Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vidare, det delas på FB just nu en post om en instruktör (?) på SBK som blivit ertappad av 9 vittnen med att använda stackel på en hund under träning, men att SBK inte vill göra något åt det utan "inväntar polisens beslut". Är det någon som känner till mer om det?

Edit: Nej, vi ska inte diskutera vem personen är, är bara nyfiken kring ärendet.

En snabbgoogling ger detta:
http://brukshundklubben.se/funktion...lningstagande-angaende-anvandande-av-stackel/
Om jag tolkar det rätt så har alltså ingen anmälan faktiskt gjorts till SBK...?

Hm, vet inget som helst om den påstådda händelsen, men rent allmänt tycker jag det låter märkligt om det ska krävas polisanmälan och dom för att dressyrpolicyn ska kunna tillämpas? Alldeles oavsett om personen begått något brott är väl policyn rejält bruten?
Säkert. Men jag vet också hur svårt det kan vara med den här typen av fall. Och vet inte alls vem som skrivit på fb, vem som polisanmält.

Säkert. Men jag vet också hur svårt det kan vara med den här typen av fall. Och vet inte alls vem som skrivit på fb, vem som polisanmält.

Nej, jag menade helt allmänt. Alltså ingenting om fb (som jag själv inte ens har) eller polisanmälan, utan bara om det verkligen ska krävas dom för att tillämpa policyn?

Nej, jag menade helt allmänt. Alltså ingenting om fb (som jag själv inte ens har) eller polisanmälan, utan bara om det verkligen ska krävas dom för att tillämpa policyn?
Jag vet att det kommer in en hel del anmälningar, oftast ganska ogrundat. Men har ingen aning om rutinerna.
Men djurplågeri borde slå hårdare än tex uteslutning?

Som jag förstod det av postarna på FB så har detta varit på polisens bord tidigare, men att ärendet då blivit nedlagt och att man nu gjort en till anmälan i samma anda som den förra.

Nä, och det är alltså SKK som beslutar?

Jag vet faktiskt inte? Har tack och lov aldrig behövt ha med den att göra. @Milosari har säkert koll!

Jag vet att det kommer in en hel del anmälningar, oftast ganska ogrundat. Men har ingen aning om rutinerna.
Men djurplågeri borde slå hårdare än tex uteslutning?

Hur menar du att det borde slå hårdare? Det är väl det hårdaste straff organisationen har?

Jag tänker att det är två skilda saker, lagbrott sköts av polis och domstol, policybrott av organisationen, har man brutit mot båda så blir det parallella processer?

Som jag förstod det av postarna på FB så har detta varit på polisens bord tidigare, men att ärendet då blivit nedlagt och att man nu gjort en till anmälan i samma anda som den förra.

Att en sådan sak blir nerlagd är knappast överraskande, även om jag såklart hoppas att det inte stämmer. Men det är en knepig sak det där, stackel är förbjudet att använda men inte att inneha om jag minns det rätt... Plus att det knappast är ett prioriterat brott, rent krasst. (De borde nog prova länsstyrelsen också?)

Dock vet till och med jag, som inte har någon erfarenhet av facebook alls, hur väldigt märkliga och starka rykten får fart där, utan särskilt mycket fakta bakom... Svårt att veta hur trovärdigt en sådan här sak är utan något mer än just facebookrykten att gå på.

Jag vet faktiskt inte? Har tack och lov aldrig behövt ha med den att göra. @Milosari har säkert koll!

Hur menar du att det borde slå hårdare? Det är väl det hårdaste straff organisationen har?

Jag tänker att det är två skilda saker, lagbrott sköts av polis och domstol, policybrott av organisationen, har man brutit mot båda så blir det parallella processer?

Tänker att en djurplågeridom kan leda till djurförbud. Men jag är kanske ute och cyklar.

Tråkig situation iallafall, just nu är jag väldigt intresserad av om det ligger nån sanning i det hela.

Tänker att en djurplågeridom kan leda till djurförbud. Men jag är kanske ute och cyklar.

Tråkig situation iallafall, just nu är jag väldigt intresserad av om det ligger nån sanning i det hela.

Ja det är klart, det är förstås en möjlighet.

Jag tror inte du är ute och cyklar, men jag tycker nog att SBK bör sätta och följa upp sina regler oberoende av lagar. Annars finns det ingen nytta med en dressyrpolicy tänker jag, då är det bara lagen som gäller?

Håller med om att det är en tråkig situation (tråkig om den är sann, tråkig om det är tomma rykten). Jag är dysterkvist nog att inte bli ens litegrann överraskad om det faktiskt stämmer, dock.
Alla som är less på att få höra någon variant av "x är förbjudet bara pga sådana där pappskallar som använder det fel!", räck upp en hand!

*räcker upp hand*

:banghead:

Jag börjar bli less på att 75% av tiden vi tränar går åt till att försöka snurra igång hunden, att höja honom, att försöka få lite attityd. Ge mig en brukshund, tack!

I mailet som gick ut till klubbansvariga så stod det inte mer information än det som de gått ut med till allmänheten. Vad jag har förstått så kan den som vill anmäla inte göra detta till SKK eftersom han inte är medlem. Bara medlemmar kan tydligen anmäla andra medlemmar.

I mailet som gick ut till klubbansvariga så stod det inte mer information än det som de gått ut med till allmänheten. Vad jag har förstått så kan den som vill anmäla inte göra detta till SKK eftersom han inte är medlem. Bara medlemmar kan tydligen anmäla andra medlemmar.

Ämenvafan??? :banghead:

Det var ärligt talat ännu mer puckat och byråkratiskt än jag inbillat mig att jag var beredd på... :cautious:
"Jaså du vill anmäla djurplågeri, här har du ett inbetalningskort på en femhundring först. :grin:"

Jag fick en äcklig smak av "skydda våra egna från utomstående" i munnen. :wtf:

Det var ärligt talat ännu mer puckat och byråkratiskt än jag inbillat mig att jag var beredd på... :cautious:
"Jaså du vill anmäla djurplågeri, här har du ett inbetalningskort på en femhundring först. :grin:"

Det står väl i några stadgar någonstans.

Men klubben instruktören tillhör borde kunna agera kan jag tycka.

Igår var Ladda med på Elmia, och hon är så jäkla cool alltså :D
Trots ca 1 ziljard människor lade hon sig att vila i Engelssons monter, gick helt okej i koppel hela dagen och fann sig väl i att folk ville hälsa, klappa och pussa på henne.
Vi provade på hinderapporteringen också, och hon tyckte det var svinkul! Det gick inte så fort eftersom vi hade en del missförstånd om vart vi skulle ta vägen, men ändå :D
Får nog testa på lite agility med henne ändå.

Och så träffade vi @squarepants och fick hälsa på fina Ben! :love:

Om personen plågar sin hund så är det den lagliga vägen det ska gå, dvs personen ska dömas för djurplågeri. I så fall är det mycket enkelt för klubben att utesluta personen eftersom hen har brutit mot stadgarna. Om länsstyrelsen har funnit stora brister hos en uppfödare t ex, då brukar uppfödaren bli utesluten. Jag får ett mail om året med namn på personer som nyligen blivit uteslutna. Så det är ett litet gäng om året!

När det gäller utomstående som anmäler så finns det ju folk som anmäler andra som någon sorts hobby. Jag förstår att man inte kan agera på det. Bevisen måste hålla! Men ibland kräver de nästan för mycket tycker jag. När 11 personer är vittnen till en händelse och personen blivit anmäld tidigare så borde de förstå att hen inte är oskyldig!

Det som jag tycker är mest tragiskt egentligen, det är att en uteslutning ur SKK är ett betydligt värre straff än det man kan få via vårt rättssystem…

Om personen plågar sin hund så är det den lagliga vägen det ska gå, dvs personen ska dömas för djurplågeri. I så fall är det mycket enkelt för klubben att utesluta personen eftersom hen har brutit mot stadgarna. Om länsstyrelsen har funnit stora brister hos en uppfödare t ex, då brukar uppfödaren bli utesluten. Jag får ett mail om året med namn på personer som nyligen blivit uteslutna. Så det är ett litet gäng om året!

När det gäller utomstående som anmäler så finns det ju folk som anmäler andra som någon sorts hobby. Jag förstår att man inte kan agera på det. Bevisen måste hålla! Men ibland kräver de nästan för mycket tycker jag. När 11 personer är vittnen till en händelse och personen blivit anmäld tidigare så borde de förstå att hen inte är oskyldig!

Det som jag tycker är mest tragiskt egentligen, det är att en uteslutning ur SKK är ett betydligt värre straff än det man kan få via vårt rättssystem…

Visst finns det folk som både okynnesanmäler allt möjligt, och folk som inte har någon koll på vad som är ett (regel)brott och inte. Men det problemet är knappast isolerat till folk som inte är medlemmar... Att det inte går att anmäla någon om man inte själv är medlem är helt absurt för mig, medlemskap i sig är knappast något som gör en mer (eller mindre) trovärdig. Rapporterade händelser borde hanteras lika oavsett vem som anmält dem, och det borde sannerligen att anmäla utan att vara medlem.

Det är heller knappast något som främjar allmänhetens syn på brukshundklubbarna, snarare något som understryker bilden av en stängd klubb för inbördes beundran där man inte bör/får sätta sin fot om man inte är rätt sort. :(
(Och det är inte en bild jag delar, bara så det blir sagt! Men den finns därute, och sånt här får mig att förstå varför...)

Jag håller med dig om att det är väldigt synd att lagen i så många fall är så väldigt tandlös! Men desto större anledning att försöka göra de markeringar vi kan, i alla fall.

Det skjuts sjukt mycket raketer här just nu. Hundarna sover och bryr sig inte alls men jag blir förbannad. :devil::devil::devil: Samtidigt undrar jag varför de gör det idag? :confused:

Så stolt över vovve på dagens lydnadsträning! Han är inte längre gruppens vimsigaste/skälligaste/drygaste utan kan faktiskt koncentrera sig och jobbar på så duktigt! :love: Tränade bl.a. platsliggning i grupp idag och han låg kvar så fint fast grannhunden (som dessutom råkade vara hans megaroliga pudelkompis) reste sig flera gånger, ibland gör han verkligen matte stolt!

Idag var vi iväg på årets (för oss) första lure coursing-tävling. Pissregn, kallt och eländigt, så blött på fälten att jag funderade på att stryka henne av rädsla för att hon skulle gå omkull på banan.

Det var tur att jag inte strök henne, för hon vann(!) trots tufft motstånd och är nu svensk lure coursing-champion! :banana: :banana: :banana: många rosetter fick vi hem, cert, cacil, bir, championat och en liten söt rosett där tävlingens datum och plats står, sådan fick alla placerade :)
11136302_496642003817518_2188863296098162478_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka