojkspoling i en trimmad bil och flög förbi oss i 180 med diverse avgassmällar och dumpventilspys och alla möjliga ljud nu en bil kan ha för sig. Hunden får naturligtvis panik och nu går det inte att gå ut med honom :arghh: Han går med svansen mellan benen, är stressad och nervös, sliter i kopplet o härjar. Vågar knappt rasta sig. Kissa kan han göra, men bajsa vågar han typ inte sätta sig o göra. Varenda litet ljud får honom att försöka slita sig. Stannar man så springer han bara fram o tillbaka så långt han kan komma i kopplet. :cry: Vi bor mitt i stan, det går inte att komma undan trafik här. Min bil är det körförbud på och står hemma hos mamma för hennes sambo ska laga den inför besiktingen, så vi kan inte åka ut i skogen. Antar att det bara är att gå ut och hoppas att han snart inser att det inte är något fara? Är det bäst att inte göra en så stor grej av det? Han har ju den andra hunden, och hon bryr sig ju inte för fem öre om nånting.

Varit ute och sprungit idag med Freddie i drag för första gången och oj vad skoj det var! Han drog som en galning de första kilometrarna, i slutet tog han det lite lugnare :) Vi ligger i hårdträning för att vara med i hundlöpet som går den 7 juni i Växjö.

Åh, har några dagar i rad sett en hur fin hund som helst när jag jobbat. En ljus labbe eller kanske blandras, i superfint hull. Den går lös med husse, rör sig avslappnat för det mesta och lyder minsta kommando bums på en gång. Husse verkar ha en mängd småkommandon till hunden, som idag när hunden var på väg lite mot mig, då knäppte han bara lugnt med fingrarna och vips var hunden vid hans sida igen. Blir glad varje gång jag ser dem, de verkar ha en jättefin relation :)

Nu har jag masserat min första "kund"! Jättespännande var det, inte minst för att jag snabbt hittade den skada hunden tidigare fått hjälp för och sedan började hela bakpartiet vibrera när muskelspänningarna började släppa. Matte var hundtok av så trevlig modell att vi nog hade kunnat sitta och prata hela kvällen... Men ja, hon kommer tillbaka och jag längtar redan :p

Jag är så förbannat ledsen :( Min skotträdda, allmänt ljudrädda, icke miljötränade hund är helt förstörd :( I söndags när vi var ute kom det en pojkspoling i en trimmad bil och flög förbi oss i 180 med diverse avgassmällar och dumpventilspys och alla möjliga ljud nu en bil kan ha för sig. Hunden får naturligtvis panik och nu går det inte att gå ut med honom :arghh: Han går med svansen mellan benen, är stressad och nervös, sliter i kopplet o härjar. Vågar knappt rasta sig. Kissa kan han göra, men bajsa vågar han typ inte sätta sig o göra. Varenda litet ljud får honom att försöka slita sig. Stannar man så springer han bara fram o tillbaka så långt han kan komma i kopplet. :cry: Vi bor mitt i stan, det går inte att komma undan trafik här. Min bil är det körförbud på och står hemma hos mamma för hennes sambo ska laga den inför besiktingen, så vi kan inte åka ut i skogen. Antar att det bara är att gå ut och hoppas att han snart inser att det inte är något fara? Är det bäst att inte göra en så stor grej av det? Han har ju den andra hunden, och hon bryr sig ju inte för fem öre om nånting.

Jag skulle absolut inte göra nån grej av det nu - se bara till att ha helt rymningssäkert koppel på ute.

På sikt skulle jag fundera över hur bra en så rädd/lättskrämd hund mår :(

Jag skulle absolut inte göra nån grej av det nu - se bara till att ha helt rymningssäkert koppel på ute.

På sikt skulle jag fundera över hur bra en så rädd/lättskrämd hund mår :(
Japp! Absolut rymningssäkert koppel på! Nu ikväll var han bättre, men det var ju o andra sidan inte alls lika mycket trafik heller..

Ja, jag har funderat fram o tillbaka. Visst, han är rädd för ljud men inte så pass allvarligt att det påverkar vardagen mer än typ runt nyår. Han reagerar på de flesta ljud, men avreagerar snabbt. Men såhär som han blev efter den här incidenten.. Så har han aldrig varit förut :( nu har han ju verkligen en kvarstående rädsla, han tycker det är obehagligt att vara i stan. Jag hoppas det blir bättre, annars vet jag inte.. Vi ska flytta utanför stan i Augusti, men han måste ju må bra fram tills dess.

Japp! Absolut rymningssäkert koppel på! Nu ikväll var han bättre, men det var ju o andra sidan inte alls lika mycket trafik heller..

Ja, jag har funderat fram o tillbaka. Visst, han är rädd för ljud men inte så pass allvarligt att det påverkar vardagen mer än typ runt nyår. Han reagerar på de flesta ljud, men avreagerar snabbt. Men såhär som han blev efter den här incidenten.. Så har han aldrig varit förut :( nu har han ju verkligen en kvarstående rädsla, han tycker det är obehagligt att vara i stan. Jag hoppas det blir bättre, annars vet jag inte.. Vi ska flytta utanför stan i Augusti, men han måste ju må bra fram tills dess.
Som Migo säger, gör absolut ingen affär av det, börjar han slita och dra, låtsas som att det regnar, titta åt ett annat håll och fortsätt gå. Rasta båda hundarna samtidigt om det går, lugn matte, lugn kompishund.

Ja om hon inte mår dåligt eller visar andra symtom. Gäller ju att reagera snabbt när de blir sämre bara. Kan ju kanske vara någon skendräktighetsgrej med vulvan också. Jag hade avvaktat några dagar i alla fall.
Nu satte vi på tikskydd igår för att se om det syns något i trosskyddet. Först igår kväll var det någon droppe ljust blod, så då tänkte jag att det var nog löp på gång ändå. Men nu i morse var det mer grön/gult i trosskyddet... Hunden mår fortfarande bra, ingen temp, opåverkad. Så svårt det där, avväger om jag ska försöka få en UL-tid idag, men är osäker på om min vetstation ens har UL. Fast det borde de ha för dräktighetsundersökning iaf. Suck.

Nu satte vi på tikskydd igår för att se om det syns något i trosskyddet. Först igår kväll var det någon droppe ljust blod, så då tänkte jag att det var nog löp på gång ändå. Men nu i morse var det mer grön/gult i trosskyddet... Hunden mår fortfarande bra, ingen temp, opåverkad. Så svårt det där, avväger om jag ska försöka få en UL-tid idag, men är osäker på om min vetstation ens har UL. Fast det borde de ha för dräktighetsundersökning iaf. Suck.

Jag tycker det kan var bara att göra ett UL nu, dubbelkolla verkligen noga att de kan utvärdera om det är en pyo även om det är en liten sådan. Onödigt att betala för ett UL som sedan ändå inte kan användas som diagnos om veterinären inte är så duktig eller har dålig apparat. Fördelen med att veta nu om hon har en pya är att du kan boka en tid för operationen och inte behöver låta henne akutopereras för mycket mer pengar och med högre risk för hunden. Självklart måste man ändå vara medveten om att hon kan bli sämre och akut-OP kommer krävas ändå, men många med lindriga symtom kan man boka in på närmast lediga tid istället vilket är bättre för alla parter :)

Torsdagen var en mardröm här!!!
Vi fick lust att åka iväg med hundarna och gå någon annan stans än hemma i vår vanliga skog. Husse viste en trevlig slinga en mil bort. Sagt och gjort. Stoppade in hela flocken i bilen och åkte iväg. Rundan var trevlig på alla sätt, låg nere i en ödslig dal. Väl tillbaka vid bilen kopplade vi loss hundarna för att sätta in dom i bilen. Husse stod bak och höll på att öppna burarna för de stora. Jag stod vid ena bakdörren för vi har lillhunden i bur i baksätet. Krånglade med jackan för jag var varm. Då ser jag i ögonvrån något fara upp precis bakom husse...ur diket och rätt över grusvägen. Han står med ryggen emot och ser ingenting. Innan vi hinner reagera så har den äldsta tiken farit iväg upp i skogen. Lillhunden ser att hans bästa kompis drar i väg så han hakar på. Vi ropar men de där första sekunderna där vi har chans att bryta har hunnit passera pga överraskningsmomentet. Husse ser iaf att det är en hare som försvinner upp i skogen och säger "Hon kommer lessna direkt för hon har inte en suck att hänga med den"
Vi ropar och ropar men våra rop bara ekar runt i dalen. Efter 3-4 minuter hör vi massa hundskall. FAN!! Tänk om de har sprungit in på någon gård någon stanns med hundar på. Då vet man ju aldrig vad som kan hända
Husse slänger sig in i bilen för att hitta var ifrån skallen kommer. Jag väntar kvar i skogen med koppel. Han hinner knappt åka förens tiken kommer. Hon var borta max 5 minuter.
Jag hoppas lillhunden ska dyka upp han med...men inte. Jag ropar och ropar. Ingen liten vovve.
Inser att tiken springit ifrån honom i skogen. Han är ju alltid som ett limm på oss så han är nog vilse. Tänk om han fastnat i selen?
När husse kommer tar han spårlinan på ena tiken och ger sig upp i skogen. Jag letar i området runt bilen. Jobbig terräng med mycket stenblock, ris och omkullfallna gamla träd. Miljoner ställen för en liten hund att fastna i :(
När husse väl kommer tillbaka bestämmer vi oss för att ringa polisen och efterlysa Lilleman. Medans jag ringer tar husse ännu en tur med bilen för att knacka på hos eventuella hus i området. Nu börjar det bli kallt och mörkt och Lilleman har varit borta länge.
När husse kommer tillbaka ger han sig ut ännu en gång med lina och den andra tiken och hoppas att Lilleman ska få upp kornet på dom. Men tillslut tvingas vi inse att Lilleman inte lär vara i närområdet. Vi bestämmer oss för att avbryta letandet och komma tillbaka nästa morgon med hjälp. Han borde ha hört oss så kanske sitter han fast.
Trodde jag skulle kräkas när husse startade bilen och jag insåg att jag skulle behöva lämna min lilla hund i skogen den natten :cry:
Jag började skriva ihop ett meddelande till missing dog medans bilen stod på tomgång för att få ut imman.
Då prasslar det till och där kommer en genomskitig, blöt liten vovve ur skogen. Jag bara kastade telefonen och hivade upp honom i famnen. Tårarna ville aldrig sluta!
Fy farao så rädd jag var. Väl hemma blev den varm dusch för både oss och Lilleman.

Troligtvis har han hört oss men ekot har gjort att han inte hittat rätt. Kanske hittade han på spåren efter husse och tikarna och följde dom så pass nära att han hörde oss prata nere på vägen.
Nu är han den första i familjen som varit efterlyst av polisen iaf

Vi har Ales storebror Wilco här ett par dagar på boot camp - Wilco är överlycklig, bröderna Frodolf not so much ;)
10408711_10153021790838666_80736837308551370_n.jpg

Partners in crime. Lilleman med bästa tjejen...som lurade ut honom i skogen och tappade bort honom. Dagarna sen dess har han varit som en skugga på mig. Skulle klippa gräsmattan igår men han var runt fötterna på mig hela tiden så det fick bli hundgården tills jag var klar.

11245528_987979844547782_9070433112533068781_o.jpg

11164567_987979917881108_8661128342985613752_o.jpg

10835297_987983761214057_5766041134787176937_o.jpg

Igår hade SSPK en korning och Dahlias kullbror var den enda dvärgschnauzern som klarade sig så nu är även han KORAD! :D
Jag tycker att det är så häftigt att mentalitet så tydligt går i arv och att kullen blivit så himla bra! Dahlias mamma är också Korad och även dahlias morbror.

För övrigt var det bara 3 av 9 hundar överlag som klarade sig vilket visar hur svårt det fakiskt är för en icke-brukshund!

Jag hoppas verkligen att Dahlia nedärvt sin mentalitet och motor till valparna - tänk vad häftigt med 3:e generationens korade dvärgschnauzrar :love: Har aldrig funnits i Sverige tidigare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka